13 december 2011
Kia Optima (2011 - 2016)

Kia Optima (2011 - 2016)

Optimaal?

Autotest | Wat te doen als perfectie de norm is? De lat ligt in het zakelijke segment zo hoog, dat het voor nieuwkomers nauwelijks mogelijk is om zich te onderscheiden. Toch ziet Kia een mogelijkheid: hetzelfde product aanbieden tegen een lagere prijs. Kia is er daarom van overtuigd dat het met de toepasselijk genaamde "Optima" de markt van grote zakenauto's kan veroveren. Is dat zelfvertrouwen terecht?
 

Eigenlijk is Kia helemaal geen nieuwkomer als het gaat om grote zakenauto's. De Optima is namelijk al jaren te koop in Amerika en Azië (onder de naam "K5"). Dat geeft de Optima meteen een voorsprong: in vergelijking met de concurrentie is de Optima langer, breder en vooral: lager.

Samen met het voor Europa aangepaste uiterlijk, heeft de Optima de zelfverzekerde uitstraling waar de zakelijke rijder zich graag mee associeert. Bovendien onderscheidt deze Kia zich nadrukkelijk van de grote zakenauto van zustermerk Hyundai: de i40. Niet alleen verschillen beide modellen in de vormgeving, onderhuids hebben de modellen geen verwantschap.

Kia Optima (2011 - 2016)

De cabine van de Optima is minder uitgesproken vormgegeven. Kia spreekt zelf van een uniek, op de bestuurder gericht interieur. In realiteit is het interieur keurig verzorgd, maar steekt het op geen enkele manier boven het gemiddelde uit. Door de lage daklijn is de hoofdruimte zelfs minder dan gebruikelijk en daarmee valt de Optima voor (zeer) lange bestuurders al meteen af. De beenruimte is wel goed.

Uitrusting

Na een blik op de prijslijst weet de Optima zich met name te onderscheiden. Of beter gezegd: na een blik op de optielijst, want die is opmerkelijk kort. De Optima lijkt in eerste instantie nauwelijks voordeliger dan soortgelijke auto's van andere merken. Bij andere merken moet echter diep in de buidel worden getast om de auto met vele opties compleet te maken.

Kia Optima (2011 - 2016)

De Optima is standaard al zeer royaal uitgerust met onder andere lederen bekleding, fraaie lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare, verwarmbare en koelbare stoelen, dual zone airconditioning en een geïntegreerd audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Bij deze laatste hoort uiteraard Bluetooth en USB (met standaard iPod-ondersteuning).

Het audiosysteem is verzorgd door specialist Infinity en klinkt op laag volume uitstekend. Op hoog volume nemen de hoge en lage tonen exponentieel toe; dat is spectaculair maar heeft weinig met hifi te maken.

Kia Optima (2011 - 2016)

Op het gebied van veiligheid is de Optima eveneens goed bedeeld. Zo voorziet Kia standaard in een systeem dat waarschuwt voor een voertuig in de dode hoek van de buitenspiegel of bij het overschrijden van de belijning van het wegdek ("LAKS"). Zelfs inparkeren doet de Optima desgewenst geheel automatisch.

Diesel

Op het moment van schrijven is de Optima alleen beschikbaar met een 1.7 liter dieselmotor. Een 2.0 liter benzine- en zelfs een hybridemotor zijn echter in aantocht.

Kia Optima (2011 - 2016)

De 136 pk / 325 Nm sterke turbodiesel voldoet ruimschoots, maar weet zich op geen enkel punt echt te onderscheiden. De Optima diesel is niet uitgesproken traag of snel, niet luid of stil en niet zuinig of verspillend. Zelfs de manier waarop het vermogen wordt opgebouwd is heel gemiddeld.

Kia Optima (2011 - 2016)

De optionele automaat verstaat zijn werk goed, maar wederom niet meer dan dat. Heel prettig is, dat de automatische versnellingsbak zich ook sequentieel laat schakelen met hendels achter het stuurwiel. Daarmee is het mogelijk om af te remmen op de motor en dat maken de meeste andere sequentiële automaten niet mogelijk.

Helaas is alleen de handgeschakelde Optima voorzien van een stop/start-systeem. De hier gereden automaat moet het zonder stellen en daarom schoot het testverbruik in de stad omhoog tot ver boven de 1 op 10. Over de gehele testrit bleef het verbruik steken op 1 op 15.4 (fabrieksopgave: 1 op 19.6).

Kia Optima (2011 - 2016)

Weggedrag

Zoals eerder aangegeven is de Optima al langer beschikbaar in Amerika en Korea. Vrees niet: het weggedrag is aangepast aan de Europese smaak.

Kia lijkt er alles aan gedaan te hebben om te verhullen dat de Optima een uitstekende wegligging heeft. De besturing is niet licht en niet zwaar, niet direct en niet indirect. De remmen zijn voldoende sterk, maar het gevoel in het rempedaal laat te wensen over.

Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, toont de Optima hoegenaamd geen karakter. Alleen wanneer ronduit hard wordt gereden en de auto genadeloos hard door de bochten wordt geslagen, blijkt dat de Optima een goede en vooral zeer veilige wegligging heeft.

Kia Optima (2011 - 2016)

Conclusie

Is Kia er in geslaagd om een nieuwe zakenauto te introduceren die meerwaarde biedt boven het huidige aanbod? Als het gaat om de rijeigenschappen is het antwoord: nee. Kia wil aan een zo breed mogelijke smaak beantwoorden en daardoor toont de Optima uiteindelijk zo goed als geen karakter.

Omdat het uiterlijk zo veelbelovend is, valt des te meer op dat de Optima absoluut geen interessante auto is om mee te rijden. Maar hoewel het weggedag niet boven het gemiddelde uitsteekt, heeft de auto ook geen noemenswaardige nadelen.

Het is uiteindelijk de prijs waarmee de Optima overtuigt. Alhoewel die in eerste instantie niet scherp lijkt, biedt de Optima een meer dan complete uitrusting waarvoor bij de concurrentie vele duizenden euro's extra moeten worden neergeteld. Kortom: zoals de naam al zegt, weet Kia eenzelfde product aan te bieden als de gevestige orde, maar dan tegen een "optimale" prijs.

plus
  • Nette prijs
  • Veilig weggedrag
  • Geslaagde vormgeving
min
  • Beperkte hoofdruimte
  • Geen stop/start bij automatische versnellingsbak
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!