17 januari 2017
Mercedes-Benz SLK (1996 - 2004)

Forum Mercedes-Benz SLK (1996 - 2004)

Reacties van eigenaren

  

, datum: 28 juli 2015

Ervaring met auto: Betaalbare cabrio, ideaal als tweede auto. Grootste pluspunten zijn het rijplezier en de betrouwbaarheid, minder vind ik het motorvermogen (een beetje kortademig) en de afwerking (goed, maar niet op Mercedes niveau). Het is de ideale auto voor wie fan is van een SL, maar minder kosten wil en niet wakker ligt van 2, 4 of 8 cylinders minder. Als je echt fan bent van de SL-serie en je hebt een beperkt(er) budget raad ik toch eerder een SLC aan (mijn vorige), weliswaar minder onderhoudsvriendelijk en geen cabrio maar qua rijplezier toch eindeloos veel beter!

Uitvoering200
Bouwjaar1997
In bezit1 jaar
KM-stand220.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort8
Motor4
  
  

, datum: 14 juli 2015

Ervaring met auto: Een zeer goede en degelijke auto. Hij rijdt als een beest. Voor mij persoonlijk zijn er wel 3 min punten aan een SLK:

- het verbruik (dit ligt wel aan wat je verwacht)
- het interieur, dit is bij een SLK vind ik dramatisch. Zo is het stuur niet verstelbaar en zit het dashboard en alle onderdelen niet goed vast en rammelt alles.
- De onderdelen zijn relatief goedkoop, behalve een, en laat dat nu net datgene zijn wat bij mij stuk ging. Dit was namelijk de pomp van de centrale deurvergrendeling. Dit is een onderdeel dat nieuw zo rond de 600 euro kost en 2e hands zo rond d 200 a 300 euro. Dit is tevens een onderdeel dat vaak kapot gaat op een SLK. Mijn vraag is dan ook nu. Weet iemand waar ik dit onderdeel goedkoop kan vinden (rond 200 a 300 euro) het onderdeel nummer is: 1708000848


Bouwjaar2000
In bezit1 jaar
KM-stand181.500 km

Betrouwbaarheid6
Comfort8
Motor8
  
 
Reactie van: Tonselhorst, datum: 17 juli 2015

Antwoord: Onderstaande link op Mp is van een adverteerder Henk

Deze aardige man heeft bijzonder veel onderdelen van alle type slk s.

http://link.marktplaats.nl/m946767006

Jammer dat je dashboard rammelt, origineel is dat niet zo, ik vermoed dat wellicht een keer los is geweest en niet goed in elkaar is gezet .
Die van mij rammelt absoluut niet, en heb ik er geheel uitgehaalt om netjes over te spuiten. Mijn stuur is wel verstelbaar, wat voor type heb je?

 
Reactie van: Bruger, datum: 19 juli 2015

Antwoord: Het lekt meer vooraan, en idd, ik heb een automaat.

 
Reactie van: Bruger, datum: 19 juli 2015

Antwoord: Even heel wat anders: sinds woensdag lekt mijn SLK: het zijn een paar druppels per etmaal en de kleur is roze/wit. Wat kan het zijn en kan ik nog blijven rijden?

 
Reactie van: Tonselhorst, datum: 19 juli 2015

Antwoord: Heb je een automaat? En waar lekt het ongeveer? Midden onder de auto, of vooraan?

 
Reactie van: Tonselhorst, datum: 20 juli 2015

Antwoord: Ik kan maar twee dingen verzinnen die rood-achting zijn, automaatbak olie, en koelvloeistof is soms ook rood. Als het ongeveer net achter je voorbumper lekt, denk ik koelvloeistof. Lekt het zeg maar ter hoogte van net achter je voorwielen midden onder de auto kan je bak iets lekken. Als het nu nog een paar druppels zijn lijkt het me geen kwaad te kunnen, je moet het wel opzoeken, want uiteindelijk raakt iets leeg.

 
Reactie van: Bruger, datum: 25 juli 2015

Antwoord: Het lijkt vloeistof te zijn van de stuurbekrachtiging: volgende week wordt de reparatie uitgevoerd, aangezien ik momenteel op vakantie ben (zonder auto). Dank voor je reactie!

 
Reactie van: Tonselhorst, datum: 25 juli 2015

Antwoord: Graag gedaan. Goed dat je het gevonden hebt.

