13 december 2017
Honda Insight

Forum Honda Insight

Reacties van eigenaren

  

, datum: 21 november 2011

Ervaring met auto: Geen racemonster. Verbruik hem. 1/20

UitvoeringComfort
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand20.000 km
DealerLos

Betrouwbaarheid10
Comfort6
Motor9
  
  

, datum: 20 juli 2011

Ervaring met auto: Het is een auto voor rustige rijders, omdat je alleen in de eco stand echt zuinig rijdt (1 op 17,2 met redelijk veel stadverkeer). Dan heb je er een fantastische, comfortabele en stille auto aan.
Spotiever rijden kan zeker, maar gaat ten koste van het gebruik. Kortom veel luxe, comfort en zuinig rijden voor een redelijke prijs.

UitvoeringElegance
Bouwjaar2011
In bezit1 jaar
KM-stand3.300 km
DealerKneppers

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor8
  
  

, datum: 10 juni 2011

Ervaring met auto: Mooi model (maar dat is persoonlijk), lekkere rijwagen, luxe interieur, hybride, 1 op 20, geen BPM, geen wegenbelasting, 14 bijtelling zakelijk. GEEN reserveband maar een spuitbusje, prima Honda Assistance hulp 3 jaar.

Tevreden rijden, maar niet enorme trekkracht.

Ervaring met verkoop: In eerste instantie te weinig terug voor 2-jaar oude Citroen C4 Image. Vriendelijke verkoper kwam na ruim een week met nieuw aantrekkelijk bod. Had ook meteen gekund, dat had een bezoek minder gekost.

Keurige aflevering, inclusief met fles drinkbare wijn (alcohol en autorijden?).

UitvoeringEelegance
Bouwjaar2009
In bezit2 jaar
KM-stand35.000 km
DealerJonk

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor7
  
  

, datum: 30 mei 2011

Ervaring met auto: Ik heb bijna 5 jaar met een Prius 2 gereden en ben nu overgeschakeld op de Insight. Nadelen t.o.v. de Prius :
- minder bergvakjes voor bestuurder en passagier
- geen reservewiel (in Belgie: toch niet)
- krappere achterbank

Voordelen t.o.v. de Prius :
- verbruikt NIET meer dan de Prius (in tegenstelling tot wat ik dacht)
- rijdt vlotter, soepeler, beter...
- (veel) betere wegligging
- beter afgestelde stabiliteitscontrole (en uitschakelbaar)
- veel meer voor veel minder geld
- rijdt gewoon veel aangenamer...

Had de Insight 2 al bestaan 5 jaar geleden, dan ik had geen seconde getwijfeld!

UitvoeringElegance
Bouwjaar2011
In bezit1 jaar
KM-stand1.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor8
  
 
Reactie van: Rjwerkman, datum: 17 juni 2011

Antwoord: U zegt dat de Insight, vlotter, soepeler, beter en aangenamer rijdt dan een Prius. En veel meer is voor veel minder geld.
Laten we het er maar op houden dat onze meningen op al deze punten zwaar verdeeld zijn.

 
Reactie van: Rjwerkman, datum: 18 augustus 2011

Antwoord: Het klopt dat ik met de Insight slechts een proefrit van ca 15 km heb gemaakt. Het verheugt mij jouw verbruiksresultaten te lezen. Ook Honda is daar blijkbaar goed mee bezig. Fijn, want dan zullen Honda en Toyota en natuurlijk ook Nissan met de Leaf, hun uiterste best moeten doen. Alle andere merken sowieso ook. Mijn ervaring met een Prius 3, op een van de eerste dagen dat deze in NL te berijden was is ook een proefrit en die vond ik geweldig, qua rijeigenschappen. Daarna heb ik een proefrit gemaakt in een Insight. Mijn gevoel in die Insight was niet goed. Ik heb mijn Prius 1 dus niet ingeruild op de Insight, omdat ik er qua gevoel niet op achteruit wou gaan. De benzine motor weigerde af te slaan, bij het optrekken kwam er niet dat fijne gevoel dat ik van mijn Prius 1
gewend ben. Op dit moment geeft de verbruikswijzer van mijn Prius 1, 4,4 na ca 200 km aan, dat is in werkelijkheid 4,6 of 4,7, in de winter loopt dit op naar 5,3,dus 5,5 reeƫ:l. Een Prius 1 heeft volgens fabrieksopgave een gemiddeld verbruik van 5.3, waar een Prius 3 een stuk lager zit. Jouw 3,8 reeel vind ik indrukwekkend. Maar het gevoel van die, volgens mij, te kleine motor in de Insight vind ik niet prettig.

