13 december 2017
Mitsubishi Outlander

Forum Mitsubishi Outlander

Reacties van eigenaren

  

, datum: 26 november 2015

Ervaring met auto: De Mitsubitsi Outlander is een stoere verschijning. Hier kun je als man of als stoere vrouw mee voor komen rijden. De looks zijn dus prima. Hoe is het om de Outlander te gebruiken en te rijden. Het uiterlijk is belangrijk maar zeker ook de gebruikerservaring.

De algemene afwerking en bouwkwaliteit is basic te noemen. Het openen en sluiten van de deuren gaat gepaard met een blikkerig geluid. Het klepje van de stekker gaat soms tijdens het rijden open staan. Belangrijker is nog dat de achterklep niet hoog genoeg opent om net je hoofd telkens te stoten. De klep opent tot een maximale hoogte van 178 cm. Dan is de auto ook nog niet beladen. Als gemddelde Nederlandse man met een lengte van 1m80 stoot je vaak je hoofd. Mitsubishi heeft onvoldoende rekening gehouden met de lange lengte van de Europeaan.

Het rijden is goed te noemen maar niet bijzonder. Het accelereren gaat door de electomotoren en automaat vlot. Wil je sneller dan schakelt de brandstofmotor vrijwel geruisloos bij. Het rechtuit rijden gaat gaat stabiel en ook redelijk strak door de bochten. De Outlander is een vrij hoge en zware auto die, bij het inhalen van vrachtauto's, toch behoorlijk zijwind gevoelig blijkt te zijn. Hij stuurt redelijk neutraal.

Verbruik
De opgegeven verbruikscijfers van de Outlander zijn spectacular te noemen met 1,9 liter benzine per 100 km. We weten natuurlijk allemaal dat de opgegeven verbruikscijfers van de autofabrikanten totaal niet kloppen. De Outlander is hier geen uitzondering op. Bij een lange rit van 200 km over de snelweg en met een volle elektrische accu is het mogelijk om 7,7 liter per 100km te rijden. Zonder elektrische hulp is dat ongeveer 8,8 liter per 100 km. In de stad zou je verwachten dat je vrijwel geheel electrisch kan rijden. Het bijzondere is dat dat niet het geval blijkt. De Outlander wordt bij ons onder andere gebruikt om de kinderen naar school te brengen (enkele reis is dat 5 km). Bij vertrek is de accu geheel opgeladen. Wanneer de Outlander gestart wordt schakelt meteen de brandstofmoter in. Dat blijkt te komen doordat het interieur verwarmt wordt met hulp van de warmte van de brandstofmotor. Aangezien de ochtend temperatuur in Nederland is vrijwel altijd lager dan is dan 19 graden zal je altijd met de brandstofmotor aan weg rijden. Natuurlijk kun je er voor kiezen om de interieurverwarming uit te zetten. Het probleem is dan al binnen een paar honderd meter de ramen beslaan. Blijkbaar is de auto zo ontworpen dat er van uit gegaan wordt dat steeds met de airco aan gereden wordt. Dat is in heel veel Aziatische landen natuurlijk ook zo. Dus op de korte stukjes in de stad rij je voor een groot deel met brandstofmotor aan. De auto schept de verwachting dat je een groot deel electrisch kunt rijden en daarmee de uitstoot van schadelijke stoffen in de stad kan beperken. Dat valt dus vies tegen.

De actieradius van het electrisch rijden is ongeveer 25 tot 40 km afhankelijk van rijstijl en ook van buitentemperatuur. Wanneer met de airco aan gereden wordt is de electrische actieradius 5 tot 10 km minder.

