12 december 2017
Peugeot 2008

Forum Peugeot 2008

Reacties van eigenaren

  

, datum: 6 oktober 2014

Ervaring met auto: Al behoorlijk meegereden, maar nog niet in de bergen. Ik verwacht dat het in de bergen wel gaat, maar van een 1.2 mag je niet veel verwachten en zal gaan zuipen. Gelukkig is de benzine in CH een stuk goedkoper ter compensatie.

Binnenkort de Gotthardt-test nokkie en nokkie vol. De remmen zijn gelukkig wel redelijk overbemeten (rondom schijven, captur niet).

Ik heb de Gotthardt-test in duplo al eerder uitgevoerd met een Fiat Scudo 80 pk 1300 kg benzine met discutabele motortoestand en volgedouwd. Het ging door het rijden geduldig af te stemmen op de temperatuurmeter.

Ons uitgangspunt is dat de 2008 10 jaar meegaat (206 ging 13 jaar mee) voordat hij weer weg gaat. Hij is bedoeld als oversized stadsauto (mini P.C.Hooft-trekker). Turbo, dubbele koppelings-automaat en matige (quasi dacia) plastic/materiaal van de Captur zijn dan risiconulls/nadelen op termijn. Onze Allure heeft sportstoelen, op een Captur onmogelijk.

De uiteindelijke prijs na onderhandeling voor een 2008 is veel beter dan een Captur. Een Captur in NL heeft maar 1500 euro korting en dat komt door zijn populariteit. Je betaalt dus voor het feit dat de auto populair is.

Hogere totale aanschafwaarde betekend uiteindelijk meer afschrijving na 10 jaar. Na 10 jaar zal het verschil in restwaarde nog weinig zijn.

Wij wouden perse niet hoeven te schakelen. De ETG5-bak is inderdaad traag, schakelt duidelijk, denkt soms na, en heeft een beperkt trekgewicht. 1100 kg achter 80 pk willen..., moet je niet willen. Zelf schakelen gaat zeer makkelijk en vlot zat.

De bak is supergoedkoop (scheelt in de uitstoot) en waarschijnlijk betrouwbaarder/goedkoper te fixen. Kost geen benzine extra want in de kern een normale handbak, maar bespaart door je lompe rijstijl af te leren. De Captur is een behoorlijk stuk zwaarder waardoor je duidelijk meer wegenbelasting, verzekering en natuurlijk benzine moet aftikken over een periode van 10 jaar.

Je mag deze ETG5-bak niet zien als een echte automaat, dat is echt onzin. Dat je de bak voelt schakelen komt omdat het ook echt een handbak is. Aard van het beestje.

Normale Peugeot-bakken worden altijd afgekraakt, omdat je erin kunt roeren...is een handbak bedoeld om te roeren of te schakelen? Bovendien is een 2008 geen racewagen, maar meer een cruiser.

Je kunt de bak minder laten schakelen door harder door de bocht te gaan...vreet wel banden en wel tikkie lomp. Helpen schakelen kan ook door van het gas te gaan.

De 2008 bevalt goed en doet zoals verwacht. Mocht je geen automaat willen dan is de 1.2 turbo aan te bevelen. Helaas is geen automaat te leveren op de 1.2 turbo. Diesels hebben altijd genoeg kracht en met ETG6 te leveren.

De 2008 e-vti is het beste te beschrijven als een benzine met het karakter van een oude Peugeot-diesel. Het maximale koppel (ongeveer 2750 toeren) is behoorlijk vroeg beschikbaar en daar moet je oprijden. Rijdt je wel 95 op de autobaan....Hij loopt dan extreem zuinig, makkelijk 1op 20 op boordcomputer. De computer schijnt aardig betrouwbaar te zijn.

Tot slot: per km is een 2008 e-vti voor ons gebruik veel goedkoper ten koste van een paar nukken die wennen danwel sporadisch opspelen.

Uitvoering1.2 E-vti (ETG5)
Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit1 jaar
KM-stand2.500 km
DealerNefkens