 
Reactie van: Luc. Declercq, datum: 18 augustus 2011

Antwoord: Als onze meningen op alle punten zwaar verdeeld zijn, kan ik alleen maar besluiten dat je niet met beide wagens een ervaring van duizenden km hebt opgebouwd.
Ik heb (als ik me niet vergis) met de Prius (NIET het nieuwste model, voor alle duidelijkheid) ongeveer 85.000 km afgelegd en heb momenteel met de Honda Elegance een kleine 7.000 km (o.a. reis naar en in Schotland van ca. 3.000 km). Ik ben vooral verbaasd door het echte verbruik van de Insight. Kleine update : er werd mij een meerverbruik van 0,5 tot 1 liter per 100 km voorspeld (t.o.v. de Prius), maar ik stel vast dat ik momenteel met een gemiddelde van 4,7 zit (computer : 4,5) daar waar mijn eerste 7.000 km met de Prius ik op een 4,9 L/100 km kwam (ook in de warme zomermaanden). Identieke rijstijl.
Laagste verbruik Insight (tot nu toe) : 3,6 (computer) op 260 k m landwegen. Zal wel 3,8 reeel zijn. Dat heb ik met de Prius nooit ofte nimmer gehaald.

 
Reactie van: Luc. Declercq, datum: 19 augustus 2011

Antwoord: Die 3,8 is, toegegeven, wel het onderste uit de kan. Maar zoals gezegd kon ik dat met de Prius2 niet halen (tenzij op zeer korte ideale stukjes wegdek).
De Prius3 zal effectief wel op veel vlakken beter zijn dan zijn voorganger: ik heb zelfs geen proefrit gedaan met dit nieuwe model, gewoon omdat ik de prijs (zelfs na aftrek van een royale Belgische premie) veel te hoog vond. En eerlijk gezegd vond ik de nieuwe neus ontgoochelend (lees: lelijk). Maar smaken verschillen, gelukkig maar...
Ik heb mijn bijna 5 jaar oude Prius verkocht en heb net geen 8.500 euro bijgelegd om de Insight Elegance (met echt alles er op en er aan) in mijn bezit te krijgen. Bij de Toyota dealer was de opleg voor een Prius3 uitvoering Sol (even slikken), als ik me goed herinner, net een fractie boven de 19.000 euro (premie al afgetrokken). De keuze voor mij was toen wel zeer gemakkelijk. Opvallend: ben bij 6 garages geweest, waarvan 3 Toyota-dealers, en bij de Toyota-dealers kreeg ik de minst goede voorstellen qua overname. Begrijpe wie kan...
De krappere achterbank van de Insight is voor ons (met zijn tweetjes) geen probleem: bij grote reizen gaat de achterbank neer en kan de ruimte niet op. Enige voor ons resterende nadeel: bij hogere snelheden op snelwegen en acceleraties stijgt verbruik en geluidshinder aanmerkelijk maar als niet gehaaste en rustige chauffeurs hebben we daar ook in Duitsland (vorige week een uitje naar Saarland) nooit last van gehad.
Maar voor alle duidelijkheid: de Prius was een uitstekende wagen waar ik nooit enige klacht over had en zijn opvolger zal dat zeker ook zijn, maar bij mij speelt ook de prijs een serieuze rol, vandaar...

 
Reactie van: Rjwerkman, datum: 19 augustus 2011

Antwoord: Tja, die nieuwe neus van de Prius3, die jij lelijk vindt. Ik heb nooit een mooiere gezien. Ik vind de Prius 3 veel mooier dan een Ford Capri, mooier dan een Datsun 1200 Coupe en zelfs mooier dan een Mazda 626 bj 1992-1997. Maar idd dat is allemaal een kwestie van smaak.
Dat geluidshinder is hetgeen mij aan de Insight stoorde. Maar er zijn ook mensen die het gezoem van een Prius bij sterk accelereren, niet fijn vinden, ik vind het een heerlijk geluid.
Over smaak valt niet te twisten.
De prijs is ook voor mij van belang, ik zal je niet vervelen met de belachelijke biedingen die ze mij deden.
Maar op internet kon je tenminste enkele weken geleden nog diverse aanbiedingen vonden dan 23.900, voor een Prius 3 Aspiration zonder inruil, kost normaal ca 30.000 euro.
Probleem voor mij is nu dat ik die Prius 1 helemaal niet meer kwijt wil. Voorlopig althans. Ik ben veel te benieuwd of het echt zo is dat ik me zorgen moet maken om de hybrid accu, zoals veel familie/kennissen me steeds verteld hebben. Hun geloofwaardigheid wordt namelijk elk jaar een beetje kleiner en die van mij groter. Ik heb die Prius 1 ooit nieuw gekocht.
En het gekke is, het ding rijdt na al die jaren steeds zuiniger, lijkt het wel, of het ligt aan mij. Veel plezier met je geweldige Honda trouwens.
Voor de show heb ik weleens 3,6 op de verbruiksmeter gezet . In de zomer, na de eerste 10 km resetten, vervolgens het liefst achter een vrachtwagen zo kalm mogelijk rijden en dan met die 3,6 na 20 km de auto bij de garage aanbieden voor een beurt.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 22 februari 2011

