22 februari 2017
Mitsubishi Outlander

Forum Mitsubishi Outlander

Reacties van eigenaren

  

, datum: 15 februari 2017

Ervaring met auto: Onze Outlander Business Edition uit 2015 ingeruild op de nieuwe Outlander Executive Edition Model 2017 bij autobedrijf Norbert Driessen in Utrecht. Wat een groot verschil in comfort. Een veel fijnere automaat en superstil. Enigste nadeel vind ik toch wel het navigeren met Google Maps via je smartphone. Maar misschien dat je er na verloop van tijd aan went.

UitvoeringExecutive Edition
Brandstofbenzine
Bouwjaar2017
In bezit1 jaar
KM-stand1.000 km
DealerDriessen

Betrouwbaarheid8
Comfort8
Motor9
  
  

, datum: 10 februari 2017

Ervaring met auto: Neem er een TomTom bij, want de GPS is waardeloos. Kent veel (oude)adressen niet en files worden erg laat weergegeven.


Brandstofdiesel
Bouwjaar2017
In bezit1 jaar
KM-stand15.000 km
DealerTramper

Betrouwbaarheid10
Comfort6
Motor6
  
  

, datum: 19 januari 2017

Ervaring met auto: Voor degenen die veel km rijden is het geen zuinige auto met een kleine actieradius benzine door kleine tankinhoud en groot verbruik en elektrisch in de zomer max 30 km rustig aan rijden.

Ervaring met verkoop: Voor een toch wel veel ingewikkelde procedures m.b.t het goed elektrisch rijden was de aflevering summier. Niet veel tijd besteed


Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit3 jaar
KM-stand60.000 km
DealerDeinum

Betrouwbaarheid5
Comfort8
Motor4
  
  

, datum: 1 december 2016

Ervaring met auto: Banden, deze slijten schuin af.

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): Banden slijten schuin weg aan de buitenkant van de banden (voorwielen). Iemand ervaring hiermee?


Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit2 jaar

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor6
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 30 november 2016

Ervaring met auto: Als je niet dagelijks veel snelwegkilometers maakt dan is hij zeer zuinig zeker als je ook op het werk kan opladen. Wij gebruiken de auto vooral veel voor korte ritten van 5-15km per keer en incidenteel voor lange ritten waarmee we gemiddeld 1 liter op 33 km scoren. Daarbovenop nog 3000 Kwh elektra wat ik goedkoop zakelijk heb.

De totale brandstofbesparing ten opzichte van mijn vorige auto is ongeveer 1250 euro per jaar, maar de grootste besparing is dat de vorige auto prive was met zakelijke km vergoeding en deze volledig zakelijk met 0% bijtelling. Zonder deze gunstige regeling had ik nooit zo'n dure auto gekocht.

Verder heel tevreden, alleen naar de garage voor een beurtje of een software-update. Ik ga de auto waarschijnlijk nog wel 7 jaar rijden en neem er over 2 jaar een vol elektrische auto bij voor de kinderen die dan ook hun rijbewijs hebben.

UitvoeringPhev Instyle +
Brandstofbenzine
Bouwjaar2013
In bezit3 jaar
KM-stand48.000 km
DealerUrsem

Betrouwbaarheid9
Comfort8
Motor8
  
  

, datum: 16 augustus 2016

Ervaring met auto: Het beste van de auto? De radio. Wow. Verder is het een ordinaire benzine slurper. Electrisch bereik is 30 km. Leuk voor de korte stukjes, maar als je gas gaat geven gaat het hard! Je kan er zelfs 1:5 mee rijden. Ik moest naar Londen op en neer, m'n collega rijdt een BMW 5 serie en die had nog een lager verbruik (we reden met elkaar op). Dus zolang je 100-120 rijdt blijf haal je 1:10, harder rijden laat je duizelen.

De praktische zaken die in het artikel zijn omschreven kloppen als een bus. Waarom niet je raam sluiten met een sleutel? Zelfs een Polo kan dat. Alles draait om verbruik, maar je krijgt geen informatie. De standkachel is leuk, maar de APP verouderd. Voor mij verder een prettige auto, die met name goedkoop is id bijtelling.

