25 mei 2010
Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Openhuis

Autotest | Mercedes-Benz wordt ook wel "Das Haus" genoemd. Mede daarom luidde de slogan bij de introductie van de nieuwe E-Klasse "welkom thuis". Dat was meer dan een woordspeling, want de E-Klasse onderscheidt zich nadrukkelijk van andere zakenauto's met een nog hogere mate van comfort. De E-Klasse benadert daardoor de rust en geborgenheid van thuis. Nu is de E-Klasse leverbaar als cabriolet en is het tijd om uitgebreid kennis te maken tijdens het "openhuis".
 

Geluk bij een ongeluk, zo begon de test van de E-Klasse sedan in maart 2009. Na enkele chaotische dagen in Italië, stond de test van de E-Klasse in Spanje op de agenda. Moegestreden in Italië en duf van het rondhangen op vliegvelden, leek een test van de E-Klasse het laatste waar ondergetekende op zat te wachten.

Maar dat pakte anders uit! Bij het plaatsnemen in de nieuwe E-Klasse, bleek de auto vrijwel direct de oase van rust die "Das Haus" beloofde. De stoelen zitten voortreffelijk en de ambiance van hoogwaardige materialen en lichte kleuren is uiterst rustgevend. De vele elektronische voorzieningen verhogen de veiligheid en/of maken het leven met de E-Klasse daadwerkelijk makkelijker. Een prima klinkend Harman/Kardon audiosysteem (met prima functionerende iPod-connector) maakt het huiselijke gevoel compleet.

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Motoren

Daarbij doet de E-Klasse z'n werk met enorm gemak. Dat geldt niet alleen voor uitvoeringen met een zes- of achtcilinder motor. Zelfs de hier gereden "E250 CGI BlueEfficiency" zet moeiteloos prima prestaties neer. Dat is opmerkelijk, want alhoewel de typeaanduiding doet vermoeden dat er een 2.5 liter zescilinder in het vooronder ligt, betreft het slechts een 1.8 liter viercilinder.

Dankzij de assistentie van een turbo, levert deze relatief kleine motor toch prima prestaties. De sprint van 0-100 km/u kost 7.8 seconden en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. Daarmee is de auto nauwelijks trager dan de zescilinder ("E280") van weleer, terwijl het verbruik significant lager ligt. Mercedes belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 12.7 en dat is met een beheerste rijstijl in de praktijk daadwerkelijk haalbaar.

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

De "E250 CGI" is standaard voorzien van een vijftraps automaat die de bestuurder prima aanvoelt. Wanneer kalm wordt gereden, schakelt de automaat vrijwel onmerkbaar. Als het gaspedaal iets minder voorzichtig wordt beroerd, schakelt de automaat ogenblikkelijk terug om maximale prestaties te leveren.

Het verschil met de grotere motoren is dat die de auto meer grandeur geven en een beduidend spannender geluid laten horen. Aan die uitvoeringen hangt echter een gepeperd prijskaartje, terwijl de E250 even veel kost als een BMW 3-Serie Cabrio, Audi A5 Cabrio of Lexus IS Cabrio. Dat zijn stuk voor stuk auto's uit een lager segment dan de E-Klasse!

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Weggedrag

Het verschil is onder andere merkbaar in het weggedrag. Dankzij het geavanceerde onderstel en de royale afmetingen, biedt de E-Klasse nog meer rust op de lange afstand. De wegligging is uitzonderlijk goed, maar de E-Klasse is absoluut niet bedoeld als sportieve of frivole auto.

De besturing is zwaar, zodat de bestuurder veel gevoel heeft met de auto. Tegelijkertijd is de besturing indirect en daarom daagt de E-Klasse absoluut niet uit tot snel bochtenwerk. In plaats daarvan geeft het een groots, waardig en vertrouwenwekkend gevoel. De open E-Klasse tordeert op (zeer) slecht wegdek iets, maar voor een vierzits cabriolet is dit minimaal.

