14 december 2009
Ford Focus ECOnetic

Ford Focus ECOnetic

Eco-pret

Autotest | Waarom koopt iemand een Ford Focus? Natuurlijk, de auto ziet er goed uit, biedt voldoende ruimte en heeft een moderne uitrusting. Maar hét punt waarmee de Ford Focus zich van de concurrentie onderscheidt is het weggedrag. Ook al is de huidige generatie van de Ford Focus sinds 2004 op de markt, nog steeds behoort de auto tot de top als het gaat om rijeigenschappen. Daarbij is de Focus er nu ook als extra zuinige "ECOnetic"-uitvoering. Dat klinkt als een prettige combinatie ...
 

De oplettende lezer zal het niet zijn ontgaan: sinds 2008 is er al een Focus ECOnetic op de markt. De aanleiding voor deze test is een nieuwe extra zuinige versie. De techniek heeft niet stil gestaan en Ford zag kans de auto nog zuiniger te maken.

Bovendien lijkt de fabrikant zich de kritiek te hebben aangetrokken op de voorgaande generatie. De eerdere ECOnetic-uitvoeringen gaven het gevoel van een "verplicht nummer". Ford probeerde tot nu toe met zo min mogelijk aanpassingen een zuinige versie van een bestaand model aan te bieden.

Ford Focus ECOnetic

ECOnetic

Voor deze tweede generatie van de Focus ECOnetic is dat wel anders. Ook nu heeft de auto een lagere luchtweerstand dankzij een deels gesloten grille en een verlaagd onderstel. De banden hebben een lage rolweerstand en in plaats van lichtmetalen velgen is gekozen voor wieldoppen die de stroomlijn verbeteren.

Het motormanagement is zo geprogrammeerd dat de 1.6 liter viercilinder dieselmotor zo spaarzaam mogelijk omspringt met brandstof. De eerste en tweede versnelling zijn gelijk aan die van de gewone Focus, zodat de auto vlot van de plek komt. De hogere versnellingen zijn juist langer. Op die manier rijdt de auto prettiger bij lage toeren en zal de bestuurder de rijstijl als vanzelf aanpassen. In de praktijk is het zelden nodig om meer dan 2.000 toeren per minuut te maken! Het nadeel van de aangepaste versnellingsbakverhoudingen is dat tussenacceleraties soms wat moeizaam worden uitgevoerd.

Ford Focus ECOnetic

Micro Hybrid

Het grootste nieuws van deze tweede generatie Focus ECOnetic heet "micro hybrid". Dat wil zeggen dat energie die normaal gesproken verloren zou gaan bij remmen of uitrollen, nu wordt omgezet in elektriciteit. Die gratis elektriciteit wordt gebruikt om elektrische onderdelen aan te drijven en zo de motor te ontlasten.

Bovendien is de Focus ECOnetic voorzien van een start/stop-systeem. Wanneer de auto tot stilstand komt en de versnelling in neutraal wordt gezet, slaat de motor vanzelf af. Zodra de koppeling weer wordt ingetrapt, start de motor op de "gratis" stroom. Dit gaat zo snel (0,3 sec.) dat het nooit storend is en geen aangepaste rijstijl vraagt. Bovendien voorziet Ford in een tweede accu die er voor zorgt dat de radio niet uitvalt en de koplampen niet knipperen tijdens het veelvuldige starten. De airconditioning is mechanisch, dus die gaat wel uit wanneer de motor stopt.

Ford Focus ECOnetic

Verbruik

Met al deze aanpassingen is de Focus ECOnetic weer helemaal bij de tijd en biedt Ford alle zuinige techniek die de concurrentie ook in huis heeft. De Focus gaat echter verder door de bestuurder actief aan te moedigen zuinig te rijden.

Ford Focus ECOnetic

Dat begint met een schakelindicator die aangeeft wat het meest economische moment is om een volgende versnelling te kiezen. Helaas geeft deze geen hint om terug te schakelen en dat is een gemis, want soms is het wel degelijk zuiniger om een lagere versnelling te kiezen.

De boordcomputer toont het huidige en gemiddelde verbruik, maar houdt ook bij hoe vloeiend de bestuurder rijdt. Met drie bloemetjes in het display van de boordcomputer, wordt aangegeven hoe goed de bestuurder anticipeert, schakelt en een constante snelheid weet aan te houden. Hoe zuiniger wordt gereden, hoe meer bloemblaadjes in beeld verschijnen.

Dat is in de praktijk absoluut niet kleinerend, maar juist een leuke en effectieve aanmoediging. Mede dankzij de "bloemrijke" computer werd tijdens deze test het door Ford beloofde verbruik van 4.0 liter diesel per 100 km gehaald.

Ford Focus ECOnetic

Prestaties

Maar dat vraagt wel de nodige zelfbeheersing, want evenals iedere andere Focus is ook deze ECOnetic een ontzettend fijn sturende auto. Zelfs deze braafste Focus is helemaal in z'n element op een veeleisende testroute door Zuid-Frankrijk.

De 1.6 liter dieselmotor levert 109 pk / 240 Nm en dat is voldoende voor verdienstelijke prestaties. Het vermogen is meer dan voldoende om mee te komen met het overige verkeer en er is zelfs reserve om volop te genieten van de bergroute. Zelfs wanneer aan de verleiding van het parcours wordt toegegeven, blijft het verbruik beperkt. Als het uiterste van de krachtbron wordt gevraagd, kan het verbruik kortstondig oplopen tot een kleine 8 liter per 100 km. Na een volle dag genieten van de "Route de Coursegoules" bleef de verbruiksmeter steken op een bescheiden 5.6 liter per 100 km.

Ford Focus ECOnetic

De eco-banden doen geen enkele afbreuk aan de wegligging. Evenals iedere andere Focus biedt de ECOnetic een uitmuntende balans tussen comfort en wegligging. Daarmee is de Focus ECOnetic een bijzondere auto geworden. Dit zuinigheidswonder is niet alleen heel verantwoord, maar ook nog eens uiterst plezierig om mee te rijden.

Conclusie

"ECOnetic" stond tot nu toe bij Ford voor een verplicht nummer. Met zo eenvoudig mogelijke ingrepen werden bestaande modellen zuiniger gemaakt. Deze tweede generatie van de Focus ECOnetic bewijst dat het ook anders kan. De elektronica informeert de bestuurder en moedigt op ludieke wijze aan om zo zuinig mogelijk te rijden. Dat is mede waarom het beloofde lage verbruik van 4.0 liter per 100 km in de praktijk daadwerkelijk is te realiseren.

Bovendien is de techniek veel geavanceerder dan voorheen, waardoor de Focus ook significant zuiniger is geworden. Alle aanpassingen doen geen enkele afbreuk aan de prestaties of rijeigenschappen. Daarom is de Ford Focus ECOnetic niet langer een verplicht nummer, maar juist het pretnummer onder de eco-auto's!

plus
  • Zeer zuinig
  • Uitstekend weggedrag
min
  • Haalt CO2 uitstootgrens voor belastingplan 2010 niet
  • Schakelindicator geeft niet aan wanneer terug te schakelen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!