De Outlander geeft informatie over gemiddeld brandstofverbruik maar geen informatie over het actueel verbruik. Over het electrisch verbruik krijg je helemaal geen informatie. De indruk bestaat dat de Outlander helemaal niet zuinig is met de electronen. Een Tesla haalt bijvoorbeeld met een 70kW accu 400 km en een Outlander 40 km per 12 kW. (3,3 kW vs 5,7 kW)

De Outlander heeft overal lampjes en klingeltjes voor. Hier moet je tegen kunnen. Zo kun je niet wegrijden zonder dat een dwingend paniekerig klingeltje klinkt in het interieur. Er dreigt gevaar klingelt het ! In de ochtend is de ruiterwisserautomeet vaak nog niet wakker. Deze vergeet te wissen als de ruit te nat is om de weg te kunnen zien. Als je zou willen kan je de straat uitrijden voordat de Outlander pas door heeft dat er te veel water op de voorruit staat.

Een andere kleine ergernis is dat wanneer de bestuurder de ramen van de auto sluit maar ondertussen de deur opent dan stopt het sluiten van de ramen. Dan moet eerst weer de auto aangezet worden. Ook moet je het knopje van de ramen van de bijrijder vast blijven houden om het raam te kunnen sluiten. Bij veel andere auto's houd je knop van afstandsbediening vast en alle ramen worden gesloten. Dat is een eenvoudig stukje software dat Mitshibishi niet heeft ingebouwd in de Outlander. Vreemd is dat er is geen klokje op dashbord aanwezig is.

Als u een andere automobilist die met een lege accu staat wil helpen met starten moet u nog wel even goed bedenken. U komt voor rijden met een bonk elektrische energie maar het aansluiten van startkabels is vijwel onmogelijk. De start-accu van de brandstofmotor zit in de bagageruimte. Het aansluiten van startkabels is niet te doen zonder een deel van het interieur te slopen. Niet aan te raden dus!

Conclusie
Een Outlander koopt de Nederlander hoofdzakelijk vanwege de gunstige bijtelling en misschien ook wel vanwege het tamelijk stoere uiterlijk. Dat je daarvoor regelmatig je hoofd stoot aan de achterklep en andere onhandige dingen neem je op de koop toe. Een Outlander koop je niet vanwege het gunstige brandstofgebruik of omdat het een fijne rijdersauto is. Daarvoor is hij te stug, te basic in techniek en afwerking en verder ook niet slim genoeg om van te houden.

De Outlander is zeker niet zuinig en stoot in de praktijk veel meer CO2 uit. Het is een voorbeeld hoe de autoindustrie de overheid met de onrealistische uitstoot- en verbruikscijfers een rad voor ogen heeft laten draaien. Het is goed dat de overheid hier binnenkort een einde aan maakt.


Voordelen:
gunstige bijtelling (nog wel)
stoere uiterlijk

Nadelen
Ongunstig brandtofgebruik.
Basic bouw van carroserie.
Slechte ventilatie van interieur waardoor ruiten beslaan en je met airco aan moet blijven rijden.
Achterklep gaat onvoldoende hoog open zodat je je hoofd stoot.
Standaard geen slimme dingen om het de automobilist makkelijk te maken

Ervaring met onderhoud (merkgarage): Weinig behulpzaam en meedenken.

Ervaring met verkoop: Redelijk standaard optimistisch verhaal. Zolang je wil kopen zijn ze vriendelijk en behulpzaam.

UitvoeringPHEV
Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit1 jaar
KM-stand36.000 km

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor6
  
 
Reactie van: Hfmeijer, datum: 10 januari 2016

Antwoord: Rij nu zelf een jaar met de PHEV. Goeie grote auto.

Ben met de caravan naar Kroatie geweest en dat was super. In de bergen kon ik soepel vrachtwagens inhalen die met 50 km/u de berg opgingen. In de file bergop ging ook prima. Door de automaat zal de auto niet terugrollen als je de rem loslaat.

Minpuntje aan de auto vind ik de kleine tank. Als het tanklampje begint te branden kan je ongeveer 37 liter tanken. Na ongeveer 400 km sta je dus weer bij de pomp tijdens de vakantie. In z'n algemeenheid kan ik zeggen fantastische auto.

