12 december 2017
Lancia Delta

Forum Lancia Delta

Reacties van eigenaren

  

, datum: 9 september 2010

Ervaring met auto: Tsja, wat zal ik zeggen van de Lancia Delta. Om te zien is het voor mij de slagroom op de taart. Wie een bijzondere auto zoekt is bij Lancia aan het juiste adres. Oke, mooi is ie, maar hoe goed is ie? Goede vraag en niet makkelijk te beantwoorden. Het is een auto met meerdere aspecten. Is dat niet bij elke auto dan, vraagt de doorsnee lezer zich af. Natuurlijk, maar bij de Lancia is het contrast tussen prima en prachtig tot een lelijke misser erg groot.

EXTERIEUR:
Wat aan de Lancia direct opvalt is het volkomen eigen design. De neus is het meest markant van de Lancia, alsmede de mooie kleurstelling bij de Platino modellen. De Platino uitvoering kent een prachtig zonnedak dat deels automatisch opengaat.
Via het dak komen we natuurlijk bij de kofferbak welke geflankeerd wordt door twee mooie achterlichten voorzien van LED. De lichten liggen mooi vlak op het koetswerk.
Bij het openen van de 5e deur, val je echter in een enorme verbazing! De achterbumper cq koetswerk/bumper constructie is waarschijnlijk ontworpen door een ingenieur die duidelijk onder invloed van wat alcoholische versnaperingen tewerk is gegaan. Aan beide zijden van de laaddorpel zitten spleten waarin een doorsnee gezin makkelijk de helft van haar weekendboodschappen kan verliezen. Het is werkelijk ongelofelijk dat een dergelijk ontwerp anno 2010 mogelijk is. Het plaatwerk is ook nog eens niet geheel gespoten dan wel afgewerkt. Het kale plaatwerk is echter van goede kwaliteit want er is geen spoortje roest te bekennen. Verder is het vreemd dat een luxe merk als Lancia de felsnaden van de deuren en andere panelen (motorkap etc) niet geheel afkit. De helft wel en de rest niet? Voor mij is dit een verkeerde bezuiniging.

INTERIEUR:
In het algemeen is het interieur netjes en chique. Het gebruikte leer is mooi en zacht. De achterbank biedt erg veel ruimte. Ik denk dat de Lancia de meeste binnenruimte biedt in z'n klasse en daarboven.
De regensensor maakt de bestuurder grijpen naar een valium tablet. Erg onrustig en soms veel te snel.
Leuke verlichting maakt in het donker rijden een feest. Mooi dat je bij het links of rechts afslaan extra hulpverlichting krijgt van de mistlampen.
Stuurbekrachtiging werkt als een engeltje. Lekker super licht bij stilstand en normaal bij hogere snelheden.

MOTOR:
Fijne motor met veel trekkracht. Ik rijd de 150 pk versie en die doet wat ie moet doen. Je zou denken dat zo'n klein motortje veel toeren moet draaien om een niet zo licht koets vooruit te krijgen, maar niets is minder waar. Alles rijdt erg soepel en intrappen betekend absoluut letterlijk een duwtje in de rug. Fantastische koppeling en versnellingsbak.
Als het gaspedaal je vriendje is, wordt de benzinepomp ook vanzelf je vriendje. Mijn BMW's liepen zuiniger dan de Lancia? 't is dus niet zoals een Toyota IQ, maar meer een Lancia ECU.

RIJEIGENSCHAPPEN:
Kortom prima. Wegligging is als je niet met 220 door de bocht wilt prima. Kleine wegoneffenheden voel je wel, maar niet erg veel anders dan bij een BMW.
Remmen doet ie prima en de Lancia zit vol elektronische hulpmiddelen om je
's avonds weer veilig thuis te brengen. Niets mis mee dus.

FINANCIEEL:
Tsja, waarom koop je een auto? Als het enkel om vervoer van huis naar werk is, dan denk ik dat de Lancia een duurdere keus is dan een Golf of Astra.
Ook ik vraag me af, hoe de Lancia bij inruil mijn financiele speelruimte zal beinvloeden. Ik heb gekozen voor mijn gevoel, het gevoel van mooi en elegantie. Het zal voor de meesten dus vooralsnog een raadsel zijn hoe tevreden ze straks zullen zijn. Nu wordt ik bij inruil maar zelden emotioneel door het bod van de dealer, maar ik ben een beetje bang dat dit de eerste keer wordt dat ik toch een tissue nodig zal hebben. En niet te vergeten het juiste verhaal voor mijn vrouw, die moet ik toch weer verklaren waarom ik dan niet zo'n ordinaire Golf heb genomen.
Ik zal maar antwoorden: Schat ik hou van mooie dingen, ik heb toch ook jou gekozen! Als dat niet werkt kan ik geen nieuwe recensies meer schrijven.

