11 december 2016
Dacia Duster

Forum Dacia Duster

Reacties van eigenaren

  

, datum: 24 februari 2016

Ervaring met auto: Nu bijna 2 jaar in bezit. Fijne prettige auto, juist ook voor langere mensen (zelf 195 cm).

Benzineverbruik in het boekje klopt natuurlijk voor geen enkele auto weten we inmiddels na het VAG schandaal. Rijd zelf grofweg 1 op 12 (met veel stadsverkeer).

UitvoeringTCe 125
Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit2 jaar
KM-stand30.000 km
Dealer Segerink & Wolbers

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor8
  
  

, datum: 13 februari 2016

Ervaring met auto: Heb 4.5 jaar met tevredenheid in de Duster 1.6 type 1 gereden. Recentelijk overgestapt de nieuwe Duster 1.2 met turbo. Wat een verbetering van rijkwaliteit! Recentelijk met caravan in de Ardennen gereden, Duster heeft duidelijk meer trekkracht. Voordeel is dat uitvoering nu 1500 kg mag trekken. Ook het geluidsniveau is aanzienlijk minder.

Stoelen hebben wat meer zij steun met een stevige zit. Gemiddeld benzine verbruik over 2900 km is netjes 1 : 16. Auto heeft aanzienlijk meer veiligheid voorzieningen gekregen incl. een start stop systeem. Ten opzichte van concurrerende modellen zeker een aanrader. Over betrouwbaarheid kan ik nog geen oordeel vormen, te kort in mijn bezit.

UitvoeringTCe125 4x2
Brandstofbenzine
Bouwjaar2015
In bezit1 jaar
KM-stand3.000 km
Dealer Kempenaar

Betrouwbaarheid9
Comfort8
Motor9
  
 
Reactie van: Wt. Vandijk, datum: 23 september 2016

Antwoord: Heb sinds een maand of 4 ook een Dacia Duster 1.2 TCE. Mijn vraag is of u ook last heeft dat de Dacia bij het rijden met een caravan zo doorzakt. Ik heb mijn neuswiel van de caravan moeten verwijderen anders kon ik niet rijden. Ik heb maar een Caravalair caravan van 900 kg dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Rijden doet hij perfect ook met caravan (vermogen genoeg). Mijn vraag is heeft er iemand ervaring met hulpveren?

 
Reactie van: Hjreuvers, datum: 28 september 2016

Antwoord: Klopt, dit probleem heb ik ook ondervonden. Het ligt aan de uitvoering van de trekhaak. De originele trekhaak wijst schuin naar beneden.

Dit is ook te merken als er een fietsdrager geplaatst wordt, met daarop 2 elektrische fietsen. Bij de eerste drempel die we tegenkwamen raakte de fietsdrager de straatstenen en knapte het kunststof waar de nummerplaat aan is bevestigd aan stukken.

Samen met mijn zoon heb ik een andere trekhaak gemonteerd. Via MP heb ik een besteld bij Aragon. De bedrading zat er al dus alleen de trekhaak vervangen.
Het resultaat is geweldig. En de kosten waren slecht 130,- euro.

 
Reactie van: Vilapyro, datum: 31 oktober 2016

Antwoord: Een ander mogelijkheid is de in hoogte verstelbare trekhaak, welke ook onder de Duster uit 2010/2011 gezet werd. Dit geeft hem een extra hoogte van bijna 10 cm. en is zeker bij de zwaardere caravan een uitkomst. Rijd zelf met dit type met een Hobby 540 (1550 kg) en een kogeldruk van 85kg.

 
Reactie van: Oene. Kingma, datum: 3 december 2016

Antwoord: Misschien een beetje late reactie. Er is een terugroepactie voor de Duster geweest, waarbij de achterveren vervangen zijn. Daarna had ik geen last meer van doorzakken aan de achterkant door de caravan. Misschien even contact met de dealer opnemen of je duster voor die terugroepactie in aanmerking komt.

OJ

  

, datum: 27 oktober 2015

Ervaring met auto: De 4WD heeft i.t.t. de 2WD (starre achteras) een onafhankelijke achterwielophanging.

Uitvoering1.6 4WD Aniversare
Brandstofbenzine
Bouwjaar2012
In bezit3 jaar
KM-stand96.000 km
DealerTerwolde

Betrouwbaarheid10
Comfort5
Motor5
  
 
Reactie van: Roegbainder, datum: 27 november 2015

Antwoord: Verdere modificaties:
- Verbeterde wielkastvoering (Dacia Duster Fase 2) zorgt voor aanmerkelijk betere geluidsdemping.
- Ter bescherming van de lederen bekleding heb ik kwalitatief hoogwaardige stoelhoezen over het origineel getrokken.
- Het volledige interieurtapijt is ontzettend aan het uitharen. Bij iedere zuigbeurt laten hele vlokken los. Op een Duits forum zag ik dat dat onder garantie door Dacia is vervangen. Helaas is mijn garantie verlopen, maar ik ga toch een poging wagen.

