23 februari 2010
Opel Corsa (2006 - 2014)

Opel Corsa (2006 - 2014)

Groener

Rij-impressie | De Opel Corsa is vier jaar op de markt en zoals bij de meeste auto's betekent dat tijd voor een facelift. Maar Opel zou Opel niet zijn, als het de verjongingskuur niet net even anders aanpakt dan gebruikelijk. Van buiten is er namelijk niets te zien van deze facelift, terwijl de auto onderhuids vrijwel helemaal nieuw is. De motor, het onderstel en de besturing zijn aangepast. Hoe rijdt de vernieuwde Corsa?
 

De Corsa is het succesnummer van Opel in de compacte klasse. De huidige generatie dateert van 2006 en onderscheidt zich van andere kleintjes met een meer volwassen gevoel. Dat is onder andere te danken aan het royale uitrustingsniveau. Zo is de Corsa leverbaar met actieve bochtverlichting, een elektrisch verwarmbaar stuurwiel en een in de achterbumper geïntegreerd fietsenrek. Met die laatste twee voorzieningen is de Corsa nog steeds uniek.

Ook heel bijzonder is het grote verschil tussen de drie- en vijfdeurs uitvoering. De vijfdeurs Corsa is vooral bedoeld als een ruime, praktische gezinsauto. Dankzij de hoge daklijn biedt deze variant veel hoofdruimte. De stoelen kunnen daarom nadrukkelijk rechtop worden gezet en dat levert automatisch meer beenruimte op. Bovendien is de Corsa een fractie groter dan de belangrijkste tegenstrevers en ook dat vertaalt zich in extra binnenruimte voor de Opel.

Opel Corsa (2006 - 2014)

De Corsa driedeurs legt juist de nadruk op een sportieve uitstraling. Opel heeft niets aan dat uiterlijk gewijzigd voor modeljaar 2010. Terecht, want de auto ziet er nog steeds prima uit.

Interieur

Het interieur kent slechts een paar kleine aanpassingen. Zo is het materiaal van het dashboard zo gekozen dat het minder zou reflecteren in de voorruit. Dit geldt echter lang niet voor alle uitvoeringen. Zo is een deel van de proefrit gereden met een auto met een prachtig rood interieur en bijpassende rode inleg op het dashboard. Hoe fraai dit ook staat: het geeft een storende reflectie in de voorruit. De veilige keuze is daarom nog steeds een traditioneel, donker dashboard.

Het audio- en navigatiesysteem is niet gemoderniseerd en hier heeft Opel een kans laten liggen. Vooral in vergelijking met de nieuwe Astra, doet het navigatiesysteem van de Corsa echt verouderd aan.

Opel Corsa (2006 - 2014)

Weggedrag

Als het om uiterlijk gaat kan de Corsa de vergelijking met de concurrentie nog steeds prima aan. De nieuwkomers leggen echter meer de nadruk op een laag verbruik en dat is waar voor de Corsa de meeste winst viel te halen. Daarom zijn alle motoren van de Corsa zuiniger en tegelijkertijd toch sterker geworden.

De winst wordt behaald dankzij een nieuwe oliepomp en thermostaat. De dieselmotoren zijn verbeterd dankzij een andere turbo, een nieuw injectiesysteem en een gewijzigde luchtinlaat.

Om de bestuurder te helpen zuinig te rijden, is de Corsa voorzien van een schakelindicator. Deze geeft met een pijltje tussen de snelheidsmeter en toerenteller aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. De Corsa is vooralsnog niet voorzien van een start/stop systeem; Opel laat weten hier wel aan te werken.

Benzine

Voor deze test is eerst gereden met de "1.4 TwinPort" benzinemotor. Die heeft een iets grotere motorinhoud gekregen (was 1364 cc, is nu 1398 cc) en dat vertaalt zich direct in meer souplesse. Het motorvermogen is toegenomen van 90 naar 100 pk.