Uitvoering1.4 TJET 16v 150pk P
Brandstofbenzine
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand26.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort8
Motor8
  
 
Reactie van: Shaun, datum: 22 februari 2016

Antwoord: Leuke en duidelijke review! Vooral de humor in de laatste regels (de tissue en de vrouw) chapeau!

  

, datum: 26 augustus 2010

Ervaring met auto: Weet de doorsnee Lancia Delta rijder wel, dat er GEEN lakstiften in Nederland verkrijgbaar zijn om kleine beschadigingen bij te werken? Toch ongelooflijk anno 2010 voor een luxe merk als Lancia. Ik heb er zelf ook een, maar hou mijn hart vast bij een aanrijding. Hoe lang wordt dat wachten op onderdelen?
Verder heerlijk rijden! Lekker snel (voor mij) 150pk.
Iets anders dan anders. Ik houd niet van een auto welke ik op elke hoek van de straat zie staan. Dat heeft geen enkele persoonlijkheid.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2008
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
 
Reactie van: H. J. A. Mensinga, datum: 15 september 2010

Antwoord: Ik heb zelfs persoonlijk naar Lancia Nederland EN Lancia Italie gebeld, maar helaas een lakstift is slechts voor een enkele kleur beschikbaar. Heeft volgens de importeur te maken met de eisen van de Ned. overheid ten aanzien van de oplosmiddelen die in de lak zitten. Blijkbaar is men nog in overleg.
Ik heb 1 maand geleden nog gebeld, lijkt me sterk dat er nu ineens een andere politieke geest waait door de ministeries. Mijn kleur is de bovenstaande afbeelding. Ook Italie gaf aan: ehhh, zoek het maar uit!

 
Reactie van: Olthuis. B, datum: 5 juni 2015

Antwoord: Lakstift verhaal in natuurlijk grote onzin.... ieder goed schadebedrijf kan de benodigde kleur leveren. Ik snap de ophef dan ook totaal niet...

  

, datum: 17 augustus 2010

Ervaring met auto: Fijne auto, pittig, mooi afgewerkt. Opties zoals auto inparkeren: niet doen, werkt nauwelijks. Instant Nav mooi maar erg duur, en heeft wat problemen met de software. Nadeel is dat je nergens informatie kunt geven/vinden, dus gebruiken as-is.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand12.000 km
DealerHalan

Betrouwbaarheid8
Comfort8
Motor8
  
  

, datum: 12 februari 2010

Ervaring met auto: Ik heb een Delta 1.6 diesel Oro met business pakket en ben er heel erg tevreden over op een paar kleine puntjes na: Verwarming (warme lucht) naar het voetengedeelte voor is een probleem, je krijgt je voeten bijna niet warm in deze auto, en de navigatie (met kleurenscherm) heeft als nadeel dat de gesproken meldingen niet uit te schakelen zijn. Weliswaar zijn de gesproken meldingen via het menu tot 0 terug te stellen, maar alsnog wordt audio onderbroken als er iets gesproken zou worden. Erg irritant, vooral omdat de aanwijzingen op het kleine scherm tussen de klokken al meestal ruim afdoende zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
En voor diegene die twijfelt over een evt aanschaf: Gewoon doen! Ik kan me niet voorstellen dat je hier spijt van krijgt!


Brandstofbenzine
Bouwjaar2008
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
 
Reactie van: Eefluchies, datum: 2 juni 2010

Antwoord: Nee, de mute is niet uit te zetten, helaas. Een domme fout want het is idd irritant. Verder stoort het mij dat aankomstijd linksonderin beeld verschijnt waar meestal een uitvergroting van de locatie is afgebeeld......kinderziektes?

De controle van warme lucht is idd een probleem, ook erkend door de dealer maar niet te verhelpen...

Een mooie auto verder maar de volgende keer zonder een duur Blue-and-me systeem (uitbreiding kaarten navigatie zeker 250,-!)

