21 augustus 2019
Audi A6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi onthult vierde generatie RS6 Avant

Autozine
21 augustus 2019 | Audi onthult de vierde generatie van de RS6 Avant. De nieuwste RS van Audi komt in het eerste kwartaal van 2020 naar Nederland. De RS6 Avant van de vierde generatie is een van de eerste modellen uit de stal van Audi Sport met de nieuwe RS-designtaal. Op de voordeuren, het dak en de achterklep na, zijn alle carrosseriedelen specifiek ontworpen voor deze snelle stationcar. De verlaagde carrosserie met extra brede wielkasten benadrukt de kracht van deze Audi.
UnitedConsumers
 

Het front van de RS6 Avant kenmerkt zich onder meer door de nieuwe motorkap met gedistingeerde powerdome. De driedimensionale honingraatstructuur in de Singleframe-grill is gebaseerd op het design van de Audi R8. Het karakteristieke Avant-silhouet bevat unieke RS-kenmerken zoals de extra brede dorpels. De achterzijde is voorzien van een nieuw ontworpen achterspoiler en achterbumper met de inmiddels niet meer weg te denken ovale chromen uitlaatpijpen. De RS 6 Avant is optioneel met een RS-sportuitlaatsysteem met zwarte uitlaatsierstukken beschikbaar. De nieuwste RS staat standaard op 10-spaaks 21-inch gegoten aluminium wielen met banden in maat 275/35. Een 5-spaaks 22-inch versie met 285/30 banden is optioneel.

Audi A6 Avant

De 4.0 TFSI V8 van de nieuwe RS6 Avant levert 441 kW / 600 pk en een maximumkoppel van 800 Nm, dat beschikbaar is in het bereik van 2.050 tot 4.500 tpm. De motor stuwt de snelle zakenauto in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u. In 12 seconden bereikt hij al een snelheid van 200 km/u. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/u. Met het optionele dynamic package bedraagt de topsnelheid 280 km/u en indien wordt gekozen voor het dynamic plus package 305 km/u.

Dankzij het 48 volt mild-hybrid systeem levert de twin-turbo V8 zijn hoge prestaties bij een relatief gunstig rendement. Dit systeem recupereert energie tijdens het afremmen op de motor en voert de opgewekte energie terug naar de lithium-ion batterij. In de praktijk verlaagt de MHEV-technologie het verbruik met maximaal 0,8 liter op 100 kilometer. Om de efficiency te verhogen is de RS6 Avant ook voorzien van cylinder on demand (COD). Bij lage tot gemiddelde belasting en snelheden worden cilinders 2, 3, 5 en 8 in de hoge versnellingen gedeactiveerd om zo het brandstofverbruik te verlagen. De kracht van de elektrisch ondersteunde V8 wordt overgebracht naar alle vier de wielen via de Quattro vierwielaandrijving en de vernieuwde 8-traps Tiptronic transmissie die onder meer beschikt over een nieuwe launch control functie.

Zoals het een echte RS betaamt, produceert ook de nieuwe RS 6 Avant een kenmerkend geluid. De bestuurder kan het motorgeluid beïnvloeden met behulp van Audi drive select. Het optionele, en variabel instelbare RS sportuitlaatsysteem zorgt voor een maximale geluidservaring.

De adaptieve luchtvering van de RS6 Avant is speciaal afgestemd op het leveren van sportieve prestaties bij topsnelheden tot en met 305 km/u. Het systeem kan worden ingesteld in verschillende modi en omvat automatische niveauregeling. De carrosserie van de nieuwe RS6 Avant ligt 20 millimeter lager op de weg dan die van de Audi A6 Avant met standaardvering. Bij snelheden van 120 km/u en hoger wordt het onderstel met nog eens 10 millimeter verlaagd. Het systeem biedt bestuurders een ruime keuze uit verschillende instellingen. De RS6 Avant is tegen meerprijs leverbaar met RS sport suspension plus met Dynamic Ride Control (DRC) voor meer dynamiek.

De RS6 Avant is leverbaar met dynamische vierwielbesturing. Bij lage snelheden draaien de achterwielen vijf graden in de tegenovergestelde richting ten opzichte van de voorwielen. Dit verkleint de draaicirkel met een meter, waardoor de auto wendbaarder wordt in stadsverkeer en krappe bochten. Bij gemiddelde en hoge snelheden draaien de achterwielen twee graden in dezelfde richting wat de stabiliteit bevordert, vooral bij snel accelereren. De bestuurder kan het karakter van de RS6 Avant veranderen met behulp van het Audi drive select. Er is keuze uit zes profielen: comfort, auto, dynamic, efficiency en de individueel configureerbare RS-specifieke RS1- en RS2-modi, die direct kunnen worden geactiveerd met de stuurknop "RS MODE". In RS2-modus is de mate van ondersteuning van de elektronische stabilisatiecontrole (ESC) variabel in te stellen. Het optionele, nieuw ontwikkelde keramische remsysteem weegt ongeveer 34 kilogram minder dan zijn stalen tegenhanger en levert fenomenale remprestaties.

Audi A6 Avant

Het interieur van de RS 6 Avant biedt de bestuurder en passagiers een mix van sportiviteit, ultieme luxe en moderne voorzieningen. De Audi virtual cockpit en het head-up display bieden speciale RS-displays informatie over bandenspanning, koppel, vermogen, olietemperatuur, turbodruk, rondetijden, versnellingsmetingen en g-krachten.

Het geperforeerd lederen en afgevlakte RS stuurwiel, met grote RS schakelpeddels gemaakt van aluminium, beschikt over multifunctionele knoppen waarmee de bestuurder de nieuwe Audi drive select RS1 en RS2 modi kan selecteren. De sportstoelen in zwart parelnappaleer en alcantara zijn voorzien van RS-reliëf en ruitpatroon. De Audi RS6 Avant is verregaand te personaliseren. Zo zijn er voor het interieur verschillende RS-designpakketten beschikbaar in rood en grijs en zijn de sierlijsten in verschillende materialen, van hout tot carbon uit te voeren.

Hij is beschikbaar in 16 verschillende matte of metallic carrosseriekleuren waaronder de twee RS-specifieke kleuren Nardo grijs en Sebring zwart. Het exterieur is verder te verfraaien met verschillende stylingpacks met glanzend zwarte of carbon details. Voor de fijnproevers is er ook nog het Audi exclusive assortiment om de auto volledig op smaak te maken.