13 december 2017
Toyota iQ

Forum Toyota iQ

Reacties van eigenaren

  

, datum: 26 april 2010

Ervaring met auto: Topauto

UitvoeringAspiration
Brandstofbenzine
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand1.200 km
DealerLouwman

Betrouwbaarheid10
Comfort10
Motor10
  
  

, datum: 17 januari 2010

Ervaring met auto: Als eigenaar van een iQ Comfort automaat moet ik zeggen dat het verbruik netjes is. Normaal rijden altijd 1 op 17/18, met 120 km/u.
1 op 20 haal je bij 100 km/u en bij een retourtje Friesland/Utrecht zelfs 1 op 23.
Moet je echt niet boven de 2000 toeren komen en rij je maar 90- 95 km/u.
In de winterperiode met vrieskou loopt het verbruik op naar 1 op 15/16. Maar: motor doet er een stuk langer over om op temperatuur te komen, plus de kachel vol open en de verlichting/achterruitverwarming aan.
Stadsauto? Ik rijd continu snel en binnenwegen voor 95. Stadsverkeer rijd ik maar voor 5.
Via de dealer mijn bestuurdersstoel laten verlagen bij een aanpassingsbedrijf, zodat ik niet tegen de raamstijl van de binnenkant aan zit. De stoel zou standaard in hoogte verstelbaar moeten zijn.
Benzinemeter zou wat betrouwbaarder kunnen, door de platte tank schommelt dit zodra je een halve tank over hebt.
Voor de rest? Rijd veel beter dan mensen denken, net als dat de binnenruimte breder is.

Uitvoering1.0 Automaat Comfort
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand12.000 km
DealerKooijman

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor8
  
  

, datum: 20 december 2009

Ervaring met auto: Ivm de stad, uitstoot, wegenbelasting en de gewenste luxe heb ik voor een iQ gekozen. Een compacte auto maar het voelt alsof je in een ruime sedan zit. Ik heb ook behoorlijk wat info gewonnen op www.ToyotaIQ.nl wel een leuke site om op te kijken.

UitvoeringAspiration 1.0
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand3.400 km
DealerEkris

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor9
  
  

, datum: 6 december 2009

Ervaring met auto: Qua wegligging perfect voor een auto uit deze klasse.

Ervaring met onderhoud (merkgarage): Benzineverbuik (automaat) veel hoger dan opgegeven word door Toyota. Aantal punten dat verbeterd moet worden, is niet acceptabel voor de prijs waarvoor deze auto word aangeboden in de showroom.

Uitvoering1.0
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand8.900 km

Betrouwbaarheid9
Comfort6
Motor5
  
 
Reactie van: JanWillem, datum: 11 februari 2010

Antwoord: Wie zegt dat?

Al eens gekeken wat er standaard allemaal in zit?

Tel dat bij bijvoorbeeld een volkswagen polo erbij en maak dan je rekensom nogeens.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 12 november 2009

Ervaring met auto: Absoluut een aanrader. Relatief goedkoop als je kijkt wat er allemaal in en aan zit. Zeer compleet en superveilig.

UitvoeringAspiration
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand4.500 km

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor9
  
 
Reactie van: Marcovanw, datum: 6 december 2009

Antwoord: De iQ met automatische transmissie verbruikt behoorlijk, gemiddeld 1:15,5! Van de zomer 3 weken in een Mercedes gereden een 3.0 liter V6 met de airco constant aan en deze gaf een verbuik van 1:14.
Veel te weinig licht in de auto, een leeslampje op batterijen geeft meer licht.
Verbruik is veel hoger dan dat Toyota opgeeft. Probleem van de automaat, deze heeft een "D" stand en een "S" stand onder de 80km/h is het toerental te laag in de "D" stand, in de "S" vliegt het toerental omhoog. En dat is waarschijnlijk de oorzaak van het hoge verbruik.
Geen enkele schakelaar is behoorlijk verlicht, neem als voorbeeld de schakelaar om de spiegels in te klappen. Ze hadden deze beter kunnen plaatsen op de afstandsbediening zodat je nog in de spiegels kunt kijken alvorens uit te stappen.
De wegligging is subliem voor zo'n karretje, het smoelt goed. Conclusie een aantal kinderziektes oplossen en eerlijk zijn over het verbruik, Toyota!

 
Reactie van: Hulstboom, datum: 20 januari 2010

Antwoord: Het probleem(pje) met de onverlichte knoppen voor de spiegels heb ik opgelost d.m.v. een klemlampje op het ventilatierooster.

 
Reactie van: Petermarjon, datum: 10 februari 2010

Antwoord: Eerlijk zijn Toyota? Zijn we de A-Klasse vergeten deze had allerlei ernstige mankementen en nog steeds is MB op het verkeerde spoor, duur in aanschaf en gebruikt en maar verkodigen dat kwaliteit maar geld kost maar dit is een achterhaald fabeltje, dit is marketing meer is het niet.

  

, datum: 20 september 2009

Ervaring met auto: Wat een geweldige auto is dit. Ik wilde een nieuwe en compacte auto erbij hebben. Geen haar op mijn hoofd die dacht aan dit autootje. Na vele proefritten met andere auto's toch maar even deze geprobeerd. Wij waren meteen verkocht.
Het aanschafbedrag ligt in feite maar een beetje boven een complete Aygo bijvoorbeeld maar deze auto is veel completer en leuker. Het brandstofverbruik van 1:20 wordt redelijk makkelijk behaald. De opgave van 1:23,7 is optimistisch.

