20 november 2017
 

Land Rover Discovery

Alleskunner

Advertorial | Land Rover is een echte pionier als het gaat om terreinwagens. En ook als het gaat om luxe terreinauto's, ook wel bekend als SUV, vervult Land Rover historische gezien een voortrekkersfunctie. Nu introduceert Land Rover de vijfde generatie van het middelgrote model: de Discovery. Wat valt er dit keer te ontdekken?

Ooit was Land Rover uniek met zijn aanbod van terreinauto's, maar sinds de SUV (Sports Utility Vehcile) populair is geworden wagen vele fabrikanten zich aan een dergelijke luxe terreinauto. En omdat het vooral om het uiterlijk en de ruimte gaat, worden de kwaliteiten in het terrein voor het gemak vergeten.

Land Rover Discovery

Dat is wel anders bij de Land Rover Discovery! Ondanks de moderne en bijna futuristische uitstraling, staan de capaciteiten in het terrein nog steeds centraal. Daarom heeft deze luxe Land Rover nog steeds grote in- en uitloophoeken of steile hellingen de baas te kunnen. Ook de bodemvrijheid en doorwaaddiepte (900 mm) maken serieus terreinrijden mogelijk.

Tegelijkertijd is de uitrusting nog rijker geworden en zijn nog verfijndere materialen gebruikt. Zo beschikt de Discovery over head-up display, een hoogwaardig audiosysteem van Meridian, een elektrisch bedienbare achterklep en een modern infotainment systeem (incl. koppeling met de smartphone van de bestuurder).

Land Rover Discovery

Camera's kijken met de bestuurder mee, lezen verkeersborden en kunnen aan de hand daarvan automatisch een snelheidslimiet instellen. Ook kan de computer gevaar herkennen en waar nodig waarschuwen of zelfs actief ingrijpen. De volledig automatische parkeerhulp werkt zelfs met een aanhanger (tot 3.500 kg).

En alhoewel dit de "middelgrote" Land Rover is, is de Discovery met zijn lengte van bijna vijf meter bepaald geen kleintje (en groter dan de Ranger Rover uit 2001). Dankzij die ruimte, biedt de Discovery optioneel zeven zitplaatsen. Heel bijzonder is dat deze zitplaatsen elektrisch zijn te rangschikken ("Remote Intelligent Seat Fold").

Rijden

Land Rover Discovery

Bij het ontwikkelen van een nieuwe SUV kiezen fabrikanten in de regel of voor capaciteiten in het terrein of voor capaciteiten op de verharde weg. Een combinatie van beide is lastig, danwel alleen tegen hoge kosten te realiseren.

Door rigoureus gewicht te besparen, belooft de Discovery nog betere rijeigenschappen in ieder terrein. Bovendien zorgt het moderne lijnenspel met gladde lijnen voor een gunstige stroomlijn en dat komt zowel het verbruik als het comfort (rijwind) ten goede.

Land Rover Discovery

Terreinrijden worden makkelijk gemaakt met "Terrain Response". Middels een centrale geplaatste draaiknop geeft de bestuurder aan op welk terrein wordt gereden, waarna de elektronica de rest doet. Op die manier kan iedereen terreinrijden en dus het maximale uit de Discovery halen.

Conclusie

Het concept achter de Land Rover Discovery is sinds de eerste generatie uit 1989 niet veranderd, maar de invulling daarvan wel. Nog steeds combineert de Discovery serieuze terreincapaciteiten met de verfijning en de rijeigenschappen van een luxe personenauto. Dankzij slim ontwerp met lichtgewicht materialen en slimme techniek die de bestuurder nog beter assisteert, vervult de Discovery zijn rol als alleskunner anno 2017 nog beter.

Land Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover Discovery
 
Websitewww.landrover.nl
CategorieAdvertorial