  

, datum: 28 oktober 2015

Ervaring met auto: Mijn tweede Outlander, eerder diesel en nu benzine met CVT en 4WD. Met de eerste Outlander 175.000 km gereden en nooit problemen gehad. De benzine-uitvoering gaat in deze traditie door. De auto is comfortabel en stil, wel trager dan de diesel en het gemiddeld verbruik is nu 1 op 12. Radio en navigatie werkt super.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2015
In bezit1 jaar
KM-stand15.500 km
DealerDeinum

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor8
  
  

, datum: 22 oktober 2015

Ervaring met auto: Zoals beloofd, na een half jaar een 2e reactie met de Outlander te hebben gereden. Nog net zo tevreden als de eerste weken. Na mijn Slechte ervaring met de ASX niks dan lof over de Outlander.

Ervaring met verkoop: Deze Mitsubishi Outlander gekocht bij autobedrijf Streppel, dealer in Delfzijl/Farmsum.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2015
In bezit1 jaar
KM-stand7.000 km

Betrouwbaarheid8
Comfort8
Motor8
  
 
Reactie van: E. Beertema, datum: 30 januari 2017

Antwoord: We zijn nu anderhalf jaar en 20.000 km verder en vind het rijden in de Outlander Business Edition nog altijd een genot. Heerlijke reisauto, vooral op de lannge ritten. Desondanks gaan we vanaf deze week het proberen in de nieuwe Outlander Executive Edition modeljaar 2017. Deze met allerlei nieuwe snufjes. Hoop dat we na verloop van tijd over deze auto net zo tevreden kunnen berichten. Tot later...

  

, datum: 3 juni 2015

Ervaring met auto: Verbruik is misschien een hekel punt en erg wisselend. Met grote enkelasser met hoge huif (800 kg) naar Frankrijk 1 op 7.5! Terug met 100/110 1 op 15. Verbruik elektrisch 1 op 4. Ik rijd veel elektrisch en dan is het een geweldige auto met een kleine actieradius. Meestal 38-42km.

Ruimte in de auto is meer dan goed. Afwerking kan wel beter maar voldoet.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit1 jaar
KM-stand20.000 km
DealerWiegel

Betrouwbaarheid9
Comfort7
Motor8
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 2 juni 2015

Ervaring met auto: Opgegeven radius haal je nooit, verbruik komt uit op 1:11 aantal km op accupack zonder airco, verwarming etc maximaal 34 km. Hoe deze zwitser dit gehaald zou hebben zeker om het uur het accupack opladen, maar dat wordt in zijn verhaal niet verteld. Jammer dat Mitsubishi van de onzin verhalen vertely om de auto te verkopen, alleen interessant als je deze auto op de zaak hebt staan.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2013
In bezit2 jaar
KM-stand28.000 km
DealerTinholt

Betrouwbaarheid6
Comfort7
Motor6
  
  

, datum: 19 mei 2015

Ervaring met auto: De Outlander nu 4 weken in gebruik en kan niet anders zeggen: wat een prettige reiswagen. Mooi soepel lopende motor en zuinig voor een 2 liter (1 op 13.5) vind ik alleszins acceptabel. Ook de cvt vind ik oke. Kan ook niets met al die negatieve reacties die ik in autobladen lees. Kijk, het is misschien een niet al te flitsend model, maar ik beoordeel deze wagen op zijn rijeigenschappen. Zijn prijs/kwaliteitsverhouding vind ik belangrijk. Ik heb in mijn kennissenkring mensen met een dure VW Tiguan welke 10.000 euro duurder is, maar qua rijeigenschappen vooral niet beter zijn dan de Outlander. Nu is misschien vier weken niet maatgevend om een goed oordeel te geven over deze auto. Daarom zal ik over een half jaar nogmaals reageren.

UitvoeringBusiness Edition
Brandstofbenzine
Bouwjaar2015
In bezit1 jaar
KM-stand2.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor8
  
 
 
« 1 2 3 »