5 augustus 2009
Volkswagen Golf VI GTI

Volkswagen Golf VI GTI

Eeuwig jong

Autotest | Laatst zat ik op een feestje te praten met een groep vrienden; allemaal dertigers. Om ons heen speelden en renden kleine kinderen. Voor hen is dertig ongelooflijk oud, maar wij voelden ons absoluut niet oud of zelfs maar volwassen. Zoiets geldt ook voor de Volkswagen Golf GTI. Alhoewel de Golf uit 1974 stamt, is de auto anno 2009 nog steeds actueel en trendsettend. De nieuwste Golf GTI zou zelfs sneller en levenslustiger zijn dan ooit tevoren ...
 

Zoals het een goed dertiger betaamt, heeft de Golf in z'n drie decennia een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. Het is zelfs niet overdreven om te stellen dat de Golf GTI het icoon is van de snelle, compacte hatchback.

Uiterlijk

Alhoewel de Golf GTI in de beginjaren een tegendraadse rebel was, is het nu een uiterst populaire middenklasser die slechts een sportieve uitstraling heeft. Anno 2009 is het publiekelijk adverteren met paardenkrachten "not done". Ook opzichtige spoilers, uitgeklopte wielkasten of schreeuwerige logo's zijn niet meer van deze tijd. Voor deze laatste generatie van de GTI is subtiliteit het sleutelwoord. Met een aangepaste grille, een andere onderbumper en een welgemikt rood lijntje is dit zonder twijfel een bijzondere Golf, maar zeker geen schreeuwerige.

Tegen een (forse) meerprijs kan de Golf GTI in iedere denkbare kleur worden gespoten. De testauto is uniek dankzij de speciaal voor dit exemplaar gemengde kleur "deepblue". Daarbij is de auto voorzien van 18" velgen met banden die nauwelijks dikker zijn dan een strook plakband. Dit zijn echter de enige in het oog springende zaken, verder is de GTI puur en eenvoudig.

Volkswagen Golf VI GTI

Interieur

Ook in het interieur zijn het slechts subtiele hints die duidelijk maken dat dit de GTI is. De sportstoelen zitten prettig en geven veel zijdelingse steun, maar dit zijn geen diepe kuipstoelen. De bekleding met ruitjespatroon is een ode aan de oer-GTI. Zowel voor- als achterin biedt de Golf de gemiddelde ruimte voor een auto van deze omvang. In tegenstelling tot veel andere sportievelingen, gaan de royale sportstoelen voorin niet ten koste van de beenruimte achterin.

Het dashboard is dat van een alledaagse Golf, op details na. Zo is de boordcomputer voorzien van een olietemperatuurmeter. Het nieuwe "RNS-310" navigatiesysteem heeft een onwennig klein scherm en een wat eigenzinnige bediening, maar dit went snel. Let op: de benodigde CD-ROM met routeinformatie is een optie op het navigatiesysteem. Met andere woorden: standaard wordt het navigatiesysteem geleverd zonder digitale landkaart!

Volkswagen Golf VI GTI

Nog zo'n aandachtspuntje: de optionele "Multimedia aansluitbox" ondersteunt ondanks de belofte van Volkswagen geen iPod, hiervoor moet nog eens een optie op de optie worden aangeschaft.

Nieuw voor deze generatie van de Golf GTI is, dat het karakter (optioneel) is te beïnvloeden met een druk op de knop. Afhankelijk van de situatie kan dankzij "Dynamic Drive Control" worden gekozen voor een standaard, sportief of comfortabel gedrag. Dit komt tot uiting in het onderstel en de besturing.

Volkswagen Golf VI GTI

Rijden

Vooralsnog blijft de schakelaar op de stand "standaard", maar ook dan is direct duidelijk dat dit geen doorsnee Volkswagen Golf is. Alhoewel de standaard Golf al geen trage auto is, doet de GTI alles met een enorm gemak. De GTI is absoluut geen opdringerige sportwagen, maar zonder enige moeite is de auto al (veel) sneller dan het overige verkeer.

Volkswagen Golf VI GTI

Dat doet de GTI zonder enig drama of machtsvertoon; de GTI is even stil en comfortabel als de gewone Golf. Bovendien "klopt" alles gevoelsmatig aan deze auto. De motor loopt bijzonder mooi en de pook valt met een geruststellende "klik" in iedere versnelling. Als topuitvoering van de Golf-range weet de GTI vanaf de eerste meter te overtuigen.

