27 maart 2019
 

BMW 1-Serie

BMW kondigt nieuwe 1-Serie aan

Autozine
27 maart 2019 | BMW kondigt een nieuwe generatie van de 1-Serie aan. Gecamoufleerde pre-productiemodellen van de derde generatie van de 1-Serie ondergaan de laatste uitgebreide tests in het testcentrum van BMW in het Zuid-Franse Miramas. De banen met uiteenlopende wegdekken in het testcentrum zijn het terrein om de wegligging en de dynamiek van de nieuwe 1-Serie te optimaliseren. Aan deze laatste tests gingen vijf jaar intensief ontwikkelingswerk én de overstap naar de architectuur met voorwielaandrijving van BMW vooraf.
 

BMW heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe 1-Serie alle kennis en ervaring toegepast die het heeft opgedaan met de andere voorwielaangedreven modellen van BMW Group. Een cruciaal element voor de wegligging van de nieuwe 1-Serie is de ARB-technologie, die de grip van de voorwielen nadrukkelijk verbetert. Het systeem is bekend van de BMW i3's en debuteert nu in een auto met verbrandingsmotor. Deze technologie van BMW i verbetert de tractie niet alleen, maar reageert volgens de technici sneller en preciezer.

BMW

De ARB-technologie is standaard in de 1-Serie en omvat een tractiecontrolesysteem dat direct in het motormanagement is geïntegreerd in plaats van in de besturingseenheid van de Dynamic Stability Control (DSC). Daardoor zou de informatie drie keer zo snel worden doorgegeven. In samenwerking met DSC beperkt de ARB-technologie het optreden van onderstuur tijdens accelereren, wat een vaak voorkomend verschijnsel is bij voorwielaangedreven auto's. Er vinden echter geen ingrepen in de aandrijving plaats, wat de dwarsstabiliteit van de auto bevordert.

BMW Performance Control is eveneens standaard en verhoogt de wendbaarheid van de nieuwe 1-Serie verder door middel van dynamische remingrepen. Ook is de torsiestijfheid van de carrosseriestructuur verbeterd door gerichte toepassing van extra verstevigingen, zoals de standaard gemonteerde boemerangvormige draagarm aan de achterzijde van de carrosserie.

De nieuwe viercilinder-in-lijn benzinemotor onderscheidt zich nadrukkelijk in het gamma aandrijflijnen voor de 1-Serie. De M135i xDrive wordt aangedreven door de krachtigste viercilinder-in-lijnmotor van BMW Group, met een cilinderinhoud van 2,0 liter en BMW TwinPower Turbo technologie (verbruik gecombineerd: 6,8-7,1 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 155-162 g/km). De motor levert een vermogen van 225 kW (306 pk) en is goed voor zeer dynamische prestaties dankzij technische oplossingen zoals een versterkte krukas, nieuwe zuigers en zuigerstangen, een grotere uitlaatgasturbo en geoptimaliseerde kleppen voor de brandstofinspuiting.

De 1-Serie maakt ook een grote stap vooruit op het gebied van interieurruimte. Dankzij de voorwielaandrijving, de dwarse plaatsing van de motor en een lage middentunnel is er merkbaar meer ruimte beschikbaar dan in de vorige generatie. De toegenomen interieurruimte komt vooral de achterpassagiers ten goede. De beenruimte achterin bijvoorbeeld is met 33 mm gegroeid en de hoofdruimte met 19 mm. De achterbank is nu ook gemakkelijker toegankelijk en de bagageruimte is met 20 liter gegroeid tot 380 liter.