 
Reactie van: Michiel32, datum: 18 juni 2010

Antwoord: Dat van de verwarming is mij niet bekend. Wel de ervaring dat de navigatiestem niet uit te schakelen is. Lancia Nederland negeert je volkomen en ook Navteq stuurt je van het kastje naar de muur.
Wat mij wel heel erg stoort is het ronduit slecht functioneren van de regensensor. Hij wist bij het minste of geringste op dubbele snelheid en dat is bijzonder irritant. Het schijnt softwarematig niet te deactiveren te zijn.
Verder vraag ik mij af of de mediaplayer en de navigatie nu wel of niet mbv spraakherkenning te besturen is. Volgens de handleiding wel, maar het werkt bij niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

 
Reactie van: Pim_kuyper, datum: 17 augustus 2010

Antwoord: Die regensensor is inderdaad een wispelturig ding. Valt niet te veranderen dus heel storend. Spraakherkenning lijkt volgens de boekjes heel wat maar is in de praktijk erg beperkt. Alleen met de telefoon werkt dat aardig.
Verder werkt de automatische inparkeer optie voor geen meter, dus dat is wat mij betreft ook een overbodig stuk electronica. De navigatie werkte met de meegeleverde kaart van de Benelux prima. Voor een slordige 230 Euro een Europa versie aangeschaft. Maar daar bleek een andere software van Lancia voor nodig te zijn (versie 1.8). Sindsdien allerlei vreemde effecten, soms geen geluid, soms ineens een activeringsscherm, en de omliggende straten worden zonder namen getoond. Kortom een zeer teleurstellende performance voor zo'n duur systeem. Verder over de Delta niets dan lof. Rijdt als een trein en is zeer mooi afgewerkt. Als deze problemen dan ook nog worden opgelost ben ik helemaal tevreden. Maar ik vrees dat je een lange adem moet hebben.

 
Reactie van: Michiel32, datum: 17 augustus 2010

Antwoord: M'n dealer zegt dat bij deactiveren van de regensensor, de lichtsensor ook meegaat. Maar ik rijd altijd met dimlicht, dus die lichtsensor heb ik niet nodig. Maar ze zijn ook bang dat de intervalstand dan helemaal niet meer werkt. Bij een Vectra die ik ooit eens heb gehad was dat niet het geval, dus ik hoop dat ze het willen proberen. Dat is het mij wel waard.
Automatisch inparkeren werkt bij mij perfect. Je moet wel een meter doorrijden, stoppen, even wachten (belangrijk!), maar dan werkt het bij mij voor bijna 100.
Navigatie werkt idd prima, jammer dat de gesproken stem niet uit te schakelen is. Europa koop ik niet, gebruik ik veel te weinig. Heb een losse Garmin die perfect werkt indien nodig.

 
Reactie van: Wimenmarieke, datum: 15 september 2010

Antwoord: Wat betreft lakstift: heb ik via de dealer in Goes kunnen bestellen.
Wat betreft regensensor: achter de binnenspiegel zit een kapje, doe die eraf en trek het stekkertje los! Alleen dan geen lichtsensor en dimmende spiegel meer, maar een gewoon met of zonder interval werkende ruitenwissers ... heerlijk!

 
Reactie van: Michiel32, datum: 15 september 2010

Antwoord: Ik heb dat inderdaad zelf ook ontdekt. Ik wil eigenlijk proberen een stekkertje tussen 1 van de draadjes te zetten zodat ik naar wens alleen de regensensor kan deactiveren. Er zitten er alleen zes en weet niet welk ik moet pakken. Wacht ook Lancia Nederland nog even af. Het moet toch op te lossen zijn!

 
Reactie van: Cybarber, datum: 14 november 2010

Antwoord: Weet iemand of ik die bitse Nederlandse vrouwen in kan ruilen voor een Engelse stem? Heb nu de kaart van Europe, waar kan ik kaart updates downloaden?

 
Reactie van: Michiel32, datum: 17 november 2010

Antwoord: Ik heb bij zowel Navteq als Lancia navraag gedaan en niemand zegt wat. Ze wijzen allemaal naar elkaar. De importeur, Navteq en Lancia, niemand weet van de hoed en de rand. Het blijft inderdaad een heel vervelende stem die bovendien niet uit te schakelen valt. Tenminste, als je wilt dat de radio niet onderbroken wordt. Jammer, daar had men beter over moeten nadenken. Of nu met een update komen of zo.

