16 december 2017
Dacia Duster

Forum Dacia Duster

Reacties van eigenaren

  

, datum: 10 april 2015

Ervaring met auto: Auto nieuw gekocht in Laureate uitvoering. Zelf ben ik 1.93 m en kan er goed in zitten. Ook op lange ritten. Ideale caravan trekker. Ik heb tot op heden het brandstofverbruik bijgehouden en dat is een op 15.6. Wel echte km en dat is inclusief 30% caravan gebruik. Ben een stevige rijder. Met caravan 90-100 km en zonder caravan 110-120 km/uur. Ik heb er achter in de koffer wel een vlakke bodem van gemaakt. Geen tildrempel meer en extra bergruimte voor klein spul. Al met al zeer tevreden.

Uitvoering1.6 Dci
Brandstofdiesel
Bouwjaar2011
In bezit4 jaar
KM-stand42.000 km
DealerArend Auto

Betrouwbaarheid9
Comfort7
Motor10
  
  

, datum: 1 april 2015

Ervaring met auto: Na 2 jaar in deze auto te hebben gereden, zag ik dat er scheurtjes in de kunstleren bekleding waren gekomen van de bestuurdersstoel. Na 4 jaar lijkt mij dat erg snel. De dealer liet mij weten dat Dacia daar geen garantie op geeft. Zijn er meer Dacia Duster bezitter die dat probleem hebben? Verder bevalt de auto mij prima.

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): De kunstleren bekleding van de zitting aan de bestuurderskant vertoont na 3 jaar al scheuren,
De dealer zegt niets te kunnen doen omdat het niet onder garantie valt. Jammer dat na zo'n korte tijd dit probleem zich voordoet.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2010
In bezit3 jaar
KM-stand95.000 km

Betrouwbaarheid7
Comfort8
Motor6
  
 
Reactie van: Roose. Geert, datum: 7 april 2015

Antwoord: Hoi, ook ik heb een Dacia Duster 1.5 dci 4x4. De wagen is bijna 3 jaar oud, en heeft al 115375 km op de teller. Buiten het feit dat de olie pomp in garantie werd vervangen omdat de veiligheidsklep vastzat, heb ik nog geen problemen ondervonden.

Ook ik heb wel enkele kleine scheurtjes in de bekleding van de bestuurdersstoel ontdekt, maar ik weet dat dit normaal is bij het intensieve veldwerk dat ik al met mijn wagen heb gedaan Ik denk, maar weet niet zeker, dat de zetelbekleding apart verkrijgbaar is.

Wat mijn verbruik is met de wagen is het volgende. Tijdens de wintermaanden ligt het verbruik hoger dan in de zomer. Gaande van 9,4 liter in de winter bij sportief rijgedrag, en 8,0 liter per 100 km in de zomer ook met sportief rijgedrag. Ook rijd ik met terrein-banden wat meer verbruikt.

Voor mij is mijn wagen 10/10 waard.
Groetjes
Roose Geert

  

, datum: 4 augustus 2014

Ervaring met auto: Is een benzineslurper: 1 op 12 over 15.000 km.

Uitvoering1,2 Laureate
Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit1 jaar
KM-stand16.000 km
DealerTerwolde

Betrouwbaarheid4
Comfort6
Motor4
  
 
Reactie van: Henk. Spoelstra, datum: 17 augustus 2014

Antwoord: In de reactie van 27 maart 2012 op dit forum, wordt ook al een verbruik van 1:12 (8 L/100km) geconstateerd.

 
Reactie van: F. Beek2, datum: 9 mei 2017

Antwoord: Beste lezers 1 op 12 is erg goed voor een grote hoge auto, lees auto week maar eens. De nieuwste auto's doen niet veel beter in het werkelijke gebruik (neem maar eens een VW die 120 rijdt 1 op 14 moet je nog je best doen ook!). De Dacia Duster is oude techniek die bijna niet stuk gaat en prettig rijdt.

