23 juli 2010
Renault Wind

Renault Wind

Wie waagt, die wint

Autotest | Natuurlijk, Renault had de zoveelste, kleine en aandoenlijke cabriolet op de markt kunnen brengen. Maar daarvan zijn er al genoeg. In plaats daarvan kiest Renault er voor een risico te nemen. De "Wind" combineert gewaagde vormgeving met vernieuwende techniek. Wint of verliest de Renault Wind de gunst van de klant?
 

Met zo'n uitgesproken vormgeving is één blik voldoende: haat of liefde. Wie de Renault Wind mooi vindt, zal de vormgevers danken voor hun originaliteit. Maar wie niet valt voor het gewaagde lijnenspel, moet minimaal toegeven dat Renault in ieder geval lef toont met de Wind.

Renault laat zien dat een voordelige cabriolet niet per definitie een braaf, schattig dameskappersautootje is. De Wind heeft een gedrongen, gespierd uiterlijk. Helaas doet de beteuterd kijkende neus daar afbreuk aan. Door de enorme achterplecht doen de proporties juist denken aan die van een sportwagen met middenmotor. Dat idee wordt versterkt door de "hobbels" op de achterklep.

Cabriolet

In feite ligt de motor gewoon voorin, maar onder de achterklep gaat wel degelijk bijzondere techniek schuil. Cabriolets zijn er in twee soorten: met stoffen dak en met metalen dak.

Renault Wind

Het voordeel van een stoffen cabriokap is, dat het eenvoudig is, weinig weegt en gemakkelijk is op te vouwen waardoor het weinig ruimte inneemt. Een nadeel van een stoffen dak is, dat het onderhoudsgevoelig en gehorig kan zijn. Een cabriolet met metalen "klapdak" biedt juist hetzelfde comfort als een gesloten auto. Een metalen dakconstructie is echter zwaar en neemt veel ruimte in beslag.

De Renault Wind biedt een combinatie van beide. In plaats van een ingewikkelde constructie die dakplaten optilt en opbergt in de bagageruimte, maakt het dak van de Wind simpelweg een salto en wordt het op z'n kop onder de achterklep opgeborgen. Omdat het niet rechtstandig beweegt, is veel minder mechaniek nodig. Dat maakt de constructie betrouwbaarder en sneller. Volgens Renault opent of sluit het dak (half-elektrisch) in twaalf seconden; in de praktijk is dat slechts acht seconden.

Renault Wind

Bovendien is de eenvoudige dakconstructie van de Wind veel lichter dan die van vergelijkbare auto's. Ter illustratie: het dak, inclusief het mechaniek, van de Wind weegt 22 kg. Dezelfde constructie van de Renault Mégane Cabriolet weegt ruim 100 kg!

Een bijkomend voordeel van de constructie van de Wind is dat de bagageruimte met geopend of gesloten dak even groot is. En die ruimte is met 270 liter heel behoorlijk. De kofferruimte is weliswaar onregelmatig van vorm, maar daarvoor is wel iedere laatste kubieke centimeter benut. Bij het laden van koffers zitten de stevigheidsbalken in de weg, maar die zijn mede verantwoordelijk voor de rijkwaliteiten van de Wind.

Rijeigenschappen

Ook de achterruit blijft altijd staan om de stevigheid van de auto te vergroten. Voor lange inzittenden is dit gevaarlijk: zij zullen bij een ongeval niet worden opgevangen door de hoofdsteunen, maar raken met de schedel het metaal rondom de achterruit. De Wind is daarom alleen voorbehouden aan personen tot 1 meter 80. Die zitten bovendien goed uit de wind. Wie langer is vangt oncomfortabel veel rijwind met geopend dak.

Renault Wind

Omdat de achterruit blijft staan, is het cabrio-gevoel niet compleet. De pret is echter wel maximaal. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: van alle cabriolets in dit segment biedt de Renault Wind veruit het meeste rijplezier.

Renault Wind

Dat is op de eerste plaats te danken aan het levendige weggedrag. De besturing is direct en mede omdat de koets zo stijf is, reageert de Wind alert op ieder commando. De Wind deelt het onderstel en de wielophanging met de meest sportieve uitvoeringen van de Renault Clio en Twingo en dat is te merken! Maak echter niet de fout de Wind te zien als een sportwagen: dit is een pretauto, geen sportauto. De wegligging is uitstekend, maar zeker niet goed genoeg om echte sportwagens op hun nummer te zetten.

Prestaties

De testauto is voorzien van een "TCE100"-motor. Dit staat voor een 1.2 liter viercilinder motor die dankzij de assistentie van een turbo 100 pk / 152 Nm levert. Deze lichtste motor op de prijslijst past uitstekend bij het karakter van de auto. De "Wind TCE100" is niet bedoeld om maximaal te presteren, maar wel om maximaal plezier te leveren.

Zelfs wanneer de Wind tot het uiterste wordt gedreven, zal menig grote zakenauto nog moeiteloos passeren. Toch heeft de bestuurder van de Renault zonder twijfel meer plezier. De Wind is niet snel, maar wel gretig. Ongeacht het toerental volgt op het intrappen van het gaspedaal direct een reactie waardoor de Wind wel de illusie van snelheid geeft.

Renault Wind

Bij bescheiden prestaties hoort gelukkig ook een bescheiden verbruik. Volgens Renault legt de "Wind TCE100" gemiddeld 15,9 km af op een liter benzine. Met een kalme rijstijl is zelfs 18 kilometer per liter haalbaar. Gezien het uitdagende karakter vraagt dat echter veel zelfbeheersing en uiteindelijk kwam het testverbruik uit op 1 op 14.5 (dak open of juist dak dicht en airco aan).

Comfort

Het grote voordeel van een cabriolet met hard dak is, dat de auto aan het einde van de dag hetzelfde comfort biedt als een coupé. Dat geldt ook voor de Wind. Met gesloten dak is de Wind allerminst stil, maar zeker niet luidruchtiger dan andere auto's in deze prijsklasse.

De Renault Wind is daarom niet alleen een pretauto voor het weekend, maar ook prima vervoer voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Dan is de Wind een aardige coupé die een knus, geborgen gevoel geeft. Dankzij het harde dak zitten de bestuurder en bijrijder immers comfortabel uit de wind. Of moet dat zijn in de Wind?

Renault Wind

Conclusie

Wie een gemiddeld product neerzet, behaalt ook gemiddeld succes. Renault toont lef en introduceert met de Wind een eigenzinnige cabriolet die anders is dan anders. Dat begint met het uiterlijk. Het front heeft een wat zielige blik, terwijl de achterzijde juist het idee geeft van een gespierde sportwagen.

Onder dat bijzondere uiterlijk gaat ook bijzondere techniek schuil. De Wind biedt een metalen dakconstructie die veel eenvoudiger van opzet is dan die van "coupé cabriolets". Het dak van de Wind weegt minder en opent/sluit sneller dan dat van andere cabriolets met metalen dak. Het comfort met gesloten dak is even goed.

Dankzij de lichtgewicht constructie en het eigenzinnige ontwerp (de achterruit blijft altijd staan), zijn de rijeigenschappen uitstekend. Zoals het hoort bij een auto als deze, is de Wind een echte pretmachine met een levendige motor en een uitstekende wegligging. Daarmee scoort de Wind op alle punten maximaal. Kortom: Renault wint.

plus
  • Nette prijs
  • Volop rijplezier
  • Prima prestatie TCE100 motor
min
  • Alleen voor personen tot 1 meter 80
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
  • Deurhendels onhandig voor dames met lange nagels
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!