29 juli 2009
Volvo V50 DRIVe

Volvo V50 DRIVe

Einde of nieuw begin?

Rij-impressie | De Volvo V50 is razend populair onder leaserijders. Al vele jaren is dit een verkoopsucces voor Volvo. De V50 is zelfs al zo lang op de markt dat het voor veel leaserijders tijd is om een volgende auto uit te kiezen. En alhoewel menigeen tevreden is met de V50, wordt de volgende auto toch een andere. Volvo's succesnummer voldoet namelijk niet aan de milieueisen van de werkgever. Tenminste, tot nu toe, want de Volvo V50 is er nu ook in een uiterst milieuvriendelijke "DRIVe"-uitvoering. Reden genoeg om opnieuw voor Volvo te kiezen?
 

De Volvo V50 dankt het succes aan drie dingen: de Scandinavische vormgeving, de aandacht voor veiligheid en de beschaafde afmetingen. En vooral dat laatste was heel bijzonder toen de V50 in 2004 op de markt kwam. Terwijl alle andere nieuwe auto's groter waren dan hun voorgangers, koos Volvo er voor om de V50 kleiner te maken. Het was een vooruitziende blik, want anno 2009 is "downsizing" een toverwoord onder autofabrikanten.

De Volvo V50 biedt daarom minder ruimte dan de meeste andere stationcars. Maar de fabrikant weet dat de V50 om het uiterlijk wordt gekocht, niet in de ruimte. Bovendien is de V50 met 417 liter bagageruimte (uitbreidbaar tot maximaal 1.307 met opgeklapte achterbank) nog altijd ruim genoeg voor het gemiddelde gezin.

Volvo V50 DRIVe

Vormgeving

Het uiterlijk is kenmerkend Scandinavisch. Vooral voor Nederlanders is dit zo aansprekend dat ze naar eigen zeggen het gevoel hebben "thuis te komen" in de V50. Duitse interieurs zijn vaak zo strak vormgegeven dat het bijna steriel is en alle warmte ontbreekt. Italiaanse auto's leggen zo veel nadruk op het uiterlijk, dat de ergonomie nog wel eens wordt vergeten. Bij Japanse auto's overheerst de techniek.

Volvo zit er precies tussenin: de afwerking is degelijk, de vormgeving is elegant de techniek modern. Vooral de "zwevende" middenconsole is een mooi en origineel onderdeel van de V50.

Volvo V50 DRIVe

De techniek betreft vooral de vele veiligheidssystemen. Als het gaat om de uitrusting komt de V50 goed mee met de concurrentie, maar is niet vernieuwend.

Om het gevoel van "thuis" te versterken beschikt iedere V50 over een buitengewoon goed klinkend audiosysteem. Het "Premium" audiosysteem is van absolute topkwaliteit, maar zelfs het basis audiosysteem klinkt al beter dan dat van menig andere auto! Ook de iPod-aansluiting werkt probleemloos en makkelijker dan gebruikelijk.

DRIVe

Wat het succes van de V50 moet gaan vergroten is de "DRIVe"-uitvoering. Dit is Volvo's label voor extra zuinige uitvoeringen van bestaande modellen. En Volvo levert geen half werk met DRIVe, want de auto is op alle punten aangepast. Sommige fabrikanten beperken zich tot maatregelen die een auto op de snelweg of in de stad zuiniger maken, maar Volvo voorziet de V50 van beide.

Op de buitenweg is de V50 DRIVe zuiniger dankzij een verlaagd onderstel (-10 mm), een deels gesloten grille en banden met lage rolweerstand. Het klimaatcontrolesysteem is ook aangepast om minder energie te verbruiken.

Deze maatregelen hebben geen negatieve invloed op de rijkwaliteiten. Sterker nog: de DRIVe uitvoering rijdt beter! Het verlaagde onderstel zorgt niet alleen voor minder luchtweerstand, maar ook voor een betere wegligging. De Michelin Energy Saver banden maken geen extra rolgeluiden en geven de V50 een prima wegligging.

Volvo V50 DRIVe

De 1.6 liter viercilinder dieselmotor presteert prima. De bestuurder heeft op geen enkele manier het gevoel een "eco"-auto te rijden. Een eigenaardigheid: op hoge snelheid is geen motorbrom te horen, maar een fluit. Alhoewel de dieselmotor even sterk is als voorheen, zorgt de deels gesloten grille voor minder luchttoevoer waardoor de V50 DRIVe een minder zware aanhanger mag trekken (max. 800 kg).

Stadsverkeer

In de stad komt het "remregeneratie"-systeem van pas. Tijdens remmen of uitrollen wordt de energie die daar normaal gesproken bij verloren zou gaan, opgeslagen in een tweede accu (besparing: 2%). Wanneer de auto tot stilstand komt, de versnelling in neutraal wordt gezet en de koppeling wordt losgelaten, wordt de motor automatisch uitgeschakeld (besparing: 8%). Heel bijzonder: ook met uitgeschakelde motor blijven de airco en het audiosysteem onverstoord doorwerken.

Zodra het koppelingspedaal weer wordt ingetrapt, wordt de zojuist opgewekte "gratis" energie gebruikt om de motor weer te starten.

Volvo V50 DRIVe

In tegenstelling tot soortgelijke systemen van andere merken, voelt de V50 nogal rudimentair. Bij het afslaan van de motor is een lichte bibbering door de auto voelbaar. Voor het starten is duidelijk te horen dat de startmotor enkele slagen maakt.

Bovendien duurt dit zo lang, dat het mogelijk is om de eerste versnelling in te leggen en de koppeling los te laten voordat de motor is gestart. Dit lukt alleen bij doelbewust proberen; bij normaal gebruik is het start/stop systeem niet storend en draagt het wezenlijk bij aan een lager verbruik in de stad.

Verbruik

Dankzij al deze aanpassingen zou de V50 "DRIVe start/stop" volgens Volvo met slechts 3.9 liter diesel per 100 km genoegen nemen. In de praktijk is dit lage verbruik lastig te realiseren. Alleen met een uitgesproken kalme rijstijl (arico uit, maximum snelheid 100 km/u) is 4,0 liter haalbaar. Wie (zeer) stevig doorrijdt verbruikt zo'n 5 liter per 100 km.

Volvo V50 DRIVe

Desondanks is de V50 wel degelijk een stuk zuiniger geworden dan voorheen. De "start/stop" variant heeft zelfs zo'n lage uitstoot dat de auto in de 20% bijtelling categorie valt. Daar moet de werkgever wel gelukkig mee zijn en dus "mag" de V50 weer!

Conclusie

Is de komst van "DRIVe" voldoende reden om opnieuw voor een Volvo V50 te kiezen? Zonder twijfel. Wie nu een zwaar gemotoriseerde V50 rijdt zal de 1.6D al een stapje terug ervaren, maar ook deze extra zuinige dieselmotor presteert verdienstelijk. Sterker nog: dankzij alle aanpassingen is het weggedrag verbeterd!

Daarnaast behoudt de V50 ook als "DRIVe" alle sterke punten die de auto zo populair maken: Scandinavisch design, beschaafde afmetingen en natuurlijk heel veel veiligheid.

plus
  • Zeer veilig
  • Vlot en toch zeer zuinig
  • Prima klank audiosysteem
min
  • Start/stop systeem werkt niet onmerkbaar
  • Weinig bagageruimte (voor een stationcar)
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!