De koppeling doet wat raar als hij koud is en de uitlaat schraapt bij veel inspanning met optrekken, maar dat gaat niet stuk en ze hebben het bijna allemaal, maak je geen zorgen!

  

, datum: 27 mei 2014

Ervaring met auto: Deze 4 jaar oude auto 2 maanden geleden gekocht met slechts 18.000 km (!). Witte auto met getinte ramen achter en met trekhaak (2WD) en airco. Zelf een middenarmsteun gemonteerd. De auto heeft een Renault motor (staat er ook op). Bij een aantal andere dingen merk je dat er Renault-onderdelen in zitten.

In 2 maanden tijd al 7000 km gereden. Verbruik gemiddeld in NL in de stad + snelweg: 4,8 l /100 km (1 : 20,8). Op de Franse autoroute naar Spanje bij ~110 km/h is het verbruik 5,6 l / 100 km (1 : 17,8).

Het is een stoere opvallende auto. Zitcomfort is perfect. Linker stoel is ook in hoogte verstelbaar en staat in hoogste stand (ik heb lange benen). De garage waar ik al jaren kom, meldde dat de auto lekker simpele techniek heeft en daardoor goed te onderhouden is. We hopen er ook zo'n 300.000 - 500.000 km mee te kunnen rijden.

De pluspunten: je kijkt hoger op de weg, lekker hoge instap en uitstap, veel laadruimte achterin. Ook medepassagiers achterin hebben goede beenruimte. Schakelt en rijdt perfect. Acceleratie vermogen om in te halen is goed. Dieselverbruik allerzins redelijk. Grote bodemvrijheid (iets wat ik nodig op mijn stukje land in Spanje).

De minpunten (wegen niet zwaar!): Zonnekleppen zijn net wat te kort aan de zijkanten. Bedieningsknoppen zijramen zitten voor op het middenconsole en blijven onwennig. Afdekscherm laadruimte erg simpel en niet altijd handig. Bij neerklappen rugleuning achterbanken is er geen egale laadvloer. Laadvloer loopt niet vlak door boven de bumpers, maar heeft een kleine rand waardoor je spullen erover heen moet tillen. Die beschadigt gemakkelijk (ik heb er power beschermfolie overheen geplakt). Op steile zandwegen (o.a. Spanje) slippen de voorwielen toch wel gemakkelijk (het blijft een 2WD!) als je net even teveel gas geeft (vergt wat oefening). Er waren een paar laspuntjes aan de binnenkant van de achterdeuren niet goed afgewerkt, waardoor er hele kleine roestplekjes waren (inmiddels met Novorox en lak behandeld). Ook hele kleine roestplekjes op de erg dunne metalen strip onder de rubber afdichting die over de gehele linker- en rechter- bovenkant lopen.
Geen beschermstrips op de onderdorpels bij de deuren aan de passagierskanten. De donker getinte ramen zijn zeer prettig, maar wel wennen als je over je linker schouder kijkt. Het lijkt net of deze dan geblindeerd zijn. Autogordels vóór zijn rafelig geworden. De al aanwezige ALPINE radio met belabberd bedieningsgemak vervangen door een andere met veel beter bedieningsgemak.

Totaal oordeel: 100% tevreden met de auto. Alles is simpel, maar aanwezig en functioneel. Veel laadruimte en zeer prettig zitcomfort en rijcomfort. Prijstechnisch veel auto voor weinig geld.

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): De garage waar ik deze auto (en al mijn vorige auto's) in onderhoud heb, is merkonafhankelijk en is echt klantgericht. Altijd goede service en geen onnodige reparaties. Bij een onderhoudsbeurt wordt al gewezen op mogelijke vervanging bij een volgende beurt. Dan weet je waar je aan toe bent.

