15 juli 2009
Toyota Prius (2009 - 2015)

Toyota Prius (2009 - 2015)

Zwartrijder?

Rij-impressie | Stel u zoekt een luxe, ruim bemeten en modern gelijnde zakenauto. Dan is er keuze genoeg, bij alle merken en in alle smaken. Maar de belastingdienst maakt snel een einde aan de pret met een torenhoge bijtelling. Er is echter een auto die zo milieuvriendelijk is, dat de belastingdienst er zelfs korting op geeft! Dankzij vooruitstrevende techniek zou dit zuinigheidswonder toch even goed rijden als de concurrenten. Is de Toyota Prius de ideale zakenauto?
 

De eerste kennismaking met de nieuwe Toyota Prius vond plaats in een idyllisch landschap in Zweden. De route over de binnenwegen was zo mooi, dat het voelde als rijden door een ansichtkaart. Menigeen gaat daar vanzelf langzamer rijden om volop te kunnen genieten van een sprookjesachtig landschap.

Maar nu de Prius in Nederland beschikbaar is, is het tijd voor een eerste rijtest op eigen bodem. Het groene landschap is ingeruild voor de realiteit van bedrijventerreinen, vinexwijken en het hectische verkeer van de randstad. Hier gaat het niet om idealisme, maar om harde cijfers.

Uitrusting

Omdat de Prius wordt vertroeteld door de belastingdienst, biedt de Prius het uitrustingsniveau dat normaal gesproken is voorbehouden aan auto's die bijna het dubbele kosten! Met andere woorden: zonder alle belastingvrijstellingen zou de Prius bijna het dubbele kosten.

Toyota Prius (2009 - 2015)

De testauto is een "Dynamic"-uitvoering en dat betekent dat een parkeercamera, LED koplampen, een lichtsensor, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel, cruisecontrol, een klimaatcontrolesysteem, sleutelvrije toegang, stembesturing en "head up display" (projectie van de snelheidsmeter in de voorruit zodat deze in het landschap lijkt te zweven) allemaal standaard zijn!

Ook een harddisk-gebaseerd navigatiesysteem, Bluetooth telefoonkoppeling en een prima klinkend audiosysteem met ingang voor een MP3-speler behoren tot de standaarduitrusting. Een automatische parkeerhulp, waarbij de computer aan het stuurwiel draait is ook standaard. "Intelligent Parking Assist" werkt in de praktijk echter zo omslachtig dat zelf inparkeren makkelijker is.

Toyota Prius (2009 - 2015)

Ruimte

Behalve de uitrusting, biedt de Prius ook de uitstraling die van een luxe zakenauto mag worden verwacht. De Prius is echter geen traditionele auto, dus geen ouderwets wortelnotenhout of leder in dit interieur! De opzet is vooruitstrevend en ruimtelijk. De afwerking is smetteloos en degelijk, zoals mag worden verwacht van een Toyota.

Alle bijzondere techniek gaat niet ten koste van de binnenruimte. Zowel voor- als achterin biedt de Prius volop hoofd- en beenruimte. Een veel gehoord nadeel van hybride-auto's is dat de benodigde accu's de bagageruimte zou verkleinen. Voor deze nieuwste Prius heeft Toyota het accupakket platter weten te maken. Bovendien is het zo laag in de auto gebouwd, dat de bagageruimte even groot is als die van alledaagse sedans (441 liter, uitbreidbaar tot 1.120 liter).

Toyota Prius (2009 - 2015)

Rijden

Ook het rijden met de Prius is vergelijkbaar met het rijden met iedere andere moderne zakenauto. Ondanks alle bijzondere techniek, vraagt de Prius geen bijzondere kennis of inspanningen van de bestuurder. Sterker nog: de Prius is standaard voorzien van een automatische versnellingsbak, waarmee het leven nog makkelijker wordt gemaakt.

Het weggedrag is sterk afhankelijk van de gekozen uitvoering. Versies op 15 inch velgen zijn het zuinigst, maar hebben een indirecte besturing, hellen iets over in de bocht en zijn zeer zacht afgeveerd.

Alleen de varianten op 17 inch velgen zijn speciaal afgestemd op de voorkeur van de Europese automobilist. Met 17 inch velgen stuurt de Prius even scherp als iedere andere grote auto, de wegligging is zelfs bovengemiddeld goed! Ongeacht de gekozen velgen, laten de banden zich op slecht wegdek nadrukkelijk horen.

