9 september 2013
Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback als g-tron

9 september 2013 | Audi introdoceert de A3 Sportback g-tron, die geschikt is voor het gebruik van Groengas. Ondernemers kunnen bij aanschaf bovendien gebruik maken van diverse subsidieregelingen. De Audi A3 Sportback g-tron is vanaf eind oktober te bestellen. Zijn richtprijs bedraagt 28.900 euro, de levering start begin 2014.

De Audi A3 Sportback g-tron heeft een 1.4 TFSI-motor (81 kW/110 pk, 200 Nm) die volledig is aangepast aan het gebruik van Compressed Natural Gas (CNG). Groengas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar wordt geproduceerd uit organisch afval, zoals koeienmest of slib. Groengas is daarmee een duurzaam alternatief voor aardgas.

De TFSI-motor, die standaard is gekoppeld aan de zeventraps S-Tronic transmissie, kan indien nodig ook gebruik maken van benzine. De A3 Sportback g-tron maakt gebruik van twee lichtgewicht gastanks die onder de bagageruimte zijn geplaatst. De totale capaciteit bedraagt 14 kg. De tanks zijn door de toepassing van hightech kunststoffen in totaal 54 kg lichter dan vergelijkbare conventionele aardgastanks.

Audi A3 Sportback

De A3 Sportback g-tron sprint in 10,8 seconden van 0-100 km/h en haalt desgewenst een topsnelheid van 197 km/h. Het gemiddelde verbruik op CNG (op basis van de Nederlandse gaskwaliteit) bedraagt 3,7 kg/100 km. De gemiddelde CO2-uitstoot komt uit op 88 gram/km. Dat betekent dat de auto bij zakelijke inzet ook in 2014 wordt ingedeeld in de 14%-categorie van de fiscale bijtelling.  Bij rijden op Groengas komt de daadwerkelijke CO2-uitstoot (well-to-wheel) ongeveer 73% lager uit dan bij gebruik van aardgas.

Afgezien van de 14%-bijtellingscategorie biedt de Audi A3 Sportback g-tron nog meer belangrijke voordelen. Het tarief voor de motorrijtuigenbelasting is bijvoorbeeld aanzienlijk lager dan dat van modellen met een dieselmotor. Bij de huidige CNG-prijs (€ 1,06 /kg) bedragen de brandstofkosten volgens Audi circa € 4 per 100 km.

Een ander belangrijk punt bij het dagelijks gebruik: de actieradius op CNG en Groengas bedraagt circa 320 km en op benzine - dankzij de volwaardige benzinetank - 900 km. Het totaal komt dus op ruim 1.200 km. Ofwel: maximale bruikbaarheid, ook als er geen CNG-tankstation in de buurt is. Met ruim 125 tankstations is er in Nederland sprake van landelijke dekking. De helft van deze stations biedt al standaard Groengas aan. In Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië is er eveneens landelijke dekking en ook in Frankrijk en Spanje zijn al tientallen CNG-stations.

Audi A3 Sportback

Door de zeer gunstige emissiecijfers komt de Audi A3 Sportback g-tron in aanmerking voor diverse aanvullende subsidies. Ondernemers kunnen met de bestaande regelingen bijvoorbeeld profiteren van de landelijke Kleinschaligheids Investeringsaftrek (KIA), de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de VaMil (willekeurige afschrijving milieu-investering). Bovendien bieden diverse regionale en/of lokale overheden daar bovenop ook eigen subsidiemogelijkheden.

De Audi A3 Sportback g-tron is vanaf eind oktober te bestellen. Evenals de overige A3 Sportback-modellen is hij er in de uitrustingsniveaus Attraction, Ambition en Ambiente. De richtprijs voor de basisuitvoering bedraagt € 28.900 incl. bpm/btw. Alle modellen worden standaard geleverd met de zeventraps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling.

De A3 Sportback g-tron is ook leverbaar in de extra rijk uitgevoerde Pro line- en Pro line plus-uitvoering. De sportieve Pro line S-uitvoering is eveneens beschikbaar met behoud van 14% bijtelling. Een ander belangrijk pluspunt voor de Nederlandse markt: de A3 Sportback g-tron kan worden voorzien van een trekhaak (maximum trekgewicht 1.300 kg). De eerste exemplaren worden begin 2014 in Nederland verwacht.