Ervaring met auto: De Honda Insight is zeer plezierig om in te rijden als je rust en comfort verkiest boven prestaties. De Elegance uitvoering laat wat betreft uitrusting weinig te wensen over. Zie de website van Honda voor alle details.
Je moet wel even wennen aan het samenspel van verbrandingsmotor, elektromotor en remmen. Dit verloopt niet altijd ongemerkt. Soms ervaar je een schok als de verbrandingsmotor weer aanspringt, bijvoorbeeld als je hebt afgeremd voor een bocht en daarna weer gas geeft. Ook bij het remmen maakt het verschil of de accu vol is of niet. Bij volle accu valt er voor de dynamo (die ook motor is) niets meer op te laden en dus vervalt de remmende werking daarvan.
Het veercomfort is voldoende, maar de banden slaan wel sterk op korte oneffenheden. Mogelijk ligt dit ook aan het merk en type band. In mijn geval Dunlop 2030 in de maat 185/55R16.

UitvoeringElegance
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand4.900 km
DealerNieuwkerk

Betrouwbaarheid9
Comfort7
Motor8
  
 
Reactie van: Schijven100, datum: 10 maart 2011

Antwoord: Is inderdaad een fijne wagen. Ik heb op 1 1/2 jaar al 40.000 km met de Insight gereden, gemiddeld verbruik ligt 5,1 liter op de 100 KM.

 
Reactie van: Hans, datum: 17 mei 2011

Antwoord: Die van mij is nog zuininger: 4,4 ltr op de 100 KM.

 
Reactie van: Luc. Declercq, datum: 19 augustus 2011

Antwoord: Die 4,4/100km is dat een gemiddelde over langere termijn? Afgelezen op de verbruikmeter of zelf bijgehouden? Zitten daar ook wintermaanden in?
Ik rijd sinds begin mei met een Insight en na bijna 7000 km sta ik verbaasd van het lage verbruik. Alleen vraag ik me af hoe het verbruik zich in de winter zal gedragen...

 
Reactie van: Schijven100, datum: 2 december 2011

Antwoord: Heb de auto nu 60.000 KM, verbruik naar 4,9 liter op de 100 KM. Nog geen enkel. probleem. Was bij mijn Ford Focus 1.8 TDDI wel anders,.

 
Reactie van: Schijven100, datum: 23 december 2011

Antwoord: Gemiddeld verbruik gemeten over meer dan 1.000 KM, is 4,9 op de 100 KM.

  

, datum: 21 februari 2011

Ervaring met auto: Deze auto aangeschaft wegens interessante techniek, zuinigheid en fiscale voordelen.
Pluspunten:
+ comfortabel bij niet te hoge snelheden en dito toerentallen van de motor
+ zeer prettige automaat
+ redelijk zuinig (1:18 gemiddeld bij rustige rijstijl)
+ zeer complete uitrusting
+ nette afwerking al zijn de gebruikte materialen niet zeer hoogwaardig (veel hard plastic)
+ zithouding goed in te stellen (stuur en stoel in hoogte en diepte instelbaar

Minpunten:
- motor komt kracht tekort bij rijden op Duitse snelwegen met lange hellingen
- in de bergen moet het toerental flink worden opgevoerd hetgeen met enig gebrul gepaard gaat
- overzicht auto is zowel voor als achter tamelijk beperkt (achter gelukkig wel parkeersensoren)
- er is geen reservewiel aanwezig, alleen een plakset

Resumerend is mijn advies:
* koop de Insight alleen als je een rustige rijder bent en comfort boven prestaties verkiest
* koop de Insight niet als je veel op (Duitse) snelwegen moet rijden.

UitvoeringElegance
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand4.600 km
DealerNieuwkerk

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor9
  
  

, datum: 21 februari 2011

Ervaring met auto: Verleden week de auto mogen afhalen. Ik vind het een feest om met deze auto te rijden. Hij is best fel (wel iets rumoerig bij snel optrekken) en overladen met toeters en bellen. De eerste keer getankt en een keurig verbruik van 1 op 16.8 met veel korte ritten. Het verbruik zou minder worden wanneer blokje ingelopen is.
Auto stuurt super strak en is zeer voorspelbaar met insturen op hogere snelheden.
Remmen lijken meer op ankers die uitgegooid worden (perfect)) al met al zeer tevreden tot nu toe.

UitvoeringElegance
Bouwjaar2011
In bezit1 jaar
KM-stand900 km
DealerLos

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor9
  
 
 
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »