11 december 2017
Mazda 5

Forum Mazda 5

Reacties van eigenaren

  

, datum: 30 juli 2013

Ervaring met auto: Vanwege roestprobleem moet ik al drie keer (!) naar de dealer. En roest door steenslag (wat ik ook verbazingwekkend vind) niet meegeteld. Motorkap is blijkbaar slecht bestand. Volgens een medewerker mag ik het niet vergelijken met mijn vroegere auto's (die dat probleem natuurlijk niet hadden).

Airco stinkt! Heeft iemand daar ervaring mee?

UitvoeringGt-m
Bouwjaar2011
In bezit1 jaar
KM-stand23.000 km
DealerHensgens

Betrouwbaarheid5
Comfort7
Motor7
  
 
Reactie van: Tjerk_rozendaal, datum: 19 september 2013

Antwoord: De 5 is een geweldig fraaie auto met een uitgekiende carrosserie, net als de 3. Een zeer moderne ophanging en fraai als uiterlijk. Helaas is de roestbescherming vanaf de fabriek onvoldoende, daar moeten ze echt aan gaan werken want de klanten haken toch af. Ik had een Mazda3 van januari 2005 die achter zeer ernstige roestschade aan zijkanten had en voor bij de langsligger doorgeroest. APK punt. Ook de reservewielhouder doorgeroest, dus let op!

 
Reactie van: Tjerk_rozendaal, datum: 19 september 2013

Antwoord: De airco moet eigenlijk ieder jaar gereinigd worden en om de 2 jaar een controle. Roestvorming komt door een gebrek aan voldoende bescherming door het enige juiste en dat is een complete Dinitrol-behandeling tegen roestvorming. De meeste autobezitters laten het na om de auto een kwaliteitsbehandeling te laten doen. De kosten zijn ongeveer 700 euro, maar dan heb je ook een top bescherming met ieder jaar een gratis inspectie... doen!

  

, datum: 22 juli 2012

Ervaring met auto: Met kids en een druk prive-leven is deze auto een genot om in te rijden.

UitvoeringExecutieve-gt
Bouwjaar2012
In bezit1 jaar
KM-stand4.000 km
DealerKolenaar

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor9
  
  

, datum: 23 maart 2012

Ervaring met auto: De Mazda5 is een heerlijke reisauto en zeker in Business uitvoering heel compleet met climatcontrol, parkeersensoren, bluetooth e.d. Zeker gezien de prijs.
7-stoelen heel flexibel en handig bij vervoer van kinderen. Systeem is handiger dan b.v. flex-7 van Opel zeker als er al kinderstoeltjes op staan.

Verbruik 2.0 i-stop is bij veel snelweg gebruik ongeveer 1:14. Bij veel korte ritten 1:12.

Uitvoering2.0 I-stop Business
Bouwjaar2011
In bezit1 jaar
KM-stand14.500 km
DealerBaak

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor9
  
 
Reactie van: Fransdo, datum: 12 oktober 2013

Antwoord: Dit kan ik geheel bevestigen. Ook ik heb een (tweedehands) Mazda5 in Business uitvoering met alles er op en er aan inclusief twee schuifdeuren en een heel vernuftig systeem om, indien nodig, een perfect gladde laadvloer te verkrijgen. Laatst heb ik ook 1:14 gereden met veel snelweg. Het enige mankement dat ik tot nu toe heb gehad is een uitvallende i-stop (lampje ging ook knipperen) waarna de auto is uitgelezen en vervolgens, onder garantie, een van de twee accu's (de achterste) is vervangen.

 
Reactie van: Fransdo, datum: 7 februari 2014

Antwoord: Inmiddels heb ik een tweede mankement er bij gekregen. De versnellingspook kwam, op twee verschillende tijdstippen met een maand er tussen, compleet vast te zitten oftewel er was bijna geen beweging meer in te krijgen. Met de allergrootste moeite wist ik hem de eerste keer in zijn tweede versnelling te krijgen en ben zo naar de Mazda-dealer gereden. De monteurs wisten er geen raad mee. Dat is niet omdat het slechte monteurs zijn (integendeel!!) maar omdat ze het probleem nog nooit waren tegen gekomen.
De tweede keer was ik vlak bij huis en zijn zij hem op komen halen. Beide keren hebben ze hem weer gangbaar weten te krijgen en schakelde (en schakelt) hij weer zo soepel als eerst.
Oorzaak? Tot nu toe onbekend. Het kan dus zo maar gebeuren dat het nog eens gebeurt. Iemand zo iets dergelijks zelf ook gehad? Zo ja, heeft men de oorzaak weten te achterhalen?

