28 juni 2010
Volkswagen CrossPolo

Volkswagen CrossPolo

Dappere dondersteen

Rij-impressie | De verkoopcijfers laten er geen twijfel over bestaan: de nieuwe Volkswagen Polo is een groot succes. Dat heeft de auto te danken aan de zuinige motoren en het volwassen karakter. Maar één ding kon de Polo nog wel gebruiken: eigenzinnigheid. Daarom biedt de "CrossPolo" alles wat de alledaagse Polo tot een succes heeft gemaakt, maar dan met een avontuurlijk tintje. Autozine ging op expeditie met deze dappere dondersteen.
 

Beschermplaten rondom, breedstralers, 17 inch "Budapest" velgen met brede banden, verchroomde spiegelkappen, prominente aluminium dakrails (max. daklast: 75 kg), beschermplaten die doorlopen tot de bumpers en een grille met honingraatpatroon: daarmee onderscheidt de CrossPolo zich van de alledaagse varianten. Alleen de CrossPolo is leverbaar in een opvallende oranje kleur ("Magna Orange") en het hier getoonde "Terra Beige Metallic".

En ook binnenin is goed te merken dat dit een bijzondere auto betreft dankzij chromen accenten, sportstoelen en de nodige "CrossPolo"-logo's. Bovendien is de CrossPolo de meest luxueuze Polo op de prijslijst, dus de standaarduitrusting laat weinig te wensen over.

Volkswagen CrossPolo

Voor een goed verstaander is het daarmee meteen duidelijk dat het ondanks het veelbelovende uiterlijk ontbreekt aan vierwielaandrijving. Het enige punt waarop de CrossPolo zich mechanisch onderscheidt van de gewone Polo is het verhoogde onderstel (een "Schlechtwegefahrwerk", zoals de Duitse fabrikant het zelf zo mooi noemt). Daarmee komt de CrossPolo net iets verder buiten de gebaande paden dan een gewone Polo, maar dit is zeker geen terreinauto.

Ook de CrossPolo is een compacte, functionele auto voor dagelijks gebruik. De ruimte voorin is prima. De ruimte achterin is, zoals bij de meeste auto's van deze omvang, gering.

Rijeigenschappen

Omdat de aanpassingen voornamelijk visueel zijn, is er bij het rijden weinig te merken van de aanpassingen. De wegligging is ondanks het fractioneel hogere zwaartepunt nog steeds prima. Sterker nog: de auto heeft een lekker klein stuurwiel en reageert direct op commando's.

Volkswagen CrossPolo

Tegelijkertijd is de Polo een heel volwassen kleine auto. Geluiden van de motor of rijwind zijn gering, waardoor dit kleintje zich ook prima leent voor het afleggen van lange afstanden.

Diesel

De testauto is voorzien van een 1.6 liter dieselmotor (105 pk / 250 Nm) en dat is een aanrader. Dit is de sterkste dieselmotor waarmee de Polo leverbaar is en dat is te merken! De "CrossPolo 1.6 TDI" komt vlot uit de startblokken en levert over een breed toerenbereik veel trekkracht. Bovendien wordt het gevraagde vermogen bovengemiddeld snel opgebouwd, zodat direct een reactie volgt op het (dieper) intrappen van het gaspedaal.

Volkswagen CrossPolo
Volkswagen CrossPolo

De toegenomen hoogte (+3 cm) en het gewicht (+64 kg) van alle accessoires zorgen er voor dat de CrossPolo iets minder zuinig en iets minder snel is dan een vergelijkbare Polo in een alledaags jasje.

De "CrossPolo 1.6 TDI" heeft een halve liter diesel meer per 100 km nodig en stoot bovendien 4 gram CO2 meer uit per kilometer dan een gewone Polo met dezelfde motor. Het gevolg is dat de avontuurlijke versie het moet stellen met een C-label en het alledaagse model toch een groener B-label achter de naam heeft staan.

Volkswagen CrossPolo

Verbruik

Toch is ook de CrossPolo voorzien van de nodige brandstofbesparende voorzieningen. Omdat de motor al bij een ongebruikelijk laag toerental zeer sterk is, voorziet Volkswagen standaard in een schakelindicator. Deze geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen en helpt de bestuurder zo zuiniger te rijden.

Wanneer die instructies prompt worden opgevolgd verbruikt de 1.6 TDI in de praktijk zo'n 4.6 liter per 100 km. De 1.6 TDI moet het echter stellen zonder start/stop-systeem. Vooral in de stad loopt het verbruik daarom snel op. Met een stevige rijstijl en de nodige avonturen in het bos, kan het verbruik oplopen tot maximaal 9 liter per 100 km.

Volkswagen CrossPolo

Conclusie

Het staat 'm goed! De altijd zo brave en degelijke Volkswagen Polo is voorzien van een optiepakket om de auto een avontuurlijker uiterlijk te geven. De "CrossPolo" ziet er stoer en uitdagend uit en kon de metamorfose goed gebruiken.

Omdat de aanpassingen voornamelijk visueel zijn, staan de rijeigenschappen nog steeds op hetzelfde hoge niveau. Ook de CrossPolo is vlot en zuinig, biedt volop comfort en natuurlijk een smetteloze afwerking.

plus
  • Volwassen weggedrag
  • Avontuurlijke uitstraling
  • Sterke, zuinige, stille 1.6 liter dieselmotor
min
  • Forse prijs
  • Stootlijsten op achterdeuren sluiten visueel niet mooi aan op voorportieren
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!