Uitvoering1.5 DCi Laureate
Brandstofdiesel
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand25.000 km

Betrouwbaarheid7
Comfort6
Motor7
  
 
Reactie van: Henk. Spoelstra, datum: 17 augustus 2014

Antwoord: Nu na 4,5 maand 16.000 km te hebben gereden, blijkt het gemiddelde DIESEL verbruik rond de 4,6 tot 4,8 l/100 km (1 op 20,8 - 21,7) te liggen bij rustig rijden in de stad en op de snelweg (105-110 km/u). Bij sportief rijden (snel optrekken en veel gas geven bij inhalen op de snelweg) schiet het verbruik omhoog.

Wanneer heel rustig gereden wordt, met snelheden van 90 km/u en minder, dan is het verbruik ~ 4,2l/100km ( 1:23,8). Dat is recent gelukt op een traject van 400 km op de snelweg door op de rechterbaan achter vrachtwagens te blijven rijden. Dat was echt een test, want normaal rijd ik tegen de 110 km/u.

 
Reactie van: Henk. Spoelstra, datum: 28 januari 2015

Antwoord: Na nu 10 maanden gereden te hebben, blijkt het diesel verbruik tussen de 1:18 (5.3 l/100km) en 1:15 (6.6l/100 km) te schommelen bij een snelheid op de teller van 110 km/u. Het is afhankelijk van tegenwind, hellingen onderweg (met name in buitenland), belading en of er met of zonder aanhanger wordt gereden.

Er beginnen nu af en toe enkele rammeltjes hoorbaar te worden (waarschijnlijk dashboard).

 
Reactie van: Lukthierie, datum: 2 augustus 2016

Antwoord: Heb het probleem met trillingen schakelen van hoog naar laag. Bij de garage zeggen ze: moet rijstijl aan passen heb dat gedaan en kan pas terugschakelen vanaf 60 kmh bijna geen trillingen meer. Heeft iemand dezelfde ervaring mee?

 
Reactie van: Marijke. Vandermeersch, datum: 14 september 2016

Antwoord: Probeer eens je banden te laten uitlijnen, dat komt veel voor als je trillingen gewaar wordt. Een andere oorzaak kan aan de rubberen motor steunblokken liggen. Deze twee oorzaken vormen de meeste klachten bij trillingen. Groeten van een gepensioneerde leraar autotechniek

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 13 april 2014

Ervaring met auto: Vele Dusters hebben een probleem met de lak in de "regengoot" achter de C-stijl (links en rechts van het kofferdeksel). Controleer je wagen daar altijd op lakkrassen/breuken! 1 op de 2 Dusters vertoont daar een cosmetisch probleem, een probleem dat je trouwens ook bij menig Renault Clio of Meganne kan terug vinden! Bij vaststelling hersteld Renault/Dacia dat altijd in garantie. Er zijn ook nog andere merken met dit probleem, maar van Dacia/Renault weet ik het wel zeker.

UitvoeringPrestige 4x4 1.5dCi
Brandstofdiesel
Bouwjaar2012
In bezit2 jaar
KM-stand30.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort5
Motor6
  
  

, datum: 25 november 2013

Ervaring met auto: Ik rijd nu ruim 3 jaar de Dacia Duster 1.6 Lauriate met alle opties en moet zeggen dat hij mij geweldig bevalt. Ik heb vele merken gereden, van een eend tot grote Opels en Volkswagen en 25 jaar Fiat, maar deze is de eerste auto waar ik nog nooit voor enig wat ben terug gemoeten voor reparatie. Ik heb er nu 45.000 km op zitten en bevalt me steeds goed. Ik heb wel de radio die erin hoort laten vervangen door Pioneer met Bluetooth met 4 speakers van Pioneer, want die radio die je kon bij bestellen was te duur als je zag wat voor uitvoering het was...


Brandstofbenzine
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
  

, datum: 20 januari 2013

Ervaring met auto: Eenvoudige auto, maar wel veilig en alls wat je echt nodig hebt is er en werkt perfect.

UitvoeringAniversare
Brandstofbenzine
Bouwjaar2012
In bezit1 jaar
KM-stand15.000 km
Dealer Segerink & Wolbers

Betrouwbaarheid10
Comfort10
Motor10
  
 
 
« 1 2 3 4 5 »