12 maart 2011
Seat Alhambra

Seat Alhambra

Een thuis weg van huis

Autotest | Oost, west, thuis best? Maar wat is thuis? Voor de meesten is dat een rijtjeshuis, een flat of misschien een villa. Wie zich wil onderscheiden woont in een bungalow, een woonboerderij of zelfs een woonboot. Een enkeling woont in een omgebouwd tramstel. Iedereen vindt een huis dat het beste bij hem of haar past. En dat geldt ook voor auto's. Met name Seat speelt in op de emotie en zorgt dat klanten zich thuisvoelen bij het merk. Hoe weet de Seat Alhambra zich te onderscheiden?
 

Het wordt een drukke dag. Vandaag wordt een nieuwe sportwagen aan de pers gepresenteerd. Na vele uren van racen en fotograferen op een druilerig circuit, staat een andere testauto trouw te wachten op de parkeerplaats: de Seat Alhambra.

Uiteraard is de Seat Alhambra niet half zo spannend als de zojuist geteste sportwagen. Maar na het opdringerige karakter van de sportcoupé is de Alhambra een oase van rust. Dankzij de hoge zit wandelt de bestuurder de Alhambra binnen. De stoelen zijn groot en zacht als een luxe fauteuil in een huiskamer.

Seat Alhambra

De beweegruimte rondom de voorstoelen is enorm en menigeen legt als vanzelf ontspannen een arm op de middentunnel. Het volautomatische klimaatcontrolesysteem zorgt voor een aangename temperatuur. De radio speelt zacht (maar moet het zonder iPod doen, want dat is ondanks de aanwezige USB-aansluiting een optie).

De testauto is voorzien van een DSG-versnellingsbak die naar keuze handmatig of volautomatisch schakelt. Na de vermoeiende dag wordt voor de automaat gekozen. In alle rust zet de Alhambra zich in beweging. Door de vele files die er vandaag staan laat "thuis" nog even op zich wachten, maar nu al geeft de Alhambra het gevoel van een thuis weg van huis. De hartslag daalt, de werkdag is afgelopen.

Seat Alhambra

Vandaag heeft de Alhambra zich bewezen als een luxe reisauto. Alhoewel de Alhambra plaats heeft voor zeven personen, doet de auto net zo makkelijk dienst als dagelijks vervoer voor één.

Prestaties en verbruik

Een dag later staat er een zakelijke bespreking aan de andere kant van het land op de agenda. Dat is een uitgelezen kans om de nieuw geïntroduceerde 2.0 liter dieselmotor met 170 pk te testen.

's Ochtends wordt het gas wat dieper ingetrapt, te laat komen op een afspraak is immers niet chique. Met de eerder geïntroduceerde 140 pk dieselmotor presteert de auto al prima. De 170 pk sterke dieselmotor heeft zo veel reserve dat het dieper intrappen van het gaspedaal een instant acceleratie tot gevolg heeft. Zowel in de stad als op de snelweg behoort dit "familiebusje" tot de snellere auto's op de weg! Met een vlotte rijstijl legt de "Alhambra 2.0 TDI" zo'n 14 km af op een liter dieselolie.

Seat Alhambra

Ook als het gaat om prestaties, doet de Alhambra niet onder voor een traditionele auto. Sterker nog: de hoge zit geeft een beter zicht op het overige verkeer, wat het rijden zelfs minder inspannend maakt.

Het nadeel van een grote, hoge, snelle auto is het bijbehorende hoge verbruik. Daarom heeft Seat er alles aan gedaan om het verbruik te verlagen. De testauto staat op banden met lage rolweerstand. Wanneer de Alhambra tot stilstand komt, wordt de motor uitgeschakeld. Bij het wegrijden start de motor automatisch. Dit gaat zo snel dat het nooit storend is.

Op de terugweg wordt de snelheid beperkt en "kabbelt" de Alhambra rustig mee op de rechter rijstrook. De boordcomputer meldt triomfantelijk een verbruik van bijna 1 op 20! Niet gek voor een kolos van 1.700 kg.

