21 april 2010
Nissan Cube

Nissan Cube

Blokje om

Autotest | Culturen verschillen. De best verkopende auto in Amerika is zo'n onwaarschijnlijk grote pick-up truck, dat de gemiddelde Nederlander zich afvraagt of er een grootrijbewijs voor nodig is. De best verkopende auto van Japan is een vreemdsoortig, vierkant autootje dat buiten Japan slechts stomverbaasde blikken oproept. Toch besluit Nissan dit eigenzinnige succesnummer nu ook in Europa op de markt te brengen. Zal deze rijdende kubus ook hier een rage worden? Om daar achter te komen ging Autozine een blokje om met de Nissan Cube.
 

"Mag die botsauto echt de weg op?", "Die auto ligt zeker als een blok op de weg?", "Is dat jouw doos?" of simpelweg een verongelijkte blik; feit is dat de Nissan Cube veel reacties oproept. Alhoewel ze in eerste instantie allemaal verbaasd of afwijzend zijn, draait dat snel bij. De Cube is behalve vreemd namelijk ook heel sympathiek.

Ruimte

Nadat men van de eerste schrik is bekomen, blijkt achter die eigenzinnige vormgeving bovendien een diepere gedachte te schuilen. Het beste voorbeeld daarvan is de asymmetrische bouw. Op het eerste gezicht is het alleen vreemd dat alleen de rechter zijruit doorloopt in de achterruit. Wie goed kijkt ziet echter dat de achterklep niet omhoog scharniert, maar zijwaarts. Er was slechts aan één kant ruimte voor een raam, want aan de andere kant zit een scharnier. Het voordeel van de zijwaarts openende achterklep is dat deze minder spierkracht vraagt dan een omhoog openende achterklep. Het nadeel is dat er veel ruimte achter de Cube nodig is om de achterklep te openen.

Nissan Cube

Het hoekige koetswerk biedt logischerwijs heel veel binnenruimte. Vergeleken met de Cube is een even kostbare midi-MPV een hopeloos krappe auto. De hoofd- en beenruimte voorin de Cube is overweldigend! De voorstoelen zijn lekker groot en staan nadrukkelijk rechtop, voor een vorstelijke zit. Heel bijzonder voor een moderne auto is dat de bestuurder de motorkap kan zien en dat maakt manoeuvreren eenvoudig.

De achterbank staat op rails, zodat afhankelijk van de situatie kan worden gekozen voor meer bagageruimte of juist meer beenruimte achterin. Met de achterbank in de achterste stand zitten volwassenen royaal achterin. Met de achterbank tot tegen de voorstoelen is de kofferruimte juist enorm. Voor nog meer bagageruimte kan de achterbank ook worden opgeklapt. De laadvloer is dan echter verre van vlak en daarom niet optimaal te benutten.

In het gehele interieur is iedere overgebleven plek gebruikt voor bakjes, vakjes, haakjes en ontelbare bekerhouders.

Zen-tuin

Het interieur biedt niet alleen volop ruimte, er heerst ook een unieke atmosfeer. Het dashboard vormt een grote golf onder de rechtopstaande voorruit (die daardoor zeer gevoelig is voor steenslag!) en is uitgevoerd in rustgevende zandkleuren.

Nissan Cube

Het standaard gemonteerde zonnedak is naar keuze helemaal doorschijnend, geheel geblokkeerd, of half doorschijnend. In dit laatste geval laat typisch Japans rijstpapier een warm en diffuus licht in het interieur. De hier gereden uitvoering heet "Zen" en die naam is prima gekozen!

Bovenop het dashboard is een "grasperkje" te vinden dat net als een Zen-tuin geen direct doel dient, maar wel bijdraagt aan de bijzondere sfeer. Na enkele dagen rijden blijkt het op de koop toe ook handig te zijn om de zonnebril op te laten rusten zonder de pootjes in te hoeven klappen. De deurhendels zijn voorzien van elastieken die praktisch blijken te zijn om parkeerkaartjes achter vast te zetten.

