13 mei 2010
Volkswagen Golf BlueMotion

Volkswagen Golf BlueMotion

Golf van besparing

Autotest | Samenvatting: Volkswagen belooft dat de Golf BlueMotion gemiddeld 1 op 26 rijdt. Op de lange afstand is dat met een kalme rijstijl inderdaad haalbaar. Zonder de rijstijl aan te passen, verbruikt de auto in de praktijk 1 op 20. De Golf BlueMotion rijdt even goed als iedere andere Golf. Tot zover de hoofdpunten. Wilt u toch nog meer weten, lees dan verder.
 

"BlueMotion" staat bij Volkswagen voor een extra zuinige uitvoering van een bestaand model. Diverse aanpassingen zorgen er voor dat de auto efficiënter wordt, zonder dat dat ten koste zou gaan van de prestaties of het comfort.

Aanpassingen

Zo is de stroomlijn verbeterd middels de bumpers en spoilers van de razendsnelle Golf R. Net als bij de sportiefste modellen, is het onderstel verlaagd. De banden van de BlueMotion hebben een lage rolweerstand. De verhoudingen van de versnellingsbak zijn aangepast om het accent te leggen op een gunstig verbruik in plaats van prestaties.

Een "stop-start"-systeem zorgt er voor dat de motor automatisch afslaat wanneer de auto tot stilstand komt en de versnelling in neutraal wordt gezet. Zodra de koppeling weer wordt ingetrapt om weg te rijden, start de motor vanzelf. Dit werkt vlot genoeg, maar wanneer de eerste versnelling razendsnel wordt ingelegd en vol gas wordt gegeven, valt de auto helemaal stil. Dit zal in het dagelijkse verkeer echter niet zomaar gebeuren.

Volkswagen Golf BlueMotion

Tijdens remmen of uitrollen wordt de energie die daarbij normaal gesproken verloren gaat, nu omgezet in elektriciteit. Die elektriciteit wordt onder andere gebruikt voor het stop-start systeem.

Diesel

Bovenstaande technieken zijn geen van alle nieuw of vernieuwend. In plaats daarvan heeft Volkswagen er voor gekozen om bestaande technieken te verfijnen. Dat is vooral te merken aan de 1.6 liter dieselmotor. Die loopt zelfs na een koude start al bijzonder mooi rond. De "1.6 TDI" levert over een breed toerenbereik veel trekkracht (105 pk / 250 Nm). Daarom kan zonder terugschakelen moeiteloos worden geaccelereerd en dat geeft als vanzelf een goed gevoel over de auto.

Volkswagen Golf BlueMotion

Om de bestuurder te helpen zuiniger te rijden, voorziet Volkswagen onder andere in een schakelindicator. Deze geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. De boordcomputer toont het gemiddelde en huidige verbruik.

Ook hier biedt BlueMotion slechts het hoogst noodzakelijke. Volkswagen is niet innovatief met systemen die de bestuurder aansporen iedere rit zuiniger te rijden dan de vorige, zoals andere merken dat inmiddels wel doen.

Volkswagen Golf BlueMotion

Verbruik

Toch is het verbruik er niet minder laag om. Het door Volkswagen beloofde gemiddelde verbruik van 1 op 26.3 (CO2 uitstoot: 99 gram per kilometer) is met een uiterst kalme rijstijl daadwerkelijk te realiseren.

Volkswagen Golf BlueMotion

Wanneer rustig met de verkeersstroom wordt meegereden, blijft de verbruiksmeter steken op 1 op 23. Wie stevig doorrijdt, en alle schakeladviezen naast zich neerlegt, noteert net geen 1 op 20.

De Golf BlueMotion lijkt daarmee zelfs milieuvriendelijker dan de meeste hybride auto's, maar dat is alleen op papier. Omdat hybrideauto's in de regel benzinemotoren gebruiken, is de samenstelling van de uitlaatgassen van deze auto's per saldo minder schadelijk. In vergelijking met extra zuinige diesels van andere merken, is de Golf BlueMotion gemiddeld efficiënt terwijl eenvoudigere aanpassingen zijn gemaakt.

Comfort

Mede daarom rijdt de BlueMotion als iedere andere Golf. Zo is ook deze Golf BlueMotion bovengemiddeld stil voor een auto in dit segment. Daar doen de banden met lage rolweerstand geen afbreuk aan.

Volkswagen Golf BlueMotion

Ook op de eco-banden is de wegligging prima. Desnoods kan deze groene Golf gehoekt een bocht om worden gesmeten en dan nog hoeft de standaard aanwezige antislip regeling niet in te grijpen! Dat is niet alleen leuk, maar het draagt ook bij aan het lage verbruik: door minder af te remmen voor een bocht, hoeft daarna minder gas te worden gegeven om weer snelheid op te bouwen.

Bovendien betekent het dat de BlueMotion hetzelfde (actieve) veiligheidsniveau biedt als de alledaagse Golf. Het enige echt merkbare verschil is dat deze BlueMotion slechts zelden hoeft te stoppen voor brandstof. Op één tank kan zo'n 1.400 kilometer worden afgelegd!

Conclusie

De "BlueMotion" is de zuinigste uitvoering van de Volkswagen Golf VI. Volkswagen heeft relatief eenvoudige aanpassingen gedaan om de Golf zuiniger te maken. Desondanks is de auto even zuinig als eco-modellen van andere merken. Bovendien is het beloofde lage verbruik in de praktijk goed te realiseren.

Helaas is het verbruik niet laag genoeg voor maximaal belastingvoordeel; de Golf BlueMotion valt voor zakelijke rijders in het 20% bijtellingtarief. Mede daarom geeft de auto het gevoel dat de BlueMotion voor Volkswagen een "verplicht nummer" is en dat het nog veel zuiniger had gekund. Inmiddels is een extra zuinig model net zo belangrijk als een extra sportief model en aan die laatste besteedt Volkswagen wel veel aandacht.

Aan de andere kant: juist omdat de aanpassingen eenvoudig zijn, biedt de BlueMotion dezelfde sterke punten als iedere andere Golf: een hoge mate van comfort, een smetteloze afwerking en prima rijeigenschappen.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Smetteloze afwerking
  • Bijzonder comfortabel
min
  • Kleine ergonomische ongemakken
  • IPod-aansluiting duurder dan iPod!
  • Niet zuinig genoeg voor maximaal belastingvoordeel
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!