16 december 2017
Toyota iQ

Forum Toyota iQ

Reacties van eigenaren

  

, datum: 23 juli 2013

Ervaring met auto: Minder zuinig den men de koper doet geloven. Trekt vaak langzaam op.

Uitvoering1.0 VVT-i Comfort
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand22.000 km
DealerKonijnenbelt

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor6
  
  

, datum: 8 juli 2013

Ervaring met auto: Heb de Toyota iQ bijna 2 weken in het bezit. De wagen rijdt heerlijk en ben er zeer content mee. Benzine verbruik valt volgens mij allesziens mee maar dat ga ik binnenkort een uittesten op de langere rit. Schakelen gaat als het befaamde mes door boter. Erg soepel en lekker dus. Ruimte van binnen is heerlijk en dat te vergelijken met bijvoorbeeld een Smart is een wereld van verschil.

De wagen ligt solide op de weg en de draaicirkel is inderdaad erg klein. Een weelde bij het keren op de weg.

Enige nadeel puntje dat ik kan opmerken tot nu toe is dat als ik vooraan bij de stoplichten sta ik vaak naar voren moet buigen om het stoplicht dan bovenaan de weg hangt te kunnen zien.
Maar heb er geen erge hinder van.

De wagen is zelfs na al in 2009 nieuw op de weg gekomen voor zijn model een opzienbaring en zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Ik kijk behoorlijk rond maar zie de Toyota iQ niet vaak op de weg. Daarmee blijft deze wagen nog steeds een blikvangertje en gelukkig een wagen die zich in aantallen behoorlijk onderscheidt van de meer gangbare Suzuki Alto/Citroen C1/Peugeot 107 waarbij er bosjes van rondrijden op de wegen. Vind het zelf juist erg vermakelijk en fijn om net even in een auto te rijden die nog behoorlijk zeldzaam is en niet eentje is die je op vrijwel elke straathoek tegenkomt zoals bovengenoemde wagens. Al met al ben ik dus dik tevreden over deze Toyota iQ en nu maar eens kijken hoe de wagen zich zal gaan houden op de langere termijn.
Vr Gr D


Brandstofbenzine
Bouwjaar2008
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
 
Reactie van: E. Heteren, datum: 22 juli 2013

Antwoord: Afgelopen weekend lange trip gemaakt. Eens goed kunnen uittesten wat nou het verbruik was van deze iQ. Met 100 km/y constant op de snelweg en dan wel de snelheid op de GPS navigatie aanhoudend (want die op de teller van de iQ wijkt behoorlijk af), haalde ik bijna 1 liter benzine op 21 kilometer. Dat is behoorlijk netjes vind ik zelf.

In de stad had ik laatst na 207 km gereden de tank weer volgegooid en haalde daarbij een verbruik van 1 liter benzine op 18.5 kilometer. Ook best wel netjes voor alleen maar stadsgebruik.

Gisteren na een lange rit eens uitgetest wat deze Toyota iQ verbruikt op hogere snelheid. Ik had bijna 120 kilometer snelweg gereden en dat met snelheden rond de 120 km/p uur en vaak ook tegen de 130km per uur aan. Af en toe uitschieters naar de 140km per uur. Na het aftanken viel me dat wat tegen. Het verbruik was krap 1 liter benzine op 14 kilometer. Vind dat een behoorlijk verschil met het verbruik van 1 liter op bijna 21 kilometer.

Binnenkort ga ik naar Zeeland en dat is vanuit mijn woonplaats een stukkie rijden. Zal dan weer eens goed bekijken hoe het verbruik zich zal verhouden.
Vr Gr D

 
Reactie van: Khauser, datum: 23 juli 2013

Antwoord: Ik woon in het oosten des lands en rijd voornamelijk naar mijn werk heen en weer. Da':t is zo'n 6,5 km over provinciale wegen (80 km/u). Mijn verbruik gemiddeld zit op 1 ltr. op ~18,3 km.

Het is de afweging of je zuinig wilt rijden door een grote afstand op de snelweg 100 km/u aan te houden, of liever met het verkeer meerijdt met 120 a 130 km/u.

