18 april 2009
Citroen C3 Picasso

Citroën C3 Picasso

Kinderen altijd prijs

Autotest | Waarom moet een ruime gezinsauto altijd een saaie auto zijn? Een gezinsuitje moet een feest zijn, het liefst te beginnen met de reis. Natuurlijk zijn ruimte en veiligheid heel belangrijk, maar kan dat alleen verpakt worden in een vierkante doos zonder uitstraling? Citroën bewijst dat het ook anders kan. Dus haal hier uw plaatsbewijs voor een onvergetelijke proefrit met Citroën's nieuwste attractie: de C3 Picasso.
 

Wees niet verlegen, kom maar naar voren! Ondanks de zwarte velgen, robuuste bumpers, hoog opgetrokken neus en stoere uitstraling is de C3 Picasso een echte mensenvriend. Deze auto verleidt zelfs met een heerlijke geur. Jawel, dames en heren, deze auto is voorzien van een "parfumeur" die een aangename zachtzoete geur verspreid. Dus kom binnen en wees welkom!

Voorin

Het interieur is al even origineel vormgegeven als het exterieur. Dat komt tot uiting in de fraaie stoffen en het oog voor detail. Vooral de digitale snelheidsmeter (uit de Citroën C4) is erg fraai, met zwarte letters op een witte achtergrond. Het voor Citroën gebruikelijke zwart/rode display van de boordcomputer en radio steekt er schril bij af. Het geluid van de radio/CD-speler is helaas matig tot slecht voor een auto in deze prijsklasse.

Citroen C3 Picasso

Zoals het hoort bij een familieauto is iedere vrije kubieke centimeter benut voor bakjes, vakjes, lades en wat dies meer zij. Zoals beloofd in de folder heeft Citroën inderdaad maximale binnenruimte uit compacte buitenmaten gehaald.

Dat geldt ook voor de zitruimte voorin, want de C3 biedt bovengemiddeld veel hoofd- en beenruimte voor een auto van deze omvang. De voorruit is extra ver naar voren geplaatst en loopt extra ver door naar boven voor optimaal zicht op de weg en heel veel licht in de auto. Het optionele, glazen panoramadak versterkt het ruimtelijke gevoel nog eens.

Citroen C3 Picasso

Achterin

Ook achterin trakteert de C3 Picasso op heel veel ruimte. Sterker nog: de ruimte achterin benadert die van grotere MPV's! In tegenstelling tot veel andere compacte gezinsauto's, zitten ook volwassenen royaal achterin de C3 Picasso.

Net als voorin is ook achterin de nodige bergruimte te vinden, inclusief "geheime" vakken in de vloer. Een applausje gaat naar de handige klaptafeltjes (het woord zegt het al) met leeslampjes.

Citroen C3 Picasso

Standaard meet de bagageruimte 385 liter en dat is meer dan enig andere auto in dit segment. Wanneer nog meer bergruimte nodig is, kan de achterbank eenvoudig worden opgeklapt en ontstaat een volmaakt vlakke laadvloer. De laadruimte meet dan 1.506 liter en ook daarmee is de C3 Picasso de veruit ruimste in z'n soort.

Citroen C3 Picasso

Als bonusprijs is de verlichting van de bagageruimte uitneembaar, zodat deze buiten de auto als zaklamp dienst kan doen.

Citroen C3 Picasso

Prestaties

Zit iedereen? Doe dan de gordels vast en houd de handen binnen boord, want de proefrit gaat beginnen. De botsautootjes zijn spannend. De draaimolen zwiert en danst. Een achtbaan is spannender dan menig autorace. Maar iedere dag zo veel spanning en sensatie is misschien een beetje te veel van het goede.

Daarom legt Citroën voor de C3 Picasso de nadruk op veiligheid en comfort. Hoe bijzonder de Picasso er ook uit ziet, deze C3 rijdt als iedere andere compacte gezinsauto.

Citroen C3 Picasso

De 1.4 liter benzinemotor in de testauto presteert redelijk. Het vermogen van 95 pk / 135 Nm is precies genoeg om mee te komen met het verkeer. Alhoewel de auto nooit storend traag is, is weinig reserve beschikbaar om een keer vlot in te halen. Hiervoor moet altijd worden teruggeschakeld.

Op de snelweg valt de krachtbron op door een ongebruikelijk geluid; deze auto gromt niet, maar fluit. Tegenover de matige prestaties staat ook een matig verbruik; de testauto legde 14,9 kilometer af op iedere liter benzine en dat is zelfs iets zuiniger dan het beloofde fabrieksverbruik van 1 : 14,5.

Wegligging

De wegligging is vooral goedmoedig. Ondanks de naam deelt de C3 Picasso het onderstel niet met de alledaagse C3. De C3 Picasso stuurt daarom iets scherper en gedraagt zich nog voorbeeldiger. De besturing is licht, maar niet gevoelloos. In de stad is duidelijk merkbaar dat dit een compacte auto is, want de C3 laat zich gemakkelijk door druk verkeer sturen. Bovendien is de hoekige koets gemakkelijk te overzien.

Een snelle bocht is geen enkel probleem en ook een plotselinge uitwijkmanoeuvre wordt moeiteloos opgevangen. Ook met de veiligheid zit het dus wel goed. Immers, hoe leuk een kermis ook is, een gezinsauto mag nooit een botsauto worden.

Citroen C3 Picasso

Conclusie

Een "onvergetelijke proefrit" is misschien iets te veel gezegd. Maar de Citroën C3 Picasso weet zich wel degelijk goed te onderscheiden van de concurrentie.

Alleen de rijeigenschappen zijn gemiddeld. De auto remt, rijdt, schakelt en stuurt precies zoals mag worden verwacht. De 1.4 liter benzinemotor presteert precies voldoende om met het overige verkeer mee te komen, maar meer dan dat zit er niet in.

In tegenstelling tot menig andere familieauto ziet de C3 Picasso er ronduit spannend uit. Iedereen stapt als vanzelf met een grijns op het gezicht in! Daarbij heeft Citroën maximale binnenruimte uit minimale buitenmaten weten te halen; zowel voor- als achterin biedt de C3 Picasso zeer veel ruimte.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Stoere, originele vormgeving
min
  • Matige prestaties
  • Matige klank audiosysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!