20 april 2010
Lexus Full Hybrid Run 2010

Lexus Full Hybrid Run 2010

Kalm aan en rap een beetje

Evenement | Bij een eco-rally gaat het er niet om zo hard mogelijk, maar om zo zuinig mogelijk te rijden. Een 2.000 kg wegende, 300 pk sterke SUV lijkt dan niet het ideale strijdwapen. Maar als alle deelnemers zo'n auto rijden, maakt dat het juist heel spannend. Bovendien is de "Lexus RX450h 2wd" veruit de zuinigste SUV in z'n klasse. Hoe zuinig, wil Lexus Nederland bewijzen door een eco-rally te organiseren onder autojournalisten. De redacteuren van Autozine en AutoReview vormden een team en lieten zich van de zuinigste kant zien.
 

's Ochtends vroeg staan de "rally auto's" voor het pand van Lexus Amsterdam. Zelfs de verkopers aldaar vinden de auto interessant, want tot voor kort was de Lexus RX alleen verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Toch is de grootste verdienste van deze SUV niet de terreinwaardigheid, maar de grote mate van comfort. Een grote auto ligt dankzij de forse lengte en breedte heel rustig op de weg. De hoogte van een SUV voegt daar een goed overzicht over het verkeer en nog meer rust aan toe.

Daar is helemaal geen vierwielaandrijving voor nodig! Sterker nog: het belangrijkste argument om voor de Lexus RX te kiezen is het feit dat deze auto leverbaar is met hybride-aandrijving. Dat maakt deze Lexus significant zuiniger dan de concurrentie. Door de aandrijving nu te beperken tot alleen de voorwielen wordt dat voordeel nog groter.

De "Lexus RX450h 2wd", zoals de auto voluit heet, stoot 140 gram CO2 per kilometer uit (8 gram minder dan de vierwielaangedreven versie). Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van de gemiddelde Toyota Auris of de aller zuinigste diesel uitvoering van de Toyota Avensis!

Full Hybrid Run 2010

Zoals gezegd, is het doel van de "Full Hybrid Run 2010" aan te tonen hoe zuinig de RX450h daadwerkelijk is. Daarom heeft Lexus een route uitgezet die de teams met zo min mogelijk liters brandstof moeten afleggen. Alle auto's zijn technisch gelijk, zelfs de bandenspanning is gecontroleerd. De zuinigheidsrace begint bij het tankstation, waar de auto's tot de rand toe worden afgetankt. Daarna wordt de benzineklep verzegeld, zodat de deelnemers de tank niet tussentijds kunnen bijvullen waardoor de auto zuiniger lijkt.

De deelnemende autojournalisten, in de regel bekend als "sportieve" rijders, verlaten het tankstation allemaal uiterst behoedzaam. Vanaf nu is het een race van strategie en inzicht.

Hybride

Zuinig rijden met een hybride-auto vereist een bijzondere aanpak. Het idee achter hybride-aandrijving is dat een verbrandingsmotor het meest efficiënt is bij een hoge, constante snelheid over een lange afstand. Een elektromotor leent zich juist voor korte zitten met lage snelheid. Een hybride-auto beschikt over beide motoren en biedt daarom in iedere situatie de meest efficiënte aandrijving.

De accu's die nodig zijn om de elektromotor aan te drijven, worden niet via het stopcontact geladen. In plaats daarvan wordt de energie die normaal gesproken verloren zou gaan bij remmen en uitrollen, nu omgezet in elektriciteit. Alhoewel de computer zelf bepaalt wat het beste moment is om de accu's te laden en wanneer welke motor moet worden gebruikt, kan de bestuurder dit beïnvloeden. Een centraal op het dashboard geplaatst display toont precies welke motor wanneer wordt gebruikt.

Strategie

Op een volle accu kan de RX450h ongeveer 3 kilometer geheel elektrisch rijden. De bestuurder kan met een druk op de knop forceren dat alleen de elektromotor wordt gebruikt. In dorpjes en woonwijken wordt zo veel mogelijk elektrisch gereden, want dit is waar de hybride-aandrijving de echte winst boekt. De verbruiksmeter geeft dan triomfantelijk "0 op 1" aan. Alhoewel de RX volgens Lexus maximaal 50 km/u haalt op de elektromotor, is met heel voorzichtig aandringen zo'n 65 km/u haalbaar op alleen de elektromotor.

Op de snelweg zorgt de 3.5 liter zescilinder benzinemotor juist voor de aandrijving. Deze is zo stil, dat in de praktijk niet hoorbaar is wanneer welke krachtbron actief is! Om ook hier brandstof te besparen, zijn vrachtwagens vandaag geen hinderlijke obstakels, maar dankbare windbrekers. Hierbij excuses aan de verontruste vrachtwagenchauffeurs die zich afvroegen waarom die "luxe wagen" zo lang achter hen bleef rijden.

Bestuurder en bijrijder kijken steeds zo ver mogelijk vooruit. Wanneer in de verte een rood verkeerslicht opdoemt, wordt onmiddellijk het gas losgelaten om de accu's te laden. Later wordt bij het verkeerslicht zo kalm mogelijk weggereden, zodat alleen de elektromotor wordt gebruikt (wanneer de RX snel moet optrekken, worden automatisch beide motoren ingezet).

Gaandeweg wordt de strategie steeds verder verfijnd. Het inschatten van de verkeerssituatie wordt over twee man verdeeld: de ene let alleen op auto's, de andere op fietsers en voetgangers. Op die manier kan overal zo soepel mogelijk door worden gereden. Immers: wie moet remmen heeft te hard gereden en dus energie verspild. Kalm, maar uiterst gelijkmatig glijdt de RX450h door het verkeer. Af en toe wordt gesmokkeld door alle kantjes van een rotonde af te snijden om de snelheid er in te houden. Op vrijwel verlaten wegen worden de spiegels ingeklapt, dat verbetert de stroomlijn.

Resultaat

Na een kleine 180 km rijden eindigt de economy run waar deze vanochtend was begonnen: bij het Total tankstation in Amsterdam. De naald van de benzinemeter staat nog strak tegen het maximum, maar de pompbediende weet desondanks 10,75 liter bij te vullen.

Het uiteindelijke verbruik van 1 op 16.7 was niet voldoende voor de overwinning, maar wel voor heel veel plezier. Terwijl een traditionele rally inspeelt op oerinstincten, is een eco-rally een strategisch spel en dat past meer bij deze tijd. Bovendien heeft de Lexus RX450h zich ruimschoots bewezen: deze grote en uiterst luxueuze SUV is inderdaad even zuinig als een middenklasser.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!