10 februari 2010
Ford Galaxy (2006 - 2015)

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Business class

Rij-impressie | "Business class" reizen is het nuttige met het aangename verenigen. Reizen wordt plezieriger gemaakt dankzij ruimere zitplaatsen, extra comfort en vele andere privileges. Dat is waar Ford naar streeft met de vernieuwde Galaxy. Deze royale gezinsauto zou niet alleen volop ruimte en comfort bieden, maar dat ook nog eens in een chique verpakking presenteren. Is de Ford Galaxy de business class onder de MPV's?
 

De Ford Galaxy is een zogenaamde "full size MPV" (Multi Purpose Vehicle). Een dergelijke auto is in de regel bedoeld voor grote gezinnen en daarom ingericht als een uiterst praktische, rijdende kinderkamer. Maar diezelfde ruimte kan natuurlijk ook worden gebruikt om met vrienden, familie of zakenrelaties te reizen.

Facelift

Om dat te benadrukken is de Galaxy voor modeljaar 2010 aangepast, te beginnen met het uiterlijk. Chromen strips accentueren de grille, de zijstrip en de deurhendels. Ford spreekt zelf van een "elegante verschijning", maar dat is erg optimistisch uitgedrukt. Dit is een blijft een enorme auto, en daar kunnen een paar welgeplaatste optische effecten weinig aan veranderen.

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Om een indruk te geven hoe groot de Galaxy is: menig parkeervak is te kort voor de auto en sommige parkeergarages juist te laag. Ook in vergelijking met andere auto's in dit segment is de Galaxy groot.

Ruimte

Daar staat gelukkig heel veel binnenruimte tegenover. Voorin grossiert dit ruimtewonder niet alleen met heel veel hoofd- en beenruimte; ook de beweegruimte rondom de voorstoelen is enorm. Uiteraard zijn ook de voorstoelen zelf royaal bemeten. Zelfs met de voorstoelen naar achteren, biedt de "achterbank" (bestaande uit drie losse stoelen) nog steeds meer dan voldoende ruimte voor volwassenen.

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Achter de achterbank zijn twee extra plaatsen te vinden, maar die zijn alleen geschikt voor kleine kinderen. De beenruimte is hier zeer gering en bovendien vraagt het enige behendigheid om de achterste zitplaatsen te bereiken. Wanneer alle zeven zitplaatsen in gebruik zijn, is de bagageruimte net voldoende voor enkele boodschappentassen. Het opklappen van de achterste zitplaatsen gaat letterlijk in een handomdraai. Dan is de bagageruimte juist enorm, maar de laadvloer is helaas niet vlak.

Zoals het hoort bij een MPV, biedt de Galaxy legio bakjes, vakjes, haakjes, oogjes, klepjes en ander moois. Optioneel biedt Ford bergvakken in het dak, zodat ook op de achterbank bergruimte beschikbaar is. Vooral kinderen vinden het heerlijk om hun eigen bergvakken te hebben.

Uitrusting

Als onderdeel van de facelift is het dashboard flink opgeruimd; de middenconsole is zelfs helemaal nieuw. Het interieur is niet langer een wirwar van verschillende materialen en tierelantijntjes. De gebruikte materialen in de vernieuwde Galaxy doen hoogwaardiger aan en stralen meer klasse uit dan voorheen. Op dit belangrijke punt weet de auto absoluut te overtuigen als "Business Class MPV".

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Ook het instrumentenpaneel is opgeruimd. De boordcomputer is overgenomen van de Mondeo. Het maakt gebruik van een kleurenscherm tussen de snelheidsmeter en toerenteller dat fraai vormgegeven en helder ingedeelde menu's toont. Alle functies zijn eenvoudig via pijltjestoetsen op het stuurwiel te bedienen; de handen van de bestuurder blijven dus veilig aan het stuur.

