7 maart 2011
Mercedes-Benz CLS

Mercedes-Benz CLS

Kunst op wielen

Autotest | Er is een Mercedes-Benz die meer biedt dan alleen de gebruikelijke mix van comfort, veiligheid en vooruitstrevende techniek. Het is een auto die opvalt als een roadster of een cabriolet, maar toch even praktisch is als de meer traditionele modellen. Het is bovendien een auto die nauwelijks concurrentie kent. Dat kunstwerk op wielen luistert naar de naam "CLS" en is voor modeljaar 2011 geheel nieuw ontworpen.
 

Het klinkt even tegenstrijdig als een motorfiets met vier wielen, of een tandem met één zadel, maar de Mercedes-Benz CLS is een vierdeurs coupé. Al in 2003 kwamen de vormgevers van Mercedes tot de conclusie dat een coupé vooral een auto is waarvan de motorkap, het passagierscompartiment en de achterklep één vloeiende lijn vormen. Er was geen officiële definitie die stelde dat een coupé niet meer dan twee deuren mocht hebben.

Daarom namen de ontwerpers de Mercedes E-Klasse als basis en tekenden op basis daarvan een royaal bemeten coupé. Alhoewel de CLS een veel opvallendere auto is, zijn de praktische mogelijkheden van de E-Klasse grotendeels behouden. Zo telt de CLS vier zitplaatsen en heeft de auto een volwaardige bagageruimte.

Mercedes-Benz CLS

Uiterlijk vertoon

Waar de E-Klasse zakelijk elegant is, is de CLS een heus kunstwerk op wielen. Dat geldt zeker voor de testauto, die is aangekleed met een "AMG" én een "Edition 1" én een "Edition 125" pakket. Meer uiterlijk vertoon is niet mogelijk zonder te vervallen in ordinaire accessoires. Met name de "Manganietgrijs Mango" lak die mat en toch metallic is, maakt de testauto tot een lust voor de camera.

De neus is agressief en straalt kracht uit. Dat is niet geheel toevallig, want de SLS (de supersportwagen van Mercedes) diende als inspiratie. De achterzijde is scherp getekend. De achterlichten lijken met één pennestreek om de hoeken heen te zijn gevouwen. Omdat de achterlichten zich bedienen van LED-technologie, hadden de vormgevers meer vrijheid in hun ontwerp en die is goed benut!

Mercedes-Benz CLS

Van de zijkant gezien vallen vooral de ongebruikelijke verhoudingen op. Lijnen vanaf de voorwielen en rondom de achterwielen geven de CLS een dynamische uitstraling. De ramen hebben geen stijlen, om het silhouet van de auto zuiver te houden. Ten opzichte van alledaagse modellen van Mercedes heeft de CLS relatief weinig glas- en veel metaaloppervlak.

Ruimte

Dat vertaalt zich binnenin in het voor een coupé zo kenmerkende cocon-gevoel. Door de lage daklijn is de hoofdruimte beperkt (het optionele schuif-/kanteldak verkleint de ruimte nog verder) en daarom zijn lange bestuurders welhaast verplicht om de stoel onderuit te zetten. Dat lijkt in eerste instantie een nadeel, maar juist liggend achter het stuur met metaal tot aan de schouders is het coupé-gevoel compleet. De beenruimte op de achterbank is redelijk, de hoofdruimte is door de aflopende daklijn matig.

Mercedes-Benz CLS

De CLS kan naar wens warm klassiek of strak modern worden "ingericht". De testauto is wederom bijzonder aangekleed met geperforeerd "designo leder" in de kleur "Cortecchia parel". Zwart en metaal-accenten voeren de boventoon, zonder dat het interieur steriel wordt.

Uitrusting

Omdat de CLS technisch is gebaseerd op de E-Klasse, is ook alle luxe uit dat model beschikbaar. Dat begint met een waar arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen. Zo kan de CLS zelf een veilige afstand tot de voorligger bewaren wanneer de cruise-control wordt gebruikt. Als de bestuurder het gaspedaal zelf bedient, verschijnt een waarschuwing als de auto gevaarlijk dicht op de voorganger komt.

Mercedes-Benz CLS

Een camera kijkt mee met de bestuurder en waarschuwt bij het overschrijden van de belijning op het wegdek ("Lane Keeping Assist"). De camera leest ook verkeersborden en toont onder andere de huidige snelheidslimiet in een display. Een nachtzichtcamera maakt het rijden in het donker op onverlichte wegen veiliger. Op goed verlichte wegen in de (rand)stad is dit echter een overbodige optie. Een lampje in de buitenspiegel waarschuwt als zich een object in de dode hoek bevindt ("Blind Spot Assist"). Dat is juist geen overbodige luxe, want net als traditionele coupés is ook de CLS uiterst onoverzichtelijk.