 
Reactie van: Pim_kuyper, datum: 17 november 2010

Antwoord: Het is inderdaad zeer teleurstellend, dat we als klant tussen 2 firma's staan - Navteq en Lancia. Ik heb ook zo'n kaart van Europa aangeschaft waardoor mijn systeemsoftware van de Lancia geupdate moest worden.
Na die tijd is de informatie op de kaarten ernstig gereduceerd. Je ziet alleen maar de namen van de weg waar je op rijdt en de eventuele kruisingen die je op die weg tegenkomt. Straatnamen van omliggende straten blijven weg. Navteq zegt dat alle info er gewoon in zit. Lancia zegt het is iets dat nu niet opgelost wordt maar misschien met de volgende systeemsoftware.
Laten we hopen dat dit nog voordat de auto weer vervangen moet worden gerealiseerd wordt. Maar ik vind het eigenlijk intriest dat je met zo'n duur systeem nog niet eens dezelfde functionaliteit krijgt als een systeempje voor 100 Euro bij de MediaMarkt,

 
Reactie van: Michiel32, datum: 17 november 2010

Antwoord: Bedankt voor de tip. Ik kreeg laatst een mail van Navteq dat de updates in de aanbieding waren. Voor 199 euro heb je heel Europa geloof ik. Nou, ik bedank er mooi voor. Moest laatst in Denemarken zijn, maar daar rijd je zonder navigatie ook wel naar toe. En ik heb nog een losse Garmin met heel Europa er op. Dan pak ik die wel als ik verdwaald ben. Nee, op deze manier hoeft het van mij niet.
En mbt die regensensor, het moet software toch mogelijk zijn alleen de regensensor uit te schakelen? Het lijkt wel alsof ze de moeite gewoon niet nemen. Jammer.

 
Reactie van: Maurice, datum: 21 augustus 2011

Antwoord: Voor wat betreft mijn ervaringen met de regensensor zie mijn eerdere reactie.
Het geluid van de navigatie is wel uit te zetten, echter niet via de navigatie doch via Configuraties - Geluiden - Aankondiging navigatie activeren of desactiveren.

 
Reactie van: Ewindew, datum: 27 mei 2013

Antwoord: Das nou een zinvolle reactie, bedankt voor de tip omtrent het uitzetten van de stem

 
Reactie van: Drew_elle, datum: 23 november 2013

Antwoord: Het uitzetten van de Navigatie stem kan bij mij ook door de mute-knop een aantal seconden ingedrukt te houden. Dan komt er ook een mute-icoontje op het scherm.

Ik heb plannen om mijn kaarten van Europa te updaten. Ik hoop dat de software hiervoor niet ge-update moet worden, want bij mij werkt alles (bijna) perfect. Flitspaallocaties zouden wel welkom zijn. Heeft iemand hier een oplossing voor?

 
Reactie van: Franskeser, datum: 9 januari 2014

Antwoord: Onvoorstelbaar...die snauwende tante die niet uit te zetten is. En ze is eerder ook al ingehuurd geweest voor de navigatie van de Alfa 159! Als je op het Alfa 159 forum ziet hoe daar ook van alles geprobeerd is om van haar af te komen... mooi niet! Je zou zeggen dat ze bij de fabrikant dan toch voor jongere systemen een andere stem zouden kiezen!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 21 januari 2010

Ervaring met auto: Prachtige auto om te zien, mooi afgewerkt met halflederen interieur, dagrijverlichting en veel beenruimte op de verstelbare en verschuifbare achterbank. Parkeersensoren zijn een aanrader! De auto is niet even praktisch als een Skoda Octavia, maar het oog wil toch ook wat?
Kleine problemen: de auto verliest een beetje koelvloeistof, olieverbruik is ongeveer 1l op 15.000 km

Uitvoering1.4 T-Jet 16v Oro
Brandstofbenzine
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand23.000 km

Betrouwbaarheid8
Comfort8
Motor8
  
  

, datum: 11 januari 2010

Ervaring met auto: Niet doen

UitvoeringPlatino Selectronic
Brandstofdiesel
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand25.000 km

Betrouwbaarheid3
Comfort8
Motor5
  
 
Reactie van: W. Isendoorn, datum: 11 februari 2011

Antwoord: Als je niets meer te melden hebt dan dit, doe het dan niet!

  

, datum: 23 juni 2009

Ervaring met auto: Fantastische auto. Hij is niet alleen stijlvol, maar ook zeer praktisch. Ideaal voor gezin met (2) kinderen. Ik rijd veel kilometers en doe dat met groots plezier en gemak. Motor, besturing, vering, remmen, het reageert allemaal direct en voelt gedegen aan. De mooie afwerking en de glazen (schuif)dak maken het helemaal af. Krijg veel positieve reacties, zowel zakelijk als prive.

Ervaring met verkoop: Auto prima afgeleverd. Heeft een uittsekende prijs/kwaliteitsverhouding, zeker na alle verkregen kortingen.

Uitvoering2.0 Multijet Platino
Brandstofdiesel
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand15.000 km

Betrouwbaarheid7
Comfort8
Motor9
  
  

Op zoek naar meer Lancia Delta?

Bezoek ook het forum in:


 
 
« 1 2 3 4 »