Een handige site, als je hem nog niet kende, staan in deze topic wtabhandige links. Zet er even www voor

.mbslk.de/modules.php?op=modload&:name=Forums&:file=viewtopic&:topic=86791&:forum=14

Fijne vakantie nog.

  

, datum: 21 juni 2015

Ervaring met auto: KM-stand maakt niet zoveel uit, maar de onderhoudhistorie is wel erg belangrijk. Als hij altijd keurig onderhouden is, zullen de problemen meevallen.

Uitvoering230
Bouwjaar1998
In bezit1 jaar
KM-stand1.980.000 km

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor6
  
  

, datum: 25 april 2015

Ervaring met auto: Ben sinds gisteren de trotse bezitter van deze mooie auto. Nu ben in op zoek naar iemand die het rode interieur kan spuiten voor mij, en ben benieuwd naar het kostenplaatje. Graag een maaltje naar: ton.v.d@hotmaill.com

Uitvoering230 Kompressor
Bouwjaar1999
In bezit1 jaar
KM-stand161.500 km

Betrouwbaarheid7
Comfort7
Motor7
  
 
Reactie van: Taarts, datum: 2 mei 2015

Antwoord: Ik kunt mij een mailtje sturen waarna ik u enkele foto:s kan sturen van onze SLK waarvan ik vorige winter het interieur opnieuw rood heb gespoten. Als u dit bevalt kan ik u een vrijblijvende prijsopgave sturen.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 9 april 2015

Ervaring met auto: Auto 1 jaar in bezit, top auto geen problemen, geen lekkages. Vorige week APK zonder problemen.
Interieur was erg beschadigd, dit gedemonteerd, kaal gemaakt, opnieuw gespoten inde originele Quartz kleur, en weer gemonteerd, is weer als nieuw. Twee dagen werk, dus zeer de moeite waard. Nu weer mooi weer dus genieten!

Ervaring met onderhoud (merkgarage): Perfecte garage.

Uitvoering230 Kompressor
Bouwjaar1998
In bezit1 jaar
KM-stand198.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort7
Motor9
  
 
Reactie van: Frankdeug, datum: 9 mei 2015

Antwoord: Ben heel erg geinteresseerd hoe deze demontage moet worden uitgevoerd. Kunt u aangeven hoe dit aan te pakken?

Groet, Frank

 
Reactie van: Tonselhorst, datum: 21 juni 2015

Antwoord: Frank sorry, voor de late reactie, ik kijk niet zo heel vaak op dit forum. Op onderstaande site staat voor het grootste gedeelte hoe je het moet demonteren.
Het is een hele goede leidraad, maar hier en daar staan zitten er meer schroefje dan wordt aangegeven, maar het meeste staat erop.

Als je er nog niet aan begonnen bent en meer info wilt mag je me altijd mailen.
Heb het inmiddels nog een keer gedaan samen met een andere SLK-liefhebber, dus we hebben wat ervaring.

 
Reactie van: Tonselhorst, datum: 21 juni 2015

Antwoord: Ik had de link van de site in mijn reactie staan, maar dan kreeg ik een foutmelding.
Google dit, dan vind je hem.
/ryououki.no-ip.com/r170/

  

, datum: 9 maart 2015

Ervaring met auto: Heerlijke degelijke auto, die -door de hard-top constructie- ook met het dak erop erg stil rijdt. Ook is de carrosserie van huis uit erg stijf, waar je bij andere cabrionulls met aftermarket torsiestaven moet gaan werken, levert MB de auto 'klaar' af

De stoelen zijn verhoudingsgewijs om te janken. Hoewel ik ze niet slecht vind, kunnen ze wel beter. Iets wat je niet van een €50.000 (nieuw) MB verwacht. Ook zijn er sommige interieurdelen -bijvoorbeeld de middenconsole waarvan de verf loslaat- van bedenkelijke kwaliteit. Ook hier, weliswaar 20 jaar oud, maar in een MB van (nieuw) €50.000...

De rest van de auto is gelukkig wel wat een Mercedes betaamt: luxe en degelijkheid. Rijden is een genot -ongeacht de snelheid, ongeacht welke stijl: rustig door de bebouwde kom, lui cruisen met 100km/hr?, aggressief carten over bochtige dijkjes of met 200km/hr over de autobahn?
De oversquare 2.3L 4-cilinder met Kompressor regelt het allemaal. Tel daarbij op een geniale wegligging welke rijstijl je kiest: de auto rijdt altijd perfect.