Desondanks weet deze krachtbron maar matig te charmeren. Het maximale vermogen is namelijk alleen beschikbaar bij een zeer hoog toerental. De bestuurder moet de auto daarom enorm aansporen om te presteren. Daarbij overlappen de versnellingen van de zogenaamde "wide ratio" versnellingbak elkaar zo enorm dat het effect van een gangwissel minimaal is. Dit zorgt er voor dat verkeerd schakelen vrijwel uitgesloten is, maar vermindert het rijplezier. Gevoelsmatig is de vijfde versnelling te kort: 120 km/u betekent 3.800 toeren per minuut en dat maakt de auto onrustig.

De 1.2 liter benzinemotor is eveneens sterker geworden (was 80 pk, is nu 85 pk) maar heeft een heel ander karakter. Deze auto is getest in combinatie met de "close ratio" versnellingsbak. Ondanks het geringere motorvermogen, reageert de "1.2 close ratio" alerter op het gaspedaal dan een "1.4 wide ratio"!

Opel Corsa (2006 - 2014)

Met andere woorden: omdat Opel de keuze biedt tussen twee versnellingsbakken, heeft de Corsa naar keuze een ontspannen ("wide ratio") of juist een heel alert karakter ("close ratio"). Het verschil tussen beide is goed merkbaar, dus let hier op bij een eventuele proefrit.

Diesel

Speciaal voor de zakelijke markt is de Opel Corsa leverbaar met een zeer economische 1.3 liter dieselmotor. De "1.3 CDTi" verbruikt volgens fabrieksopgave slechts 3.7 liter diesel per 100 km en stoot gemiddeld 98 gram CO2 per 100 km uit.

Ondanks een zeer kalme rijstijl (de instructies van de schakelindicator zijn strikt opgevolgd) en een route die voornamelijk uit snelweg bestond, kwam het verbruik niet lager dan 4.7 liter per 100 km. Ter vergelijking: de veel grotere Opel Insignia in eco-uitvoering verbruikte op een soortgelijk traject 4.5 liter per 100 km.

Opel Corsa (2006 - 2014)

Hierbij moet wel worden aangetekend dat de testauto zo nieuw was, dat de motor nauwelijks was ingelopen. Bovendien stond de auto op winterbanden en niet op de standaard eco-banden met lage rolweerstand.

De prestaties van deze meest groene Corsa zijn prima. Het vermogen van 95 pk is ruim voldoende en vooral het royale koppel van 190 Nm zorgt voor vlotte tussenacceleraties.

Weggedrag

Ongeacht de gekozen motor zijn de vering en wielophanging aangepast om meer comfort en tegelijkertijd een betere wegligging te bieden. Het verschil is echter alleen te merken in extreme situaties.

Wat wel duidelijk merkbaar is, is de gewijzigde besturing. De Corsa 2010 heeft een betere "rechtuitstabiliteit". Op de snelweg zijn daarom minder kleine stuurcorrecties nodig en dat maakt de auto aangenamer op de lange afstand.

Opel Corsa (2006 - 2014)

Conclusie

Opel doet het omgekeerde van andere merken. In de regel beperkt een facelift zich tot een nieuw uiterlijk, terwijl een auto onderhuids nauwelijks wordt aangepast. De vernieuwde Opel Corsa ziet er precies hetzelfde uit als de voorganger, maar is juist onderhuids sterk verbeterd. De auto rijdt daarom echt anders. Het verbeterde onderstel zorgt er vooral voor dat de auto stabieler en rustiger is op de snelweg.

De nieuwe motoren zijn stuk voor stuk zuiniger en toch sterker dan voorheen. Afhankelijk van de gekozen krachtbron is de Corsa tot 13% zuiniger geworden. De verbeteringen zijn niet zo groot dat huidige Corsa rijders hun auto spontaan zullen inruilen voor het vernieuwde model, maar de Corsa is wel klaar voor een nieuwe, groenere toekomst.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Uitstekend weggedrag
min
  • Beloofde lage verbruik lastig te realiseren
  • Audio en navigatiesysteem merkbaar verouderd
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!