Nissan Cube

Uitrusting

Gezien de prijs, biedt de Cube een meer dan complete uitrusting. Een centrale rol daarin speelt het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem. Dit maakt gebruik van een ongebruikelijk klein schermpje, maar dat doet geen afbreuk aan de functionaliteit. Het navigatiesysteem laat zich intuïtief bedienen en geeft duidelijke instructies. Het audiosysteem is standaard voorzien van een USB-aansluiting, inclusief prima functionerende ondersteuning voor de iPod.

Nissan Cube

Prestaties en verbruik

Vooralsnog is de Cube in Nederland leverbaar met één krachtbron en dat is een 1.6 liter benzinemotor die 110 pk / 153 Nm levert. Daarmee is de Cube niet uitgesproken snel of langzaam, maar precies goed. De auto komt moeiteloos mee met de verkeersstroom en als het echt moet, kan de Cube ook een sprintje trekken.

Het motorgeluid is gemiddeld. Op de snelweg neemt het geluidsniveau boven de 100 km/u vrij plotseling toe en dat is storend op de lange afstand. Deze motor vraagt om een langere vijfde versnelling, dan wel de toevoeging van een zesde verzet.

Alhoewel de Cube de stroomlijn van een bushokje heeft, bedroeg het gemiddelde testverbruik een beschaafde 1 op 15,8 (fabrieksopgave: 1 op 15,2).

Nissan Cube

Weggedrag

Het enige echte nadeel van de hoekige vormgeving is dat de Cube zeer zijwindgevoelig is. Dat is vermoeiend omdat er continu kleine stuurcorrecties nodig zijn. Let hier in het bijzonder op bij het maken van een eigen proefrit. Rijd vooral een stuk snelweg om zelf te beoordelen of de zijwindgevoeligheid acceptabel is.

De Cube remt prima, maar toont ook hier een eigenzinnig karakter. Aanvankelijk lijkt de auto nauwelijks te reageren op het middelste pedaal. Wanneer wordt aangedrongen, remt de Cube juist heel sterk. Dit is een kwestie van wennen, want alhoewel dit gedrag aanvankelijk storend was, viel het na enkele dagen rijden niet meer op.

Nissan Cube

De Cube is zachter geveerd dan de gemiddelde gezinsauto. Dit heeft tot gevolg dat de Cube nadrukkelijk overhelt in de bocht, wat in eerste instantie geen vertrouwenwekkend gevoel geeft. De wegligging is in feite prima en ook in panieksituaties reageert de Cube veilig.

Uiteindelijk draagt het comfortabele onderstel juist bij aan het eigenzinnige karakter van de Cube. Dit is niet de zoveelste auto die met een agressief uiterlijk en meer paardenkrachten probeert te imponeren. In plaats daarvan weet de Cube met een innemend karakter harten te veroveren.

Conclusie

Zal de Nissan Cube in Europa net zo'n verkoopsucces worden als in Japan? Een proefrit leert dat de Cube in ieder geval veel meer is dan alleen een eigenzinnig vormgegeven auto. Onder het vreemdsoortige koetswerk gaat een razend slim interieur schuil dat heel veel ruimte biedt. Bovendien is het interieur al even creatief vormgegeven als het exterieur. Gezien de prijs is de standaarduitrusting meer dan compleet te noemen.

De rijeigenschappen zijn juist heel gemiddeld. De 1.6 liter benzinemotor is precies goed. De Cube 1.6 is niet uitgesproken snel, maar zeker niet te traag. Het onderstel is op comfort gericht.

Of dat voldoende is voor een verkoopsucces kan alleen een helderziende voorspellen. In Japan is de Cube uitgegroeid tot een ware rage en daar is meer voor nodig dan alleen een ruime, goed rijdende auto.

plus
  • Scherpe prijs
  • Gedurfde vormgeving
  • Zeer ruim en praktisch
min
  • (extreem) zijwindgevoelig
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!