15 december 2017
Dodge Caliber

Forum Dodge Caliber

Reacties van eigenaren

  

, datum: 8 februari 2013

Ervaring met auto: Let goed op lekages binnen linker voorzijde draagarm constructie voor slecht (rubbers). Voor doehetzelfer te repareren voor ongeveer 150 euro (hopelijk niet om de 40.000 km).
Verbruik gemiddeld 1 op 12

Ervaring met onderhoud (zelf): Niet alle onderdelen gemakkelijk verkrijbaar via internet groothandels

Ervaring met verkoop: Geen nette afhandeling (lekkage) klachten bij zowel dealer (Middelbeek cars Alkmaar) als importeur. Wel geprobeerd a.d.v. wereldwijde berichten over de lekkages

Uitvoering1.8 S
Brandstofbenzine
Bouwjaar2008
In bezit3 jaar
KM-stand50.000 km

Betrouwbaarheid6
Comfort5
Motor5
  
 
Reactie van: Wimfransen3, datum: 1 maart 2013

Antwoord: Gaatje boren van +/- 4 mm in lasnaat aan onderkant van deur en had geen water meer binnen.

 
Reactie van: Jeroenhaex, datum: 3 maart 2013

Antwoord: Ik heb een Dodge Caliber sxt uit 2007, met dezelfde problematiek van lekkage op de bodem van de auto aan de bestuurderskant. Tevens worden beide draagarmen 4-3-13 vervangen. Dankzij dit forum ben ik al tegen verschillende tips aangelopen voor het lekkage probleem. Helaas zonder resultaat, ik hoop dat deze tip meer succes heeft. Bedankt voor het plaatsten v/d tips!

 
Reactie van: Danny. Vrijsen, datum: 29 maart 2013

Antwoord: Ik heb ook lek gehad model 2007. Zat in de deur bestuurder darmpje afvoer zat gekneld. Er zijn ook gevallen waar er water binnen komt langs de kabel van de handrem deze zouden niet goed afgekit zijn.

 
Reactie van: Post4nico, datum: 23 juni 2013

Antwoord: Ik had ook een waterballet achter de bestuurdersstoel. Na heel veel speurwerk gevonden. Wanneer je de kunststofbeplating weghaalt, zie je bij de deurstijl (voor) van de bestuurder een rechthoekig uitsparing. Daarachter zie je foam zitten. Prik deze door (is maar paar cm.) zodat het water wordt afgevoerd in de reeds aanwezige gaten van kokerbalk.Zorg bij aanbrengen voor voldoende afdichtingskit op de clip en het probleem is opgelost! Het water komt nl. door kabeldoorvoer achter voorspatscherm.

 
Reactie van: Atmjvandillen, datum: 23 april 2017

Antwoord: Ook ik heb het foam verwijderd door het gat van clip van kunststof zij kap nu zo droog als Sahara. Ondertussen wel voor de 2de keer draagarmen vervangen en rechter stuur kogel wat is er toch met het rubber in deze auto.

  

, datum: 19 september 2012

Ervaring met auto: Heel fijne wagen. Ik vind het jammer dat hij weg is. Ik had wel een automaat XTC.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2006
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
 
Reactie van: M. Osterholt, datum: 30 oktober 2012

Antwoord: Heeft er iemand wel eens 16 inch velgen gemonteerd, ik heb namelijk 16 inch winterbanden maar nog geen velgen en de velgen van de Mitsubishi Outlander (6,5J - 16) hebben dezelfde steek en ET waarde als de Caliber alleen in 16 inch.

 
Reactie van: Post4nico, datum: 30 november 2012

Antwoord: Monteer velgen van een Chrysler Voyager 2002 - 2005. Ik heb ze gemonteerd, dezelfde steek en middelpunt steekring. Gr. Nico

  

, datum: 30 mei 2012

Ervaring met auto: Ik heb een Cailber SXT van 2007 met 35000 Km je weet niet wat je hoort voorin het lijkt wel of hij uit elkaar gaat vallen morgen naar de dealer dan gaan ze hem uitlezen nou ben benieuwd zal wel heel veel gaan kosten als ik zo het forum lees. Slechte fabricage dat is wel het punt en je komt er ook niet meer van af want ze geven er niets meer voor. Lekker makkelijk eerst 27000 Euro uit je zak kloppen en daarna mag je het zelf gaan uitzoeken. Nou ja ze worden niet meer gemaakt misschien toch wel verstandig van Fiat had liever een Panda gekocht.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2006
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
  

, datum: 1 april 2012

Ervaring met auto: Zeer fijn om in te rijden, maar wel erg duur met brandstof verbruik.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2006
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
 
Reactie van: M. Osterholt, datum: 25 april 2012

Antwoord: Zeker een fijne auto, alleen een stadslampje of halogeenlamp vervangen is een ramp, weet er iemand een makkelijke manier behalve naar de dealer gaan?