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Openen en sluiten

De E-Klasse Cabriolet is, net als de sedan, een volwaardige vierzitter. Ruimte voor de bagage van vier personen biedt de E-Klasse Cabriolet niet; een "bak" waarin de geopende kap wordt opgevouwen neemt het grootste deel van de bagageruimte in beslag. Een grote koffer past niet achterin. Een set forse reistassen laat zich, met enige goede wil, wel in de vorm van de kofferbak plooien.

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Het stoffen dak is geheel elektrisch bedienbaar. De kap kan al rijdende (tot maximaal 40 km/u) worden geopend en gesloten. Het openen of sluiten kost 20 seconden; een gemiddelde tijd voor een auto in dit segment.

Met gesloten dak is het voor de E-Klasse zo kenmerkende comfort wederom aanwezig. Dankzij de gunstige stroomlijn, dringen geluiden van rijwind, motor of banden nauwelijks tot het interieur door. Maar ... onder ongunstige situaties is merkbaar dat de kwaliteit van de stoffen kap slechts gemiddeld is. Bijvoorbeeld in een tunnel dringt (reflecterend) geluid van andere auto's via het dak nadrukkelijk door tot het interieur van de E-Klasse.

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Cabriolet

Mercedes heeft er alles aan gedaan om de E-Klasse Cabriolet het hele jaar door bruikbaar te maken; ook met geopend dak. De zogenaamde "AirScarf" blaast warme lucht uit een opening net onder de hoofdsteun als een warme sjaal. De effectiviteit van dit systeem hangt echter sterk af van de kleding van de inzittenden. Een lange bestuurder in een dikke winterjas met dito kraag blokkeert de luchtstroom van de AirScarf, waarmee deze nauwelijks effectief is. Wie kort van stuk is of geen dikke kraag heeft, zal de AirScarf juist zeer waarderen.

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Geheel nieuw voor de E-Klasse Cabriolet is de "Aircap". Dit is een elektrisch bedienbare spoiler boven de voorruit, die het comfort met geopend dak op de achterbank zou verhogen. Het effect van de Aircap is in de praktijk helaas gering. De turbulentie op hoge snelheid blijft en achterpassagiers stappen met een nieuw kapsel uit de auto. Alleen de verwarming functioneert merkbaar effectiever achterin met de Aircap in werking. Niet voor niets belooft Mercedes-Benz dat de Aircap voornamelijk effectief is tot 80 km/u.

De bestuurder en bijrijder zitten diep in de auto en worden uitstekend beschut door de voorruit. Omdat de voorruit tot bijna boven de hoofden van de bestuurder en bijrijder doorloopt, is het gevoel van vrijheid matig. Dat is echter een bewuste keuze, want het zorgt er voor dat dat de E-Klasse, ook als cabriolet, bijna huiselijk comfort biedt.

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Conclusie

De Mercedes-Benz E-Klasse is er nu ook als cabriolet. Net als bij de sedan staan rust en comfort voorop. Dat begint met een weelderig interieur en een waar arsenaal van technische vindingen die het dagelijks leven met de E-Klasse veraangenamen.

Terwijl de concurrentie de nadruk veelal op sportiviteit legt, kiest Mercedes-Benz nadrukkelijk voor comfort. Bij de hier gereden "E250 CGI BlueEfficiency" betekent dat bovendien dat de auto relatief voordelig is in aanschaf en gebruik. Met een lichte motor is de E-Klasse Cabriolet niet de meest spannende auto om mee te rijden, maar juist daarom kan des te meer worden genoten van het "openhuis".

plus
  • Geavanceerde techniek
  • Prima prestaties, beschaafd verbruik
  • In alle rust genieten van de omgeving
min
  • Buitenspiegels te klein
  • Aircap slechts matig effectief
  • Geluidsisolatie cabriokap voor verbetering vatbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!