Betrouwbaarheid7
Comfort7
Motor8
  
 
Reactie van: Schoonschip, datum: 26 januari 2015

Antwoord: Heb ik de 2008 met automaat gereden. Van binnen en buiten ziet het er erg fraai uit. Ook de 4 schijfremmen zijn heel mooi. Wil of ben je lichamelijk gebonden aan een automaat is het een onding. Duik je een 30 km zone in kun je niet om de stuurflippers heen want de automaat weet er geen raadt mee. Gas geven is eerst haperen, nadenken en dan komt dat ding pas vooruit. Als je dat afzet tegen een Captur EDC met 120 pk automaat weet je niet wat je overkomt. Wat een verschil! De remmen op de Captur werken overigens perfect maar wel jammer dat achter trommels zitten. De achterbank is ook nog verschuifbaar en heb je 2 normale fietsen met fietsdrager heb je met de Peugeot een probleem met maximaal 51 kg kogeldruk. De Renault mag 10 kg meer hebben.... Vergeet niet het gewicht van de fietsendrager op te tellen bij de 2 fietsen. De instaphoogte van de Captur is ook een stuk hoger. Sturen doet de Peugeot een stuk lichter maar de schakelpook voor de automaat is onlogisch. Voor achteruit naar voren en voor vooruit naar achteren! De Captur en met name deHelly hansen uitvoering is erg compleet (helaas geen dakdragers mogelijk) en heeft extended gripp, hetgeen met de fabrieksmatig geleverde 4 seizoenenbanden ook weer geen dure extra winterbanden kost. het blijft afwegen. Ga je zuiver voor het mooie led dashboard en glazendak en dakrail is de Peugeot een prachtige keuze maar met ETG bak een onding en heb je aan de (duurdere) Captur wellicht een wat eenvoudiger kunststof dashboard maar een dijk van een automaat.

  

, datum: 28 september 2014

Ervaring met auto: Volledig probleemloos 27.500 km gereden. Royaal uitgeruste auto met kwalitatief zeer hoogwaardige materialen. Verbruik bij rustige rijstijl gem. 4.6 l/100 km.

Uitvoering1.6 HDi Allure
Brandstofdiesel
Bouwjaar2013
In bezit1 jaar
KM-stand27.500 km
DealerHylkema

Betrouwbaarheid10
Comfort7
Motor7
  
 
Reactie van: Geenemailadres, datum: 29 september 2015

Antwoord: 1.6 HDI verbruikt bij mij 's zomers 3,7L en 's winters 4,2L (bravo voor mijn rijgedrag haha)

  

, datum: 19 juli 2014

UitvoeringDuurste
Brandstofdiesel
Bouwjaar2014
In bezit1 jaar
KM-stand20.000 km
DealerBroekhuis

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor6
  
 
Reactie van: Cx5000, datum: 6 oktober 2014

Antwoord: Ik neem aan dat je een Allure hebt. Wij hebben deze 2008-uitvoering.

De consument mag verwachten dat de bekleding langer meegaat dan 10 dkm c.q. 20 dkm....misschien de rijdende rechter ? Volgens Peugeot eigen richting blijkbaar niet...blijkbaar arrogant weinig kaas van de NL-wet gegeten.

Wij hebben de auto niet bij Broekhuis gekocht, maar onze ervaring met de dealers/ importeur is lachwekkend. De auto is te jong (amper 2500 km) om te kunnen oordelen over de bekleding. Ik zal erop letten. Je kunt nu ook kiezen uit halfleer/alcantara (actiemodel op de 1.2) en leer is ook een oplossing.

Een auto afleveren is bij Peugeot ook een lachertje (deuk/krassen, vrolijk toch oppoetsen en er dan gewoon een lakentje overheen trekken ter onthullling).......ontluistering...

Onze eerdere 206 is wel bij Broekhuis gekocht en gesneuveld omdat de koppakking lek ging (typisch Peugeot, een probleem al meer dan een decennium bekend en geen moer aan doen).

Als Peugeot de Captur in NL willen verslaan zou ze eerst eens wat aan fatsoensnormen moeten doen....piep. Het lijkt wel of ze in slaap gesukkeld zijn, doordat de showroom ontvolkt is.

  

, datum: 26 juni 2014

Ervaring met auto: Als (semi) automaat erg laag aanhangergewicht.

Uitvoering1.6 E-HDi Allure
Brandstofdiesel
Bouwjaar2013
In bezit1 jaar
KM-stand20.000 km
DealerHylkema

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor8
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 8 juni 2014

Ervaring met auto: Diesel perfect, echter te hoog in wegenbelasting. Benzine wachten op vernieuwde motoren. Mag 3 cilinder omdat hij erg licht is.

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): Auto inmiddels in Spanje geïmporteerd en zoek plaatselijke dealer.
In Nederland probeer ik Janssen in Kerkrade heb goede dingen gehoord.

UitvoeringAlure
Brandstofdiesel
Bouwjaar2014
In bezit1 jaar
KM-stand4.500 km
DealerWelling

Betrouwbaarheid9
Comfort10
Motor6
  
  

, datum: 1 juni 2014

Ervaring met auto: Vijf versnellingen is aan te raden: semi-automaat valt tegen, houdt in bij doorschakelen. Achteruitrijverlichting is bedroevend door het rode glaasje. Navigatie is wel te uppen dmv usb-stick. Huidige versie is 103.

Uitvoering1.2 Etg5
Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit1 jaar
KM-stand600 km
DealerVisscher

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor5
  
  

, datum: 23 maart 2014

Ervaring met auto: Heerlijke auto om in te rijden, 6e versnelling is aan te bevelen. Prima caravantrekker. Update navigatie is niet mogenlijk.

Uitvoering2008
Brandstofbenzine
Bouwjaar2013
In bezit3 jaar
KM-stand26.000 km
DealerPalace

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor10
  
 
 
« 1 2 3 4 5 »