Een nieuwe optie is het "premium audiosysteem", dat wordt verzorgd door Sony. De klank ervan is vol en krachtig, maar erg geforceerd en daarom vermoeiend. De Galaxy heeft behalve een USB-interface (incl. iPod-koppeling) ook ondersteuning voor "streaming Bluetooth" (draadloos muziek afspelen van de mobiele telefoon).

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Motoren

De grootste wijzigingen zijn te vinden onder de motorkap. Ook voor wie business class reist, is een laag verbruik belangrijk. Ford volgt daarom de trend en zet energie die normaal gesproken verloren zou gaan bij remmen of uitrollen om in elektriciteit. Veel onderdelen die voorheen mechanisch waren (o.a. de stuurbekrachtiging) en zijn nu elektrisch en worden gevoed met de "gratis" energie.

Daarnaast is de Galaxy voorzien van een schakelindicator. Die geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende versnelling te kiezen. Helaas is de Galaxy niet voorzien van een start/stop-mechanisme, de brandstofbesparende voorzieningen zijn daarom voornamelijk effectief op de buitenweg.

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Geheel nieuw in de Galaxy is de 2.0 liter dieselmotor met 163 pk. Het eerste wat opvalt is dat deze krachtbron bijzonder stil is; opnieuw een punt waarmee de Galaxy overtuigt als eersteklas vervoer. Bovendien is de "2.0 TDCi" ongeacht het toerental bijzonder sterk, waardoor de bestuurder regelmatig vergeet te schakelen! Dat is geen probleem, want zelfs wanneer het toerental zo laag is dat andere auto's zouden stotteren en haperen, pakt deze nieuwe dieselmotor nog probleemloos op.

Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingedrukt, zijn de prestaties prima en doet de Galaxy nauwelijks onder voor traditionele personenauto's met eenzelfde prijskaartje.

Met een kalme rijstijl kwam het testverbruik uit op een gemiddelde van 7.5 liter per 100 km. Een haastige rit kostte volgens de boordcomputer 8.4 liter diesel per 100 km.

Rijeigenschappen

Alhoewel de wijzigingen voor modeljaar 2010 geen betrekking hebben op het onderstel, heeft de vernieuwde Galaxy wel degelijk een ander karakter dan voorheen. Zoals eerder genoemd, is de stuurbekrachtiging voortaan elektrisch om brandstof te besparen. Deze elektrische stuurbekrachtiging geeft een meer vertrouwenwekkend gevoel.

Ford Galaxy (2006 - 2015)

Tenslotte is ook de Galaxy een echte Ford. Ford weet als geen ander een uitstekende wegligging te combineren met een comfortabel onderstel. Bij deze luxe reisauto ligt de nadruk meer op comfort dan bij de meeste andere Fords, maar nog steeds is het weggedrag bovengemiddeld goed.

Conclusie

Biedt de Ford Galaxy de luxe van "business class" reizen? Ja, zonder twijfel. Het interieur is flink opgeruimd en heeft dankzij nieuwe materialen een hoogwaardigere uitstraling gekregen. Nieuwe technieken maken het dagelijks leven met de Galaxy aangenamer en veiliger.

De nieuwe dieselmotor (2.0 TDCi, 163 pk) presteert prima. Het verbruik ervan is bescheiden, maar niet lager dan dat van andere moderne dieselmotoren. Wel valt de nieuwe krachtbron op door een buitengewoon laag geluidsniveau. Zoals gebruikelijk bij Ford heeft ook deze Galaxy een prima weggedrag, zij het dat de nadruk meer op comfort ligt dan bij de andere modellen.

Wat is gebleven, is de enorme binnenruimte. Zowel voor- als achterin biedt de Galaxy alle ruimte; precies zoals het hoort bij business class reizen.

plus
  • Zeer ruim
  • Uiterst comfortabel
  • Royale uitrusting / luxe uitstraling
min
  • Geen schuifdeuren
  • Kan zuiniger (geen start/stop mechanmisme)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!