15 april 2009
Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Bergen verzetten

Autotest | Renault heeft bergen verzet als het gaat om ruime familieauto's. Het Franse merk kwam als eerste op het idee om de ruimte van een busje te combineren met de luxe van een personenauto. Inmiddels biedt het merk MPV's (Multi Purpose Vehicles) aan in alle soorten en maten, van de handzame Modus tot de overweldigende Grand Espace. De Scénic is het meest populaire ruimtewonder van Renault en juist die is nu geheel vernieuwd.
 

Het klinkt simpel: "combineer de ruimte van een busje met de luxe van een personenauto". Maar in de praktijk levert dat heel wat problemen en tegenstrijdigheden op. Een grote ruimte luxueus inrichten is niet moeilijk. Maar een grote, zware auto laten rijden als een handzame, dynamische personenauto is heel wat lastiger. En juist dat is het doel dat de makers van deze derde generatie van de Scénic voor ogen hadden: meer dan voorheen moet de Scénic rijden als een personenauto.

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Uitrusting

Dat begint bij de zitpositie. De hoek van het stuurwiel ten opzichte van de stoelen benadert die van een gewone personenauto. Bovendien zijn de voorstoelen over een enorme afstand in hoogte verstelbaar. Wie dat wil, kan laag zitten als in een personenauto. Net zo makkelijk is een hoge zit te creëren, zodat de bestuurder over het verkeer heenkijkt en de instap eenvoudig is. Helaas is het stuurwiel minder ver verstelbaar, waardoor het bijna op de knieën ligt met de bestuurdersstoel in de hoogste stand.

De opzet van het dashboard is vernieuwend. Centraal onder de voorruit is een breed (TFT) display te vinden. In plaats van traditionele klokken, zijn alle meters vervangen door digitale exemplaren. Het voordeel daarvan is dat Renault meer informatie op een meer flexibele manier kan presenteren.

Een overkapping boven dit beeldscherm moet voorkomen dat het onleesbaar wordt door direct invallend zonlicht. De rand ervan zit echter precies in het zicht van langere bestuurders, die daarom het bovenste deel van het display niet kunnen aflezen.

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Heel bijzonder is het navigatiesysteem dat in samenwerking met TomTom is gemaakt. In tegenstelling tot de draagbare exemplaren van TomTom, is dit exemplaar keurig ingebouwd en geïntegreerd met de bediening van onder andere het audiosystem. De prijs is echter zoals van TomTom mag worden verwacht: slechts een fractie van een traditioneel ingebouwd navigatiesysteem!

Helaas kent dit "Carminat TomTom"-product wel de nodige schoonheidsfoutjes. Zo is het volume niet regelbaar als het audiosysteem is uitgeschakeld. De ingeblikte stem spreekt plaatsnamen steevast uit met een verkeerde klemtoon.

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Omdat een MPV ook gebruikt wordt als zakenauto, is de Scénic te voorzien van alle luxe die ook leverbaar is op de andere Renaults. Zo is de testauto voorzien van een elektrisch bedienbare parkeerrem (dit bespaart interieurruimte en maakt het hellingproefje makkelijk), een startknop, een aangenaam klinkend "Arkamys" audiosysteem met ingang voor een MP3-speler, een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem en xenon koplampen.

Deze voorzieningen zijn geen van alle uniek, maar maken de Scénic wel net zo luxueus als een vergelijkbare personenauto; en dat was het streven van Renault met deze nieuwe Scénic.

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Ruimte voorin

Zoals het hoort bij een "monospace" biedt de Scénic zeeën van bergruimte. Iedere vrije kubieke centimeter is benut voor bakjes, vakjes, lades, etc. Ook hier kent de Scénic enkele schoonheidsfoutjes. De vloermatten zijn bijvoorbeeld zo dik, dat de lades onder de voorstoelen niet meer kunnen worden geopend! Bovendien blijft het koppelingspedaal regelmatig achter de rand van de vloermat hangen.

De praktische extra binnenspiegel waarmee de bestuurder een oogje kan houden op de achterpassagiers, is alleen uit te klappen met een handgreepje waarop dames lange nagels kunnen breken.

Als het gaat om zitruimte, dan laat de Grand Scénic weinig te wensen over. Voorin biedt de Scénic overvloedige hoofd- en beenruimte. Helaas zijn de voorstoelen erg "plat" en is de zijdelingse steun minimaal. De zogenaamde "Grand Comfort"-hoofdsteunen zijn juist erg prettig en ondersteunen het achterhoofd als een grote, zachte hand.