  

, datum: 10 april 2015

Ervaring met auto: Auto nieuw gekocht in Laureate uitvoering. Zelf ben ik 1.93 m en kan er goed in zitten. Ook op lange ritten. Ideale caravan trekker. Ik heb tot op heden het brandstofverbruik bijgehouden en dat is een op 15.6. Wel echte km en dat is inclusief 30% caravan gebruik. Ben een stevige rijder. Met caravan 90-100 km en zonder caravan 110-120 km/uur. Ik heb er achter in de koffer wel een vlakke bodem van gemaakt. Geen tildrempel meer en extra bergruimte voor klein spul. Al met al zeer tevreden.

Uitvoering1.6 Dci
Brandstofdiesel
Bouwjaar2011
In bezit4 jaar
KM-stand42.000 km
DealerArend Auto

Betrouwbaarheid9
Comfort7
Motor10
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 1 april 2015

Ervaring met auto: Na 2 jaar in deze auto te hebben gereden, zag ik dat er scheurtjes in de kunstleren bekleding waren gekomen van de bestuurdersstoel. Na 4 jaar lijkt mij dat erg snel. De dealer liet mij weten dat Dacia daar geen garantie op geeft. Zijn er meer Dacia Duster bezitter die dat probleem hebben? Verder bevalt de auto mij prima.

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): De kunstleren bekleding van de zitting aan de bestuurderskant vertoont na 3 jaar al scheuren,
De dealer zegt niets te kunnen doen omdat het niet onder garantie valt. Jammer dat na zo'n korte tijd dit probleem zich voordoet.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2010
In bezit3 jaar
KM-stand95.000 km

Betrouwbaarheid7
Comfort8
Motor6
  
 
Reactie van: Roose. Geert, datum: 7 april 2015

Antwoord: Hoi, ook ik heb een Dacia Duster 1.5 dci 4x4. De wagen is bijna 3 jaar oud, en heeft al 115375 km op de teller. Buiten het feit dat de olie pomp in garantie werd vervangen omdat de veiligheidsklep vastzat, heb ik nog geen problemen ondervonden.

Ook ik heb wel enkele kleine scheurtjes in de bekleding van de bestuurdersstoel ontdekt, maar ik weet dat dit normaal is bij het intensieve veldwerk dat ik al met mijn wagen heb gedaan Ik denk, maar weet niet zeker, dat de zetelbekleding apart verkrijgbaar is.

Wat mijn verbruik is met de wagen is het volgende. Tijdens de wintermaanden ligt het verbruik hoger dan in de zomer. Gaande van 9,4 liter in de winter bij sportief rijgedrag, en 8,0 liter per 100 km in de zomer ook met sportief rijgedrag. Ook rijd ik met terrein-banden wat meer verbruikt.

Voor mij is mijn wagen 10/10 waard.
Groetjes
Roose Geert

  

, datum: 4 augustus 2014

Ervaring met auto: Is een benzineslurper: 1 op 12 over 15.000 km.

Uitvoering1,2 Laureate
Brandstofbenzine
Bouwjaar2014
In bezit1 jaar
KM-stand16.000 km
DealerTerwolde

Betrouwbaarheid4
Comfort6
Motor4
  
 
Reactie van: Henk. Spoelstra, datum: 17 augustus 2014

Antwoord: In de reactie van 27 maart 2012 op dit forum, wordt ook al een verbruik van 1:12 (8 L/100km) geconstateerd.

  

, datum: 27 mei 2014

Ervaring met auto: Deze 4 jaar oude auto 2 maanden geleden gekocht met slechts 18.000 km (!). Witte auto met getinte ramen achter en met trekhaak (2WD) en airco. Zelf een middenarmsteun gemonteerd. De auto heeft een Renault motor (staat er ook op). Bij een aantal andere dingen merk je dat er Renault-onderdelen in zitten.

In 2 maanden tijd al 7000 km gereden. Verbruik gemiddeld in NL in de stad + snelweg: 4,8 l /100 km (1 : 20,8). Op de Franse autoroute naar Spanje bij ~110 km/h is het verbruik 5,6 l / 100 km (1 : 17,8).

Het is een stoere opvallende auto. Zitcomfort is perfect. Linker stoel is ook in hoogte verstelbaar en staat in hoogste stand (ik heb lange benen). De garage waar ik al jaren kom, meldde dat de auto lekker simpele techniek heeft en daardoor goed te onderhouden is. We hopen er ook zo'n 300.000 - 500.000 km mee te kunnen rijden.