UitvoeringPHEV EXECUTIVE
Brandstofbenzine
Bouwjaar2015
In bezit1 jaar
KM-stand18.000 km
DealerYperen

Betrouwbaarheid7
Comfort6
Motor6
  
  

, datum: 26 november 2015

Ervaring met auto: De Mitsubitsi Outlander is een stoere verschijning. Hier kun je als man of als stoere vrouw mee voor komen rijden. De looks zijn dus prima. Hoe is het om de Outlander te gebruiken en te rijden. Het uiterlijk is belangrijk maar zeker ook de gebruikerservaring.

De algemene afwerking en bouwkwaliteit is basic te noemen. Het openen en sluiten van de deuren gaat gepaard met een blikkerig geluid. Het klepje van de stekker gaat soms tijdens het rijden open staan. Belangrijker is nog dat de achterklep niet hoog genoeg opent om net je hoofd telkens te stoten. De klep opent tot een maximale hoogte van 178 cm. Dan is de auto ook nog niet beladen. Als gemddelde Nederlandse man met een lengte van 1m80 stoot je vaak je hoofd. Mitsubishi heeft onvoldoende rekening gehouden met de lange lengte van de Europeaan.

Het rijden is goed te noemen maar niet bijzonder. Het accelereren gaat door de electomotoren en automaat vlot. Wil je sneller dan schakelt de brandstofmotor vrijwel geruisloos bij. Het rechtuit rijden gaat gaat stabiel en ook redelijk strak door de bochten. De Outlander is een vrij hoge en zware auto die, bij het inhalen van vrachtauto's, toch behoorlijk zijwind gevoelig blijkt te zijn. Hij stuurt redelijk neutraal.

Verbruik
De opgegeven verbruikscijfers van de Outlander zijn spectacular te noemen met 1,9 liter benzine per 100 km. We weten natuurlijk allemaal dat de opgegeven verbruikscijfers van de autofabrikanten totaal niet kloppen. De Outlander is hier geen uitzondering op. Bij een lange rit van 200 km over de snelweg en met een volle elektrische accu is het mogelijk om 7,7 liter per 100km te rijden. Zonder elektrische hulp is dat ongeveer 8,8 liter per 100 km. In de stad zou je verwachten dat je vrijwel geheel electrisch kan rijden. Het bijzondere is dat dat niet het geval blijkt. De Outlander wordt bij ons onder andere gebruikt om de kinderen naar school te brengen (enkele reis is dat 5 km). Bij vertrek is de accu geheel opgeladen. Wanneer de Outlander gestart wordt schakelt meteen de brandstofmoter in. Dat blijkt te komen doordat het interieur verwarmt wordt met hulp van de warmte van de brandstofmotor. Aangezien de ochtend temperatuur in Nederland is vrijwel altijd lager dan is dan 19 graden zal je altijd met de brandstofmotor aan weg rijden. Natuurlijk kun je er voor kiezen om de interieurverwarming uit te zetten. Het probleem is dan al binnen een paar honderd meter de ramen beslaan. Blijkbaar is de auto zo ontworpen dat er van uit gegaan wordt dat steeds met de airco aan gereden wordt. Dat is in heel veel Aziatische landen natuurlijk ook zo. Dus op de korte stukjes in de stad rij je voor een groot deel met brandstofmotor aan. De auto schept de verwachting dat je een groot deel electrisch kunt rijden en daarmee de uitstoot van schadelijke stoffen in de stad kan beperken. Dat valt dus vies tegen.

De actieradius van het electrisch rijden is ongeveer 25 tot 40 km afhankelijk van rijstijl en ook van buitentemperatuur. Wanneer met de airco aan gereden wordt is de electrische actieradius 5 tot 10 km minder.

