29 september 2020
 

Dacia

Dacia geeft details nieuwe Sandero vrij

Autozine
29 september 2020 | Dacia geeft alle details over de nieuwe Sandero voor modeljaar 2021 vrij. De buitenmaten zijn nagenoeg gelijk gebleven, de auto's beloven ruimte en gebruiksgemak en hebben een moderne uitstraling. De fundamentele eenvoud is gebleven. Dankzij een nieuw platform zijn de modellen veelzijdiger dan voorheen: de koper geniet van een rijkere uitrusting, verbeterde actieve en passieve veiligheid, nieuwe benzine- en LPG bi-fuel-motoren, een nieuwe automatische transmissie en een volledig nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak. De nieuwe Dacia Sandero en Sandero Stepway zijn vanaf januari 2021 bij de Renault dealer te bezichtigen, prijzen volgen in een later stadium.
Info

Dacia houdt met nagenoeg gelijk gebleven afmetingen vast aan de succesformule: compact van buiten en meer ruimte van binnen voor meer veelzijdigheid. Met zijn geaccentueerde schouders en wielkasten heeft de nieuwe Sandero een sterke en stoere persoonlijkheid. Toch zijn de lijnen meer afgerond, met een vlakkere voorruit, een lager dak (1 cm) en een vloeiende daklijn met radioantenne aan het eind. De bodemvrijheid is ongewijzigd (133 mm beladen). Bovendien oogt de nieuwe Sandero lager dankzij de grotere spoorbreedte en verder naar buiten geplaatste wielen.

Dacia

De koplampen en achterlichten tonen het nieuwe Y-vormige LED-lichtsignatuur van Dacia, die de nieuwe Sandero een sterke identiteit geeft. Zowel voor als achter strekt een horizontale lijn zich uit tot in de LED-verlichting, waarmee de auto groter overkomt. De automatische LED-koplampen, voor ieder uitrustingsniveau standaard, verhogen de zichtbaarheid in het donker. De koplampen schijnen 37% verder en hebben een 9% bredere lichtstraal.

De uitgesproken wielkasten bieden plaats aan 15- of 16-inch wielen, die verder naar buiten zijn geplaatst. Vanaf het tweede uitrustingsniveau zijn 'Flexwheels' leverbaar, die door hun design de uitstraling hebben van 'echte' lichtmetalen wielen. De Flexwheels zijn ook leverbaar in 16-inch. De grote bodemvrijheid (133 mm) maakt de Sandero geschikt voor veelzijdig gebruik.

Het design van de portiergrepen toont een focus op kwaliteit en meer ergonomie. Alle uitvoeringen hebben nu een elektrische ontgrendeling onderaan de achterklep. De nieuwe vorm van de portieren en buitenspiegels verbeteren de aerodynamica en verminderen het windgeruis voor de inzittenden. Het dashboard is voorzien van een met stof beklede inleg en volledig nieuw vormgegeven luchtroosters.

Dankzij de grotere rijhoogte is de Sandero Stepway de avonturier in het Dacia aanbod. De nieuwe Sandero Stepway is aan de voorzijde direct herkenbaar aan de unieke geplooide en hogere motorkap, het chromen Stepway-logo onder de grille en de gebogen bumper met inzetstukken voor de mistlampen. De voor- en achterbumper zijn voorzien van een skidplate die bescherming biedt tegen krassen. De nieuwe Sandero Stepway heeft de designkenmerken van een crossover, met een 174 mm hogere bodemvrijheid (een toename van 41 mm vergeleken met de Sandero, vooral door een grotere wielmaat), dakdragers met logo, grote spatbordverbreders en een speciaal ontwikkelde stickerset ter bescherming van het onderste deel van de portieren.

Standaarduitvoeringen zijn voorzien van 16-inch Flexwheels, die door hun design de uitstraling hebben van 'echte' lichtmetalen velgen. Lichtmetalen velgen zijn als optie leverbaar. De speciaal voor de Stepway ontwikkelde 16-inch velgen met diamantdesign zijn eveneens optioneel leverbaar voor een sterkere crossover-uitstraling. De dakdragers van de Sandero Stepway zijn niet alleen een visueel aantrekkelijke uitrusting, maar ook praktisch en instelbaar. Met een sleutel, te vinden in het handschoenenkastje, kunnen ze worden gedemonteerd of omgebouwd tot een dakrek met een draagcapaciteit van 80 kilogram. Dat is net zo veel als bij standaard dakdragers.

De interieurbekleding is voorzien van het Stepway-logo, terwijl de portierpanelen en het dashboard een oranje stoffen inleg en afwerking hebben. Het interieur is op alle niveaus aanzienlijk verbeterd: een betere kwaliteit van displays, materialen, uitvoering, montage, ergonomie en de toevoeging van nieuwe uitrustingen.

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway bieden achterin drie zitplaatsen voor volwassenen, een 1/3-2/3 in delen neerklapbare achterbank (afhankelijk van de uitvoering). De bagageruimte van de Sandero heeft een inhoud van 328 liter (310+18 liter) en is voorzien van een vlakke vloer met afhankelijk van de uitvoering een in twee posities instelbare vloerhoogte. De nieuwe Sandero biedt achterin 42 mm meer ruimte dan hun voorganger. Het interieur heeft nog eens 21 liter aan opbergruimte (een toename van 2,5 liter) met een opbergvak onder de centrale armsteun (1,4 liter), in de voor- en achterportieren en achterop de voorstoelen.

De bekleding, het design en de vorm van de nieuwe voorstoelen beloven extra comfort en ondersteuning. Naast de in hoogte instelbare hoofdsteunen kan de bestuurder de hoogte van de zitting (met +/- 35 mm) en de (afhankelijk van de uitvoering) hoogte en diepte van het stuurwiel (met respectievelijk +/- 2,1° en +/- 25 mm) instellen voor een optimale zitpositie. Naar keuze is er een individuele of optioneel een centrale armsteun beschikbaar. De schakelpook is nu korter. De elektrisch bekrachtigde besturing belooft meer rijcomfort, in het bijzonder bij krappe bochten en parkeren. Er is 36% minder kracht nodig dan bij de vorige Sandero.

Tot de standaarduitrusting behoren een smartphonehouder (afhankelijk van de uitvoering te verwijderen), een beeldscherm voor de boordcomputer en een stuurwiel met knoppen voor de snelheidsbegrenzer, cruise control en activatie van de automatische verlichting. Nieuwe automatische airconditioning met digitaal display, verwarmbare voorstoelen (vanaf april 2021), een handsfree card met ontgrendeling van de achterklep op afstand, elektrische handrem, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter en automatische ruitenwissers zijn allemaal leverbaar. Afhankelijk van de markt behoren ze tot de standaarduitrusting of zijn ze optioneel. Als primeur zal in 2021 voor het eerst een elektrisch bedienbaar glazen zonnedak leverbaar zijn voor de nieuwe Sandero en Sandero Stepway.

De nieuwe Sandero, Sandero Stepway en - bieden drie verschillende multimediasystemen: Media Control, Media Display en Media Nav. Het Media Control system omvat twee speakers, een Bluetooth- en USB-verbinding en het 3,5-inch digitale TFT-display tussen de tellers. Ook de radio-instellingen worden daar getoond. Een smartphone kan gemakkelijk geplaatst worden op het dashboard en gebruikt worden als afstandsbediening voor het Media Control systeem. Via de gratis Dacia Media Control app en een Bluetooth- of USB-verbinding biedt het systeem eenvoudig toegang tot de radio, muziek, oproepen, berichten, navigatie-apps en vele andere uitrusting zoals Siri- en Android-stemherkenning. Ook zonder een smartphone te verbinden met het Media Control systeem zijn radio en het afspelen van bestanden via de USB-poort beschikbaar. De radiobediening zit binnen handbereik op het stuurwiel en het keuzemenu is te bedienen via de knoppen direct daarachter.

Met Media Display is de middenconsole voorzien van een hoog geplaatst 8-inch touchscreen. Het interieur is voorzien van vier speakers. Het scherm is licht naar de bestuurder gedraaid voor een betere zichtbaarheid en ergonomie. Het design is strak en de interface is compatible met Bluetooth en de Android Auto- en Apple CarPlay-systemen voor smartphones. Een nieuw 'automenu' biedt toegang tot specifieke instellingen voor de bestuurdersassistentiesystemen. Media Nav biedt als extra een multimediasysteem dat is voorzien van ingebouwde navigatie en draadloze verbinding voor Apple CarPlay en Andoid Auto. Ook telt het geluidssysteem zes speakers.

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn de eerste Dacia-modellen die profiteren van een modulair CMF-platform. Dat biedt sterkte en stevigheid en vergroot de bescherming bij een aanrijding. Het betreft zowel de motorruimte (gloednieuwe dwarsdragers en steunen in de onderste structuur) en het inzittendencompartiment. De nieuwe druksensoren en G-sensoren bij de portieren zijn in staat om al vroeg een zijdelingse aanrijding te herkennen. Daardoor kunnen de nieuwe gordijn- en zijairbags sneller activeren en meer bescherming bieden.

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn voorzien van de volgende standaarduitrusting: zes airbags, spankrachtbegrenzers op de gordels, gordelspanners voor en achter en een noodoproepsysteem (SOS-knop vlakbij de interieurverlichting boven de voorruit). Het frame van de nieuwe voorstoelen is verbeterd en er zijn anti-whiplash-hoofdsteunen gemonteerd die nog betere bescherming bieden.

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn standaard voorzien van automatische verlichting en, afhankelijk van het uitrustingsniveau, automatische ruitenwissers. De LED-koplampen verbeteren de zichtbaarheid en schijnen 37% verder (110 m) en 9% breder (24 m) vergeleken met de halogeenkoplampen van de vorige Sandero.

Behalve de snelheidsbegrenzer, het ESP-systeem en de op het stuurwiel geplaatste schakelaar voor de cruise control zijn de nieuwe Sandero, Sandero Stepway en - voorzien van bestuurdersassistentiesystemen:

  • Emergency Brake Assist: dit is actief tussen 7 en 170 km/u. Een radarsensor aan de voorkant van de auto registreert de afstand tot de voorganger (stilstand of rijdend). Als er een risico is op een aanrijding, dan activeert het systeem een hoorbare en visuele waarschuwing, voordat de remkracht wordt verhoogd als de bestuurder al remt maar er nog steeds een risico is op een aanrijding; het remsysteem automatisch (sterker) wordt geactiveerd als de bestuurder niet of te laat remt.
  • Blind Spot Warning: dit is actief van 30 tot 140 km/u en waarschuwt de bestuurder voor aanrijdingen met een voertuig naast of achter de auto bij het wisselen van rijstrook. Een ultrasoon detectiesysteem met vier sensoren (twee voor, twee achter) detecteert bewegende objecten, waaronder auto's en (motor)fietsen, die zich in de dode hoek van de bestuurder bevinden. Een LED-lampje in de betreffende buitenspiegel knippert dan.
  • Park Assist: dit systeem bestaat naar wens uit parkeersensoren achter, parkeersensoren voor, een achteruitrijcamera, dynamische hulplijnen en hoorbare waarschuwingen om te helpen met manoeuvreren. Samen met de Blind Spot Warning zitten al deze opties in een optiepakket.
  • Hill Start Assist: dit voorkomt dat de auto achteruitrolt op een helling. Het systeem blijft twee seconden actief nadat de bestuurder zijn voet van het rempedaal haalt.

Het nieuwe modulaire CMF-platform dat wordt gebruikt voor de nieuwe Sandero en Sandero Stepway combineert meer stijfheid en stevigheid met minder gewicht. Zo zorgt het voor minder emissie terwijl het voldoet aan de strengere eisen voor crashtests.

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn uitgerust met een nieuwe voorwielophanging met dwarsgeplaatste draagarmen die zowel een effectieve schokdemping als beter stuurgedrag bieden. De anti-roleigenschappen zijn verbeterd en de wielbasis is vergroot voor meer stabiliteit in bochten. De nieuwe motorsteunen zijn verbeterd om trillingen in het interieur te minimaliseren.

Dacia is de enige autofabrikant die voor het gehele modellenaanbod Bi-Fuel-motoren voor LPG en benzine aanbiedt. Deze motoren zijn leverbaar onder het BI-FUEL label. De fabrieksgarantie, onderhoudskosten en -frequentie en bagageruimte zijn volgens Dacia gelijk aan de uitvoeringen met benzinemotor. Op LPG stoot de nieuwe Sandero BI-FUEL in theorie gemiddeld 11% minder CO2 uit dan met een vergelijkbare benzinemotor. Ook heeft hij een actieradius van meer dan 1.300 met beide tanks gecombineerd: 50 liter voor de LPG-tank en 50 liter voor de benzinetank. De LPG-tank is daarmee acht liter groter dan die van de vorige generatie Sandero op LPG (praktische inhoud is beperkt tot 40 liter aangezien de vulhoeveelheid om veiligheidsredenen is gelimiteerd).

Met de nieuwe CVT-automaat (Continuously Variable Transmission) komen versnellingswissels te vervallen. Deze transmissie vervangt de Easy'R en verlaagt in combinatie met de TCe 90 het brandstofverbruik en de CO2-emissie. Het lagere verbruik is te danken aan de lichtere versnellingsbak en het betere motormanagement.

Stop&Start is standaard. Het uitzetten van de motor als de auto stilstaat, door bij een automatische transmissie het rempedaal in te trappen of de handmatige transmissie in neutraal te zetten, voorkomt uitstoot, trillingen en geluid. De motor start volgens Dacia vrijwel direct weer bij het loslaten van de rem of het intrappen van het koppelingspedaal. Stop&Start kan handmatig worden uitgeschakeld via een knop op de middenconsole van het dashboard.

Vandebron
Dacia introduceert Spring ElectricDacia introduceert Spring Electric
15 oktober 2020
Dacia onthult volledig nieuwe SanderoDacia onthult volledig nieuwe Sandero
7 september 2020
Dacia is 15 jaar actief in EuropaDacia is 15 jaar actief in Europa
15 mei 2020
Dacia toont Spring ConceptDacia toont Spring Concept
3 maart 2020