 
Reactie van: Tiny386, datum: 25 juni 2012

Antwoord: Complete bumper verwijderen. Modderkuipen deels losmaken en 3 bouten verwijderen en een plasticklip indrukken. De gehele unit komt er dan uit. Succes!

 
Reactie van: Gerbie_s, datum: 27 juli 2012

Antwoord: Ik heb het altijd nog gered door de sparschermen in de wielkuip er uit te halen (ik geloof met 3 schroeven of pennen). Dit lukt prima als je je wielen volledig 1 kant op stuurt.
Om bij de lamp te kunnen moet je wel even acrobatisch met je armen in de weer.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 20 januari 2012

Ervaring met auto: De draagarmen zijn binnen het BOVAG garantietermijn vervangen. Nu is de fuseekogel ook aan de beurt.

Uitvoering1.8 SXT
Brandstofbenzine
Bouwjaar2006
In bezit2 jaar
KM-stand84.500 km
DealerMiddelbeek Cars

Betrouwbaarheid6
Comfort8
Motor6
  
 
Reactie van: Wendyenruud, datum: 16 mei 2012

Antwoord: Mag ik vragen wat je hoorde / voelde toen je draagarm versleten was? En wat evt hier de kosten van waren voor de reparatie? Ik heb een Caliber van 2006 en hoor tijden het rijden door putten of kuilen een rammelend geluid rechts voor..

 
Reactie van: Gerbie_s, datum: 27 juli 2012

Antwoord: Had ik ook, was bij mij een stuurkogel. Als je je auto rechtsvoor opkrikt, kun je dit checken door je wiel te bewegen in de stuurrichting. Ik kon het bij de stuurkogel voelen dat er daar speling was. Voor 3 tientjes op te lossen.

  

, datum: 20 januari 2012

Uitvoering1.8 SXT
Brandstofbenzine
Bouwjaar2006
In bezit2 jaar
KM-stand84.500 km
DealerMiddelbeek Cars

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor6
  
  

, datum: 8 januari 2012

Ervaring met auto: Mijn Dodge Caliber 1.8 is een fijne, rustig rijdende auto met uitzondering van hoog brandstofverbruik, slecht zicht en nogal rumoerige voorwielophanging. De draagarmen zijn na 40.000 km compleet vervangen terwijl alleen de rubbers uitgesleten waren. Zeer recent links van voor (bestuurder) tot achter (passagier) kleddernat op de bodem. Zoek me suf naar de oorzaak. Wie weet hem?


Brandstofbenzine
Bouwjaar2006
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
 
Reactie van: Cheznet, datum: 21 januari 2012

Antwoord: Ook ik heb hetzelfde probleem met de lekkage gehad. Volgens mijn dealer is het een probleem van Dodge. Men heeft vergeten de lasnaden waterdicht te maken, waardoor water naar binnen sijpelt. Blijkt alleen aan de bestuurderkant voor te komen.
Kosten van dit grapje: 600 euro. Dodge wil geen coulanceregeling bieden en houdt vast aan de 2 jaar garantieperiode. Mijn auto is net 4 jaar en ik kan het dus zelf betalen. Gelukkig biedt mijn dealer wel enige coulance.

 
Reactie van: Andy. Calle, datum: 15 februari 2012

Antwoord: Zou u mij kunnen vertellen waar die lasnaden lekken (of uw dealer doorgeven), heb hetzelfde probleem. En dat van die draagarmen , die zijn bij ons ook al vervangen 800 EUR. Kunnen we niet allemaal samen daar iets tegen doen.

 
Reactie van: Ericeninge, datum: 29 juli 2012

Antwoord: Hebben ook de lekkage gehad. Er zit aan het een dubbele bescherming (spatlap) en een daarvan was losgekomen en zo liep het water binnen. Is helemaal afgekit en toen was het probleem opgelost.
Van Naden heeft de dealer niets verteld, hij was echter overtuigd dat het een kanaal van de airco was die lekte. Niet dus en heb hem dan maar zelf gezgd waar het probleem zat. Kon hij eerst niet geloven maar heeft het toch nagekeken en mij gelijk moeten geven. Mijn draagarmen zijn ook al links en rechts vervangen.

