24 april 2009
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC

Iedere dag vakantie

Autotest | Wat doet u het liefst op vakantie? Staat u graag vroeg op en maakt u lange trektochten door onherbergzaam gebied? Of laat u zich liever bedienen en geniet u van de omgeving vanuit een luie stoel? In dat laatste geval is de Peugeot 308 CC voor u wellicht de ideale vakantieauto. Deze nieuwste "coupé cabriolet" van Peugeot belooft namelijk de luxe van een coupé en de vrijheid van een cabriolet.
 

Bij aanvang van de testrit staat de auto te wachten met gesloten dak. Dan valt direct op dat het silhouet wordt gedomineerd door een enorme achterklep. Dat komt omdat de metalen dakconstructie uit slechts twee delen bestaat. Om het dak in de bagageruimte te kunnen vouwen, moet de achterklep minimaal zo groot zijn als het grootste deel van de dakconstructie.

Enorme achterlichten zorgen ervoor dat de achterklep minder groot lijkt. Deze "truc" werkt, maar de vraag blijft waarom Peugeot halsstarrig vasthoudt aan een principe uit 2001. De concurrentie biedt inmiddels slimme driedelige dakconstructies aan, al dan niet gecombineerd met een glazen zonnedak. De eerste indruk is daarom dat de 308 CC vooral een doorontwikkeling is van de voorganger, maar geen revolutionaire nieuwe auto.

Om het dak zo klein mogelijk te houden, kiest Peugeot voor een enorme voorruit die doorloopt tot bijna boven de voorstoelen. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het comfort met geopend dak, maar het maakt de instap lastig.

Peugeot 308 CC

Comfort

Eenmaal in de auto, geeft de 308 CC met gesloten dak het geborgen gevoel dat hoort bij een coupé. Bovendien verwent de 308 CC met pure schoonheid, chique materialen en alle gangbare luxe. Alle elektronica die leverbaar is op de gewone 308, is ook beschikbaar voor deze 308 CC. Zoals bij de meeste coupés is ook bij dit exemplaar de achterbank alleen bruikbaar voor kleine kinderen.

In tegenstelling tot de tegelijkertijd geïntroduceerde Peugeot 3008, is de 308 CC voorzien van traditionele klokken. Dat betekent bij Peugeot dat op de schaalverdeling van de snelheidsmeter alleen "Franse" snelheden als 90 en 130 km/u zijn gemarkeerd. Nederlanders moeten gokken en turen waar de 80 en 100 km/u precies liggen.

Het grote voordeel van een metalen dakconstructie is uiteraard de hoge mate van comfort. De 308 CC is in de regel even stil als een gewone 308. Echter, afhankelijk van het wegdek en de zijwind kan een stampend geluid hoorbaar zijn dat op de lange afstand erg vermoeiend is.

Peugeot 308 CC

Cabriolet

Het dak wordt geopend met een druk op de knop, het is niet nodig om zelf hendels te bedienen of vergrendelingen los te maken. Het dak opent in twintig seconden, desgewenst al rijdende tot een maximumsnelheid van 12 km/u. Een leuk detail: het gehele proces van openen en sluiten is ook als animatie te volgen op het beeldscherm van het navigatiesysteem.

Zodra het dak is geopend, geeft de hele auto een ander gevoel. De 308 CC is vreemd genoeg stiller met geopend dak en dit is hét punt waarop deze Peugeot zich onderscheidt van de concurrentie. Omdat de voorruit doorloopt tot boven de voorstoelen, zitten bestuurder en bijrijder welhaast perfect uit de wind. Het betekent echter ook dat het gevoel van vrijheid iets minder is, maar dat is een bewuste keuze van Peugeot. De 308 CC is bedoeld als meest comfortabele auto in z'n klasse, niet als avontuurlijke "wind in de haren" roadster.