De pluspunten: je kijkt hoger op de weg, lekker hoge instap en uitstap, veel laadruimte achterin. Ook medepassagiers achterin hebben goede beenruimte. Schakelt en rijdt perfect. Acceleratie vermogen om in te halen is goed. Dieselverbruik allerzins redelijk. Grote bodemvrijheid (iets wat ik nodig op mijn stukje land in Spanje).

De minpunten (wegen niet zwaar!): Zonnekleppen zijn net wat te kort aan de zijkanten. Bedieningsknoppen zijramen zitten voor op het middenconsole en blijven onwennig. Afdekscherm laadruimte erg simpel en niet altijd handig. Bij neerklappen rugleuning achterbanken is er geen egale laadvloer. Laadvloer loopt niet vlak door boven de bumpers, maar heeft een kleine rand waardoor je spullen erover heen moet tillen. Die beschadigt gemakkelijk (ik heb er power beschermfolie overheen geplakt). Op steile zandwegen (o.a. Spanje) slippen de voorwielen toch wel gemakkelijk (het blijft een 2WD!) als je net even teveel gas geeft (vergt wat oefening). Er waren een paar laspuntjes aan de binnenkant van de achterdeuren niet goed afgewerkt, waardoor er hele kleine roestplekjes waren (inmiddels met Novorox en lak behandeld). Ook hele kleine roestplekjes op de erg dunne metalen strip onder de rubber afdichting die over de gehele linker- en rechter- bovenkant lopen.
Geen beschermstrips op de onderdorpels bij de deuren aan de passagierskanten. De donker getinte ramen zijn zeer prettig, maar wel wennen als je over je linker schouder kijkt. Het lijkt net of deze dan geblindeerd zijn. Autogordels vóór zijn rafelig geworden. De al aanwezige ALPINE radio met belabberd bedieningsgemak vervangen door een andere met veel beter bedieningsgemak.

Totaal oordeel: 100% tevreden met de auto. Alles is simpel, maar aanwezig en functioneel. Veel laadruimte en zeer prettig zitcomfort en rijcomfort. Prijstechnisch veel auto voor weinig geld.

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): De garage waar ik deze auto (en al mijn vorige auto's) in onderhoud heb, is merkonafhankelijk en is echt klantgericht. Altijd goede service en geen onnodige reparaties. Bij een onderhoudsbeurt wordt al gewezen op mogelijke vervanging bij een volgende beurt. Dan weet je waar je aan toe bent.

Uitvoering1.5 DCi Laureate
Brandstofdiesel
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand25.000 km

Betrouwbaarheid7
Comfort6
Motor7
  
 
Reactie van: Henk. Spoelstra, datum: 17 augustus 2014

Antwoord: Nu na 4,5 maand 16.000 km te hebben gereden, blijkt het gemiddelde DIESEL verbruik rond de 4,6 tot 4,8 l/100 km (1 op 20,8 - 21,7) te liggen bij rustig rijden in de stad en op de snelweg (105-110 km/u). Bij sportief rijden (snel optrekken en veel gas geven bij inhalen op de snelweg) schiet het verbruik omhoog.

Wanneer heel rustig gereden wordt, met snelheden van 90 km/u en minder, dan is het verbruik ~ 4,2l/100km ( 1:23,8). Dat is recent gelukt op een traject van 400 km op de snelweg door op de rechterbaan achter vrachtwagens te blijven rijden. Dat was echt een test, want normaal rijd ik tegen de 110 km/u.

 
Reactie van: Henk. Spoelstra, datum: 28 januari 2015

Antwoord: Na nu 10 maanden gereden te hebben, blijkt het diesel verbruik tussen de 1:18 (5.3 l/100km) en 1:15 (6.6l/100 km) te schommelen bij een snelheid op de teller van 110 km/u. Het is afhankelijk van tegenwind, hellingen onderweg (met name in buitenland), belading en of er met of zonder aanhanger wordt gereden.

Er beginnen nu af en toe enkele rammeltjes hoorbaar te worden (waarschijnlijk dashboard).

 
Reactie van: Lukthierie, datum: 2 augustus 2016

Antwoord: Heb het probleem met trillingen schakelen van hoog naar laag. Bij de garage zeggen ze: moet rijstijl aan passen heb dat gedaan en kan pas terugschakelen vanaf 60 kmh bijna geen trillingen meer. Heeft iemand dezelfde ervaring mee?

 
Reactie van: Marijke. Vandermeersch, datum: 14 september 2016

Antwoord: Probeer eens je banden te laten uitlijnen, dat komt veel voor als je trillingen gewaar wordt. Een andere oorzaak kan aan de rubberen motor steunblokken liggen. Deze twee oorzaken vormen de meeste klachten bij trillingen. Groeten van een gepensioneerde leraar autotechniek

 
 
< 1 2 3 4 5 >