28 mei 2017
Toyota RAV4

Forum Toyota RAV4

Reacties van eigenaren

  

, datum: 23 augustus 2016

Ervaring met auto: Onze eerste Toyota is een demo uit Zevenaar. We zijn zeer tevreden over de gehele linie van tevredenheid. We zitten vorstelijk en ruimte genoeg. De RAV4 is geen strepentrekker maar daar is de auto ook niet voor bedoeld. De motor doet zijn werk soepel, soms is terugschakelen nodig om in te inhalen. Bewust gekozen voor een handbak omdat de automaat een hinderlijke toon produceert in de hogere toeren. Het was wel even wennen om van een turbo aangedreven auto (Skoda) over te stappen op een conventioneel exemplaar. De motor grijpt iets later aan waardoor deze weleens afsloeg. Kwestie van gewenning van het doseren van het gaspedaal.

Ook over de service van Toyota zijn we tevreden. Bloemberg uit Zevenaar (aanschaf) prima en van Dorst in Rijen (nu in onderhoud) eveneens prima.

UitvoeringStyle
Bouwjaar2013
In bezit1 jaar
KM-stand21.500 km
DealerBloemberg

Betrouwbaarheid9
Comfort9
Motor9
  
  

, datum: 19 november 2013

Ervaring met auto: Ik heb sinds 3 maanden de nieuwe Toyota Rav4 in bezit. Ik heb voor deze Landcruiser, Avensis en Prius gereden. Ben daar altijd zeer tevreden over geweest. De nieuwe Rav4 daar ben ik tot nu toe ook erg tevreden over. Het is een prachtige ruime auto met een hoge fun factor. Heeft een mooie vormgeving en is ook wel lekker sportief als je echt een keer 4x4 wil rijden. Zeer geslaagd model met een stijlvolle uitstraling.
Nu ik voor het winterseizoen nieuwe winterbanden en velgen wilde kopen kwam ik een zeer nadelige kostenpost tegen. Het fenomeen bandenspannings sensoren of te wel het TPMS (Tire Pressure Monitoring System) systeem kwam om de hoek kijken. In de zomerbanden met velgen zitten deze sensoren standaard in. Deze communiceren met de computer van de Rav4 en geven aan wanneer een of meerdere banden een te lage spanning c.q. druk hebben. Deze sensoren worden vanaf 1 nov 2014 verplicht gesteld. Weer zo'n leuke maatregel en bemoeienis van de EU. Allemaal aardig en ook wel nuttig, maar het kost ons wel weer een hoop geld deze sensoren. Wil je winterbanden met velgen hebben dan ben je bijna verplicht om zo'n sensor aan te schaffen. Je kan het ook laten, maar dan heb je continue het waarschuwingslampje branden op je dashboard. Erg vervelend de hele tijd om naar te kijken. Of je zou winterbanden op de gewone velgen moeten laten leggen en dan weer omwisselen na de winter. Is niet echt goed voor je velgen en kost ook weer veel. Wat echter nog vervelender is, is de aanschafsprijs bij Toyota van deze sensoren. Je hebt er vier nodig en de prijs per stuk die ze ervoor vragen is schandalig hoog. 150 euro per sensor moet je ervoor betalen. Kom je op een bedrag uit van 600 euro. Deze sensoren hebben allen een unieke ID en moeten na iedere wisselbeurt zomer-winter of omgekeerd elke keer weer opnieuw ingelezen worden bij de dealer en in het systeem van de Rav4. Het systeem kan alleen maar 4 IDs opslaan. Dus dit kost je ook weer tijd en geld. Bij Toyota biedt men nu 17 inch LM velgen met winterbanden en sensoren aan voor 1.665 euro. Smaken verschillen uiteraard, maar deze velgen (Anzio Light) zijn niet echt mooi. Wil je andere velgen dan kom je op een kostenplaatje van 2.000 euro of meer uit.
Abnormale hoge bedragen die Toyota hiervoor vraagt. Echt erg onredelijk allemaal. Ben gaan zoeken naar alternatieven. Bij de Duitse firma NOVOTEC (www.autoteile-owl.de) in Minden (achter Osnabrück) kan je programmeerbare TPMS sensoren kopen die compatibel zijn met de Rav4 en alle andere automerken. 4 sensoren kosten daar 248 euro. Als je de IDs van je normale velgen met sensoren laat uitlezen en je stuurt deze op naar NOVOTEC dan programmeren ze deze IDnulls in de nieuwe sensoren en sturen ze op. Je kan er ook zelf naartoe rijden, dan worden ze daar direct uitgelezen en de code ID wordt meteen 1 op 1 gekopieerd in de nieuwe (of vervangende) sensor. Het voordeel is dan dat je dezelfde IDs hebt voor zomer en winterbanden en deze niet bij iedere wisselbeurt opnieuw hoeft te laten inlezen. Je moet de nieuwe sensoren met velg en band wel op dezelfde plek bv. linksvoor of rechtsvoor monteren waar ook normaal de zomerbanden zitten. Maar dit is de allerminste moeite om daar even rekening mee te houden. Je bespaart enorm veel geld met deze sensoren. Je kan velgen zoeken en banden die jezelf mooi vind en voor veel betere en lagere prijzen dan Toyota zelf hanteert. Heb je sensoren nodig voor je winterbanden, doe hier dan je voordeel mee. En je hebt 2 jaar garantie op de sensoren. Je kan dit bedrijf ook via ebay vinden via zoeken op TPMS Sensor voor RAV4 2013.

Uitvoering2.0 VVT-i EX Buss.
Bouwjaar2013
In bezit1 jaar
KM-stand2.000 km
DealerKonijnenbelt

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor8
  
 
Reactie van: Marc. Duinker, datum: 22 december 2013

Antwoord: Bedankt voor deze tip van de bandenspanningssensoren, sta je normaal niet zo snel bij stil. Onze huidige Rav4 (2006) heeft allround banden waardoor winterbanden niet echt nodig zijn, maar goed om rekening mee te houden bij upgrade naar huidige model.
Hoe zit het met de ruimte in praktijkgebruik? Volgens tests is hij toch wel veel ruimer geworden maar hoe is dat bruikbaar in de praktijk?

 
Reactie van: Bianber, datum: 30 november 2014

Antwoord: De prijzen van de sensoren genoemd in het vorige artikel zijn pertinent ONJUIST. Deze liggen tussen de euro 250- en max euro 300- gemonteerd en wel.

 
Reactie van: Tu179156, datum: 2 maart 2015

Antwoord: Ik heb ook een RAV 2.0 Exe Bussn uit 2013. Inderdaad zitten er M&S banden standaard onder gemonteerd, alleen zonder het algeheel erkende vorstteken erop. Dus voor de winterritten door Duitsland voldoen deze banden niet en heb je een set echte winterbanden of wielen nodig.

Ik heb een extra set gekocht en de spanningsindicatoren heeft de garage in het reservewiel gelegd en normale ventielen in de velgen. Reservewiel goed op spanning gebracht en dus is de indicator op het dashboard uit, want voor alle 4 wordt nu hetzelfde gemeten, welke wielen ik ook monteer. Natuurlijk wel blijven opletten bij een zachte of lekke band, maar dat is niet anders dan vroeger. De indicatoren hebben overigens ook geen vaste plaats op de auto.

Dit was voor mij de beste en qua kosten normaalste oplossing.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!