16 september 2009

Internationale Auto Ausstellung (IAA) 2009

Goed nieuws show

Autoshow | Van 17 tot en met 27 september 2009 opent de Internationale Auto Ausstellung (IAA) de deuren voor het grote publiek. Deze autoshow behoort tot de belangrijkste ter wereld en vormt een goede graadmeter voor de situatie in de automarkt. Nadat andere shows dit jaar weinig primeurs opleverden, toont Frankfurt een heel ander beeld. De nieuwe Opel Astra, Hyundai ix35, Citroën DS3, Ford C-MAX, Kia Venga, Mercedes-Benz SLS, Skoda Superb Combi en Subaru Legacy zijn hier allemaal voor het eerst te zien. Kortom: Autozine doet verslag van de goed nieuws show te Frankfurt.
 

De Internationale Auto Ausstellung (IAA) van Frankfurt behoort niet alleen tot de belangrijkste autoshows van de wereld, maar ook tot de grootste. En dat laatste moet letterlijk worden genomen, want in plaats van stands hebben sommige merken een compleet gebouw tot hun beschikking. Zorg dus voor een goed plan, draag stevige schoenen en neem de tijd.

De stand van Opel vormt een goed begin van de wandeling, want hier is de aller belangrijkste primeur van dit jaar te vinden. De geheel nieuwe Astra (op de panoramafoto links) wordt hier voor het eerst getoond. Opels succesnummer heeft de chique lijnen en uitrusting van een luxe zakenauto gekregen. Hoe de Astra rijdt zal midden oktober blijken, want dan is een eerste testrit gepland.

Opel toont ook de Ampera (op de panoramafoto rechts) in Frankfurt, een elektrische auto met hulpmotor die vanaf 2011 daadwerkelijk te koop is.

Renault zet eveneens in op elektrische auto's. Behalve vier gewaagde studiemodellen, onthult Renault de Fluence. Dit is bot gezegd de nieuwe "Mégane sedan". Deze komt vooralsnog niet naar Nederland, maar voor 2011 is een elektrische Fluence gepland die wel naar Nederland zou komen.

Ford zorgt voor groot nieuws en wel met de geheel nieuwe C-MAX. De auto heeft dezelfde moderne lijnen als de Ka en Fiesta. De C-MAX wordt leverbaar in twee varianten: de vijfzits C-MAX en de zevenzits Grand C-MAX (met verlengde wielbasis en een aangepaste achterpartij). Vanaf de tweede helft van 2010 staan zowel de nieuwe C-MAX en Grand C-MAX bij de dealer.

Kia toont eveneens een nieuwe, ruime familieauto: de Venga. Kia belooft niet alleen de gebruikelijk lage aanschafprijs, maar dankzij geavanceerde motoren ook een lage kilometerprijs. Zo is iedere Venga voorzien van een start/stop mechanisme.

Centraal op de stand van Peugeot staat de 5008. Deze zevenzits MPV volgt de 807 op en zal midden oktober aan een eerste rijtest worden onderworpen.

De spannende RCZ wordt daadwerkelijk in productie genomen en is hier in de definitieve versie te bewonderen.

Na vele vooraankondigingen, uitgelekte foto's en veelbelovende prototypes, onthult Citroën eindelijk de DS3. De auto is tot op het kleinste detail zelf samen te stellen, zodat ieder exemplaar een unieke kleurstelling zal hebben. Tegelijkertijd toont Citroën het tammere broertje: de geheel nieuwe C3.

De ix35 zal in april 2010 de Hyundai Sportage vervangen. Geheel volgens de trend legt deze nieuwste SUV niet de nadruk op terreinwaardigheid, maar op veiligheid, handelbaarheid en een laag verbruik. Het uiterlijk is in ieder geval veelbelovend.

Skoda zoekt het juist hogerop en toont de Superb Combi. Skoda kennende, zal deze superdeluxe en royaal bemeten stationcar minder kosten dan de forse middenklasser van menig ander merk. Voor eind oktober is een eerste test met de Superb Combi gepland, de auto staat begin volgend jaar bij de dealer.

Subaru introduceert een geheel nieuwe Legacy en Outback. De auto's ogen moderner en beloven betere prestaties dan voorheen terwijl het verbruik zou zijn gedaald. De vertrouwde boxertechniek en vierwielaandrijving komen uiteraard ook in deze vierde generatie van de Legacy terug.