De Outlander geeft informatie over gemiddeld brandstofverbruik maar geen informatie over het actueel verbruik. Over het electrisch verbruik krijg je helemaal geen informatie. De indruk bestaat dat de Outlander helemaal niet zuinig is met de electronen. Een Tesla haalt bijvoorbeeld met een 70kW accu 400 km en een Outlander 40 km per 12 kW. (3,3 kW vs 5,7 kW)

De Outlander heeft overal lampjes en klingeltjes voor. Hier moet je tegen kunnen. Zo kun je niet wegrijden zonder dat een dwingend paniekerig klingeltje klinkt in het interieur. Er dreigt gevaar klingelt het ! In de ochtend is de ruiterwisserautomeet vaak nog niet wakker. Deze vergeet te wissen als de ruit te nat is om de weg te kunnen zien. Als je zou willen kan je de straat uitrijden voordat de Outlander pas door heeft dat er te veel water op de voorruit staat.

Een andere kleine ergernis is dat wanneer de bestuurder de ramen van de auto sluit maar ondertussen de deur opent dan stopt het sluiten van de ramen. Dan moet eerst weer de auto aangezet worden. Ook moet je het knopje van de ramen van de bijrijder vast blijven houden om het raam te kunnen sluiten. Bij veel andere auto's houd je knop van afstandsbediening vast en alle ramen worden gesloten. Dat is een eenvoudig stukje software dat Mitshibishi niet heeft ingebouwd in de Outlander. Vreemd is dat er is geen klokje op dashbord aanwezig is.

Als u een andere automobilist die met een lege accu staat wil helpen met starten moet u nog wel even goed bedenken. U komt voor rijden met een bonk elektrische energie maar het aansluiten van startkabels is vijwel onmogelijk. De start-accu van de brandstofmotor zit in de bagageruimte. Het aansluiten van startkabels is niet te doen zonder een deel van het interieur te slopen. Niet aan te raden dus!

Conclusie
Een Outlander koopt de Nederlander hoofdzakelijk vanwege de gunstige bijtelling en misschien ook wel vanwege het tamelijk stoere uiterlijk. Dat je daarvoor regelmatig je hoofd stoot aan de achterklep en andere onhandige dingen neem je op de koop toe. Een Outlander koop je niet vanwege het gunstige brandstofgebruik of omdat het een fijne rijdersauto is. Daarvoor is hij te stug, te basic in techniek en afwerking en verder ook niet slim genoeg om van te houden.

De Outlander is zeker niet zuinig en stoot in de praktijk veel meer CO2 uit. Het is een voorbeeld hoe de autoindustrie de overheid met de onrealistische uitstoot- en verbruikscijfers een rad voor ogen heeft laten draaien. Het is goed dat de overheid hier binnenkort een einde aan maakt.


Voordelen:
gunstige bijtelling (nog wel)
stoere uiterlijk

Nadelen
Ongunstig brandtofgebruik.
Basic bouw van carroserie.
Slechte ventilatie van interieur waardoor ruiten beslaan en je met airco aan moet blijven rijden.
Achterklep gaat onvoldoende hoog open zodat je je hoofd stoot.
Standaard geen slimme dingen om het de automobilist makkelijk te maken

Ervaring met onderhoud (merkgarage): Weinig behulpzaam en meedenken.

Ervaring met verkoop: Redelijk standaard optimistisch verhaal. Zolang je wil kopen zijn ze vriendelijk en behulpzaam.

UitvoeringPHEV
Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit1 jaar
KM-stand36.000 km

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor6
  
 
Reactie van: Hfmeijer, datum: 10 januari 2016

Antwoord: Rij nu zelf een jaar met de PHEV. Goeie grote auto.

Ben met de caravan naar Kroatie geweest en dat was super. In de bergen kon ik soepel vrachtwagens inhalen die met 50 km/u de berg opgingen. In de file bergop ging ook prima. Door de automaat zal de auto niet terugrollen als je de rem loslaat.

Minpuntje aan de auto vind ik de kleine tank. Als het tanklampje begint te branden kan je ongeveer 37 liter tanken. Na ongeveer 400 km sta je dus weer bij de pomp tijdens de vakantie. In z'n algemeenheid kan ik zeggen fantastische auto.

 
 
< 1 2 3 >