31 oktober 2019
Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback 40 e-tron nu leverbaar

Autozine
31 oktober 2019 | Audi trekt zijn in hybrideoffensief door naar de compacte middenklasse met de introductie van de Audi A3 Sportback 40 e-tron Advance Sport. Met deze nieuwe uitvoering, die per direct te bestellen is vanaf € 40.360, verpakt Audi plug-in hybrideaandrijving in een sportief jasje met moderne uitrusting.
KwikFit
 

Audi elektrificeert zijn bestaande modelprogramma in hoog tempo. In slechts enkele maanden tijd introduceerde het merk plug-in hybridevarianten van de Audi Q5, A6 Limousine, A7 Sportback, Q7 en A8. De basis voor Audi's nieuwe hybrideprogramma werd enkele jaren geleden al gelegd door de A3 Sportback plug-in hybrid, en die is er nu in een nieuwe, sportieve uitvoering: de A3 Sportback 40 e-tron Advance Sport.

Audi A3 Sportback

Bekende, onderscheidende uiterlijk elementen van de A3 Sportback 40 e-tron zijn de matzwarte grille met de 14 smalle, verchroomde spijlen en de sportief gestylde bumpers. De Advance Sport versterkt die sportieve uitstraling met onder meer een S-Line interieur, verlichte instaplijsten, een S-Line achterspoiler, 18 inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen inclusief dynamische knipperlichten achter en blanke sierlijsten. Vanbinnen beschikt deze uitvoering over comfortairconditioning, stoelverwarming voor, een driespaaks multifunctioneel afgevlakt sportstuur, Audi virtual cockpit, MMI navigatie plus, Audi smartphone interface en meer.

De hybride aandrijflijn van de Audi A3 Sportback 40 e-tron Advance Sport bestaat uit een 1.4 TFSI turbo-benzinemotor (110 kW / 150 pk) en een 75 kW / 102 pk sterke elektromotor. Die laatste is geïntegreerd in de behuizing van de 7-traps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling. Samen zijn de twee krachtbronnen goed voor een systeemvermogen van 150 kW / 204 pk en een systeemkoppel van 350 Newtonmeter. Daarmee accelereert de A3 Sportback 40 e-tron in 7,6 seconden van 0-100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 222 km/u. Puur elektrisch en lokaal emissievrij is de topsnelheid begrensd op 140 km/u.

De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion accu met een capaciteit van 8,8 kWh die onder de achterbank is ondergebracht. Door het samenspel van de TFSI brandstofmotor en de elektromotor bedraagt het theoretische verbruik van de A3 Sportback 40 e-tron 2,0 l/100 km (gemiddelde CO2-uitstoot: 46 g/km), wat resulteert in een energielabel A.

Voor de aandrijving kan de bestuurder via de EV-toets kiezen uit drie rijstanden: 'EV' (met een theoretisch elektrische bereik van 46 kilometer), 'Auto' (de hybridemodus waarbij de auto zelf het ideale samenspel tussen brandstof- en elektromotor bepaalt) en 'Hybrid Hold'. Bij die laatste wordt de energie in de batterij voor een later moment bewaard, bijvoorbeeld wanneer de auto een milieuzone inrijdt.

Voor het nodige laadgemak heeft de A3 e-tron een Mode 3 laadkabel met Type 2-aansluiting aan boord. Daarmee is de accu bij publieke laadstations te laden. Voor thuisladen biedt Audi vanaf € 1.550 een oplossing inclusief installatie en loadbalancing voor veilig laden. Elke A3 e-tron Advance Sport kan daarnaast worden geleverd met een Shuttel mobiliteitspas. Deze pas is de spil in het thuisladen en biedt niet alleen toegang tot circa 65.000 (snel)laadpunten in Europa, maar ook tot andere vormen van (openbaar) vervoer. De Shuttel mobiliteitspas kan bij de Audi A3 e-tron tevens worden gebruikt om brandstof mee af te rekenen.

De Audi A3 Sportback 40 e-tron Advance Sport is inmiddels bij de Audi-dealers te bestellen vanaf € 40.360.