3 maart 2010

Autosalon van Geneve 2010

Feestje!

Autoshow | Van 4 tot en met 14 maart 2010 is er een feestje in Genève. Dan opent 's werelds belangrijkste autoshow de deuren voor de tachtigste keer voor het grote publiek. Bovendien is de automarkt uit een diep dal opgeklommen en is het aantal primeurs dit jaar weer ouderwets groot. Zo beleven de Audi A1, Ford Focus, Volkswagen Sharan / Touareg, Nissan Juke, Renault Megane CC en Volvo S60 allemaal hun debuut in Genève.
 

Er is geen twijfel over mogelijk: de belangrijkste primeur van Genève 2010 is de Audi A1. Onder enorme belangstelling is dit instapmodel van Audi onthuld. Het basismodel is voorzien van een 1.2 liter TSI motor en moet het merk Audi binnen het bereik van een grotere groep kopers brengen.

Wat Autozine betreft gaat de titel "mooiste auto van de show" naar Honda (zie panoramafoto). De nieuwe CR-Z heeft alle flair van de CR-X van weleer, maar is dankzij hybride-aandrijving helemaal van deze tijd. Bestuurder en bijrijder zitten niet, maar liggen in de CR-Z en dat geeft een echt sportwagengevoel.

Op de stand van Volkswagen is het moeilijk kiezen. Hier wordt de bezoeker verwend met vier primeurs. Letterlijk en figuurlijk van formaat zijn de geheel nieuwe Touareg en Sharan. De Sharan claimt de zuinigste "full size MPV" te vormen. Dankzij hybride-aandrijving zou de Touareg de zuinigste grote SUV worden. De Volkswagen Polo is voortaan leverbaar als GTi (180 pk) en ruige "Cross". Ook de Golf VI wordt getoond in avontuurlijke "Cross"-uitvoering.

Hybride

De hybride-aandrijving van de Toyota Prius is voortaan ook leverbaar in de populaire Auris. De Auris Hybrid zou even zuinig zijn als de Prius, maar wel een stuk voordeliger. Bovendien is de Auris Hybrid een heel gewone auto, alleen aan de pomp zou het verschil met de alledaagse versie duidelijk moeten zijn.

Ook Lexus brengt hybride-techniek bij een nieuwe groep kopers. De CT 200h is het nieuwe instapmodel van Lexus. Deze eerste compacte Lexus zou dezelfde luxe bieden als de grotere modellen, maar nu in een handzamere en meer milieuvriendelijke verpakking. Alhoewel de CT 200h de techniek van de Toyota Prius overneemt, zou de nieuwkomer dankzij een andere afstelling een sportief Lexus-gevoel geven.

Mercedes-Benz zal als eerste een hybride-dieselmotor op de markt brengen. De E-Klasse "E250 CDI BlueEfficiency" zou een verbruik hebben van 4,9 liter per 100 km (net geen 1 op 20) en een uitstoot van 129 gram CO2 per kilometer.

Luxemerk Infiniti heeft groot nieuws te melden, maar daar is weinig van te zien. De belangrijkste modellen krijgen namelijk een dieselmotor onder de kap en daarmee zou het merk eindelijk de doorbraak kunnen maken dat het zo verdient.

SUV

Kia onthult de geheel nieuwe Sportage. De auto is technisch gebaseerd op de ix35 van moederbedrijf Hyundai, maar is juist bedoeld als pure SUV.

Bij Mitsubishi staat de ASX centraal. Deze nieuwkomer is groter dan de Colt, maar kleiner dan de Outlander. De ASX is niet primair bedoeld als SUV maar zit wederom tussen de Colt en Outlander in. Eind juni wordt de ASX bij de dealer verwacht.

Skoda brengt geen nieuwe modellen mee naar Genève, maar steekt de Fabia en Roomster in het nieuw. De auto's krijgen een stoerder aangezicht en worden voorzien van modernere (diesel)motoren. De Fabia is er voortaan ook in een snelle RS-uitvoering.

Bij Ford vormt de nieuwe Focus het belangrijkste nieuws. De hatchback was al eerder getoond, in Genève ziet nu ook de stationcar het levenslicht.

Na vele conceptcars, studiemodellen en vooraankondigingen is de langverwachte productieversie van de Volvo S60 eindelijk te bewonderen. De scherpe kantjes van het studiemodel zijn helaas verdwenen, maar de bijzondere (veiligheids)techniek blijft veelbelovend.

Citroën neemt de conceptcar "DS HighRider" mee. Deze geeft volgens ingewijden goed aan hoe de komende DS4 er uit zal komen te zien.

Verrassing

Een echte verrassing komt van Nissan. Zonder enige vooraankondiging toont Nissan de geheel nieuwe Micra. Daarnaast is ook de productieversie van de Juke in Genève te bewonderen. Na het succes van de Quashqai biedt Nissan daarmee een tweede alternatief voor een traditionele SUV.

Alfa Romeo verwent en verrast met de Giulietta. De auto zal worden voorzien van Alfa's "MultiAir"-techniek en de nieuwe "Blue&Me TomTom".

MPV

De razendslimme Meriva beleeft z'n wereldprimeur bij Opel. De nieuwe generatie van deze gezinsauto zit boordevol ruimtebesparende vindingen en is toegankelijk via tegenover elkaar openende portieren.

De geheel nieuwe Mazda5 belooft meer ruimte en flexibiliteit dan de voorganger, maar nu in een aantrekkelijkere verpakking. Bovendien zouden de motoren zuiniger en sterker zijn dan voorheen.

Conclusie

Een feestje, zo is de Autosalon van Genève 2010 het beste te omschrijven. Niet alleen viert deze belangrijkste autoshow ter wereld z'n tachtigste verjaardag, na een aantal magere jaren is het aantal primeurs weer overweldigend. De sterren van deze show zijn de Audi A1, Lexus CT 200h, Nissan Juke, Volvo S60, Ford Focus en Opel Meriva. Met al deze nieuwe modellen in het verschiet, moet 2010 wel een mooi autojaar worden!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!