16 mei 2009
Renault Kangoo Be Bop

Renault Kangoo Be Bop

Je bent top Bop!

Autotest | De marketingafdeling draait op volle toeren bij Renault. Het nieuwste product is de "Kangoo Be Bop". Dat is op het eerste gezicht niet meer dan een Kangoo met een open dak. Maar volgens de marketingafdeling is het "een eerste stap voor de cabriolet" en "een life style auto voor kosmopolitische levensgenieters". Is de Be Bop vooral veel marketingpraat of is dit echt een bijzondere auto?
 

Het is geen gezichtsbedrog. De Kangoo Be Bop lijkt niet alleen korter dan een gewone Kangoo door de hippe kleuren en het ontbreken van achterportieren. De Kangoo Be Bop heeft een kortere wielbasis dan de alledaagse Kangoo en ziet er daarom een stuk leuker uit.

Kenmerkend voor de Be Bop zijn verder de motorkap en spiegels uitgevoerd in "gris sidéral". Afhankelijk van de gekozen uitvoering is het interieur hard blauw ("Be Fun"-uitvoering) of grijs/rood ("Be Chic"-uitvoering). Samen met de vrolijk kijkende koplampen van de gewone Kangoo, is deze Be Bop een auto om blij van te worden nog voordat er een meter mee is gereden!

Renault Kangoo Be Bop

Cabriolet

Maar de Be Bop biedt veel meer dan een bijzondere aankleding. Deze auto is, zoals Renault het zelf zegt: "een stap voor de cabrio". In de Be Bop is namelijk vier vierkante meter glas verwerkt! Boven de bestuurder en bijrijder zijn twee kleine, scharnierende zonnedakjes te vinden. In het middelste deel van het dak is een vaste glasplaat verwerkt, die het ruimtelijke gevoel in het interieur nog eens versterkt. Met dit glazen dak vervallen logischerwijs de bergvakken in het dak, die de gewone Kangoo heeft.

Bij de achterbank trekt de Be Bop de trukendoos echt open. Het achterste deel van het dak is niet alleen van glas, maar is geheel te openen! Na het ontgrendelen van een tweetal beugels, doet een gasveer de rest en vouwt het achterste deel van het dak naar voren. Met een druk op de knop verdwijnt de achterruit in de achterklep (helaas alleen te bedienen vanaf de bestuurdersstoel) en daarmee is de Be Bop van een halve cabriolet!

Renault Kangoo Be Bop

Helaas blijft het beloofde cabrio-gevoel echter uit. De zon schijnt op de hoofden van de achterpassagiers en de wind waait door de haren. Het zicht rondom wordt echter nauwelijks vergroot door het open dak, en dus blijft het voor een cabriolet kenmerkende gevoel van vrijheid uit.

Alle moeite is zeker niet voor niets geweest, want het is heerlijk om met geopende achterkant te rijden. De geopende achterruit en het geopende dak geven minder turbulentie of bijgeluiden dan geopende zijruiten. Sterker nog: de twee kleine zonnedakjes boven de voorstoelen zorgen op de snelweg voor meer rijgeluiden dan de gehele constructie aan de achterzijde van de auto! Ondanks de platte achterklep, komen er onderweg geen uitlaatgassen het interieur binnen.

Ruimte

De Kangoo Be Bop is een driedeurs auto en dat is ongebruikelijk voor een gezinsauto bij uitstek. Toch is ook de achterbank van deze pret-Kangoo prima toegankelijk. Omdat de beide achterstoelen iets uit elkaar staan, is het mogelijk om via de achterklep naar binnen te "wandelen". Uiteraard is het ook mogelijk om de voorstoelen op de klappen en zo toegang te krijgen tot de achterste stoelen.

Zoals mag worden verwacht van een Renault Kangoo, is ook deze Be Bop uiterst praktisch. De been- en hoofdruimte achterin is uitzonderlijk goed. De achterstoelen staan op een verhoging (9 cm) voor een optimaal zicht vooruit. Het hoogteverschil tussen de voor- en achterstoelen is zo groot dat menig achterpassagier het gevoel krijg op een troon te zitten en "neer te kijken" op bestuurder en bijrijder. Voor kleine kinderen betekent het bovendien dat ze gemakkelijker naar buiten kunnen kijken.

De bagageruimte is vergelijkbaar met die van een kleine stadsauto (174 liter). De kofferruimte kan echter eenvoudig worden vergroot door de achterstoelen (afkomstig uit de Scenic II) op te klappen of te verwijderen. Dan biedt de Be Bop 1.462 liter bergruimte en daar kan geen enkele traditionele stadsauto aan tippen!