 
Reactie van: Yamahaxjs, datum: 26 juli 2013

Antwoord: Ik controleer de banden 1 per 2 maanden als het lukt op spanning maar als we 's winters 1 op 22 rijden op winterschoeisel is het niet gek. In de zomer met airco is ook rond de 1 op 22 plattelandswegen veel stoppen en optrekken dan weer 100 dan weer 80.

Als we op vakantie gaan naar Zwitserland lekker cruisen met 130km/u op de autostrada met 2 personen en 2 honden plus bagage voor 2 weken zwarebbagage als extra bergwandelschoenen. Rijdt de IQ 1 op 18.

Ben nog nooit onder de 1 op 18 gekomen heb wel al de 1 op 26 gehaald, als ik de banden op spanning houdt en wat meer het nieuwe rijden aanhoud lukt dat prima!

 
Reactie van: E. Heteren, datum: 29 juli 2013

Antwoord: Wat fijn om te horen dat de iQ jullie ook nog zo goed bevalt.
Ik ben met de mijne ook erg in mijn nopjes.
Mag ik vragen welk merk en type banden jullie onder je iQ hebben zitten?
Ik vraag me af welk merk en type nou het fijnst zijn voor deze auto.
Hoor het graag.
Vr Gr D

 
Reactie van: E. Heteren, datum: 29 juli 2013

Antwoord: Toch nog een vraagje: bedoelen jullie met het 'nieuwe' rijden dat het schakelen geschied dmv het aanhouden van de shift indicator op het display?
Als dat zo is dan zit je toch al binnen de bebouwde kom in de 5e versnelling?
Vr Gr D

 
Reactie van: E. Heteren, datum: 4 augustus 2013

Antwoord: Afgelopen weekend een lange trip naar Zeeland gemaakt met mijn Toyota iQ. Was toch bijna 230 kilometer rijden heen en weer 230 kilometer terug. De lange rit heen van bijna 3 uur ging wonderwel erg makkelijk. Ook de terugrit was zonder vermoeibare trekjes. De auto hield zich voortreffelijk en lange afstanden rijden op de autobaan met deze Toyota iQ is werkelijk GEEN straf.

Het verbruik van mijn Toyota iQ gaat me steeds beter bevallen. Ik heb het de laatste tijd helemaal uitgetest en ben er helemaal uit nu. Met stadverskeer 1 op 18. Snelweg verkeer en dan vlot meerijdend +/- 1 op 14 (veel boven de 130km per uur). Snelweg verkeer en dan 100km per uur aan snelheid aanhoudend levert een verbruik op van 1 liter op 23 kilometer. 1 liter op 23 kilometer. U leest het GOED. Werkelijk een fantastische waarde voor zo':n auto en zekers met de huidige brandstof prijzen.

Het gaat bijna leuk leuk worden om zo nog einden te rijden met deze Toyota iQ. Ik heb inmiddels al de nodige kilometers gereden met mijn iQ en zij bevalt zeer goed. Moet er nog bijvermelden dat het geluid tijdens snelwegritten zeer stil is in deze wagen.
Vr Gr D

 
Reactie van: E. Heteren, datum: 19 augustus 2013

Antwoord: Moet me toch even weer iets van het hart... Afgelopen weekend een tripje gemaakt van 140 km op de snelweg. Overigens ook met de Airco aan. Er reden op dat moment best wel veel campers en auto's met caravans op de snelweg. Ik ben voor de verandering eens veelal achter hun aangereden qua snelheid. Zit dan gemiddeld tussen de 80 en 95 km per uur. Thuisgekomen de Toyota iQ weer afgetankt na 140 km met deze manier van rijden. Ik schrok van de uitkomst: het verbruik van mijn Toyota iQ was werkelijk 1 liter op 26.4 kilometer. Wat een ongelooflijke waarde!
De snelheid en gang zat er niet in maar als men geen haast heeft dan is er dus ontzettend zuinig te rijden met deze wagen. Wat een feestje!
Vr Gr

 
Reactie van: Emisenna, datum: 20 augustus 2013

Antwoord: Bij ons zitten de standaard Ecopia van Bridgestone eronder. Er zullen best wel betere banden zijn, echter ik ben Bridgestone minded omdat deze banden ook op motoren erg goed zijn gebleken.
Maar er zijn meer goede banden zoals Hankook, etc. Echter het is net als met de aanschaf van de iQ: je moet lef hebben om deze aan te schaffen.