Mercedes-Benz CLS

"Comand APS" combineert audio, navigatie en communicatie in één systeem dat is te bedienen met één druk-/draaiknop. Alhoewel deze opzet allerminst origineel is, werkt "Comand APS" in de praktijk beter dan concurrerende systemen. "Comand APS" is krachtig en toch intuïtief te bedienen. Ook gesproken commando's worden beter herkend dan gemiddeld. De klank van het door Harman/Kardon verzorgde audiosysteem is sprankelend, ruimtelijk en aangenaam. Tussen alle "high tech" zorgt een prominent geplaatst analoog klokje voor een klassiek Mercedes-element.

Rijervaring

Een coupé is formeel alleen een sportief gelijnde auto, maar stilzwijgend gaat iedereen er vanuit dat ook de rijeigenschappen bovengemiddeld zijn. Mercedes-Benz heeft er daarom alles aan gedaan om er voor te zorgen dat de CLS een andere rijervaring biedt dan de E-Klasse.

Mercedes-Benz CLS

De testauto is voorzien van de lichtste benzinemotor op het programma en zelfs die is al goed voor 306 pk / 370 Nm! De "350 BlueEfficiency" is gebaseerd op een bestaande motor, maar heeft een andere blokhoek (60 graden), een zeventraps automatische transmissie en een stop/start-systeem. Deze laatste werkt zo snel, dat de motor eerder start dan de bestuurder de voet van het rempedaal naar het gaspedaal kan verplaatsen! De zevende versnelling is extreem lang, zo betekent 100 km/u slechts 1.500 tpm op de toerenteller.

Dankzij de vele brandstofbesparende maatregelen verbruikt de "CLS 350" volgens de fabrikant gemiddeld 6.8 liter euroloodvrij per 100 km (uitstoot: 159 gram CO2 per kilometer en een A-label). Die waarde is in de praktijk onhaalbaar. Zelfs op de lange afstand en met een maximumsnelheid van 100 km/u is in het gunstigste geval een verbruik van 7.5 liter per 100 km te realiseren.

Mercedes-Benz CLS

Bovendien vraagt het een hoge mate van zelfbeheersing om zo kalm te rijden. De CLS reageert namelijk bijzonder agressief op het gaspedaal (behalve in achteruit, dus parkeren is geen probleem) en slechts een voorzichtig tikje is al voldoende voor een machtige versnelling. Dat gaat gepaard met een fraai zescilindergeluid, wat voor menigeen aanleiding is om iedere gelegenheid aan te grijpen om het volledige motorvermogen aan te spreken.

Verwacht ondanks de uitstekende prestaties geen sportwagen. Ook de CLS is een echte Mercedes en dat betekent dat comfort de boventoon voert. De wegligging is uitstekend, maar ondanks de "elektromechanische" stuurbekrachtiging is de feedback gering.

Met de optionele luchtvering kan worden gekozen voor een comfortabel of sportief karakter. Ten opzichte van een E-Klasse heeft de CLS in de sportieve modus minder grandeur en juist een meer dynamisch gevoel. Alhoewel de CLS in absolute zin niet sneller is, is de rijervaring (veel) intenser en dat maakt het vierdeurscoupégevoel compleet.

Mercedes-Benz CLS

Conclusie

In 2003 kwam Mercedes-Benz met de eerste vierdeurs coupé. Pas recentelijk zijn andere merken met een soortgelijke auto op de markt gekomen. Daarom is het nu tijd voor Mercedes om een geheel nieuwe CLS te introduceren. Opnieuw is de CLS een lust voor het oog. Alleen met de juiste opties is de CLS ook een bijzondere auto.

De CLS ziet er niet alleen bijzonder uit, maar rijdt ook zo. Zelfs met de basismotor is de CLS ronduit snel. Het beloofde lage verbruik is in de praktijk onhaalbaar. De wegligging is prima en het onderstel is stugger dan gebruikelijk bij Mercedes. Desondanks staat comfort centraal en is de CLS zeker geen sportwagen. Het comfort wordt vergroot dankzij innovatieve techniek die het dagelijks leven met de nieuwe CLS veiliger en aangenamer maakt.

plus
  • Vooruitstrevende techniek
  • Onderscheidende vormgeving
  • (bijna) even praktisch als een vierdeurs sedan
min
  • Onoverzichtelijk
  • Weinig ruimte achterin
  • Pas echt bijzonder met (kostbare) opties
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!