8 september 2009
Mio Moov Spirit 300

Mio Moov Spirit 300

Terug naar de basis

Caraudio, alarm en navigatie | Het draagbare navigatiesysteem dat nu zo populair is, is ooit uit nood geboren. Een vast ingebouwd navigatiesysteem was peperduur en daarom slechts voorbehouden aan een enkeling. Maar iedereen komt wel eens in een vreemde omgeving en heeft dus behoefte aan een navigatiesysteem. Om dat probleem op te lossen kwamen kleine, losse navigatiesystemen op de markt tegen een al even kleine prijs. Maar ook die toestellen zijn inmiddels zo complex geworden dat de prijs flink oploopt. Daarom is het nu tijd om terug te gaan naar de basis met de Mio Moov Spirit 300.
 

Eenvoud staat voorop bij de "Mio Moov Spirit 300". Juist omdat dit toestel alleen maar dienst doet als navigatiesysteem, zijn de menu's nog duidelijker dan bij andere Mio-toestellen. Hier geen televisie, MP3-speler of spelletjes.

Een oranje toetsje links onder het beeldscherm wordt gebruikt om het hoofdmenu op te roepen. Verder worden alle functies bediend via het aanraakgevoelige beeldscherm. In het hoofdmenu kan een bestemming worden ingevoerd, kan actuele verkeersinformatie worden getoond en zijn de voorkeursinstellingen te wijzigen.

Met deze laatste functie kan de gebruiker bijvoorbeeld een stem kiezen waarmee de instructies worden gegeven. Mio biedt daarin twee smaken: een kunstmatige stem heeft als voordeel dat alle plaats- en straatnamen volledig worden uitgesproken, maar deze klinkt erg onvriendelijk. Als alternatief zijn ingesproken stemmen beschikbaar, maar die beschikken over een beperkt vocabulair (en klinken ook niet erg vriendelijk).

Bestemming

Wanneer het toestel naar wens is ingesteld, is het tijd om een bestemming in te voeren. Zelfs dit basismodel weet de weg in 23 landen. Dat betreft niet alleen basiskennis van de hoofdwegen. De Mio 300 kent alle 23 landen tot het kleinste achterafstraatje en het meest onbeduidende steegje. Daarbij heeft het kennis van bijzondere bestemmingen zoals restaurants, tankstations of ziekenhuizen.

Bijzonder bij het invoeren van een adres is dat Mio niet eerst naar een plaatsnaam vraagt, maar meteen naar een straat. Vaak is een straatnaam uniek voor een bepaalde plaats, zodat een stap kan worden overgeslagen. Als een straatnaam toch in meerdere steden voorkomt, wordt een lijst getoond om uit te kiezen.

Alle dialogen geven het gevoel van een volwassen product dat goed in de praktijk is getest. Alle menu's en symbolen zijn direct duidelijk en het toestel werkt in 99% van de gevallen zoals de gebruiker het verwacht. De gebruiksaanwijzing kan dus in de doos blijven.

Rijden

De kwaliteit van de geplande routes is prima. Alhoewel het merk Mio relatief nieuw is op de markt, heeft de fabrikant al jaren ervaring opgedaan onder de naam "NavMan". Omdat de software volgens de maker zo sterk is verbeterd, was het ook een nieuwe naam waard en dat werd "Mio".

In de stad valt op dat bij de planning rekening wordt gehouden met de breedte van de wegen. Soms is een route langer dan noodzakelijk, maar dan wordt voor brede wegen gekozen waar goed kan worden doorgereden om toch sneller op te bestemming te arriveren.

Bij complexe situaties wordt automatisch ingezoomd op de kaart. Daarbij wordt een rijstrookindicatie getoond, wat voorkomt dat de bestuurder in een vreemde stad te laat voorsorteert. De gesproken instructies zijn desgewenst zo luid dat Mio ook is te verstaan in een luidruchtige cabriolet.

Op de snelweg gedraagt Mio zich iets anders dan andere GPS-systemen. Mio gaat er vanuit dat de bestuurder zelf in staat is een bepaald wegnummer te volgen, ook als de weg splitsingen bevat. Misschien zijn andere systemen soms wat kleinerend omdat ze bij iedere afslag melden "links aanhouden" (= niet afslaan), maar de zwijgzaamheid van Mio is het andere uiterste.

Juist heel handig is dat Mio probeert portaalborden boven de weg fotorealistisch weer te geven, zodat het niets aan duidelijkheid te wensen over laat.

Wanneer de instructies onverhoopt toch niet correct worden opgevolgd, plant Mio snel een goede alternatieve route.

Logboek

Iedere rit kan worden opgeslagen in een logboek, bijvoorbeeld ten behoeve van kilometerregistratie voor zakelijke rijders. Het logboek is niet via het toestel zelf op te vragen, maar alleen via de meegeleverde Mio-software.

Die is helaas niet van dezelfde kwaliteit als het apparaat zelf. Dat begint met het installeren: Mio ondersteunt alleen Windows; Linux en Macintosh-gebruikers worden jammerlijk vergeten. Ze betalen echter voor de volledige functionaliteit en kunnen deze niet gebruiken!

Wie wel Windows heeft, wordt eerst verplicht een zogenaamd ".NET framework" te installeren. Daar bovenop draait de Mio software, die in de praktijk traag, onvoorspelbaar en onhandig is. De volgorde van het aansluiten van het toestel en het starten van de meegeleverde applicatie luistert zeer nauw, maar ook dan blijft het gedrag van de PC-software wonderlijk. Zo kan het ene menu melden dat er geen Internet-verbinding is, terwijl via ander menu's probleemloos data wordt opgehaald!

Het is echter een kleine smet op een navigatiesysteem dat verder prima werkt. Bovendien is de "Mio Moov Spirit 300" zo voordelig, dat er weinig reden is tot klagen.

Conclusie

Draagbare navigatiesystemen zijn uit nood geboren omdat vast ingebouwde systemen te duur waren. Maar ook de draagbare systemen worden steeds duurder door het toevoegen van extra functies. De "Mio Moov Spirit 300" is ontdaan van alle extra's als een MP3-speler, TV, notitieblok, spelcomputer en andere poespas.

Navigeren doet dit basismodel van Mio even goed als de meeste andere toestellen. Gezien de prijs is dit instapmodel zeer compleet, want de "Moov Spirit 300" weet de weg in 23 landen (waarbij diverse dwergstaatjes als Monaco en Vaticaanstad worden meegerekend), kan verkeersinformatie ontvangen (TMC) en routes om de files heen plannen, waarschuwt voor flitspalen, geeft rijstrookinformatie en begeleidt met gesproken instructies.

De functionaliteit blijft beperkt tot navigeren en daarmee gaat dit toestel terug naar de basis; ook daar naartoe kan het vast prima de weg wijzen!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!