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Met de rechter voorstoel in de achterste stand kan de bijrijder helemaal languit zitten zonder het dashboard te raken. De enorme, panoramische voorruit versterkt het gevoel van ruimte. Renault heeft de A-stijlen zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Op die manier kon de voorruit worden vergroot om het ruimtelijke gevoel te versterken.

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Ruimte achterin

De achterbank bestaat uit drie lossen stoelen met ieder een eigen instelbare rugleuning. De achterstoelen staan op rails, zodat afhankelijk van de situatie kan worden gekozen voor meer beenruimte of (nog) meer bagageruimte. Met de achterstoelen in de achterste stand biedt de Grand Scénic royaal ruimte aan volwassenen en is de ruimte achterin zelfs beter dan bij sommige grotere MPV's!

Optioneel kan de Grand Scénic worden voorzien van een tweede achterbank, waarmee het totale aantal zitplaatsen uitkomt op zeven. Deze derde zitrij bestaat uit twee losse stoelen die uit de vloer van de bagageruimte kunnen worden geklapt (hiermee vervalt het reservewiel, dit wordt vervangen door een spuitbus).

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Renault claimt dat de nieuwe Grand Scénic de eerste auto in z'n klasse is die zelfs aan volwassenen voldoende ruimte biedt op de derde zitrij. Dat maakt de auto echter niet waar. Alleen wanneer de stoelen van de eerste achterbank tot tegen de voorstoelen worden geschoven, biedt de Grand Scénic enige beenruimte op de achterste zitplaatsen. Maar dan is de tweede zitrij niet meer bruikbaar!

De Scénic is niet voorzien van een slim systeem waarmee alle achterstoelen in de vloer kunnen worden opgevouwen. De stoelen zijn opklapbaar, maar om de maximale bagageruimte te benutten (2.063 liter) moeten de stoelen worden uitgenomen. Ook minder handig: de Scénic is voorzien van traditionele, scharnierende deuren en niet van kindvriendelijke schuifdeuren. Volgens een woordvoerder van Renault is hier bewust voor gekozen om het gevoel van een vertrouwde personenauto te versterken.

Rijden

En daarin slaagt de Scénic, want vanaf het eerste moment geeft de auto het gevoel van een personenauto en niet van een "familiebusje". Dat is op de eerste plaats te danken aan de exacte en directe besturing. Verwacht hierbij geen sportwagengedrag, maar omdat de Grand Scénic veel alerter reageert dan menig andere MPV geeft de auto direct een vertrouwd en veilig gevoel.

Daarbij voelt de Grand Scénic ondanks een lengte van 4 meter 56 absoluut niet kolossaal. Op de snelweg valt de goede "rechtuitstabiliteit" op, waardoor minder stuurcorrecties nodig zijn en het ontspannen reizen is.

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Geheel nieuw voor de Scénic is de "TCE 130"-motor. Deze heeft een inhoud van slechts 1.4 liter, maar levert dankzij een turbo toch 130 pk / 190 Nm. Dit is in de praktijk een heerlijke motor die vanaf een verbluffend laag toerental al volop trekkracht paraat heeft (ongebruikelijk voor een turbomotor!) en zich bijna laat rijden als een diesel.

Daarbij is de Grand Scénic opmerkelijk stil, pas rond de 130 km/u worden de rijgeluiden (rijwind langs de buitenspiegels en rolgeluiden van de banden) duidelijk hoorbaar.

Daarmee is Renault helemaal in de opzet geslaagd; de Scénic gedraagt zich meer dan ooit als een gewone personenauto en dat betekent voor de MPV wederom een stap vooruit. Renault blijft bergen verzetten!

Renault Grand Scenic (2009 - 2016)

Conclusie

Renault heeft in 1984 de MPV uitgevonden en zet met deze derde generatie van de Scénic opnieuw een grote stap vooruit. De nieuwe Scénic betekent niet de revolutie van destijds, maar is wel op alle punten sterk verfijnd en verbeterd.

De binnenruimte is enorm en de Grand Scénic biedt zelfs meer ruimte dan sommige MPV's uit een hoger segment. Daarbij is de uitrusting modern en vooruitstrevend.

De "TCE 130"-turbomotor is helemaal van deze tijd: uit de geringe motorinhoud haalt Renault veel vermogen. Mede dankzij de schakelindicator is het beloofde lage verbruik in de praktijk daadwerkelijk haalbaar. Meer dan ooit tevoren benaderen de rijeigenschappen van deze ruime gezinsauto die van een gewone personenauto, waarmee Renault helemaal in z'n opzet is geslaagd.

plus
  • Zeer ruim
  • Stil en comfortabel
  • Moderne, bruikbare techniek
min
  • Diverse schoonheidsfoutjes
  • Bediening elektronica niet altijd even logisch
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!