 
Reactie van: Fransdo, datum: 21 november 2015

Antwoord: Het is inmiddels bijna december 2015 en het probleem met de vastzittende versnellingsbakpook heeft zich na de tweede keer niet meer voorgedaan. Ook het start-stopsysteem gedraagt zich perfect. Verleden week de auto weg gebracht voor een tussenbeurt: kosten euro 200,-. De auto heeft zich de laatste anderhalf jaar perfect gedragen en ik had dan ook geen klachten bij de beurt.

 
Reactie van: Fransdo, datum: 23 maart 2016

Antwoord: Inmiddels heeft het probleem met mijn i-stop (lampje) zich herhaald, waardoor het opnieuw noodzakelijk was om (na nog geen 3 jaar) wederom een nieuwe accu te plaatsen. Volgens de monteur laadt de betreffende accu door de storing dan ook niet meer op. Een Mazda5 heeft overigens 2 accu's, waardoor ik gewoon door heb kunnen rijden. Enerzijds jammer zo'n storing, anderzijds was het probleem simpel op te lossen. En de schade ad euro 117,-, och, daar lig ik niet echt wakker van. Ik heb nu weer een goed functionerend i-stopsysteem en een nieuwe accu die hopelijk nu wat langer mee gaat.

 
Reactie van: Raytvm, datum: 16 april 2016

Antwoord: Mijn Mazda 5 heeft net een onderhoudsbeurt gehad. Nieuwe accu en istop lijkt nog niet te werken.

Flink onderhoud gehad. Lekke schokbreker, verkeerd afgesleten banden.

Voor de rest is het als 7-zitter een ideale auto wat ruimte betreft en de stoelen zitten lekker. Heel anders dan ik in 2011-2015 wel eens vergeleken heb met andere merken.

Wel is dit denk ik mijn laatste Mazda, als deze op is dan ga ik over op een 2e hands Tesla. Dat is nu het merk dat weet hoe ze auto's moeten maken. De komende jaren leren we wat daar de kwaliteit / prijs verhoudingen van zijn en met de komst van het kleinere model voor de grotere massa kan dat wel eens een hele omslag in de automobiel industrie veroorzaken.

Hoewel ik de uitgangspunten van Mazda wel goed vind, lager gewicht, efficienter. Ze moeten alleen niet de prijs / kwaliteit / service verhouding uit het oog verliezen, en dat zijn ze kwijt geraakt in mijn mening.

 
Reactie van: Raytvm, datum: 16 april 2016

Antwoord: Valt me wel op dat de kwaliteit van Mazda aan het afnemen is. Jaren in mazda's gereden waarbij geen roest of accu problemen waren, maar na modellen vanaf 2004 zie en hoor ik vaker roest problemen (zelf last van gehad) en accu's die korter meegaan. Het lijkt erop dat de kwaliteit die ooit zo hoog stond aan het afbrokkelende. Daarnaast heb ik de pech gehad dat ik met veel slechte Mazda dealers te maken heb gehad die ook nog eens vergaten info in het digitale systeem te zetten, waardoor de importeur ook niet vriendelijk was om mee te werken aan garantie.

Ik ga nu al jaren naar een niet Mazda dealer voor onderhoud, scheelt veel in de kosten. Je betaalt tenslotte niet mee aan die overbodige dure luxe design showrooms bij je onderhoud.

Enige nadeel is dat ik toch voor specifiek afgeschermde zaken verplicht ben een Mazda dealer op te zoeken. Alleen welke is nog goed en betrouwbaar en rekent niet de hoofdprijs voor onderhoud met een slechte service.

 
Reactie van: Fransdo, datum: 26 augustus 2016

Antwoord: Jammer dat ik je reactie nu pas zie. Ik kan je aan een uitstekende Mazda onderhoudswerkplaats helpen waar ik nu al jaren kom, die betrouwbaar en schappelijk qua prijs zijn en waarbij je niet de hoofdprijs voor slechte service betaalt. Vraag naar Hans of Frits. Alleen ... of het bij jou in de buurt is? Google op Mazda Wieringa in Den Haag.

 
Reactie van: Mlsandberg, datum: 14 mei 2017

Antwoord: Helemaal eens met de lovende woorden over garage Wieringa in 070! Alleen: Mazda heeft onverwachts dealerschap teruggenomen: garage te kleinschalig. Wij zeggen: klein en heel fijn!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 14 februari 2011

Ervaring met auto: Ik rijd in de 2.0. Feilloos start-stop en heerlijk stil. Reisauto bij uitstek. Remt goed, stuurt prettig.

Uitvoering2.0 Ts
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand7.000 km
DealerRijk

Betrouwbaarheid9
Comfort8
Motor8