Veruit het spannendste nieuws komt van Mercedes-Benz: dat toont de SLS AMG. Deze opvolger van de SLR McLaren is voorzien van een 571 pk / 650 Nm sterke V8. Dankzij de slimme bouwwijze wordt de SLS beduidend minder kostbaar dan de voorganger. De vormgeving (met vleugeldeuren!) is een moderne interpretatie van de klassieke 300 SL Gullwing; wat Autozine betreft zeer geslaagd.

Variaties op een thema

Fabrikanten die geen geheel nieuwe auto's meebrengen naar Frankfurt, tonen minimaal facelifts of nieuwe uitvoeringen van bestaande modellen. Abarth toont de snelste 500 tot nu toe.

De Fiat Grande Punto is zo radicaal in het nieuw gestoken dat de auto voortaan onder de naam "Punto Evo" door het leven zal gaan. Het interieur is geheel opnieuw ontworpen, de voor- en achterkant zijn ingrijpend gewijzigd.

Alhoewel het aan de buitenkant nauwelijks zichtbaar is, presenteert Toyota wel degelijk groot nieuws in Frankfurt. De Auris zal binnenkort ook leverbaar zijn met hybride-aandrijving.

De bekende Prius wordt leverbaar als "plugin-hybrid", wat wil zeggen dat de auto aan het stopcontact thuis kan worden geladen. De auto kan dan enkele tientallen kilometers geheel elektrisch rijden. Daarna neemt de vertrouwde benzinemotor het werk over.

Volvo steekt de C70 en C30 in het nieuw. Het scherpe gezicht is overgenomen van de XC60 en geeft de inmiddels vertrouwde modellen een frisse blik. De verwachte nieuwe S60 is nog even uitgesteld.

Conceptcars

Conceptcars geven een vooruitblik op de toekomst. Zo werkt Lexus aan een compact instapmodel dat desondanks dezelfde luxe en verfijning zou moeten bieden als de bestaande grote Lexus-modellen. Heel bijzonder is dat de auto hybride-aandrijving zal krijgen en daarmee vanaf het eerste moment een technische (en fiscale!) voorsprong zal hebben op de concurrentie.

Volkswagen werkt eveneens aan kleine, zuinige auto's maar gaat daarbij radicaler te werk. De "Volkswagen L1" is een tweezitter die, zoals de naam al suggereert, slechts 1 liter diesel per 100 km verbruikt.

Mazda gaat voor puur sportief met de "MX5 Superlight". Deze radicale uitvoering van 's werelds best verkochte roadster zou een nog puurdere rijbeleving bieden. Of de Superlight ook in productie wordt genomen hangt af van de reacties van het publiek.

Als er één merk is dat in Frankfurt succes uitstraalt dan is het BMW. Dit is (samen met aartsrivaal Mercedes-Benz) een van de twee merken die een complete hal voor zich heeft opgeeist. De begane grond is voor zustermerk MINI, dat zoekt naar manieren om het modelaanbod uit te breiden. Het stelt in Frankfurt een tweezits coupé en roadster conceptcars voor. Volgens welingelichte bronnen zullen beide conceptcars binnenkort daadwerkelijk in productie gaan.

De "stand" van BMW is zo overweldigend groot dat er een heuse ringweg is aangelegd waarop showauto's hun demo-rondjes rijden (al dan niet met passagiers).

Als blik op de verre toekomst toont BMW de "Vision EfficientDynamic". Deze wild vormgegeven conceptcar zou in slechts 4.8 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten (365 pk / 800 Nm) en toch slechts 1 liter diesel per 26 kilometer verbruiken. Het geheim zit in een kleine dieselmotor die de stroom opwekt voor twee elektromotoren.

Conclusie

Nadat diverse andere autoshows duidelijk te lijden hadden onder de financiële crisis, is de trend in Frankfurt hoop en uitzicht op een betere toekomst. Veel autofabrikanten hebben zich in korte tijd weten aan te passen aan de nieuwe situatie. Letterlijk bij alle merken staat milieuvriendelijkheid centraal. In plaats dat merken tegen elkaar opbieden met vele paardenkrachten, gaat het nu om de laagste uitstoot.

Mede dankzij het grote aantal primeurs, facelifts en conceptcars geeft een bezoek aan de IAA een gevoel van hoop. De autobranche lijkt zichzelf hervonden te hebben en werkt vastberaden aan een nieuwe, schone toekomst.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!