14 november 2014
Audi A1

Audi A1

Audi A1 ondergaat facelift

14 november 2014 | Sinds de introductie in 2010 heeft Audi almeer dan 500.000 exemplaren van de A1 en A1 Sportback verkocht. Om dat succes voort te kunnen zetten, ondergaat de A1 nu een facelift. De A1 krijgt nieuwe motoren, een sportiever uistraling en meer karakter.

Alle motoren in de vernieuwde Audi A1 en A1 Sportback zijn compleet nieuw of op tal van fronten doorontwikkeld. Als gevolg daarvan is het vermogen van de meeste krachtbronnen toegenomen, terwijl het brandstofverbruik met maximaal tien procent daalde. De zes motoren - vier TFSI benzineversies en twee TDI diesels - lopen wat vermogen betreft uiteen van 66 kW/90 pk tot 141 kW/192 pk en worden alle, al dan niet standaard, ook leverbaar met de zeventraps S tronic-transmissie.

Audi A1

De basismotor is de eerste driecilinder benzinemotor in de geschiedenis van Audi. De A1 1.0 TFSI (voorlopige gegevens) met 70 kW/95 pk noteert een gecombineerd verbruik van 4,3 liter op 100 kilometer (99 gram CO2 per km). De tweede nieuwe driecilinder voor de A1 is de 66 kW/90 pk sterke 1.4 TDI ultra, met een gecombineerd brandstofverbruik van 3,4 liter op 100 km (NEDC) en 89 gram per kilometer aan CO2-emissie. Daarmee is het tevens de eerste ultra-variant van de A1 en A1 Sportback. 

De Audi S1 en S1 Sportback blijven met 170 kW/231 pk 2.0 TFSI-krachtbron en permanente Quattro vierwielaandrijving onveranderd de meest sportieve varianten binnen de A1 modelserie.

Audi A1

De elektromechanische stuurbekrachtiging voor de A1 is compleet nieuw. Het systeem vermindert de mate van bekrachtiging wanneer de snelheid toeneemt. De werking ervan kan bovendien worden aangepast via het nieuwe "drive select" systeem, waarmee op basis van drie instelling (auto, efficiency en dynamic) tevens de karakteristiek van de motor, de optionele S tronic-transmissie en de instelbare schokdempers naar wens kan worden bepaald.

Verder is de ophanging in de nieuwe sport-uitvoering stugger vergeleken met die van de overige versies, maar tegelijker comfortabeler ten opzichte van het uitgaande model. Voor liefhebbers van nog meer dynamiek is er het S line-sportonderstel.

Audi A1

De velgmaten van de vernieuwde Audi A1 lopen uiteen van 15 tot 18 inch. ESC Electronic Stabilization Control belooft een stabielere en meer precieze handling, terwijl "torque vectoring" onderstuur op de limiet beperkt.

Het aanbod aan uitvoeringen en uitrustingsmogelijkheden voor de Audi A1 en A1 Sportback is eveneens vernieuwd. Als gevolg daarvan kunnen kopers nu bijvoorbeeld ook kiezen voor de nieuwe design- en sport-uitvoeringen.