3 oktober 2009
Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Opvallend goed

Rij-impressie | "Onopvallend goed", dat is de nieuwe Volkswagen Polo. Sommige auto's blinken uit op één punt en hebben daarom een sterk karakter. Denk daarbij aan uitzonderlijk sportieve, veilige, zuinige of vooruitstrevende auto's. Maar omdat de Polo op alle punten goed scoort, heeft de auto geen uitgesproken karakter. Daarbij is het lijnenspel uiterst elementair, waardoor de Polo er ook niet direct uitspringt. Maar nu is de Polo er ook als fraaie driedeurs. Maakt dit de Polo eindelijk opvallend goed?
 

Wat de nieuwe generatie van de Volkswagen Polo zo goed maakt, is dat de auto een zeer volwassen karakter heeft zonder dat dit ten koste gaat van de handelbaarheid van een compacte auto.

Net als de meeste concurrenten is ook de nieuwe Polo groter, ruimer, sneller, zuiniger en veiliger dan de voorganger. Voorin biedt de Polo volop hoofd- en beenruimte. De ruimte achterin is, zoals bij de meeste auto's van dit formaat, gering. Volwassenen houden het hier op een korte rit best uit, maar eigenlijk is de achterbank van de Polo het domein van kleine kinderen.

Uitrusting

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe Polo is de hoogwaardige afwerkingskwaliteit. Alle gebruikte materialen voelen prettig en tegelijkertijd degelijk aan.

Volkswagen Polo

De uitrusting is goed verzorgd. Volkswagen legt daarbij de nadruk op veiligheid boven luxe. Vanaf het instapmodel is de Polo voorzien van ABS (dit houdt de auto bestuurbaar tijdens een noodstop), ESP (dit houdt de auto stabiel op gladheid of in een te snel genomen bocht) en vier airbags. Vanaf het "Comfortline"-niveau zijn ook airconditioning en cruise-control standaard.

Weggedrag

Ondanks de groeistuip is de Polo nauwelijks zwaarder en al helemaal niet minder dynamisch geworden. Ook deze uiterst verstandige Polo voelt vanaf de eerste meter levendig en gewillig.

Volkswagen Polo

Daarbij is het onderstel wel van groot belang. Met het standaard onderstel stuurt de auto verdienstelijk en is de wegligging goed. Het verschil met het optionele sportonderstel (straffere afstelling van de vering en een 15 mm verlaagd onderstel) is groot en verandert het weggedrag van "goed" in "uitstekend".

Motoren

Vooral in combinatie met de 1.2 TSI motor is de Polo een heerlijke auto die zich even gemakkelijk leent voor kalm rijden als voor een uitgesproken sportieve rijstijl. De "TSI"-techniek zorgt er bovendien voor dat deze relatief kleine motor zeer sterk (105 pk / 175 Nm) is, maar toch zuinig (1 op 18,2).

Volkswagen Polo

Bij deze top-motorisering hoort echter ook een top-prijskaartje. Daarom is voor deze rijtest gekozen voor de meest populaire krachtbron: de 1.4 liter benzinemotor. Deze is goed voor 85 pk / 132 Nm en daarmee is de Polo niet snel, maar wel vlot. De Polo 1.4 komt met gemak mee met het overige verkeer. Bij een eventuele tussensprint moet de motor hard werken en laat deze goed van zich horen, maar daar zijn de prestaties dan ook naar.

Volkswagen Polo

De testauto is voorzien van een zeventraps DSG versnellingsbak. Dit is een automatische versnellingsbak die zich ook sequentieel laat schakelen. Een DSG versnellingsbak bestaat technisch gezien uit twee versnellingsbakken: één voor de even en één voor de oneven versnellingen. Op het moment dat de ene versnellingsbak wordt gebruikt, kiest de andere alvast de volgende of vorige versnelling (afhankelijk of er wordt geremd of geaccelereerd) en daarom schakelt een DSG-bak extreem snel.

Dankzij de zeven versnellingen is in vrijwel iedere situatie een ideale overbrengingsverhouding beschikbaar. In de stad is de Polo 1.4 DSG daarom vlot en levendig. Op de snelweg kan juist een zeer lange overbrenging worden gekozen. Op de lange afstand zijn zowel het toerental als het verbruik daarom aangenaam laag.

VW belooft dat de Polo 1.4 DSG gemiddeld 17.2 km op één liter benzine aflegt. Met een uitgesproken kalme rijstijl is in de praktijk een verbruik van 1 op 18.2 haalbaar. Wanneer juist stevig wordt doorgereden, noteert de boordcomputer een verbruik van 1 op 13.3.

Volkswagen Polo

Driedeurs

Zoals aangegeven in het intro, is de Polo nu ook leverbaar als driedeurs. De driedeurs Polo is even groot als de vijfdeurs, maar de verhoudingen zijn wel heel anders. De zijdeuren zijn beduidend groter, wat de instap voorin vergemakkelijkt.

De B-stijl (de rand tussen het voorste en achterste zijruit) is zo smal en onopvallend mogelijk gemaakt. Daardoor lijkt een lang glasoppervlak aan de zijkant te ontstaan. De rand onder de achterste zijruit loopt iets omhoog, wat bijdraagt aan de dynamische uitstraling. Dit wordt benadrukt door de "tornadolijn", die over de zijkant van de auto loopt van de koplampen tot de achterlichten. Dankzij alle aanpassingen lijkt de Polo driedeurs langer en slanker dan de vijfdeurs.

Conclusie

De nieuwe Volkswagen Polo is er nu ook als driedeurs. Dit verandert niets aan de ruimte of de rijeigenschappen. De VW Polo valt op door een zeer degelijk gevoel en veel binnenruimte. Met een 1.2 TSI motor en een sportonderstel is de Polo een echte pretauto. De meest populaire uitvoering met 1.4 liter motor en een standaardonderstel maakt de Polo een echte alleskunner die zich zowel in de stad als op de snelweg prima thuisvoelt.

De driedeurs uitvoering verandert niets aan de rijeigenschappen, maar wel aan het gevoel dat de auto geeft. In een aansprekende kleur en met een luxueus-uitrustingsniveau wordt de Polo driedeurs niet alleen gekozen met het verstand, maar nu ook met het gevoel.

plus
  • Ruim en degelijk
  • Geslaagde vormgeving
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Matige ruimte achterin
  • Te kleine en sterk vertekenende buitenspiegels
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!