Ohja, wat voor kleur heeft u?

 
Reactie van: E. Heteren, datum: 10 september 2013

Antwoord: Dank voor Uw reactie! De kleur van mijn Toyota iQ is parelmoer wit.
Had ik ook geen keuze in hoor, want het betrof een 2e hands wagen. Overigens vind ik zelf de parelmoer witte kleur het mooist. Dat paarse vind ik het minst mooi en de zwarte kleur heeft ook wel wat, maar maakt deze toch al kleine iQ optisch nog kleiner. Ben dus zeer content met de witte kleur.

Heb ik toch nog even een vraagje. Ik heb bij mijn Toyota iQ een metaalachtige rammel erin zitten vanuit de onderzijde van de wagen die zich openbaard zodra er boven de 80 km per uur wordt gereden. De wagen is inmiddels al voor dit verschijnsel teruggeweest naar de garage en we denken haast zeker te weten dat het gerammel komt van het hitteschild wat net boven een gedeelte van de uitlaat zit. Het betreft een vrij groot hitteschild wat slechts vast zit dmv 2 bevestigingsbouten. Dat grote oppervlak in combinatie met de (hardere) rijwind boven de 80 km per uur zal het metaal achtig klinkende gerammel zijn.
Een passende oplossing is hier zo even niet voor te vinden helaas liet men mij weten. Maar ik vraag me stellig af wie van de andere Toyota iQ rijders dit fenomeen van gerammel onder de auto ook kennen?
Overigens als de radio al aanstaat dan is het gerammel niet hoorbaar. Het is dus geen alles overheersend geluid maar met de radio uit en dan boven de 80 km per uur rijdend wel hoorbaar. Ik ben erg benieuwd wie dit zelfde verschijnsel ook heeft of kent en wat een eventuele oplossing ervoor zou zijn. Dank voor het meedenken.
Vr Gr D

 
Reactie van: E. Heteren, datum: 15 september 2013

Antwoord: Gisteren wederom weer een tripje gemaakt naar Zeeland. Met een gemiddelde snelheid van rond de 100km per uur kwam ik weer uit op een verbruik van 1 liter benzine op 26.5 kilometer. Werkelijk een schitterende waarde.
Vr Gr

 
Reactie van: Emisenna, datum: 26 september 2013

Antwoord: Wij hebben en kennen dit verschijnsel niet, echter lang stilstaan dus 3 weken in regen etc zorgt voor aanlopende schijven achter. Storend omdat je meer hoort doordat alles dichtbij zit maar na enkele dagen en een paar ritjes is het weer over.

We hebben een maand geleden nog een IQ gekocht die rijdt fenomenaal en echt nog mooier dan de andere IQ de 1.0 benzine. We hebben nu ook nog een 1.4D4-D IQ rijdt nu al gemiddeld 1 op 25 en is ontzettend sterk op de snelweg en rijdt een stuk zelfverzekerder.

 
Reactie van: E. Heteren, datum: 9 oktober 2013

Antwoord: Hallo iQ rijders,

Ik heb inmiddels bijna 5.000 km gereden met mijn Toyota iQ en kan niet anders zeggen dan dat ik zeer content ben met deze wagen. Gisteren de tijd ervoor genomen om de wagen te wassen en daarna helemaal in de wax te zetten. Zij glom weer als een parel en kan wat dat betreft de winter door. In het najaar deze actie maar eens herhalen.

