14 december 2017
 

Forum Citroen XM Break

Reacties van eigenaren

  

, datum: 16 januari 2011

Ervaring met auto: Na jaren BX te hebben gereden, vond ik een Xantia te klein (binnenruimte / koffer) en niet spannend genoeg (design). De keuze viel op een XM Break met maar liefst 340.000 km op de klok! Ik heb 600 euro betaald, en er in dik 2 jaar tijd 35.000 km mee gereden.

De auto is erg betrouwbaar en enorm sterk, een tandem-asser trailer met volle belading lacht de auto om en de automaat is probleemloos. Enige kosten waren 2 apk's, een ruitesproeierpomp en een tussen-uitlaatpijp, plus de bollen vullen/testen.
Ondanks de hoge leeftijd vertoont de koets totaal geen roest! Het plaatwerk is van dezelfde hoge kwaliteit als de Xantia en de BX.

Iedereen raadde me destijds de XM af, want het zou een onbetrouwbare auto zijn, vol storingen en duur in het onderhoud. Klinklare onzin blijkt dus nu! Een vriend die Mercedes rijdt (E290TD 1998) heeft constant problemen en jaarlijks laswerk bij de APK! Citroen staat duidelijk op hetzelfde hoge niveau als de Japanners en bv Volvo en Saab, ook Peugeot scoort.

Ervaring met onderhoud (zelf): Bij normaal onderhoud is een XM een redelijk probleemloze auto.
Alle indianenverhalen over het veersysteem zijn grote lariekoek, onderhoud is mits op tijd uitgevoerd goedkoper dan het onderhoud aan een conventioneel veersysteem met schokbrekers en McPherson poten.

Ervaring met verkoop: Zorg dat je eerst informatie inwint bij een specialist over het betreffende type, en waar je op moet letten. Als je zelf niet technisch bent, neem dan een kenner mee.

Maak een lange proefrit, rijd langzaam, snel en geef ook eens volgas en laat de auto uitrollen, rem bruusk en luister naar kraakjes, rammels en gebrom.

Let ook op lampjes die reageren op bepaalde handelingen, loopt de auto na koude start wel versneld stationair? Geen hikken of onregelmatig lopen?
Staan de wielen recht onder de auto in de hoogste hydraulische stand? laat de auto "opstijgen" en weer zakken, dit moet soepel gaan, zonder gekraak en gekreun (veerpoten!)
Een vuile of defecte hoogteregelaar zorgt dat kop of kont blijven hoog staan of op de laagste stand.

Duw op de hoeken van de carroserie als de auto in de rijstand staat, de auto moet soepel veren en niet stug, of blijven "staan". Een auto die na afzetten motor meteen inzakt heeft een kapotte voorraad-veerbol. Let ook op "blazen" bij de wielkast.

Uitvoering2.0 16v Vsx Aut.
Bouwjaar1996
In bezit2 jaar
KM-stand375.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort9
Motor8
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!