12 december 2008
Renault Laguna Coupe

Renault Laguna Coupé

Verantwoord genieten

Autotest | Eigenlijk wilt u een volbloed sportwagen. Zo'n raspaardje is een trots bezit en maakt iedere rit tot een feest. Maar helaas kost zoiets handen vol geld en is een sportwagen onacceptabel als leaseauto. Daarom kiest u in de praktijk toch een degelijke zakenauto, zoals de Renault Laguna. Maar er is een Laguna die meer rijplezier belooft, een lust voor het oog is en toch geleased kan worden. Vormt de Renault Laguna Coupé de ideale mix tussen plezier en zakelijkheid?
 

Er is een fijne scheidslijn tussen een coupé die mag en één die niet mag. Een agressief uitziende auto die letterlijk en figuurlijk bol staat van de paardenkrachten is politiek incorrect. Maar een auto die elegantie en schoonheid uitstraalt mag juist wel.

Laguna Coupé is bepaald geen trage of kleine auto, maar dankzij de langgerekte lijn is dit een toonbeeld van een beschaafde coupé. Zoals Renault al in de televisiereclames aangeeft, is dit geen auto om indruk mee te maken op anderen, maar om zelf van te genieten.

Renault Laguna Coupe

Interieur

Eenmaal binnenin geeft de Laguna Coupé het bevoorrechte gevoel dat hoort bij een auto als deze. De voorstoelen zijn groot, stevig en lijken de inzittenden bijna te omarmen. De ruimte achterin is beperkt, maar zeker niet onbruikbaar. Deze achterbank is er niet alleen voor de show. De bagageruimte is fors, maar dankzij een kleine achterklep (en zeer grote hoedenplank) wat lastig bereikbaar.

Alhoewel het dashboard van de coupé vrijwel gelijk is aan dat van de alledaagse Laguna, ervaren de inzittenden het als hoogwaardiger. Dat komt omdat de sfeer in deze coupé heel anders is. De Laguna Coupé geeft het geborgen, exclusieve gevoel dat kenmerkend is voor een coupé.

Renault Laguna Coupe

Alhoewel een "Bose"-logo op een luidspreker voor hifi-kenners eerder een waarschuwingslabel is dan een aanrader, klinkt het Bose-audiosysteem in de Laguna Coupé niet verkeerd. De klank is rustig, beschaafd en niet opdringerig. Een echte aanrader is het "Carminat" navigatiesysteem dat verkeersborden bijna fotorealistisch weergeeft en de instructies daarmee nog duidelijker maakt.

Rijden!

Maar de Laguna Coupé is meer dan alleen uiterlijk vertoon. De hier gereden versie heeft vierwielbesturing (alleen op "GT" en "Initiale" uitvoeringen) en dat zorgt voor een heel bijzonder karakter. De meesturende achterwielen zijn veel meer dan een leuke gimmick voor de folder, het effect ervan is vanaf de eerste bocht merkbaar. De Laguna is dankzij "4Control" veel wendbaarder en laat zich makkelijk door het verkeer sturen alsof het een klein stadsautootje is!

Op de snelweg is de Laguna Coupé juist stabieler omdat de achterwielen dan meesturen (vanaf 60 km/u). Daarom zijn minder stuurcorrecties nodig en is de Coupé minder vermoeiend op de lange afstand. Daarnaast zijn geluiden van de motor, banden of rijwind minimaal en dat maakt deze Coupé tot een heerlijke kilometervreter.

Renault Laguna Coupe

Wanneer de Laguna Coupé zich van de sportieve kant mag laten zien, komt de vierwielbesturing helemaal tot zijn recht. Terwijl een traditionele sportwagen zich vastberaden vastbijt in het asfalt, lijkt het alsof de Laguna Coupé zich simpelweg plooit naar het asfalt. De Renault gaat niet door de bocht, maar lijkt zich met de bocht mee te buigen (immers, alle vier de wielen werken mee) en dat is een veel natuurlijkere reactie. Toch vraagt dit enige gewenning, want vooral op de limiet voelt en reageert de Laguna heel anders dan een traditionele auto.

Prestaties

Alhoewel de Laguna Coupé leverbaar is met een machtige 3.0 liter V6 benzinemotor, is voor deze rijtest bewust gekozen voor de 2.0 liter viercilinder diesel. Deze valt op door de kordate koppeling en de neiging om zeer sterk te remmen op de motor. Daardoor voelt de diesel al op voorhand sterk.

De prestaties van deze 180 pk / 400 Nm zijn uitstekend. Het maakt de Laguna Coupé zeker niet tot een sportwagen, maar het vermogen is meer dan voldoende om het gros van het verkeer te snel af te zijn. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u wordt geklaard is 8,4 seconden. De topsnelheid bedraagt 223 km/u.

Dankzij het forse koppel is bij vrijwel ieder toerental altijd volop reserve beschikbaar om vlot te accelereren. Tegelijkertijd kunnen net zo makkelijk met een zeer laag toerental in alle rust lange afstanden worden afgelegd. Het verbruik is dan bovendien aangenaam laag (testverbruik: 6,1 liter per 100 km).

Vooral met de 2.0 dCi krachtbron vormt de Renault Laguna Coupé een geslaagde balans tussen sportiviteit en zakelijkheid.

Renault Laguna Coupe

Conclusie

Combineert de "Renault Laguna Coupé GT 2.0 dCi" het beste van sportwagen en zakenauto? Binnen zekere grenzen: ja. Verwacht niet dat de Laguna Coupé het ene moment extreme prestaties levert en zich even later gedraagt als luxueuze reislimousine. Renault is er echter wel in geslaagd een mooie balans tussen plezier en zakelijk verstand te vinden.

Dat is in de eerste plaats te danken aan de vormgeving, want de Laguna Coupé geeft op ieder moment van iedere rit het bevoorrechte gevoel dat hoort bij een auto als deze. Daarbij zijn de rijeigenschappen uitstekend. De prestaties van de 2.0 liter dieselmotor zijn prima, dankzij vierwielbesturing is de Laguna Coupé ongekend wendbaar. Tegelijkertijd is de Coupé ruim, praktisch, zuinig en veilig zoals van een Renault Laguna verwacht mag worden.

plus
  • Sterke dieselmotor
  • Opvallend maar beschaafd
  • Zeer dynamisch dankzij vierwielbesturing
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!