12 december 2017
Mercedes-Benz SLK

Forum Mercedes-Benz SLK

Reacties van eigenaren

  

, datum: 31 augustus 2015

Ervaring met auto: Na jaren van motorrijden maakte ik 5 jaar geleden de overstap naar mijn eerste cabrio. Het werd een Mitsubishi Colt CZC met stalen klapdak. Het bleek een schot in de roos. Dat cabriorijden beviel ons heel erg goed. En daarmee groeide de wens naar een echte cabrio. En dat moest dan ook een roadster worden. Daarmee werd mijn keuze al flink ingeperkt. Bovendien ben ik erg gehecht aan mijn klapdak en daarmee bleven er nog maar drie over: De MB SLK, de BMW Z4 en de (toen nog) Mazda MX5. Als Japanner-rijder ging mijn voorkeur in eerste instantie uit naar de Mazda. Hoewel de Benz mij ook echt aansprak had ik mijn zinnen gezet op de nieuwe MX5 met klapdak. Pfff.... die komt er (voorlopig) dus niet. En ook een automaat zit er voor NL voorlopig nog niet in.

Toen ben ik gaan proefrijden in de Z4 en de SLK en daaruit bleek dat de SLK ons het beste past: redelijk sportief maar vooral ook een comfortabele toerauto die zich prima thuis voelt op de bochtige buitenwegen. Vooral de wisselwerking tussen de automaat en de compressor motor bevielen me beter dan bij de Z4. De automaat is sowieso heel erg goed. Lekker alert en communicatief in de sportstand en heerlijk comfortabel in de normale stand. De normale stand gebruik ik het meeste. Met de pook kun je ook zelf schakelen (geen flippers) maar dat werkt niet echt handig en ik gebruik het zelf-schakelen nooit. Mijn andere auto heeft wel flippers maar die gebruik ik ook nooit. Ik mis ze dus ook niet in de SLK.

Wat ik wel jammer vind is dat de knop voor het schakelen tussen de normale- of de sportstand in de middenconsole zit en niet op het stuur. Dat is eigenlijk ook mijn enige kritiekpunt. Mijn gemiddelde verbruik is ongeveer 1:14 wat ik heel netjes vind. Het windgevoel is wat sterker dan in mijn oude Colt CZC maar - met de windvanger tussen de stoelen - zeker niet storend. In een cabrio moet je ook een beetje de wind voelen.

Wat me bijzonder positief is opgevallen is de zeer praktische en ruime bagageruimte. Qua liters scoort de SLK niet noemenswaardig beter dan mijn oude Colt maar vooral door de hoogte is de ruimte wel veel praktischer. Met geopend dak passen er nog gemakkelijk gevulde boodschappenkratten onder het dak. Natuurlijk is de toegang wel lastiger maar dat is op te lossen door het dak even te sluiten bij het inladen.

Mijn keuze is gevallen op een gebruikte SLK uit 2012 waarmee ik inmiddels 5000 km heb gereden. En - zoals het hoort - nagenoeg elke kilometer met het dak open.


Bouwjaar2012
In bezit1 jaar
KM-stand22.000 km
DealerASV

Betrouwbaarheid9
Comfort9
Motor9
  
 
Reactie van: Rmesken, datum: 9 juni 2017

Antwoord: Deze nieuwe R172 heeft geen kompressor maar een turbo.

  

, datum: 13 februari 2012

Ervaring met auto: Weinig tractie op gladde ondergrond met 18 inch bandenmaat. Aanschaf van winterbanden een verstandige optie. Bluetooth telefoon werking omslachtig.
Grote verbetering en in vormgeving en rijeigenschappen. Motorgeluid maakt ondanks sound enginering een op het eerste gehoor een wat timide indruk. De automatische bak is meer soepel dan sportief. Maar wat een feest op de lange afstand. Na een ritje in een dag vanuit Spanje naar Nederland ben je heel blij met deze rijmaschine.
Stille motor in combinatie in Eco start modus vraagt in begin wel enige gewenning. Zoniet, dan is de sportstand in te schakelen. Ik vind hem verassend veelzijdig en ook goed doordacht. Meer een cabriolet en snelle reisauto ineen, met beschaafde sportieve mogelijkheden, dan sportwagen, die daarom in de gewone dagelijkse praktijk dan ook 1 L. op 10 / 12 km.gebruikt.

Uitvoering200
Bouwjaar2011
In bezit1 jaar
KM-stand20.000 km
DealerStern

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor10
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!