 
Reactie van: Ericeninge, datum: 25 oktober 2012

Antwoord: Dat van die daar kan ik je niet helpen. Voor de draagarmen en stuurgewrichten te vervangen moet je op Ebay kijken. Draagarm aan 69 euro en stuurgewrichten voor 2 kanten 36 euro. Een complete set voor de 2 kanten kost dacht ik 270 euro. Maar dan zitten de stuurstangen en alles echt er bij. Heb laatst zelf als test een draagarm laten komen en stuurgewrichten en was goed materiaal. Na 3 dagen was het goed al geleverd. En het beste is dat de draagarmen verstevigt aan de bussen zijn. Dus beter dan de originele!

 
Reactie van: Atmjvandillen, datum: 25 oktober 2012

Antwoord: Heb ook lekkage gehad (bestuurders zijde). Sijpelde uit de een gleuf in de deurpost (scharnierkant) waar de de kunstof kap (binnenzijde auto) in geklemd zit, deze gevuld is met een soort foam. De foam gedeeltelijk verwijderd. Lekkage opgelost.

Heb zelf bij 40.000KM twee draagarmen vervangen. Ben nu op zoek hoe ik mijn REJ radio kan ontsperren voor video (achteruitrijcamera)

 
Reactie van: Fhe, datum: 7 februari 2013

Antwoord: Betreft: OPEN BRIEF, Dodge Caliber perikelen

Den Haag, 22 oktober 2012

Mijne dames, heren,

In september 2008 kocht ik een leuke en op het oog aantrekkelijke auto, een
Dodge Caliber 1.8 SXT. De positieve beoordeling moest ik bijstellen toen na 30.000 km bleek dat de rubbers van de voorwielophanging versleten waren. Dodge leverde, gek genoeg, niet de losse rubbers en er moesten compleet nieuwe draagarmen in. De opgedrongen dure oplossing werd gelukkig door de dealer keurig coulant afgehandeld.

Begin 2012, drie-en-een-half jaar oud, constateerde ik een doorweekte vloer, aan linkerzijde van voor naar achter. Veel Caliber-rijders kennen dit euvel. De kokerbalken zouden, zo werd gemeld, voor het transport zijn volgespoten met styropor (?). Die balken vullen zich met water (?), verzadigen het vulmateriaal en vervolgens stroomt het over op de vloer. Die kokers werden door de dealer leeg gepulkt en daarmee moest het probleem over zijn.

Nu gaat de toch opnieuw kleddernatte auto weer naar de garage. Andere gebruikers melden oorzaken als lekke lasnaden, niet dichte afdichtingen, kortom, een keur aan onvolkomenheden. Hoe dan ook, de wateroverlast keert terug. Niet bij é:é:n Dodge van dit type, maar bij vele.

Een technische constructie kan, eenmaal massaal geproduceerd en in gebruik genomen, mankementen vertonen. Maar als die algemeen zijn, waarom neemt de constructeur en fabrikant dan niet de verantwoordelijkheid om de dealers van een handleiding met alle noodzakelijke maatregelen te voorzien? Bij de eerstvolgende beurt wordt die complete behandeling toegepast en het euvel is voorgoed verholpen.

Nu verhelpen de dealers telkens é:é:n mankement, in de hoop het hele probleem te hebben opgelost. Vervolgens meldt de Dodge Caliber-rijder zich weer, met hetzelfde mankement en wordt een volgende poging ondernomen. Deze gang van zaken is toch niet als een verkapte marketing-tool te verkopen?

Met vriendelijke groet,

Frits H. Emmerik.

 
Reactie van: Atmjvandillen, datum: 8 februari 2013

Antwoord: Heb de lekkage zelfs aangekaart binnen de garantie periode (was wel tweede eigenaar) enige vorm van coulance was niet mogelijk bij dealer en ook niet bij Dodge (Chrysler) Nederland.
Reparatie van zo'n 600 euri zonder van te voren de oorzaak aan te geven. Zelf (zie eerdere mail) de verticale balk aan deurpostzijde (scharnierzijde) leeggepulkt (foam) daarna geen vochtprobleem meer gehad. Draagarmen bij 40.000 km zelf vervangen (besteld op ebay in Duitsland) 2 uurtjes werk (demo video op youtube). Verder nog geen problemen.
Ik wil nog een achteuitrijcamera aansluiten op mijn door fabriekswege gelverde upgrade radio (REJ). Echter heb ik op forums al gelezen Nederlandse dealers geen kans zien om de radio software matig te ontsperren voor video (met Silverstar diagnose tester).

 
 
« 1 2 3 4 5 6 »