Toyota Prius (2009 - 2015)

Hybride

Alhoewel de Prius rijdt als een heel gewone auto, is dit onderhuids alles behalve een gewone auto. Het geheim van de Prius is de zogenaamde "hybride"-technologie. Hiermee is de Prius ongekend zuinig en dat is waarom de belastingdienst bovengenoemde luxe graag "sponsort".

Toyota Prius (2009 - 2015)

De Prius combineert namelijk het beste van twee werelden: onder de motorkap zijn zowel een benzine- als een elektromotor te vinden. Het idee hier achter is dat een benzinemotor vooral efficiënt is bij een hoge, constante snelheid en op lange afstanden (snelweg). Een elektromotor is met name geschikt voor lage, wisselende snelheden en korte afstanden (stad). Door beide te combineren, heeft de Prius in alle omstandigheden de zuinigste krachtbron.

Bovendien wordt zo min mogelijk energie verspild. Energie die normaal gesproken verloren zou gaan bij remmen of uitrollen, wordt omgezet in elektriciteit. Deze "gratis" energie wordt na het remmen weer gebruikt om te accelereren met de elektromotor. Deze elektrische auto hoeft dus nooit te worden opgeladen aan het stopcontact.

Toyota Prius (2009 - 2015)

De computer bepaalt zelf wanneer energie kan worden teruggewonnen en wanneer deze het beste kan worden hergebruikt. In de regel rijdt de Prius bij snelheden tot 50 km/u geheel op de elektromotor (dit in tegenstelling tot zogenaamde "mild hybrids" van andere merken, die de elektromotor alleen als hulpmotor kunnen gebruiken). Boven de 50 km/u neemt de benzinemotor het werk onmerkbaar en schokvrij over. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingedrukt, werken beide motoren zelfs tegelijk en dan is de Prius een prima presterende zakenauto!

Verbruik

Toyota belooft een gemiddeld verbruik van 4,0 liter per 100 km. Daarmee zou deze royaal bemeten zakenauto zuiniger zijn dan zelfs het kleinste stadsautootje! Alleen een enkele dieselauto is nog zuiniger, maar de samenstelling van de uitlaatgassen van een dieselauto is schadelijker.

Wie rustig met de verkeersstroom meerijdt, komt in de praktijk uit op 4,2 liter per 100 km. Wanneer de Prius vrij baan op de snelweg heeft en stevig doorrijdt, komt het gemiddelde uit op 4,7 liter per 100 km.

Dat wil niet zeggen dat Toyota's belofte niet haalbaar is. Want de Prius biedt een waar arsenaal om de bestuurder te helpen het verbruik te verlagen. Met een druk op de knop wordt de "eco"-modus geactiveerd. Dan wordt het motorvermogen teruggebracht, reageert de auto kalmer op het gaspedaal om pieken te voorkomen en blaast zelfs de airconditioning een tandje lager.

Toyota Prius (2009 - 2015)

In een centraal display onder de voorruit is een verbruiksmeter te vinden met daarnaast de "Hybrid System Indicator". Deze laatste geeft aan hoeveel energie de beide motoren samen gebruiken. De kunst is deze indicator binnen het "eco"-gebied te houden. In een andere grafiek wordt iedere vijf minuten een balkje toegevoegd dat toont hoe het verbruik zich de laatste tijd heeft ontwikkeld. Wie deze hulpmiddelen gebruikt kan in de praktijk zelfs zuiniger rijden dan Toyota belooft.

Conclusie

Is de Toyota Prius de ideale zakenauto? Of is dit slechts het nieuwste troeteldier voor milieuactivisten en andere idealisten? Het antwoord: beide.

Als zakenauto biedt de Prius heel veel waar voor z'n geld. Omdat de auto is vrijgesteld van diverse belastingen, is het uitrustingsniveau veel hoger dan gebruikelijk bij een auto met dit prijskaartje. Dankzij alle geavanceerde elektronica is de Prius comfortabeler en veiliger dan menig andere auto in dit segment. Als het gaat om ruimte en praktische mogelijkheden doet de Prius niet onder voor andere zakenauto's.

Dankzij de "hybride"-techniek is de Prius uitzonderlijk zuinig. Dat gaat niet ten koste van de prestaties of het rijplezier. Het enige probleem is nu: wie zo voordelig uit is, wordt vroeg of laat verdacht van zwartrijden ...

plus
  • Zeer voordelig
  • Moderne, bruikbare techniek
  • Vlotte, comfortabele zakenauto
min
  • Matig zicht in binnenspiegel
  • Veel bandengeluiden op slecht wegdek
  • Veel betuttelende piepjes en waarschuwingen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!