Wat het fenomeen gerammel onder de wagen betreft ben ik er nu vrij zeker van dat het komt door de anti hitte plaat die loopt tussen de uitlaat en onderzijde wagen. Overigens is het gerammel erger geworden want sinds kort hoor ik het geluid ook in de 3e en 4e versnelling en dan voornamelijk met versnellen. Aankomende zaterdag maar eens langs de garage en hoop dat zij daar een oplossing voor kunnen vinden. Indien het werkelijk ligt aan het hitteschild dan zal het misschien nog knap lastig worden aangezien dit schild een behoorlijke oppervlakte aan formaat heeft en slechts op 2 bevestigingspunten vastzit. Eerlijk gezegd niet echt over nagedacht en beetje misgeschoten op dat gebied van Toyoya. Ik heb het geheel namelijk al bekeken aan de onderzijde toen de wagen op de brug stond in de garage en de constructie van het hitteschild en hoe het vastzit is echt iets waar ze niet goed over hebben nagedacht. Geen wonder dat het gaat rammelen na verloop van tijd. Hopenlijk kan het worden opgelost.
Vr Gr

 
Reactie van: E. Heteren, datum: 13 oktober 2013

Antwoord: Hallo iQ rijders.
Even een update omtrend het gerammel wat onder mijn Toyota iQ vandaan kwam. Gisteren naar de garage geweest en daar door een zeer behulpvaardige monteur samen gezocht naar de oorzaak van het gerammel.
We zijn er een tijdje mee bezig geweest en zelfs na 3 proefritjes op zowel binnendoorwegen als op de snelweg en de nodige beschermplaten verwijderd te hebben er helaas niet achter gekomen wat nou de daadwerkelijke oorzaak is van het gerammel.

Het is in elk geval NIET het hitteschild want zelfs na het compleet verwijderen van dat schild en een proefrit bleef de rammel erin zitten. Ik zat er dus helemaal naast met mijn idee dat het hitteschild de veroorzaker zou zijn. Het bleek na de intensieve zoektocht en het loshalen van alle beschermplaten dat het vinden en lokaliseren van de rammel niet eenvoudig is.

Mijn lof gaat uit naar de betreffende monteur Martijn genaamd, want die nam alle tijd en moeite om het probleem te verhelpen. Ik accepteer de rammel nu maar wetende dat het in elk geval geen mechanisch probleem is want de wagen rijdt in 1 woord fantastisch.
Vr Gr

 
Reactie van: Vanpelt15, datum: 28 november 2013

Antwoord: Goedemorgen, allereerst: ook ik ben erg blij met mijn parelmoer witte IQ. Na grote leasebakken door verandering van baan deze ervoor in de plaats. Prima voor woon-werkverkeer, circa 15.00 km/jaar en 1:20!

Mijn IQ heeft ook een rammel gehad en dat bleek een losgeraakt zekeringetje te zijn. Was even zoeken, maar snel en gratis opgelost. Ook hier een erg hulpvaardige monteur (van prima dealer DIGO in Delft)

  

, datum: 3 juni 2013

Ervaring met auto: Van binnen groter dan van buiten.

Uitvoering1.0
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit2 jaar
KM-stand60.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort10
Motor9
  
  

, datum: 1 juni 2013

Ervaring met auto: We hebben sinds een jaar een Toyota IQ. Deze schakelt niet zoals het moet in de 1e en 2e versnelling, soms krijg je bij het stoplicht of rotonde met veel moeite en gekraak de pook in de 1e of 2e versnelling. Bij de dealer na laten kijken, deze zegt dat het binnen hun tolerantie valt en doen er verder niets mee.
De achterrem piept erg veel in de winter, na zo'n 700 meter word het minder maar soms hoor je de achterrem na 150 km nog lichtjes piepen.
Met het omleggen van de winterbanden zelf even gekeken, blijkt dat 1 remklauw soepel open en dicht gaat en de ander blijkt niet goed open te gaan, bij de dealer na laten kijken, deze zegt dat de wielen vrij ronddraaien dus goed en het piepen hoort nou eenmaal bij een nieuwe auto, beetje dealer zou even kijken of de klauw echt vast zit en deze anders gangbaar maken.
Dan het verbruik, de IQ zou zuinig moeten zijn maar weer een zware tegenvaller.