Volkswagen Golf VI GTI

Zoals het hoort bij een auto van nu gaat veel aandacht uit naar het milieu. Alhoewel de 2.0 liter viercilinder turbomotor ook in andere sportievelingen van de Volkswagen-stal is te vinden, levert deze in de GTI "slechts" 210 pk / 280 Nm. De GTI van nu heeft namelijk ook oog voor het milieu. Daarom voorziet de GTI in een schakelindicator die aangeeft wat het meest economische moment is om de volgende versnelling te kiezen.

Prestaties

Maar ... schakel terug, druk het gas dieper in en de GTI laat z'n ware aard zien! Uit het niets klinkt opeens een uiterst spannend en opzwepend motorgeluid, terwijl de snelheidsmeter en toerenteller gretig klimmen. De 2.0 liter turbomotor is uiterst alert, drukt de inzittenden fijntjes in de stoelen en accelereert vastberaden naar hoogst illegale snelheden. Eén aansporing en de GTI komt tot leven!

Of het nu een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u (6,9 seconden) of een tussensprint is: hard rijden met de GTI geeft een enorme en bijna verslavende voldoening. Deze auto is niet alleen snel, maar voelt ook snel en dat laatste is minstens zo belangrijk.

Volkswagen Golf VI GTI

Wegligging

Daarbij is het weggedrag in één woord subliem. Ondanks de enorme velgen en bijbehorende banden met lage wang, is het comfort heel behoorlijk. Het verschil tussen de "sport" en "comfort"-stand is gering, maar op slecht wegdek is de GTI in comfort-modus net even minder hard en worden oneffenheden iets minder direct doorgegeven.

De besturing is altijd lekker zwaar, zodat de bestuurder goed aanvoelt waartoe de auto in staat is. Tot op bijna ridicule snelheden blijft de GTI het ingezette spoor volgen. Bij bochtsnelheden die voor gewone auto's onmogelijk lijken, geeft de GTI nog steeds geen krimp. Pas wanneer de auto moedwillig en met een veel te hoge snelheid plotseling een bocht in wordt gesmeten, geven de banden het op en moet het standaard aanwezige elektronische vangnet ingrijpen.

GTI?

Toch is er geen twijfel mogelijk: een Ford Focus RS, Audi S3 of Seat Leon Cupra is (veel) sneller. En dat is geen enkel probleem. Want de Golf GTI is niet bedoeld als hardcore scheurijzer (daarvoor is een nieuwe R32 onderweg).

Wat de GTI uniek maakt is dat deze auto even comfortabel, ruim, praktisch, veilig en verantwoord is als iedere andere Golf. Maar wanneer het kan en mag, levert de GTI sublieme prestaties en vrijwel even veel rijplezier als een echte sportwagen.

Volkswagen Golf VI GTI

Conclusie

"Eeuwig jong", zo is de Volkswagen Golf GTI het beste samen te vatten. Dat is onder andere te danken aan het feit dat ook deze zesde generatie van de VW Golf trouw is aan het origineel, maar wel is meegegaan met de tijd. Een GTI is anno 2009 geen schreeuwerige sportwagen op budget, maar vooral de onbetwiste top-uitvoering van de Golf. Wanneer kalm wordt gereden gaat alles met zo'n gemak, dat de Golf GTI al een enorm gevoel van superioriteit geeft.

Wanneer het kan en mag, presteert de GTI uitstekend. Dan komt de auto merkbaar tot leven en levert de GTI minstens zo veel rijplezier als de illustere voorgangers. De Golf GTI is niet alleen snel, maar maakt het dankzij het uistekende onderstel voor iedereen makkelijk om het maximale uit de auto te halen.

Net als de dertigers uit het intro is de Volkswagen Golf GTI volwassen en verantwoordelijk geworden. Tegelijkertijd barst ook de GTI nog van de energie en levenslust.

plus
  • Sublieme wegligging
  • Prima prestaties, beschaafd verbruik
  • Snel wanneer het mag, comfortabel wanneer het moet
min
  • Kleine ergonomische ongemakken
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!