19 september 2010
Opel Corsa OPC

Opel Corsa OPC

Steengoed en ijzersterk

Rij-impressie | De Opel Corsa is een functionele, degelijke, praktische en veilige auto. Deze brave borst van Opel heeft recentelijk een facelift ondergaan waardoor de auto er moderner uitziet en spaarzamer omspringt met brandstof. Maar er is een rebel onder de Corsa's die daar allemaal niets van moet weten. Dat is de razendsnelle, ijzersterke en hondsbrutale OPC. Toch is ook die dwarsligger voor modeljaar 2010 aangepast.
 

Met de Opel Corsa OPC wordt geen proefrit gemaakt, maar ondergaan. Bij deze snelste uitvoering van de Corsa draait alles om spanning en sensatie. Dat begint al met het uiterlijk. Behalve dat de testauto is uitgevoerd in het knalgeel, onderscheidt iedere OPC zich met bumperspoilers, een centraal geplaatste driehoekige uitlaatpijp, lichtmetalen velgen met Y-spaken en extra gestroomlijnde buitenspiegels.

Uitrusting

In het interieur wordt de spanning verder opgebouwd met grote kuipstoelen, die zo veel zijdelingse steun bieden dat in- en uitstappen lastig wordt. Een luxeprobleem heet dat, want de stoelen zitten perfect. Vanuit de Recaro-stoelen kijkt de bestuurder op een klein sportstuur met witte band in het midden, zodat de middenstand ook in het hevigst van de strijd is terug te vinden.

Opel Corsa OPC

Het instrumentencluster wordt opgesierd door een chromen rand en rode wijzers op de klokken. In een oliedrukmeter, turbodrukmeter of andere smaakmakers voorziet Opel helaas niet.

Bovendien beginnen de jaren te tellen voor de Corsa. De auto is sinds 2007 op de markt en in de tussentijd heeft Opel een nieuw audio- en navigatiesysteem uitgebracht dat helaas niet in de Corsa leverbaar is. De reden daarvoor is dat de elektronica aan boord niet geschikt is voor het nieuwe systeem. Desgevraagd laat een woordvoerder van Opel weten dat het probleem bekend is en er achter de schermen aan een oplossing wordt gewerkt.

Opel Corsa OPC

Prestaties

Dé attractie van de Corsa OPC is en blijft de 192 pk / 230 Nm sterke 1.6 liter turbomotor. Het motormanagement is recentelijk aangepast om ook deze sportiefste Corsa zuiniger te maken. De OPC verbruikt nu 7.6% minder brandstof dan voorheen. Met 172 gram CO2 per kilometer is de Corsa OPC 9.5% schoner, maar nog steeds veel minder schoon dan de diverse tegenstrevers. Zo stoten de nog snellere "Citroën DS3 Racing" en "MINI Cooper S" ruim 20 gram CO2 minder uit per kilometer.

Om de bestuurder te helpen zuiniger te rijden, voorziet Opel in een schakelindicator. Deze geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. In tegenstelling tot andere snelle auto's, heeft de schakelindicator geen modus om aan te geven hoe het beste kan worden geschakeld voor maximale prestaties.

Wanneer de bestuurder zich niet laat uitdagen door het flamboyante uiterlijk en het sportieve interieur, is het mogelijk kalm te rijden met de OPC. Als het gaspedaal voorzichtig wordt beroerd, is de Corsa OPC geen nerveuze auto.

Opel Corsa OPC

Wie eenmaal kennis heeft gemaakt met het snelheidspotentieel, moet echter over een bovenmenselijke zelfbeheersing beschikken om rustig te rijden met de OPC. De brandstofbesparende maatregelen hebben namelijk geen enkele invloed op de prestaties! Indien gewenst komt het vermogen met een geweldige dosis agressie los. Volgas betekent dat de auto (en bestuurder) op scherp staan. Het motorgeluid verandert, de adrenaline giert door het lichaam en de OPC lanceert zich richting de horizon.

De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u kost 7.2 seconden. Daarmee is de Corsa OPC snel, maar zeker niet de snelste auto in z'n segment. De brutaliteit waarmee de Corsa presteert maakt dat echter meer dan goed.

Opel Corsa OPC

Weggedrag

Veel belangrijker dan de prestaties in een rechte lijn is het weggedrag. Voor modeljaar 2010 is de stuurbekrachtiging aangepast zodat auto en coureur nog beter met elkaar communiceren. Om de documentatie van Opel te citeren: "het juk van de tandheugel is bekleed met wrijvingsarm materiaal dat het stuurgevoel en de nauwkeurigheid rond de rechtuitstand verbetert". In de praktijk betekent dat dat nog beter is aan te voelen welke weerstand de voorwielen ervaren. De bestuurder kan daarom nog beter gebruik maken van iedere situatie.

En dit is hét sterke punt van de OPC: de auto geeft ongekend veel vertrouwen en ook minder getrainde bestuurders kunnen bijna intuïtief het maximale uit de Corsa halen. Met andere woorden: maximaal rijplezier!

Opel Corsa OPC

Conclusie

Nadat de alledaagse Opel Corsa begin 2010 werd gemoderniseerd, is nu ook de rebelse Corsa OPC gemoderniseerd. De auto werd zuiniger, terwijl de prestaties gelijk bleven. Veel belangrijker is dat het weggedrag is verbeterd. Op papier is de Opel Corsa OPC niet de snelste auto in z'n klasse, maar dankzij het sublieme en vertrouwenwekkende weggedrag is het wel de leukste. Dat is tijdens deze hernieuwde kennismaking wederom bewezen!

plus
  • Uitstekende remmen
  • Heel veel rijplezier
  • Ook bruikbaar als praktisch, dagelijks vervoer
min
  • Weinig ruimte achterin
  • Geen extra meet-instrumenten
  • Verouderd audio- en navigatiesysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!