Uitvoering1.0 Comfort
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand1.500 km
DealerOostendorp

Betrouwbaarheid10
Comfort8
Motor9
  
 
Reactie van: Starcase2008, datum: 26 januari 2010

Antwoord: Heb zelf de vergissing begaan eerst een nieuwe Peugeot 107 (Aygo met Peugeot badge) te kopen: wat een enorme tegenvaller: na 12000 km, 4 maanden hoofdpijn van de herrie en ergenis aan het brandstofverbruik ingeruild voor een IQ!
Moest wel bijna 7000 euro bijbetalen, maar wat een verschil! Gewoon het confort van een middenklasser: stil (kan na 4 maanden weer eens naar de radio luisteren), goed zittende stoelen en ruim genoeg (voorin dan). Absoluut de meest comfortabele auto in de kleinste klasse!
Een ding moet echter wel een keer duidelijk boven tafel komen: het brandstofverbruik van dit soort auto's! Die opgegeven waarden zijn onzin: eigenlijk gewoon gelogen. Zelfs de dealers beamen dit: die zijn de opmerkingen van klanten natuurlijk ook zat. Er is gewoon geen enkele benzine auto die bij normaal gebruik 1:23 rijdt. Fabrikanten, hou daar eens mee op! Wat kennissen en ik hebben alle soorten rijgedrag uitgeprobeerd. Deze wagens uit de A klasse rijden gemiddeld tussen de 1:16 en 1:18 (beetje stad, beetje snelweg, op tijd opschakelen, houdend aan de max. snelheid) en dat is echt niet veel zuiniger dan veel wagens uit de B categorie. Als het brandstofgebruik niet klopt, dan kloppen de emissiecijfers natuurlijk ook niet en kun je je afvragen of deze wagens wel terecht de belastingvrije status hebben verkregen (wordt dat door de overheid niet gecheckt?!).
Voorlopig pakken we dat voordeeltje nog maar mee!
Wil

 
Reactie van: Daihatsu1964, datum: 18 februari 2010

Antwoord: Gemiddeld brandstofverbruik auto's die wij hebben gereden en met elke auto meer dan 100.000km:

- Datsun 100A 1977 1 op 18 700kg
- Opel Kadett 1976 1 op 10 740kg
- Datsun 1200 1970 1 op 13 ?
- Datsun 180B 1971 1 op[10 1000kg
- Honda Civic 1973 1 op 18
- Honda Civic 1980 1 op 17
- Nissan Sunny 1.5GL 1985 1 op 17 820kg
- Nissan Sunny 1.3 1989 1 op 15 950kg
- Renault twingo 1.2 1993 1 op 12
- Renault Megane Coupe 1.6 1996 1 op 12
- Honda Accord 1.8vtec 1999 1 op 13 1300kg
- Fiat Uno 1987 1 op 15
- daihatsu cuore 1 op 20 1991
- daihatsu Cuore 1 op 20 2000
- honda civic 1.5dxi 1995 945kg 1 op 17
- Honda Civic 1.4i 980kg met lpg 1 op 14
- Honda HRV 2001 1 op 12 1100kg
- Hyundai Getz 2003 1 op 21 1100kg

Dit rijden wij gemiddeld met alle auto's met meestal uitschieters naar boven en gewoon rijden, dus vlot op snelheid waar je de snelheid rijden mag. We houden van doorrijden gaan we zuinig rijden dan is het bij de Japanse merken zo dat je toen al voor die Civic uit 1995 1 op 23 kon halen van Groningen naar Goes in de mist 95km/uur in de nacht met brede banden, sportuitlaat bagage, sportfilter.

Het klopt wat de merken opgeven, volgens Hyundai kan de Getz van ons gemiddeld 1 op 20,2 halen, dit klopt gewoon.

Maar waarom zo'n ophef? Bij de Duitse merken schreeuwt men van de daken degelijke auto's te makenm echter ze staan boven aan in de pech/mankementen lijsten en toch hoort men niemand klagen, zo duur is autorijden dus niet?!

 
Reactie van: Jandeman63, datum: 7 maart 2010

Antwoord: Ik rijd zelf een Daihatsu Cuore, laatste model en rijd gemakkelijk tussen de 1:20 en 1:25. Verbruik loopt in de winter wel iets op.
Waar ik niemand over hoor, is de afwijking van de kilometerteller. Als ik 120 km/h rijd, dan is dat in werkelijkheid maar 110 echte kilometers. Zo word je toch nog genept. Mijn vader rijdt een A3 1.6 en daar is 120, 119 echte kilometers. Ga je dat verekenen, dat is zuiniger.

 
Reactie van: Caselelimburg, datum: 8 augustus 2010

Antwoord: Uw gerealiseerde verbruik is dat inclusief correctie, oftewel het werkelijk aantal gereden kilometers, of het door de auto aangegeven aantal kilometers?

 
Reactie van: Leo, datum: 13 november 2010

Antwoord: Ik heb ook een Daihatsu Cuore en haal bij normaal gebruik de opgeven fabriekswaarden van 1 op 23 makkelijk. Rijdt de auto wel even in, testgebruiken worden vaak met een splinternieuwe niet ingereden auto gedaan.

  

, datum: 15 september 2009

Ervaring met auto: Zo moesten alle auto's zijn. Comfortabel, zuinig, robuust, betrouwbaar en aantrekkelijk.

Ervaring met verkoop: Auto is via Suzuki dealer Steenwijk geleverd.

Uitvoering1.0 Aspiration
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand1.400 km
DealerSchaap

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor9
  
 
 
« 1 2 3 4 5 6 7 8 »