31 oktober 2018
Feedback
Citroen Berlingo

Citroën Berlingo

Ieder nadeel heeft zijn voordeel

Autotest | Een bedrijfswagen heeft duidelijke nadelen: de aankleding is spartaans en alles draait om functionaliteit. Een bedrijfswagen wordt puur rationeel gekozen, daarom tellen zaken zoals uiterlijk of rijplezier niet. Het draait allemaal om de prijs. En dat is weer een voordeel! Misschien is de Citroën Berlingo zelfs wel een heel slimme personenauto?

Natuurlijk! Al generaties lang is de Citroën Berlingo verkrijgbaar in twee uitvoeringen. De Berlingo is een bedrijfswagen met gesloten laadruimte en alleen stoelen voorin. De Berlingo MultiSpace is de slimme gezinsauto met evenveel ruimte als de bedrijfswagen, maar dan voor personen.

Citroen Berlingo

Aankleding

Bovendien: de personenauto is op vele manieren aan te kleden om van deze degelijke bedrijfswagen toch een aantrekkelijke personenauto te maken. Zo is de testauto voorzien van het "XTR"-pakket, waarmee de Berlingo een avontuurlijk karakter krijgt. Het contrast tussen de beige lak en de vele zwarte accenten (stootranden, spiegels, raam-omlijsting) "breken" de grote oppervalkken, waardoor de Berlingo er minder groot uitziet.

Want groot is 'ie! De instap is iets hoger dan die in een doorsnee personenauto en de zit achter het stuur is heel anders. De hoofdruimte is enorm. Er is zelfs zoveel ruimte beschikbaar, dat Citroën de Berlingo voorziet van bergruimte in het dak ("Modutop"). De combinatie met het zonnedak geeft ook nog eens meer licht in het interieur. Ook op het dashboard en in de portieren is volop bergruimte te vinden, waarmee de Berlingo minstens zo slim is als een MPV.

Citroen Berlingo
Citroen Berlingo

De beige lakkleur, oranje accenten en zwarte contrasten komen terug in de bekleding van de stoelen. De bovenkant van het dashboard is bekleed met een materiaal dat aan leder doet denken, waarbij verticale banen het idee geven van een koffer. Kortom: met de juiste aankleding geeft de Berlingo MultiSpace absoluut geen bedrijfswagen-gevoel.

Ruimte

Achterin zijn drie losse stoelen te vinden, die individueel kunnen worden versteld of opgeklapt. De beenruimte achterin wordt iets beperkt door de klaptafeltjes die aan de achterzijde van de voorstoelen zijn gemonteerd. Wanneer niet in gebruik, drukken deze hard plastic tafeltjes pijnlijk tegen de knieën. De hoofdruimte achterin is gigantisch. De instap achterin is eenvoudig dankzij twee schuifdeuren (met elektrisch bedienbare ruiten). Het voordeel boven scharnierende deuren is, dat schuifdeuren minder ruimte innemen wanneer ze zijn geopend en dat voorkomt kleine schades op krappe parkeerplaatsen.

Terwijl de bagageruimte van de Berlingo bedrijfswagen wordt bereikt middels zijwaarts scharnierende deuren, is de personenauto voorzien van een meer traditionele achterklep die naar boven scharniert. Heel handig: het is ook mogelijk om alleen de achterruit te openen en dat kost veel minder kracht. De bagageruimte meet 597 liter en dat is kleiner dan de bagageruimte van een Citroën C4 Grand Picasso, maar groter dan die van een gewone C4 Picasso. Door de achterbank op te klappen neemt de kofferruimte toe tot 2.693 liter en daar kan geen enkele MPV tegenop. Ook de grootste SUV, bijvoorbeeld een vier keer zo kostbare Range Rover, biedt minder bagageruimte.

Uitrusting

Ruim en praktisch is de Berlingo al sinds de eerste generatie uit 1996. De grote vooruitgang voor deze derde generatie zit in de uitrusting. Voortaan is de Berlingo te voorzien van een volwaardig infotainment-systeem met functies voor audio, communicatie en navigatie. Het audiosysteem heeft standaard een wollig en donderend geluid, maar klinkt een stuk beter wanneer loudness wordt uitgeschakeld. Het navigatiesysteem is modern en eenvoudig in gebruik. Als alternatief kan de mobiele telefoon dienst doen als brein van de auto door deze te koppelen via Apple Carplay of Android Auto.

Citroen Berlingo
„De Citroën laat zich het meeste personaliseren en overtuigt daarom met het sterkste karakter“

Op het gebied van veiligheid biedt de Berlingo alle gebruikelijke kreukelzones en airbags (passieve veiligheid). Daar komt nu de nodige actieve veiligheid bij in de vorm van een computer die met de bestuurder meekijkt en waar nodig corrigeert en ingrijpt. Zo stuurt de auto zelf terug wanneer buiten de lijnen op het wegdek wordt gereden. Een waarschuwingslampje in de buitenspiegel wijst op voertuigen in de dodehoek. Dankzij adaptive cruise-control kan de Berlingo nu automatisch afstand houden op de snelweg. Een achteruitrijcamera maakt inparkeren eenvoudiger. In het donker bedient de computer het grootlicht, uiteraard zonder tegemoetkomend verkeer te hinderen.

Rijden

De Berlingo MultiSpace is leverbaar met dezelfde dieselmotoren als de bedrijfswagen. Voor deze test is gereden met de sterkste dieselmotor op de prijslijst: de "130 BlueHDI". Met deze 130 pk / 300 Nm sterke krachtbron komt de Berlingo moeiteloos mee met de verkeersstroom. Alhoewel dit bepaald geen sprinter is, is er altijd voldoende vermogen om vlot in te voegen of veilig te passeren.

Citroen Berlingo

Dankzij een zesde versnelling blijft het toerental op de snelweg beperkt. De motor is altijd hoorbaar, maar nooit storend. Ook de geluiden van rijwind of banden zijn uiterst gering (en dat is wel eens anders bij auto's zoals deze!). Dankzij de zesde versnelling, een schakelindicator en een prima functionerend start/stop-systeem bleef het testverbruik beperkt tot 1 op 20. Dat is 3 kilometer minder per liter dan Citroën belooft, maar een gemiddelde score voor een auto in dit segment.

Hoe leuk de aankleding ook is en hoe goed de rijgeluiden ook worden onderdrukt, in de basis blijft de Berlingo een bedrijfswagen. Bedrijfswagens worden in de regel gereden met volle belasting, terwijl een personenauto slechts incidenteel volledig wordt beladen. De Berlingo en Berlingo MultiSpace delen hetzelfde onderstel, maar dit is wel anders afgesteld. Desondanks is het weggedrag veel minder verfijnd dan dat van een MPV of van een doorsnee personenauto. De Berlingo helt vanwege de hoogte nadrukkelijk over in de bocht en kan rare sprongen maken wanneer te hard over een verkeersdrempel wordt gereden. Vanwege de hoogte is de Berlingo zijwindgevoelig, maar dat geldt voor alle auto's met een soortgelijk koetswerk.

Citroen Berlingo

Tenslotte

Als het bovenstaande verhaal bekend klinkt, dan kan dat kloppen. Citroën is onderdeel van de PSA groep, waar Peugeot en Opel ook onder vallen. Citroën, Peugeot en Opel bieden alledrie auto's aan die in de basis gelijk zijn. Ze staan op hetzelfde platform, bieden dezelfde motoren en gebruiken dezelfde transmissies. Volgens PSA verschillen de rijeigenschappen door andere fijnregeling van het onderstel, maar die verschillen zijn in de praktijk nihil. Een andere velgmaat of een ander merk banden kan meer verschil maken. Met de Berlingo is dezelfde route afgelegd als met de Opel Combo Tour en er kon simpelweg nauwelijks verschil worden opgemerkt.

De verschillen beperken zich daarom in de praktijk tot de aankleding. De Peugeot Rifter is avontuurlijk. De Opel Combo is neutraal om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. De Citroën laat zich het meeste personaliseren en overtuigt daarom met het sterkste karakter.

Conclusie

De Citroën Berlingo MultiSpace staat bekend als slimme gezinsauto. Omdat de Berlingo in de basis een bedrijfswagen is, is alles gericht op functionaliteit tegen een lage prijs. Wie geen waarde hecht aan uitstraling of imago, heeft aan deze bestelwagen voor persoonlijk gebruik daarom een heel slimme gezinsauto. Dat wil zeggen: in de basis. De prijs zonder belastingen ligt veel lager dan die van een MPV. Maar omdat de prijs van een personenauto inclusief belastingen tegenwoordig sterk afhankelijk is van de co2-uitstoot, is het prijsverschil met een MPV veel kleiner dan voorheen. Wel biedt de Berlingo meer ruimte dan een MPV.

De Citroën Berlingo MultiSpace, Peugeot Rifter en Opel Combo Tour zijn in de basis dezelfde auto's. Nadat alle drie de auto's zijn getest, luidt de conclusie dat de rijeigenschappen onderling nauwelijks verschillen. Ook hebben ze alledrie grofweg dezelfde voor- en nadelen. Het is misschien jammer dat de verschillen zo gering zijn, maar het maakt het kiezen makkelijker: neem simpelweg het exemplaar dat het meeste aanspreekt. Zo heeft ieder nadeel toch weer een voordeel.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Veel personalisatiemogelijkheden
  • Comfortabel (voor een bestelauto)
min
  • Zijwindgevoelig
  • Met rijke uitrusting nauwelijks voordeliger dan een MPV of SUV
Renault KangooRenault Kangoo
"Familiepret"
Opel Combo TourOpel Combo Tour
"Toeren met de Tour"
Dacia DokkerDacia Dokker
"Voordeelverpakking"
Ford Tourneo ConnectFord Tourneo Connect
"Het verbindend element"
Fiat DobloFiat Doblo
"In dubio?"