5 februari 2009
BMW X6

BMW X6

Doe eens wat anders

Autotest | BMW omschrijft het als een vierpersoons 6-Serie. De marketing afdeling gooit er de term "Sports Activity Vehicle" tegenaan. Volgens de fabrikant is deze mengvorm van vierdeurs coupé en terreinauto zelfs enig in z'n soort. Maar wie zit er te wachten op zo'n vreemdsoortig voertuig? En nog belangrijker: hoe rijdt de BMW X6?
 

Technisch gezien laat de X6 zich eenvoudig omschrijven. In de basis is dit een gestroomlijnde X5. Maar eenmaal oog-in-oog met de X6 is niets merkbaar van technische overeenkomsten met andere BMW-modellen.

De X6 is in de hoogte en breedte een royaal bemeten SUV, maar dan zonder de lompe vormen. De bodemvrijheid is beduidend groter dan bij een doorsnee personenauto. Vanaf de raamlijst heeft de X6 een slanke coupé-vorm. Daarbij is goed merkbaar dat de X6 bedoeld is voor echte liefhebbers, want de vormgeving zit vol bijzondere details. Let bijvoorbeeld op de op de hoeken geplaatste uitlaten.

BMW X6

Interieur

Eenmaal binnenin de X6 houdt het coupé-gevoel op. Dit is bepaald geen knusse cockpit, maar een ruim opgezet, luxueus interieur voor vier personen. Ook hier toont BMW aandacht voor detail en zijn hoogwaardige materialen gebruikt. De uitrusting is modern, alhoewel de X6 pas echt bijzonder wordt met kostbare opties. Wie in de rijk aangeklede testauto plaatsneemt, ervaart dat direct als een voorrecht.

De bagageruimte is fors en kan eenvoudig worden verdeeld in compartimenten, net zoals bij de stationcars van BMW. Zoals BMW belooft, biedt de X6 achterin voldoende ruimte voor twee volwassenen. De "achterbank" bestaat in feite uit twee losse stoelen met daar tussenin een bergvak. De hoofd- en beenruimte achterin is vergelijkbaar met een BMW 5-Serie.

BMW X6

Alle stoelen zijn nadrukkelijk lager geplaatst dan in een SUV, maar nog steeds veel hoger dan in een gewone personenauto. Door deze hoge zit is de rijervaring niet die van de beloofde sportwagen. Vooral het gevoel van snelheid is gering door de hoge zit.

Prestaties

Bovendien is het karkater van de 3.0 liter dieselmotor bijzonder. Dezelfde motor is ook te vinden in de nieuwe 7-Serie. Terwijl die krachtbron daar zijdezacht spint, klinkt de zescilinder in de X6 als een vrachtwagen op steroïden.

BMW X6

Wanneer gebruik wordt gemaakt van de standaard gemonteerde automaat (al dan niet in de "sport"-stand), is de X6 vlot maar niet opwindend. Alleen wanneer de bestuurder zelf sequentieel schakelt en de naald van de toerenteller tot bijna in het rood jaagt, is de X6 agressief en sensationeel snel. Deze reusachtige coupé kan zich ongekend kwaad maken en dan doen de prestaties zeker niet onder voor die van een sportwagen.

BMW X6

Alleen bij het remmen is merkbaar dat de X6 bepaald geen lichtvoetige sportwagen is. Hoe bijterig en gretig de remmen ook reageren, het is een hele klus om deze bijna 2.200 kg wegende kolos tot stilstand te brengen.

Verwacht bij sportwagenprestaties ook een sportwagenverbruik. Ondanks alle brandstofbesparende technieken is slechts met grote moeite (en zelfbeheersing!) een verbruik van 1 op 10 haalbaar. De benzinevarianten laten nog veel hogere verbruikscijfers noteren.

Rijeigenschappen

Ook de rijeigenschappen maken de X6 bijzonder. Opnieuw geven de hoge zitpositie en enorme omvang van de auto een heel ander gevoel dan bij een sportcoupé. De besturing is echter minstens zo scherp en direct als in een (luxe) sportwagen. Het onderstel is stevig afgeveerd en mede daarom is overhangen in de bocht de X6 zo goed als vreemd. BMW omschrijft de X6 als een "vierpersoons 6-Serie" en dat is niet onterecht.

BMW X6

De goede wegligging is mede te danken aan een voorziening die (vooralsnog) uniek is voor de X6: "Dynamic Performance Control" (DPC). Afhankelijk van de situatie wordt het motorvermogen niet alleen variabel over de voor- en achterwielen verdeeld, maar ook over het linker- en rechterachterwiel. Zoals een roeiboot stuurt door aan de ene kant sneller te peddelen dan aan de andere kant, zo kan de X6 nog scherper sturen door meer vermogen te sturen naar het buitenste achterwiel.

Op het display van de boordcomputer is continue te zien hoe DPC de aandrijfkracht over alle vier de wielen verdeelt (op bovenstaande foto wordt een rechterbocht gemaakt, zodat is te zien dat het linker achterwiel extra kracht zet).

De "xDrive" vierwielaandrijving is puur bedoeld om onder zelfs de meest extreme weersomstandigheden optimale grip te garanderen. Ondanks de verhoogde bodemvrijheid beschikt de X6 nauwelijks over off-road capaciteiten. Deze SUV is alleen geschikt voor zeer licht terrein.

BMW X6

Conclusie

Wat is de BMW X6? Wat het niet is, is 's werelds eerste combinatie van SUV en coupé, want SsangYong introduceerde eerder al zo'n mengvorm. Ook is de X6 geen praktisch stadsautootje. Alhoewel de X6 volop ruimte biedt aan vier personen en hun bagage, is de auto onhandig groot in de stad.

De X6 is wel een sensationeel snelle auto die minstens zo goed presteert als een sportwagen. Door de hoge zit is de ervaring minder intens, maar is de X6 op de lange afstand juist comfortabeler. De wegligging en het weggedrag zijn uitstekend en zelfs de beste van alle geteste SUVs tot nu toe.

Dus wat is de BMW X6 wel? De BMW X6 is een bijzondere auto voor liefhebbers die een keer iets heel anders willen rijden.

plus
  • Sublieme wegligging
  • Bijzondere vormgeving
  • Uitstekende prestaties
min
  • Fors verbruik
  • Onhandig groot
  • Matig zicht in binnenspiegel
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!