Het enige mintpuntje, voor de kniesoor- is dat de stuurbekrachtiging is ingesteld met comfort in het achterhoofd, hierdoor krijg je een wat zweverig midden, niet storend is: het sturen voelt immer und ewig precies aan, maar niet...

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): Voor zaken die we zelf niet kunnen:
-Merkonafhankelijke Garage
-Mercedes Garage

Naar gelang de ingreep en welke expertise er bij komt kijken,

Uitvoering230 Kompressor
Bouwjaar1997
In bezit1 jaar
KM-stand95.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort7
Motor9
  
 
Reactie van: Jhorst, datum: 9 maart 2015

Antwoord: Ik zie dat de helft is weggevallen:

...maar niet direct.

Ik haal dit aan, omdat dit naar voren komt in bijna elke review die ik over de SLK lees. Alsof er iets mis met de auto zou zijn. Niets is minder waar. Ik stoor mij hier niet aan, de auto stuurt fantastisch, maar mist het "cart-gevoel".

Het cart-gevoel komt pas naar voren als je jezelf een sportieve rijstijl aanmeet, dan laat de SLK een geheel ander gezicht zien, maar het is nooit direct overheersend aanwezig. Ik vind het juist een voordeel: ik rijd veel rustiger in een auto die minder uit zichzelf "cart".

Ik denk dat deze reviewers er naast zitten: zij een verwachten ander andere auto: een sportwagen. De SLK is eerder een sportieve Grand Tourer (en met Grand doel ik op het gemak en comfort waarmee deze auto kilometers vreet). En ik denk dat de SLK voor andere (oudere?) doelgroepontworpen is: de MX-5 en bijvoorbeeld de Barchetta zijn voor een jonger publiek gemaakt (ik neem de SLK200 als uitgangsunt).

Al met al een zeer sterke auto veelzijdige auto (qua prestaties), waarmee je veel heerlijke kilometers kunt maken -vooral met mooi weer, want zeg nou zelf, zo'n klapdak is ideaal bij parkeren en stil en warm in de regen of erger, zeker ten opzichte van een linnen dak, maar een Cabrio komt pas echt tot zijn recht als het dak eraf kan!

 
Reactie van: Rmesken, datum: 14 maart 2015

Antwoord: Inmiddels ben ik bezig met mijn 2e SLK r170. Eerste was een 230 kompressor van 97 nu een 320 facelift van 2000. Echt geweldige wagens zijn het, vouwdak is echt geniaal, bouwkwaliteit is echt goed.

De 320 is echt een juweel van een motor, de souplesse en trekkracht zijn fenomenaal. Deze motor is echt fijner dan de 230 kompressor, die wat brommerig is naar mijn mening.

Rijden/sturen is ook geweldig. Echt heel sportief is het niet, maar hij gaat echt geweldig goed en veilig de bocht door. Z3/S2000/MX5 zijn in dat geval echt beter.

Wellicht ben u al op de hoogte, maar hier een tip over de 230 kompressor motor.
De nokkenasmagneet kabel lekt olie en die kan de ECU en de kabelboom geheel vernielen. Is een standaard kwaal helaas van de 200/230 kompressor, er is een modificatie kabel voor op de markt.

Voor de rest veel open rijplezier, het kan mij niet snel genoeg voorjaar worden.

 
Reactie van: Bruger, datum: 30 maart 2015

Antwoord: Nieuwe banden laten monteren en nu gaat de cruise control niet meer hoger dan 60 km! Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

 
Reactie van: Rmesken, datum: 29 mei 2015

Antwoord: Banden maten kloppen niet dan.

 
Reactie van: Bruger, datum: 19 juli 2015

Antwoord: Dat was het inderdaad: dank!

 
Reactie van: Rmesken, datum: 4 september 2015

Antwoord: Mooi dat het opgelost is.

  

, datum: 22 februari 2015

Ervaring met auto: Ik heb hem nu een paar dagen, en ben zeer tevreden. De tijd zal uitwijzen of dit werkelijk zo zal blijven.

Uitvoering230
Bouwjaar1998
In bezit1 jaar
KM-stand107.500 km

Betrouwbaarheid8
Comfort7
Motor7
  
 
 
< 1 2 3 4 5 6 7 >