Renault Kangoo Be Bop

Als ook dat niet genoeg is, kan de open achterzijde nog worden benut om spullen te vervoeren die zo groot zijn dat ze anders uit de auto zouden steken. Het vraagt veel kracht om de enorme achterklep te openen en te sluiten. Daarom is het prettig dat de achterruit met de afstandsbediening kan worden geopend en gesloten om op die manier toch snel toegang te krijgen tot de bagageruimte.

Renault Kangoo Be Bop

Weggedrag

Al het uiterlijk vertoon gaat bij de Be Bop zeker niet ten koste van de rijeigenschappen. Toch rijdt de Be Bop wel degelijk anders dan een gewone Kangoo. Zoals eerder aangegeven heeft dit pretnummer een verkorte wielbasis (minus 40 cm) en dat maakt de auto merkbaar wendbaarder. De draaicirkel is sterk verkleind en dat is uiterst praktisch in de stad. Daarbij geeft de Be Bop nooit het "busje"-gevoel dat de gewone Kangoo door de omvang wel een enkele keer geeft.

Deze Renault biedt het spreekwoordelijke Franse comfort. De auto is zacht geveerd, hetgeen prettig is op slecht wegdek. De keerzijde daarvan is dat de Be Bop overhelt in snel genomen bochten. De wegligging is echter prima, want ook als de auto uit balans raakt (bijvoorbeeld bij een uitwijkmanoeuvre) is de koets snel weer stabiel en blijven de wielen onverstoord de ingezette koers volgen. Remmen doet de Kangoo ook prima, dus met de actieve veiligheid (=ongelukken voorkomen) zit het wel goed.

Renault Kangoo Be Bop

Prestaties

De Kangoo Be Bop is leverbaar met een 1.6 liter benzinemotor en een 1.5 liter diesel. De testauto is voorzien van deze laatste en dat is een aanrader. Opnieuw is duidelijk merkbaar dat de Be Bop iets lichter is dan een gewone Kangoo en dat komt de levendigheid ten goede. De prestaties zijn iets beter en het verbruik ligt iets lager dan bij een gewone Kangoo met dezelfde motor.

In het stadsverkeer komt de 1.5 dCi prima mee. Vlot wegsprinten bij een verkeerslicht is geen probleem. Wel moet de motor nadrukkelijk toeren maken om te presteren. Een enkele keer wordt de bestuurder in stadsverkeer gedwongen terug te schakelen naar de eerste versnelling, terwijl andere diesels dan nog voldoende souplesse hebben om door te rijden in het tweede verzet.

Renault Kangoo Be Bop

Op de snelweg is gemakkelijk een hoge kruissnelheid vol te houden, waarmee dit ook een prima vakantie-auto is. Heel vervelend op de snelweg is de "Franse" schaalverdeling van de snelheidsmeter, waarbij alleen de 110 en 130 km/u duidelijk zijn gemarkeerd. In Nederland is het turen en raden waar de 100 en 120 km/u precies liggen en dat is niet bevorderlijk voor de veiligheid. Het motorgeluid is gemiddeld voor een auto in deze prijsklasse.

De combinatie van het hippe uiterlijk en het levendige rijgedrag zorgt er uiteindelijk voor dat de Be Bop een heel andere rijervaring biedt dan de standaard Kangoo. Sterker nog: ondergetekende heeft zelden zo veel plezier gehad met een familieauto en daar is het precies om te doen bij de Be Bop!

Renault Kangoo Be Bop

Conclusie

De Renault Kangoo Be Bop rijdt precies zoals mag worden verwacht van een auto met dit prijskaartje. Bovendien is deze hippe variant in diverse opzichten beter dan de standaard Kangoo. Alhoewel de Be Bop kleiner is dan een gewone Kangoo, is de binnenruimte nog steeds enorm. Tegelijkertijd maakt het de auto lichter en daarom ook wendbaarder, sneller en zuiniger. De vrolijke presentatie versterkt het rijplezier dat de Be Bop geeft nog eens.

En juist daar draait het om: plezier. Want juist auto's zoals de Renault Kangoo zijn puur gemaakt voor veelzijdigheid en degelijkheid. Het uiterlijk komt dan op de tweede plaats. De bijzondere aankleding en het unieke open dak maken van een alledaagse Renault Kangoo een unieke persoonlijkheid. Je bent top Bop!

plus
  • Leuker dan gewone Kangoo
  • Gedurfd en onderscheidend ontwerp
  • Wendbaarder, zuiniger en vlotter dan gewone Kangoo
min
  • Stuurwiel onvoldoende verstelbaar
  • Maakt beloofde cabrio-gevoel niet waar
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!