Uitvoering1.0 Comfort
Brandstofbenzine
Bouwjaar2012
In bezit1 jaar
KM-stand15.000 km
DealerOostendorp

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor4
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 28 mei 2013

Ervaring met auto: Kijk bij een 2009 model of de egr klep veranderd is. Of vraag ernaar bij twijfel kijk je onder de motorkap van een nieuw model en vergelijk dat met het 2009 model. Zit er verschil in het spruitstuk en het klep dan is er niets veranderd. Kijk ook of het raamrubber aan de bestuurderskant nog goed gevouwen zit.
Verder een probleemloze wagen waar je rustig hele lange afstanden mee kan rijden.
Stoelen zijn goed.
Mensen die langer zijn dan 1.84m adviseer ik naar een goede stoelverstelling te kijken anders zit je met het hoofd tegen het dak.

UitvoeringComfort
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit4 jaar
KM-stand75.000 km
DealerBeukers

Betrouwbaarheid9
Comfort8
Motor6
  
  

, datum: 28 april 2013

Ervaring met auto: Even een waarschuwing voor de potentieke kopers. Deze auto heeft een fabricage fout. Na verloop van tijd trekt de auto veel te langzaam op en kan het zelfs tot gevaarlijke situaties leiden. Toyota moet een terugroepactie houden voor de eeste modelen maar heeft dit niet gedaan. Het is een fout van de EGR en de katalysator. TOYOTA DOE HIER IETS AAN!

Uitvoering1.0 Comfort
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit4 jaar
KM-stand110 km

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor6
  
 
Reactie van: Geurtgroen, datum: 7 mei 2013

Antwoord: Ik herken dat, de laatste tijd steeds vaker. Ik heb een iQ met CVT uit 2009 met 70.000 km op de klok. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

 
Reactie van: Anddre, datum: 8 mei 2013

Antwoord: Wat zijn de kosten om dit te laten repareren?

 
Reactie van: Geurtgroen, datum: 8 mei 2013

Antwoord: Heb vandaag het probleem bij mijn dealer voorgelegd. Ze onderkennen het probleem maar het onderdeel wordt alleen binnen de fabrieksgarantie vervangen. Daarbuiten geloof ik 2.400 euro. Volgens de dealer is het ook mogelijk de klep te reinigen samen met de bijbehorende leidingen. Ik ben benieuwd.... Ik vind het een schande dat Toyota weet dat er problemen zijn, er niets aan doet en vervolgens niet buiten de fabrieksgarantie wil herstellen. Dit is toch een veiligheidsprobleem! Wil ik die kruising oversteken met die vrachtwagen nog op ruime afstand, valt het motorvermogen weg... BOEM! Kan gebeuren toch?

 
Reactie van: Edued, datum: 9 mei 2013

Antwoord: Hey Anddre, ik heb een IQ uit 2009 en ik herken de klacht van jou. Ik heb mijn auto bij de Vetos garage gekocht en binnen de 6 maanden garantie dit probleem voorgelegd. Ze hebben van alles uitgehaald bougies vervangen, olie, enz, enz. Maar de ERG klep heb ik niks van gehoord. Maar het probleem is ook niet verholpen.
Mijn garage had geinformeerd bij Toyota en deze klacht was niet bekend.

 
Reactie van: Ronjordaan, datum: 16 mei 2013

Antwoord: Mijn Toyota IQ uit 2009 had dit probleem ook. Onder garantie is de EGR klep vervangen. Op het IQ-forum (helaas niet meer aanwezig) waren er meer die er last van hadden.

 
Reactie van: Yamahaxjs, datum: 17 mei 2013

Antwoord: Wij herkennen het net of er een dip in zit, beetje gas bijgeven dus

 
Reactie van: Yamahaxjs, datum: 28 mei 2013

Antwoord: Wij rijden sinds mei 2010 in deze IQ uit februari 2009. De auto rijdt voortreffelijk, maar onze Hyundai Getz uit 2003 met 314.500 km rijdt ook erg goed. Onlang hebben we een proefrit gemaakt in een VW Polo Bluemotion 1.2 en 1.6 beide 75pk. Deze kon helaas niet tippen aan de rijkwaliteit en wegligging en motorsouplesse en dynamisch rijden van de 10 jr oude Getz en toen we na de proefrit in de Getz wegreden dachten we wat is de Getz snel en stil en enorm krachtig maar toen we een proefrit maakten in een Belgische IQ diesel werden we op een positieve manier overvallen door zijn rijgenot en souplesse en zijn sport dynamische rij eigenschappen.
Terug in de Getz dachten we: wat is deze langzaam!