Seat Alhambra

Ruimte

Eindelijk, in het weekend mag de Alhambra doen waar een auto als deze voor is gemaakt: een groot gezelschap vervoeren. Vrienden uit het buitenland arriveren op Schiphol voor een korte vakantie en de Alhambra mag ze verwelkomen.

Seat Alhambra

Standaard biedt de Alhambra vijf zitplaatsen en een enorme bagageruimte. De kofferruimte heeft een aangenaam lage tildrempel, het laden van zware koffers kost daarom niet meer moeite dan nodig.

De "achterbank" bestaat uit drie losse stoelen die individueel kunnen worden verschoven. Uit de vloer van de bagageruimte kunnen twee extra stoelen worden gevouwen (in- of uitbouwen is dus niet nodig). Deze extra zitplaatsen zijn niet alleen bedoeld voor kinderen: ook volwassenen zitten hier redelijk. Bovendien is de toegang tot de achterste zitplaatsen zo ruim dat het instappen geen acrobatische toeren vereist.

Seat Alhambra

Wanneer alle zeven zitplaatsen in gebruik zijn, is de bagageruimte gering (267 liter). Daarom wordt vandaag gekozen voor zes zitplaatsen en ruimte voor de vakantiebagage.

Het gezelschap past gemakkelijk in de Alhambra en dan valt iets veel belangrijkers op: dankzij het optionele sportonderstel, rijdt de auto ook met een zware belasting uitstekend. De vering wordt niet zachter en de besturing blijft even strak en veilig als voorheen. Ook de dieselmotor heeft geen enkele moeite met het extra gewicht.

Seat Alhambra

Concurrentie

De afgelopen dagen was er weinig kans om de testauto te fotograferen. De eerste dag ging alle aandacht uit naar een sportwagen. Daarna bezocht de Alhambra steeds weinig fotogenieke locaties. Pas op de laatste dag is het tijd voor een fotosessie.

Inmiddels heeft de Alhambra zich uitgebreid kunnen bewijzen, dus er kan een fotolocatie op maat worden uitgezocht. De keuze valt op een drietal trams die worden bewoond door kunstenaars.

Dat is niet alleen omdat de testrijder de afgelopen week bijna heeft gewoond in de testauto. De Seat Alhambra is vrijwel gelijk aan de "Sharan" van moederbedrijf Volkswagen. Alleen de grille en de logo's verschillen. Daarbij heeft de Seat een iets lagere instapprijs c.q. een rijkere uitrusting. De belangrijkste reden om voor de Seat te kiezen is daarom het imago: de klant voelt zich beter thuis bij het merk.

Seat Alhambra

Conclusie

Seat onderscheidt zich van andere merken met een jong en sportief imago. Bij een "full size MPV" als de Alhambra is echter weinig eer te behalen op die gebieden. Daarom heeft Seat zich de moeite bespaard. Terwijl andere Seats alleen onderhuids gelijkenissen vertonen met Volkswagen-modellen, is de Alhambra 99,9% gelijk aan de VW Sharan.

Net als de Sharan, is de Alhambra een prima auto waar vrijwel niets op is aan te merken. Het weggedrag is vrijwel gelijk aan dat van een gewone personenauto. Ondanks de enorme omvang en het bijbehorende forse gewicht, is het verbruik aangenaam laag. Ook als het gaat om luxe en comfort staat de Alhambra op hetzelfde niveau als een traditionele auto met eenzelfde prijskaartje. De ruimte is eenvoudig en flexibel in te delen. Naar keuze biedt de Alhambra ruimte aan een bestuurder en een enorme hoeveelheid vracht of lichte bagage en zeven bewoners.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Sterke, zuinige dieselmotor
  • Rijdt als een gewone personenauto
min
  • Buitenspiegels te klein
  • Schuifdeur valt onbedoeld dicht op helling
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!