11 december 2017
 

Forum Jaguar X-TYPE

Reacties van eigenaren

  

, datum: 9 mei 2011

Ervaring met auto: Laat je niet gek maken door zeer dure garages in onderhoud en reparatie. Ik doe het onderhoud zelf en het is niet anders dan een andere auto van deze klasse. Ik heb in deze 3 jaar nog geen afkeurpuntje meegemaakt bij de APK.
Tip: doe eerst een onafhankelijke APK en dan onderhoud/reperatie.
Vele garages willen dure dingen aansmeren die niet vervangen hoeven worden denk bijvoorbeeld aan remschijven, schokbrekers enz,

Ervaring met onderhoud (zelf): Ik heb bij ongeveer 200.000 km de versnellingsbakolie ververst met Kroon olie. Verder om de 15.000 km olie en oliefilter vervangen, luchtfilter en overige normale zaken. Binnenkort ga ik voor en achter de schijfremmen en remblokken vernieuwen.

Ervaring met verkoop: Net als bij iedere andere auto. Beter eerst een aankoopkeuring laten uitvoeren maar dat telt ook voor iedere andere auto.

UitvoeringV6 3.0 Ex.
Brandstofbenzine
Bouwjaar2002
In bezit3 jaar
KM-stand225.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor9
  
  

, datum: 30 april 2011

Ervaring met auto: Buitentemperatuursensors zijn gevoelig voor uitval. Originele Jaguar autotelefoon units gaan vaak defect, test deze altijd met je eigen SIM kaartje uit je mobieltje als je gaat testrijden. Verder werkte bij mij de cruise control vaak niet of bepaalde functies van de criuise control vielen uit, een beetje afhankelijk van het startmoment van de auto. Na het afzetten en opnieuw starten deed 'ie het soms wel maar vaak ook niet. Roestgevoeligheid aan de binnenste randen van de voorschermen en de onderkant van de wagenbodem. Goed schoonspuiten en (laten) tectyleren voorkomt veel problemen. De motor is zeer goed, zeer betrouwbaar en vooral zeer zuining (gemiddeld 1 op 19 met normaal snelweggebruik). Houd wel de polybelt vervangingstermijn + krukasdemper + waterpomp en riem + alle spanners in de gaten bij 100.000 / 200.000 / 300.000 km etc. Dit zijn kostbare vervangingsitems maar zorgen wel voor de goede betrouwbaarheid.

Uitvoering2.0 Diesel
Brandstofdiesel
Bouwjaar2003
In bezit1 jaar
KM-stand212.000 km

Betrouwbaarheid8
Comfort7
Motor7
  
 
Reactie van: Hmennis, datum: 29 februari 2012

Antwoord: Beste Ruus,

Ik had ook problemen met mijn cruise control. Als ik richting aangaf naar links viel c c uit. Dealer wilde complete kabelboom in dashboard vervangen. Ik heb het probleem zelf opgelost na logisch nadenken. Achter links onder de achterlicht -unit zitten twee massa kabels, een grote en een kleinere, de moertjes van de kabels (incl. aandrukringen) zaten helemaal los. Heb alles goed schoongemaakt, nieuwe klemringen onder de moertjes gezet, ingespoten met contactspray: PROBLEEM OPGELOST.

Of de kabelboom nog op voorraad ligt weet ik niet. Is een dealerprobleem. Ik zou de auto twee dagen moeten missen en het dashboard moest eruit gemonteerd worden. Mooi niet. Wie weet wat er achteraf allemaal was gaan rammelen en trillen?

Hub.

  

, datum: 26 juli 2010

Ervaring met onderhoud (zelf): Ga binnenkort de transmissie olie vervangen omdat ik niet geloof in het verhaal dat deze (volgens Jaguar) een heel autoleven meegaan. Mijn automatische versnellingbak loopt nog als een zwitsers klokje en dat wil ook zo houden.
Dit is ook van toepassing voor de verdeelbak en het achterdifferentieel. Ik ga dit doen met de speciale olieen van Kroon.

Uitvoering3.0 V6
Brandstofbenzine
Bouwjaar2002
In bezit2 jaar
KM-stand212.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor9
  
  

, datum: 20 juni 2010

Ervaring met auto: Een waanzinnige wagen waar je iedere dag met een glimlach in rijdt. Qua verbruik vind ik het wel meevallen, de andere merken zitten op hetzelfde verbuik als de Jaguar. Luxe afwerking met een heerlijke 6 cilinder die rustig draait.

Uitvoering2.0V6
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar

Betrouwbaarheid7
Comfort9
Motor9
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 14 juni 2010

Ervaring met auto: Fijne auto. Mijn vorige auto's waren MB, 6-cilinders. Roestprobleem MB (bj. 2002) heeft mij doen besluiten voor de Jaguar te kiezen. ENIGE nadeel is het brommen van de koeler in deashboard, die hoort je als je stilstaat. Door dealer niet op te lossen. Maar ja, dat went en dat is nu eenmaal hoorbaar omdat de motor zo lekker stil is.

UitvoeringV6
Brandstofbenzine
Bouwjaar2006
In bezit1 jaar
KM-stand100.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort5
Motor6
  
  

, datum: 3 juni 2010

Ervaring met auto: Doen, zakelijk gebruik goed aan te raden. Snelle, mooie lijn. Luxe en goed afgewerkt.
Gebruik naar zijn klasse en status netjes. Bij een bovengemiddelde snelheid nog steeds 1 op 8 (2.0 v6).
De volgende auto zou weer een X-TYPE worden maar ... ik wacht af.

Ervaring met onderhoud (witmerk garage): Altijd stipt de afspraken nagekomen. Zeer goed met advies. Geen klachten.

Ervaring met verkoop: Bij Korree gekocht, deze is specialist voor engelse auto's. Servicepeil zeer hoog. Kosten zijn zeer netjes en goed.
Voor onderhoud ook een aanrader, doet MG, Jaguar, Mini. Aanrader.

Uitvoering2.0 V6 Executive
Brandstofbenzine
Bouwjaar2003
In bezit1 jaar
KM-stand144.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort9
Motor9
  
  

, datum: 28 april 2010

Ervaring met auto: Gemiddeld 1 op 10, snelweg bij 120 1 op 12, in de stad 1 op 8. Geen echte storingen gehad, wel een losse massakabel op de computer, heeft 2x de ANWB en 400 euro van de dealer gekost omdat ze eerst niks konden vinden. Verder geen problemen, zeer comfortbale reisauto, ook bij 160 km/h in Duitsland relaxte auto.

Ervaring met onderhoud (witmerk garage): Kost veel minder (met name uurloon van de dealer) en doen hetzelfde werk. Omdat een 4x4 is moeten sommige odnerdelen wel bij de dealer worden gehaald, rest is gewoon bij de vakhandel te koop.

Ervaring met verkoop: Geen problemen, auto voldeed aan verwachting.

Uitvoering2.5
Brandstofbenzine
Bouwjaar2001
In bezit1 jaar
KM-stand130.000 km

Betrouwbaarheid8
Comfort8
Motor9
  
 
 
« 1 2 3 4 5 6 7 »