 
Reactie van: Peter. C. M. Lammers, datum: 28 mei 2013

Antwoord: Het EGR-probleem is een bekend probleem bij de eerste generatie IQ's van 2009. Bij mensen die het inhouden van de motor gemeld hebben bij de dealer is alles kostenloos vervangen. Spruitstuk egr klep en nog wat andere onderdelen. Helaas moest je het wel melden binnen de garantietermijn.
Dat Toyota-dealers niet op de hoogte zijn met dit probleem is grote onzin. In Engeland kennen ze het probleem maar ook in Duitsland. Kijk maar op de IQ fora. Helaas geen nederlands forum meer jammer dat er niemand is die dat weer op wil pakken.
Voor de rest de IQ is een heerlijk wagentje. Ik heb het ding nu vier jaar en zou niet weten wat er voor in de plaats kan komen.

Peter Lammers

 
Reactie van: Connie900, datum: 7 juni 2013

Antwoord: Mijn iQ uit 2009 begint sinds enige tijd dezelfde kuren te vertonen. Na wat gezoek op internet naar een oorzaak van dit probleem nu hier terecht gekomen en het is me gelijk duidelijk, wat hier beschreven word is precies het probleem met mijn auto. Heel jammer, want zoals ik begrijp is het een duur grapje. Jammer, want verder is deze tuut elke dag weer een cadeautje om in te rijden.

 
Reactie van: Rcourtens, datum: 19 juli 2013

Antwoord: Vorenstaande komt mij ook bekend voor. Ondanks diverse correspondentie blijft Toyota vol houden dat er geen problemen met de EGR klep zijn. Als je rechtstreeks contact met Toyota Nederland opneemt, is het enige wat ze doen het doorverwijzen naar je dealer. Mijn katalysator en enkel het buisje van de EGR hebben ze reeds vervangen, hetgeen het probleem enige tijd heeft opgelost. Sinds korte tijd heb ik, als ik rond de 2000 toeren rijdt een hevige vibratie van het dashboard en mijn achteruitkijkspiegel. Hebben meer mensen hier last van?

Heeft iemand de contactgegevens van een dealer welke het probleem wel onderkend?

Mvg,

 
Reactie van: Lfe. Bender, datum: 23 februari 2014

Antwoord: Ik heb 3 weken terug ook een iQ aangeschaft met 37.000 km op de teller. Bij de proefrit heb ik exact hetzelfde probleem al geconstateerd. Echter de Toyota-dealer hield vol dat dit probleem na een tijdje zou verdwijnen omdat de iQ langere tijd had stilgestaan.
Is bij u inmiddels dit probleem verholpen? En was het inderdaad de EGR klep?

Hoor graag van U

Mvg. L.bender

 
Reactie van: Geenidee, datum: 15 maart 2016

Antwoord: Heeft u al een klacht ingediend bij Kassa, Radar, de importeur en de dealer? Die laatste liegt gewoon, want de auto hoort niet in te houden. Kan levensgevaarlijk zijn op een kruispunt. Voordeel van een grote klapper op zo'n kruispunt is wel dat je Toyota Japan in de USA voor 600 miljoen euro kan aanklagen.

 
Reactie van: Juuldetoeret, datum: 20 augustus 2016

Antwoord: Vanaf nu is er een terugroepactie voor dit probleem! Iedereen kan het gratis laten repareren bij elke willekeurige Toyota dealer in de EU. Bij toyota nl nog niet bekend. Maar ik had niet anders verwacht. Bij toyota UK wel bekend!

  

, datum: 6 maart 2013

Ervaring met auto: Met deze auto lach je ECHT iedereen uit. Probleemloos, zuinig 1.20, stil, groter dan je denkt en een super draaicirkel. Veel mensen geven de aanschafprijs nogwel eens op als hoog, maar vergeten dat deze iQ ook daadwerkelijk in Japan gemaakt wordt. Je krijgt waar voor je geld.

Uitvoering1.0 Comfort
Brandstofbenzine
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand40.000 km
DealerDorst

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor8
  
 
 
« 1 2 3 4 5 6 7 8 »