Peugeot 308 CC

Om het comfort nog verder te vergroten zijn in de voorstoelen luchtroosters opgenomen waaruit warme lucht blaast. Deze "Airwave" is in de praktijk echter weinig zinvol. Wie in de winter met geopend dak rijdt, zal een dikke jas dragen en dan blokkeert de kraag de luchtstroom. In de zomer is extra verwarming juist overbodig.

Peugeot 308 CC

Rijeigenschappen

Zoals bij iedere cabriolet, heeft de bestuurder met geopend dak meer gevoel met de auto en dat nodigt uit tot een sportievere rijstijl. De 308 CC reageert daar in eerste instantie gelaten op. Wanneer een bocht met hoge snelheid wordt genomen, geeft de auto geen krimp. Ook bij korte, snelle bewegingen is de auto nauwelijks uit balans te krijgen. De 308 CC heeft een uitstekende wegligging, maar lijkt de inzittenden daar niet mee te willen "vermoeien".

Een veel genoemd nadeel van de voorganger van de 308 CC (de 307 CC), is het zwaarlijvige gevoel. Alhoewel de nieuwkomer zelfs nog zwaarder is, heeft Peugeot dit nadeel van voorheen nu op listige wijze weten om te zetten in een voordeel. Mede dankzij het forse gewicht voelt de 308 CC stabiel en groots. De rust en stabiliteit benadert zelfs die van cabriolets uit een hoger segment!

Peugeot 308 CC

Alleen wanneer de bestuurder echt het uiterste vraagt, komt de 308 CC tot leven. Dan is dit een verdienstelijke stuurmansauto die het nodige rijplezier geeft (alhoewel het weggedrag niet is te vergelijken met een pure roadster). Dan is ook te merken dat de 308 CC iets tordeert, maar het effect ervan op de wegligging is verwaarloosbaar.

Motoren

De testrit is verreden met de 1.6 liter turbo benzinemotor en dat is een aanrader. Wanneer met de verkeersstroom mee wordt gereden, is de krachtbron opmerkelijk stil en presteert de auto moeiteloos. Ook bij een laag toerental is al volop trekkracht beschikbaar en dat maakt het rijden met de 308 uiterst ontspannen.

Net als voor de rest van de auto geldt dat ook de motor is gemaakt op rust en comfort, maar wanneer de bestuurder wil spelen komt de krachtbron tot leven. Dan zet de "1.6 THP" prima prestaties neer. Het testverbruik kwam desondanks uit op 7,2 liter per 100 km en dat is zelfs iets zuiniger dan de fabrieksopgave van 7,5 liter per 100 km.

Dit is vooral een heerlijke cruise-auto om volop te genieten van de omgeving en dat gaat nooit vervelen. Voor deze testrit is een reis naar Dubrovnik (Kroatië) gemaakt. En zeg nou zelf, dan voelt iedere dag toch als een vakantie?

Peugeot 308 CC

Conclusie

Een coupé cabriolet moet het beste van twee werelden combineren. Daarin slaagt Peugeot met de 308 CC prima, zij het dat de auto een heel eigen karakter heeft. Wie op zoek is naar de ultieme pretauto, zal zich prettiger voelen bij een tweepersoons roadster. Maar wie kiest voor comfort en verwennerij, zal zich helemaal thuisvoelen in de 308 CC.

Als coupé biedt de 308 CC vrijwel hetzelfde comfort als een alledaagse 308, maar dan met het geborgen gevoel en de exclusiviteit van een coupé. Met geopend dak blijft het comfort voorop staan en is de 308 CC een heerlijke auto om volop te genieten van de omgeving. Zomer of winter, met de 308 CC voelt iedere dag als vakantie!

plus
  • Uiterst ontspannen rijden
  • Prima coupe, heerlijke cabriolet
min
  • Bulderend geluid met gesloten dak
  • Lastige instap door overhang voorruit
  • Cabrio-gevoel niet compleet door overhang voorruit
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!